Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

2025_CBS_00509 - Tijdelijk verkeersreglement. Rijschool Traffix Q-Food bedrijventrail 2025 op zondag 23 maart 2025. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 17/02/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00509 - Tijdelijk verkeersreglement. Rijschool Traffix Q-Food bedrijventrail 2025 op zondag 23 maart 2025. Goedkeuring. 2025_CBS_00509 - Tijdelijk verkeersreglement. Rijschool Traffix Q-Food bedrijventrail 2025 op zondag 23 maart 2025. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet.

Feitelijke context

De heer Brecht Van Waes heeft in naam van de Atletiekvereniging Lokeren een aanvraag ingediend voor het organiseren van een sportactiviteit op zondag 23 maart 2025.

De Rijschool Traffix Q-food Bedrijventrail is een recreatieve waarbij deelnemers door diverse bedrijven en natuurgebieden zoals het Everslaarbos rennen. Het evenement is geen wedstrijd, maar een belevenisloop met keuze uit drie afstanden. Start om 10u30 en finish rond 13 uur zijn bij Q-food, Moortelstraat 21B. 

Er wordt gevraagd om de Moortelstraat af te sluiten. Omdat het een zondag is, is er veel minder verkeer. Omwille van de bereikbaarheid van de bedrijven wordt wel enkel het deel van de Moortelstraat ter hoogte van start en finish, dus tussen de Brandstraat en de Maesbossen afgesloten tussen 10 en 13 uur.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het gemeenteraadsbesluit stedelijk regelement speelstraten van 27 november 2017.

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van het organiseren van de sportactiviteit Rijschool Traffix Q-Food bedrijventrail op zondag 23 maart 2025 wordt een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

De volgende verkeersmaatregelen dienen te worden genomen:

1§1. Het verkeersvrij maken van de Moortelstraat tussen de Brandstraat en de Maesbossen op zondag 23 maart tussen 10 en 13 uur

d.m.v. een nadar met C3-bord en onderbord ‘kermis’ in de Moortelstraat t.h.v. de Brandstraat en de Maesbossen.

1§2. Een omleiding wordt voorzien door middel van de verkeersborden van het type F41 ‘omleiding’ via de Maesbossen – Spieveldstraat – Stokkelaar – Moortelstraat in beide richtingen.

1§3. Het parkeervrij maken van de Moortelstraat tussen de Maesbossen en de Brandstraat d.m.v. verkeersbord E1 met onderbord type x en v met vermelding ‘23/03 van 9 tot 13 uur’.

Artikel 2

De organisator verwittigt alle bedrijven in dit deel van de Moortelstraat over het afsluiten van de straat (data, uren, contactgegevens).

De organisator waakt op de veiligheid van de deelnemers en de bezoekers en zorgt dat er in het afgesloten deel van de Moortelstraat steeds een vrije doorgang van minstens vier meter breedte beschikbaar is op de rijbaan voor de hulpdiensten. Binnen deze vier meter mogen geen vaste obstakels geplaatst worden.

Artikel 3

De levering van de verkeerssignalisatie en de plaatsing van de parkeerverbodsborden en de omleiding gebeurt door de stad. Bij het einde van het evenement zal de signalisatie door de organisatie aan de kant geplaatst worden.

Artikel 4

In het geval er schade aan het openbaar domein wordt vastgesteld dat rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg is van dit evenement moet dit worden hersteld tot voldoening van het stadsbestuur.

Artikel 5

De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.