Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

2025_CBS_00747 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Wim Hendriks Trofee op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/03/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00747 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Wim Hendriks Trofee op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025. Goedkeuring. 2025_CBS_00747 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Wim Hendriks Trofee op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet.

Feitelijke context

De heer Ludwig Kouijzer heeft in naam van de Stichting Wim Hendriks Trofee een aanvraag ingediend voor het organiseren van de wielerwedstrijd ‘Wim Hendriks Trofee’ op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025.

De wielerwedstrijd vertrekt op het grondgebied van Nederland in Koewacht en loopt op Lokers grondgebied via de gemeentewegen Reepstraat, Kruisstraat, Papdijk, Polderstraat en via de Kruisstraat naar de grens.

Er zijn twee wielerwedstrijden: één voor belofterenners op zaterdag 22 maart en één voor dames op zondag 23 maart. De start is beide dagen om 13 uur. Zaterdag eindigt de wedstrijd vermoedelijk rond 16u50, zondag om 15u30.

De organisatie vraagt om op het parcours eenrichtingsverkeer en een parkeerverbod in te voeren.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terrein-wedstrijden;

De omzendbrief van 4 november 2019 ter begeleiding van het KB van 28 juni 2019 voor de reglementering van de wielerwedstrijden;

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van de Wielerwedstrijd Wim Hendriks Trofee op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025 wordt een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

De volgende verkeersmaatregelen dienen te worden genomen.

Artikel 2

De inrichters zijn verplicht zich te schikken naar, en hun wedstrijd in te richten mits strikte naleving van, de hieronder vermelde voorwaarden:

2§1. De bepalingen van het KB van 28 juni 2019 tot reglementering van wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden dienen stipt te worden nageleefd.

2§2. Doortochten in Lokeren op zaterdag tussen ongeveer 13 en 17 uur en zondag tussen 13 en 15u30.

2§3. De deelnemers volgen het parcours in Lokeren via de gemeentewegen Reepstraat – Kruisstraat – Papdijk - Polderstraat en zo terug naar Nederland.

Artikel 3

3§1. Er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd op zaterdag 22 maart van 13 tot ongeveer 17 uur en op zondag 23 maart van 13 uur tot 15u30 uur op het gehele parcours

d.m.v. verkeersbord C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 opgesteld op volgende kruispunten:

  1. Reepstraat x Kloosterweg (NL)
  2. Kruisstraat x Reepstraat
  3. Kruisstraat x doodlopende zijstraat Kruisstraat
  4. Kruisstraat x zijstraat (lusje) Kruisstraat
  5. Papdijk x Kruisstraat x Kruisstraat
  6. Papdijk x Ledestraat
  7. Papdijk x Weststraat
  8. Polderstraat x Papdijk
  9. Polderstraat x Kruisstraat

Gezien de afstand van één ronde (27 km lengte en duurtijd van een half uur) kan – als het wedstrijdverloop het toelaat en er genoeg tijd zit tussen de passage van de renners – verkeer tussen de Ledestraat en de Kruisstraat (250meter) in tegengestelde rijrichting worden doorgelaten. Dit omwille van de verbinding tussen de E34 en Koewacht.

3§2. Op de belangrijkste straten wordt de verboden rijrichting al voor het kruispunt gesignaleerd door middel van het verkeersbord type D1 – verplichte beweging – en onderbord M12:

  1. Ledestraat voor kruispunt met de Papdijk D1 – verplicht naar links + M12

Artikel 4

Omwille van een veilige doortocht van de renners wordt er parkeerverbod ingevoerd aan beide zijden op het gehele parcours,

d.m.v. de borden E1 met onderbord type x en v met vermelding van ‘op 22/03 van 12 tot 17 u en op 23/03 van 12 tot16 u’.

Artikel 5

5§1. Er dienen 6 signaalgevers (5 + 1 reserve) opgesteld te worden op volgende kruispunten:

  1. Reepstraat x Kloosterweg (NL)
  2. Papdijk x Kruisstraat x Kruisstraat
  3. Papdijk x Ledestraat
  4. Papdijk x Weststraat
  5. Polderstraat x Kruisstraat

De lijst van de signaalgevers dient min. 2 weken voor aanvang van de wedstrijd bezorgd te worden op het politiecommissariaat.

De signaalgevers moeten minstens 30 minuten voor de start van de wedstrijd op hun toegewezen locatie staan en blijven er tot het einde van de wielerwedstrijd (doortocht groene vlag). De wedstrijd kan pas van start gaan als alle signaalgevers op hun post zijn.

5§2. Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers regelt de lokale politie het verkeer tijdens de wedstrijd op volgende locaties: 

  1. Kruisstraat x Reepstraat
  2. Papdijk x Kruisstraat x Kruisstraat
  3. Polderstraat x Papdijk
  4. Polderstraat x Kruisstraat

Artikel 6

De levering van de verkeerssignalisatie en de plaatsing van de parkeerverbodsborden gebeurt door de stad. Bij het einde van het evenement zal de signalisatie door de organisatie aan de kant geplaatst worden.

Artikel 7

In het geval er schade aan het openbaar domein wordt vastgesteld dat rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg is van dit evenement moet dit worden hersteld tot voldoening van het stadsbestuur.

Artikel 8

De organisator is verplicht minstens één week voor de aanvang van de wielerwedstrijd de bewoners langs het gehele parcours via een brief op de hoogte te brengen van deze wielerwedstrijd (parcours, start- en einduur, verkeershinder en contactgegevens van de organisator).

Artikel 9

De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.