De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Tijdens de verkeerscel van 19/02/2025 werd beslist om in de Spieveldstraat tussen Mosten en Nieuwe Straat een parkeerverbod in te voeren langs de oneven zijde, deze maatregel wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Er werd beslist om a.d.h.v. een proefproject een hoogtebegrenzer met slagboom te plaatsen t.h.v. het kruispunt met de Bokslaarstraat, deze maatregel wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Spieveldstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
N.v.t.
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.7 Verboden toegang verboden voor hoge voertuigen
De toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, meer is dan de aangeduide hoogte van 1,85 meter, is verboden in de Spieveldstraat:
Signalisatie: verkeersbord C29 + 1,85 meter
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
N.v.t.
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Spieveldstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Spieveldstraat en dit:
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
N.v.t.
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
N.v.t.
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Spieveldstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.