Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_CBS_00883 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Spieveldstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/03/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00883 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Spieveldstraat. Goedkeuring. 2025_CBS_00883 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Spieveldstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Tijdens de verkeerscel van 19/02/2025 werd beslist om in de Spieveldstraat tussen Mosten en Nieuwe Straat een parkeerverbod in te voeren langs de oneven zijde, deze maatregel wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Er werd beslist om a.d.h.v. een proefproject een hoogtebegrenzer met slagboom te plaatsen t.h.v. het kruispunt met de Bokslaarstraat, deze maatregel wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Spieveldstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

N.v.t.

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.7 Verboden toegang verboden voor hoge voertuigen

De toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, meer is dan de aangeduide hoogte van 1,85 meter, is verboden in de Spieveldstraat:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Bokslaarstraat. 

Signalisatie: verkeersbord C29 + 1,85 meter

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Spieveldstraat en dit:

  • Aan de kant van de oneven huisnummers vanaf Mosten tot Nieuwe Straat.

Signalisatie: verkeersbord E1 

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Spieveldstraat en dit:

  • T.h.v. de ingang (trage weg) naar Everslaarbos tussen nr. 1 en de Bokslaarstraat;
  • Langs de overzijde van nr. 13/13A tot 15-17;
  • Langs de overzijde van nr. 19A tot 23;
  • Langs de overzijde van de ingang van nr. 29;
  • Tussen nr. 12 en nr. 14;
  • 10m vanaf de hoek met de Nieuwe Straat, langs de even huisnummers.

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Spieveldstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.