Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2025 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2025 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2025 worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78
Volgens de statuten van de VZW De Cirkel kan het OCMW Lokeren 9 raadsleden afvaardigen voor de algemene vergadering.
VZW De Cirkel heeft volgend belangeloos doel:
a. het creëren en het in stand houden van werkgelegenheden voor kansengroepen
b. het werken aan het maximaal hergebruik van goederen
Het is de algemene vergadering die de leden van de Raad van Bestuur benoemt.
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Lokaal Liberaal (3): Annick Maes, Robby De Caluwé en Sabine Van Rysselberghe.
CD&V (2): Jan Cools en Siebe Van Steenbergen
Vlaams Belang (1): Alexander Van Hoecke
NVA (1): Tania De Bruyne
Vooruit (1): Marjon Thienpondt
Meerdangroen (1): Bert Boone
Aan de RMW wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgedragen kandidaten.
Volgens de statuten van de VZW De Cirkel kan het OCMW Lokeren 9 raadsleden afvaardigen voor de algemene vergadering.
VZW De Cirkel heeft volgend belangeloos doel:
a. het creëren en het in stand houden van werkgelegenheden voor kansengroepen
b. het werken aan het maximaal hergebruik van goederen
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Lokaal Liberaal (3): Annick Maes, Robby De Caluwé en Sabine Van Rysselberghe.
CD&V (2): Jan Cools en Siebe Van Steenbergen
Vlaams Belang (1): Alexander Van Hoecke
NVA (1): Tania De Bruyne
Vooruit (1): Marjon Thienpondt
Meerdangroen (1): Bert Boone
Uit de geheime stemming blijkt dat:
4 stemmen werden uitgebracht op Annick Maes
4 stemmen werden uitgebracht op Robby De Caluwé
4 stemmen werden uitgebracht op Sabine Van Rysselberghe
4 stemmen werden uitgebracht op Jan Cools
4 stemmen werden uitgebracht op Siebe Van Steenbergen
5 stemmen werden uitgebracht op Alexander Van Hoecke
4 stemmen werden uitgebracht op Tania de Bruyne
4 stemmen werden uitgebracht op Marjon Thienpondt
4 stemmen werden uitgebracht op Bert Boone
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78
Volgende raadsleden worden afgevaardigd om te zetelen in de algemene vergadering van de vzw De Cirkel : Annick Maes, Robby De Caluwé, Sabine Van Rysselberghe, Jan Cools, Siebe Van Steenbergen, Alexander Van Hoecke, Tania De Bruyne, Marjon Thienpondt, Bert Boone.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan VZW De Cirkel, Bobijnerslaan 3 te 9160 Lokeren en aan de afgevaardigden.
Decreet Lokaal Bestuurt, art. 78.
De gemeenteraad ging in haar zitting van 24 juni 2013 akkoord met de omvorming van de vzw Gezinswelzijn naar een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap (EVA) in privaatrechtelijke vorm. De vernieuwde statuten van EVA Gezinswelzijn werden goedgekeurd op de Gemeenteraad van 23 juni 2023.
Conform de statuten bestaat de algemene vergadering uit vertegenwoordiging van:
- Categorie A: de stad Lokeren
- Categorie B: vertegenwoordiging van Welzijnsraad (1) , Gezinsbond (1) , OCMW (1)
- Categorie C: vertegenwoordiging van vrijwilligers (1), gebruikers (2) en experten (1)
Voor OCMW Lokeren wordt dhr. Filip Anthuenis voorgedragen als afgevaardigde.
Aan de raadsleden wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgedragen kandidaat.
De gemeenteraad ging in haar zitting van 24 juni 2013 akkoord met de omvorming van de vzw Gezinswelzijn naar een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap (EVA) in privaatrechtelijke vorm. De vernieuwde statuten van EVA Gezinswelzijn werden goedgekeurd op de Gemeenteraad van 23 juni 2023.
Conform de statuten bestaat de algemene vergadering uit vertegenwoordiging van:
- Categorie A: de stad Lokeren
- Categorie B: vertegenwoordiging van Welzijnsraad (1) , Gezinsbond (1) , OCMW (1)
- Categorie C: vertegenwoordiging van vrijwilligers (1), gebruikers (2) en experten (1)
Voor de Algemene Vergadering wordt dhr. Filip Anthuenis voorgedragen als afgevaardigde vanuit het OCMW.
Uit de geheime stemming blijkt dat:
23 stemmen worden uitgebracht op Filip Anthuenis, bij 14 onthoudingen
Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
Koninklijk besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 betreffende de wijziging van de statuten van EVA Gezinswelzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn draagt voor de algemene vergadering van EVA Gezinswelzijn dhr. Filip Anthuenis als afgevaardigde voor.
Decreet Lokaal Bestuur, art.78
Ligo is het vroegere Centrum voor Basiseducatie. Ligo biedt volwassenonderwijs voor laaggeletterden aan.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 moet er opnieuw een afgevaardigde in de algemene vergadering worden aangeduid.
Dhr. Stijn Deschepper wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger, mevr. Marijke Duyck als plaatsvervanger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgedragen kandidaat.
Ligo is het vroegere Centrum voor Basiseducatie. Ligo biedt volwassenonderwijs voor laaggeletterden aan.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 moet er opnieuw een afgevaardigde in de algemene vergadering worden aangeduid.
Dhr. Stijn Deschepper wordt voorgesteld als effectief vertegenwoordiger, mevr. Marijke Duyck als plaatsvervanger.
Uit de geheime stemming blijkt dat:
22 stemmen werden uitgebracht op Stijn Deschepper met als plaatsvervanger Marijke Duyck, bij 15 onthoudingen.
Decreet Lokaal Bestuur, art.78
De heer Stijn Deschepper als effectief afgevaardigde aan te duiden om te zetelen in de algemene vergadering van Ligo, en mevr. Marijke Duyck als plaatsvervanger.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Ligo, Lodewijk Dosfelstraat 26, 9200 Dendermonde en aan de afgevaardigden.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78.
OCMW Lokeren heeft recht op 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus. Na de verkiezingen van 13 oktober 2024 dient een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger te worden aangeduid.
Schepen van financiën Stefan Walgraeve wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger, burgemeester Filip Anthuenis als plaatsvervanger.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de voorgedragen vertegenwoordigers goed te keuren.
OCMW Lokeren heeft recht op 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van OFP Prolocus. Na de verkiezingen van 13 oktober 2024 dient een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger te worden aangeduid.
Schepen van financiën Stefan Walgraeve wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger, burgemeester Filip Anthuenis als plaatsvervanger.
Uit de geheime stemming blijkt dat:
24 stemmen werden uitgebracht op Stefan Walgraeve met als plaatsvervanger Filip Anthuenis, bij 13 onthoudingen.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de schepen van financiën, Stefan Walgraeve aan als vaste vertegenwoordiger in de AV van het OFP Prolocus en duidt de burgemeester, Filip Anthuenis aan als vervanger voor de vaste vertegenwoordiger in de AV van het OFP Prolocus.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78.
Voor de algemene vergadering van Onesto (de vroegere nv Kredietmaatschappij Onze Thuis) heeft OCMW Lokeren recht op 1 effectieve afgevaardigde en 1 plaatsvervanger. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 moeten er opnieuw afgevaardigden voor de algemene vergadering worden aangeduid.
Onesto verstrekt betaalbare woonkredieten.
Dhr. Jan Cools wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger, dhr. Filip Liebaut als plaatsvervanger.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgedragen kandidaten.
Voor de algemene vergadering van Onesto (de vroegere nv Kredietmaatschappij Onze Thuis) heeft OCMW Lokeren recht op 1 effectieve afgevaardigde en 1 plaatsvervanger. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 moeten er opnieuw afgevaardigden voor de algemene vergadering worden aangeduid.
Dhr. Jan Cools wordt voorgedragen als effectief vertegenwoordiger, dhr. Filip Liebaut als plaatsvervanger.
Uit de geheime stemming blijkt dat:
23 stemmen werden uitgebracht op Jan Cools met als plaatsvervanger Filip Liebaut, bij 14 onthoudingen.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78
Dhr. Jan Cools af te vaardigen als effectief vertegenwoordiger namens OCMW Lokeren voor de algemene vergadering van Onesto en de heer Filip Liebaut als plaatsvervanger.
Afschrift van dit besluit te bezorgen aan Onesto, Albert Panisstraat 8b002 te 9120 Beveren en aan de afgevaardigden.
Artikel 78, tweede lid, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) en latere wijzigingen.
Het eenjarig meerjarenplan (EMJP) 2025 werd besproken op het managementteam van 13 maart 2025, het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 en het vast bureau van 17 maart 2025. Daarbij werd het ontwerp besproken en gunstig geadviseerd voor agendering op de financiële commissie.
Het EMJP 2025 werd besproken op de financiële commissie van 27 maart 2025 en positief geadviseerd tot agendering op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025.
Het EMJP 2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC 2020, MB BBC 2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.
Het EMJP 2025 voldoet aan de evenwichtscriteria, zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC 2020. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 positief is.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om
Het eenjarig meerjarenplan (EMJP) 2025 werd besproken op het managementteam van 13 maart 2025, het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 en het vast bureau van 17 maart 2025. Daarbij werd het ontwerp besproken en gunstig geadviseerd voor agendering op de financiële commissie.
Het EMJP 2025 werd besproken op de financiële commissie van 27 maart 2025 en positief geadviseerd tot agendering op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025.
Het EMJP 2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC 2020, MB BBC 2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.
Het EMJP 2025 voldoet aan de evenwichtscriteria, zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC 2020. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 positief is.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau op waarop de raad autorisatie geeft op.
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport (Lombaert & Mertens, 2018).
Artikel 368 van het DLB stelt het volgende:
Het uitgewerkte ontwerp EMJP 2025 is het beleidsrapport dat de budgettaire start vormt van het nieuwe fusiebestuur en passend gevolg geeft aan de gestelde bepaling van artikel 368 van het DLB waardoor het fusiebestuur uitvoerbare kredieten voor boekjaar 2025 kan vaststellen.
Het financieel evenwicht zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC werd bekomen door actualisatie van reeds ingeschreven ramingen uit boekjaar 2025 van de AMJP 2020-2025: 2024-1 waar mogelijk werden geactualiseerd inclusief simulatie van de overdracht investeringen van boekjaar 2024 naar boekjaar 2025. Het geraamd beschikbaar resultaat voor boekjaar 2025 is groter 0 EUR en de geraamde autofinancieringsmarge van het boekjaar 2025 is groter dan 0 EUR.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd.
Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Besluit van het vast bureau van 17 maart 2025 inzake 'Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Kennisneming.'
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het EMJP 2025, bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting, voor het deel van juridische entiteit OCMW Lokeren vast volgens het voorliggende beleidsdocument. Dit gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit OCMW Lokeren en betreft de kredieten toegevoegd in bijlage.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 78, tweede lid, 9° en 10°.
In het kader van de fusie tussen Lokeren en Moerbeke dient reglement inzake het begrip dagelijks bestuur te worden herstemd.
In de fusievoorbereiding werd duidelijk dat de huidige delegaties van de eerdere lokale besturen fundamenteel verschillend zijn. Tevens bestaat er een noodzaak het verlenen van een ruimere delegatie voor het fusiebestuur om een efficiënte en effectieve uitvoer van overheidsopdrachten te borgen.
Om een efficiënte en effectieve uitvoer van overheidsopdrachten te borgen voor het fusiebestuur bestaat de noodzaak om een ruimere delegatie in het begrip dagelijks bestuur te voorzien en dit om diverse redenen:
Voor de definitie van het begrip dagelijks bestuur lijkt het aldus aangewezen om:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het begrip dagelijks bestuur vast te stellen.
In het kader van de fusie tussen Lokeren en Moerbeke dient reglement inzake het begrip dagelijks bestuur te worden herstemd.
Het begrip dagelijks bestuur in OCMW Moerbeke werd toegepast zoals bepaald bij Gemeente Moerbeke voor:
Voor de overheidsopdrachten die behoren tot het exploitatiebudget en kleiner zijn dan het drempelbedrag zoals bepaald in artikel 124 van het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 (KB Plaatsing), overheidsopdrachten van beperkte waarde - aanvaarde factuur, waarvoor de factuur als bewijs van sluiting van de overheidsopdracht geldt.
Het begrip dagelijks bestuur In Stad & OCMW Lokeren is bepaald voor alle overheidsopdrachten waarvan de bijhorende uitgaven behoren:
Hierbij is voor deze opdrachten delegatie verleend aan het vast bureau voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht.
Voor de overheidsopdrachten die behoren tot het exploitatie- en investeringsbudget en kleiner zijn dan het drempelbedrag zoals bepaald in artikel 124 van het KB Plaatsing, overheidsopdrachten van beperkte waarde - aanvaarde factuur, waarvoor de factuur als bewijs van sluiting van de overheidsopdracht geldt.
Aan de marktraadpleging wordt voldaan door minstens 3 offertes bij verschillende leveranciers/dienstverleners of aannemers te vragen en die aan de bestelaanvraag of bestelbon toe te voegen.
Deze bestelflow verloopt volledig gedigitaliseerd, waarbij digitaal gevalideerd wordt namens het college van burgemeester en schepenen/vast bureau door de schepen van financiën of zijn vervanger en namens de algemeen directeur door de sector- en afdelingshoofden of hun vervangers.
Informeel is deze delegatie beter gekend als de 'bestelbonprocedure'.
In het kader van de fusie tussen Lokeren en Moerbeke dient reglement inzake het begrip dagelijks bestuur te worden herstemd.
In de fusievoorbereiding werd duidelijk dat de huidige delegaties van de eerdere lokale besturen fundamenteel verschillend zijn. Tevens bestaat er een noodzaak het verlenen van een ruimere delegatie voor het fusiebestuur om een efficiënte en effectieve uitvoer van overheidsopdrachten te borgen.
Het begrip dagelijks bestuur in OCMW Moerbeke werd toegepast zoals bepaald bij Gemeente Moerbeke voor:
voor de overheidsopdrachten die behoren tot het exploitatiebudget en kleiner zijn dan het drempelbedrag zoals bepaald in artikel 124 van het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 (KB Plaatsing), overheidsopdrachten van beperkte waarde - aanvaarde factuur, waarvoor de factuur als bewijs van sluiting van de overheidsopdracht geldt.
Het begrip dagelijks bestuur In Stad & OCMW Lokeren is bepaald voor alle overheidsopdrachten waarvan de bijhorende uitgaven behoren:
Hierbij is voor deze opdrachten delegatie verleend aan het vast bureau voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht.
Voor de overheidsopdrachten die behoren tot het exploitatie- en investeringsbudget en kleiner zijn dan het drempelbedrag zoals bepaald in artikel 124 van het KB Plaatsing, overheidsopdrachten van beperkte waarde - aanvaarde factuur, waarvoor de factuur als bewijs van sluiting van de overheidsopdracht geldt.
Aan de marktraadpleging wordt voldaan door minstens 3 offertes bij verschillende leveranciers/dienstverleners of aannemers te vragen en die aan de bestelaanvraag of bestelbon toe te voegen.
Deze bestelflow verloopt volledig gedigitaliseerd, waarbij digitaal gevalideerd wordt namens het college van burgemeester en schepenen/vast bureau door de schepen van financiën of zijn vervanger en namens de algemeen directeur door de sector- en afdelingshoofden of hun vervangers.
Informeel is deze delegatie beter gekend als de 'bestelbonprocedure'.
Om een efficiënte en effectieve uitvoer van overheidsopdrachten te borgen voor het fusiebestuur bestaat de noodzaak om een ruimere delegatie in het begrip dagelijks bestuur te voorzien en dit om diverse redenen:
Voor de definitie van het begrip dagelijks bestuur lijkt het aldus aangewezen om:
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het begrip dagelijks bestuur vast te stellen.
Europese Richtlijn 2014/24/EU van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en latere wijzigingen (overheidsopdrachtenwet);
Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies van 17 juni 2013 en latere wijzigingen (Wet Rechtsbescherming);
Koninklijk Besluit inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2027 en latere wijzigingen (KB Plaatsing);
Koninklijk besluit inzake bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten van 14 januari 2013 en latere wijzigingen (KB Uitvoering);
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 78, tweede lid, 9° en 10° en artikel 84, §3, 5° en 6° (DLB).
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van Lokeren inzake 'notie dagelijks bestuur overheidsopdrachten' van 13 december 2018;
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van Moerbeke inzake 'vaststelling begrip dagelijks bestuur (19.45')' van 26 maart 2019.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het begrip dagelijks bestuur conform artikel 78, tweede lid, 9° en 10° van het DLB vast voor:
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent voor de volgens in artikel 1 beschreven opdrachten delegatie aan het vast bureau voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht conform artikel 84, §3, 5° en 6° (DLB).
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent voor de overheidsopdrachten die behoren tot het exploitatie- en investeringsbudget en kleiner zijn dan het drempelbedrag zoals bepaald in artikel 124 van het KB Plaatsing, overheidsopdrachten van beperkte waarde - aanvaarde factuur, toelating om de plaatsing ervan te voeren op basis van een goedgekeurde bestelbon en toekenning op basis van een aanvaarde factuur, waarbij de factuur als bewijs van de sluiting van de overheidsopdracht geldt.
Aan de marktraadpleging dient voldaan te worden door minstens 3 offertes bij verschillende leveranciers/dienstverleners of aannemers te vragen en die aan de bestelaanvraag of bestelbon toe te voegen.
Deze bestelflow dient volledig gedigitaliseerd te verlopen, waarbij digitaal gevalideerd dient te worden
Dit besluit vervangt de vorige besluiten waarbij het begrip dagelijks bestuur werd vastgesteld.
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC) Waasland is een antennewerking van het MSOC Gent. Het MSOW staat in voor de ambulante medische en psychosociale hulp aan inwoners met een ernstige verslavingsproblematiek. Het MSOC Waasland heeft wekelijks op donderdag zitdag in het Welzijnshuis. Langdurig verslaafden kunnen er terecht bij een verslavingsarts en bij psychosociale medewerkers. De hulpverlening werd, zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst met het MSOC Gent, uitgebreid naar verpleegkundige ondersteuning, eveneens voor 5 uur per week. Een verpleegkundige neemt het onthaal van de cliënten, de eerste medische zorgen en de organisatie van de afspraken op zich. Hiervoor wordt een samenwerking aangegaan met het Wit-Gele Kruis.
Aan de raad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met het Wit-Gele Kruis goed te keuren.
Het Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC) Waasland is een antennewerking van het MSOC Gent. Het MSOW staat in voor de ambulante medische en psychosociale hulp aan inwoners met een ernstige verslavingsproblematiek. Het MSOC Waasland heeft wekelijks op donderdag zitdag in het Welzijnshuis. Langdurig verslaafden kunnen er terecht bij een verslavingsarts en bij psychosociale medewerkers. De hulpverlening werd, zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst met het MSOC Gent, uitgebreid naar verpleegkundige ondersteuning, eveneens voor 5 uur per week. Een verpleegkundige neemt het onthaal van de cliënten, de eerste medische zorgen en de organisatie van de afspraken op zich. Hiervoor wordt een samenwerking aangegaan met het Wit-Gele Kruis. De kostprijs hiervoor bedraagt 56,47 euro per uur, het budget is voorzien binnen de meerjarenplanning onder BI 098506, AR 61600000, ST10B05AP01A07.
Aan de raad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met het Wit-Gele Kruis goed te keuren.
De hulpverlening die via het MSOC geboden wordt aan inwoners met een langdurige verslavingsproblematiek bestaat uit medische zorg door een verslavingsarts en psychosociale hulpverlening door sociaal werkers. Het is wenselijk dit uit te breiden met verpleegkundige zorgen, zoals ook bepaald in de samenwerkingsovereenkomst. MSOC Gent werkt hiervoor samen met het Wit-Gele Kruis. De uitbreiding naar de zitdag in Lokeren vraagt een bijkomende overeenkomst tussen OCMW Lokeren en het Wit-Gele Kruis. De budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanning.
Revalidatieovereenkomst tussen de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent, namens zijn Medisch-sociaal opvangcentrum voor Druggebruikers (MSOC) van 27 mei 2019 in het bijzonder artikel 11 inzake de oprichting van regionale antennes.
Ministeriële goedkeuring van 1 oktober 2021 betreffende het uitbreidingsdossier ambulante verslavingszorg van het MSOC Gent.
Besluit van het Vast Bureau van 27 december 2021 betreffende de samenwerkingsovereenkomst met MSOC Gent.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Wit-Gele Kruis goed.
Artikel 78, tweede lid, 5° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is inzake het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4, en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
Het stads- en OCMW-bestuur van het oorspronkelijke Lokeren is sinds 01.01.2020 aangesloten bij de “Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen” (verder afgekort GSD-V). Het gemeente- en OCMW-bestuur van Moerbeke is ook reeds enkele jaren aangesloten bij de GSD-V.
Er dient een beslissing genomen te worden met betrekking tot de aansluiting voor het nieuwe fusiebestuur vanaf 2025.
Er wordt aan de raad voorgesteld om met ingang van 1 januari 2025 verder aan te sluiten bij de GSD-V.
Bij raadsbesluiten van 25.11.2019 traden zowel het stads- als OCMW-bestuur van het oorspronkelijke Lokeren voor hun personeel toe tot de vzw “Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen” (verder afgekort als GSD-V) opgericht ten behoeve van de lokale besturen, conform het sectoraal akkoord 2008-2013 van 19 november 2008. Die toetreding ging in op 01.01.2020.
Het gemeente- en OCMW-bestuur van Moerbeke is ook reeds enkele jaren aangesloten bij de GSD-V (raadsbesluiten d.d. 25.06.2019) voor al hun personeelsleden.
Er dient een beslissing genomen te worden met betrekking tot de aansluiting voor het nieuwe fusiebestuur vanaf 2025.
Er wordt voorgesteld om de reeds bestaande aansluiting bij GSD-V verder te zetten voor alle OCMW-personeelsleden.
De toetreding kan ingaan vanaf 1 januari 2025.
Het Decreet Lokaal Bestuur;
De oprichting van de vzw “Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen” (afgekort GSD-V) d.d. 26 januari 2009, waarvan de statuten werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 17 april 2009, zoals later gewijzigd (laatst door de Algemene Vergadering van 12 maart 2014 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29 april 2014).
Het OCMW-bestuur Lokeren treedt als nieuw fusiebestuur voor haar personeel toe tot de vzw “Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen” opgericht ten behoeve van de lokale besturen, conform het sectoraal akkoord 2008-2013 van 19 november 2008.
De toetreding gaat in op 1 januari 2025.
De werking strekt zich uit tot de personeelsleden van het OCMW-bestuur Lokeren.
De vrijwillige toetreding waarover heden wordt beslist, houdt voor het aangesloten bestuur de verplichting in te zullen voldoen aan de voorwaarden die aan de aangesloten besturen worden opgelegd, en die zijn opgenomen in artikel 6 van de statuten van de GSD-V, en dit vanaf 1 januari 2025 tot wanneer een eventueel ontslag zou ingaan.