Terug
Gepubliceerd op 02/04/2025

2025_RMW_00026 - Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 31/03/2025 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 3° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 4° lid Vast bureau; Stijn Deschepper, 5° lid Vast Bureau; Sarah Poppe, 6° lid Vast Bureau; Peter De Bock, 7° lid Vast Bureau; Jan Cools, 8° Lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 9° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, lid RMW; Johan Van Havermaet, lid RMW; Robby De Caluwe, lid RMW; Lena Van Boven, lid RMW; Marina Van Hoorick, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Lut van de Vijver, lid RMW; Koen Mertens, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Alexander Van Hoecke, lid RMW; Christine Vervaet, lid RMW; Nick Bonnaerens, lid RMW; Annick Maes, lid RMW; Senna Poppe, lid RMW; Sari Sezer, lid RMW; Femke Ringoot, lid RMW; Norbert Boone, lid RMW; Benjamin Jacobs, lid RMW; Didier Mbuyu, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00026 - Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Marjoleine de Ridder, Sabine Van Rysselberghe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Peter De Bock, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Robby De Caluwe, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Marjon Thienpondt, Bjorn Rzoska, Lut van de Vijver, Koen Mertens, Philippe Van Streydonck, Ron Van Kersschaver, Manu Diericx, Marijke Duyck, Philip De Visscher, Eddy Van Bockstal, Marita Macharis, Patrick Daeyaert, Alexander Van Hoecke, Christine Vervaet, Nick Bonnaerens, Annick Maes, Senna Poppe, Sari Sezer, Femke Ringoot, Norbert Boone, Benjamin Jacobs, Didier Mbuyu, Steven Verbeke
Stemmen voor 24
Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Filip Liebaut, Sabine Van Rysselberghe, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Marjoleine de Ridder, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Philip De Visscher, Bjorn Rzoska, Norbert Boone, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Peter De Bock, Koen Mertens, Nick Bonnaerens, Annick Maes, Robby De Caluwe, Christine Vervaet, Benjamin Jacobs, Lut van de Vijver, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 13
Femke Ringoot, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Philippe Van Streydonck, Eddy Van Bockstal, Ron Van Kersschaver, Manu Diericx, Marita Macharis, Patrick Daeyaert, Alexander Van Hoecke, Senna Poppe, Didier Mbuyu, Sari Sezer
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RMW_00026 - Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling. 2025_RMW_00026 - Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 78, tweede lid, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) en latere wijzigingen.

Toelichting

Het eenjarig meerjarenplan (EMJP) 2025 werd besproken op het managementteam van 13 maart 2025, het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 en het vast bureau van 17 maart 2025. Daarbij werd het ontwerp besproken en gunstig geadviseerd voor agendering op de financiële commissie.

Het EMJP 2025 werd besproken op de financiële commissie van 27 maart 2025 en positief geadviseerd tot agendering op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025.

Het EMJP 2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC 2020, MB BBC 2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.

Het EMJP 2025 voldoet aan de evenwichtscriteria, zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC 2020. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 positief is.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om

  • het EMJP 2025 vast te stellen voor het deel van de juridische entiteit OCMW Lokeren.
  • het vastgestelde gedeelte van het EMJP 2025 voor de juridische entiteit OCMW Lokeren voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 maart 2025.

Feitelijke context

Het eenjarig meerjarenplan (EMJP) 2025 werd besproken op het managementteam van 13 maart 2025, het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 en het vast bureau van 17 maart 2025. Daarbij werd het ontwerp besproken en gunstig geadviseerd voor agendering op de financiële commissie.

Het EMJP 2025 werd besproken op de financiële commissie van 27 maart 2025 en positief geadviseerd tot agendering op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025.

Het EMJP 2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC 2020, MB BBC 2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.

Het EMJP 2025 voldoet aan de evenwichtscriteria, zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC 2020. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 positief is.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om

  • het EMJP 2025 vast te stellen voor het deel van de juridische entiteit OCMW Lokeren.
  • het vastgestelde gedeelte van het EMJP 2025 voor de juridische entiteit OCMW Lokeren voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 maart 2025.

Argumentatie

In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.

Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast trekt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau op waarop de raad autorisatie geeft op.

Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport (Lombaert & Mertens, 2018).

Artikel 368 van het DLB  stelt het volgende:

  • In afwijking van het eerste lid is artikel 254 niet van toepassing gedurende de eerste bestuursperiode. Voor het einde van het eerste kwartaal van de eerste bestuursperiode wordt een eenjarig meerjarenplan vastgesteld voor het eerste jaar van die bestuursperiode. Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld dat start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en afloopt op het einde van het jaar na het jaar van de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen. Elk van die meerjarenplannen bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting die conform artikel 255 zijn opgemaakt.
  • In afwijking van het eerste lid is artikel 265 niet van toepassing gedurende het eerste kwartaal van het eerste jaar van de eerste bestuursperiode. Tot de definitieve vaststelling van het eenjarige meerjarenplan en uiterlijk tot en met 31 maart van het eerste jaar van de eerste bestuursperiode mogen, door middel van voorlopige kredieten, verbintenissen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering worden aangegaan tot maximaal drie twaalfde van de som van de kredieten van het vorige boekjaar.
  • In afwijking van artikel 260, tweede lid, is de beleidsevaluatie over het boekjaar dat voorafgaat aan dat van de samenvoegingsdatum facultatief in de jaarrekeningen van de samengevoegde gemeenten en OCMW's en in de jaarrekening van de autonome gemeentebedrijven van de samengevoegde gemeenten.

Het uitgewerkte ontwerp EMJP 2025 is het beleidsrapport dat de budgettaire start vormt van het nieuwe fusiebestuur en passend gevolg geeft aan de gestelde bepaling van artikel 368 van het DLB waardoor het fusiebestuur uitvoerbare kredieten voor boekjaar 2025 kan vaststellen.

Het financieel evenwicht zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC werd bekomen door actualisatie van reeds ingeschreven ramingen uit boekjaar 2025 van de AMJP 2020-2025: 2024-1 waar mogelijk werden geactualiseerd inclusief simulatie van de overdracht investeringen van boekjaar 2024 naar boekjaar 2025. Het geraamd beschikbaar resultaat voor boekjaar 2025 is groter 0 EUR en de geraamde autofinancieringsmarge van het boekjaar 2025 is groter dan 0 EUR.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om

  • het EMJP 2025 vast te stellen voor het deel van de juridische entiteit OCMW Lokeren.
  • het vastgestelde gedeelte van het EMJP 2025 voor de juridische entiteit OCMW Lokeren voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 maart 2025.

Juridische context

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd.

Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd.

Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd.

Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

Besluit van het vast bureau van 17 maart 2025 inzake 'Eenjarig meerjarenplan 2025: gedeelte OCMW Lokeren. Kennisneming.'

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het EMJP 2025, bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting, voor het deel van juridische entiteit OCMW Lokeren vast volgens het voorliggende beleidsdocument. Dit gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit OCMW Lokeren en betreft de kredieten toegevoegd in bijlage.