Probleemstelling:
Helaas, traditioneel genoeg, na nieuwjaar merkt men op alle scholen, ongeacht welk net of onderwijsniveau, dat er meer kinderen worden aangemeld het CLB omdat men een aantal B-codes heeft verzameld. B-codes zijn het aantal halve dagen ongewettigde afwezigheden. Wij verwijzen hierbij naar de Vlaamse regelgeving over afwezigheidsbeleid in het onderwijs. Ergens ook “logisch” want voor die B-codes vallen, zijn andere manieren om ongeoorloofde afwezigheden alsnog te wettigen, uitgeput. Dit heeft verstrekkende gevolgen:
Op leerling niveau: meer kans op schooluitval en ongekwalificeerde uitstroom. De veelvuldige afwezigheden zorgen ervoor dat leerlingen zaken moeten inhalen, waardoor de leerling, door het bos de bomen niet meer ziet en nog vaker (ongeoorloofd) afwezig is in de klas. Leerlingen hebben ook de ervaring dat men bij terugkomst, niet thuishoort in de klasgroep (groepsdynamiek).
Op ouderniveau: ouders verliezen het deel “studietoelage” binnen hun groeipakket en dit zelfs met terugwerkende kracht. Dit is een zeer aanzienlijk bedrag. Al zeker als je meerdere kinderen hebt die in hetzelfde bedje ziek liggen.
Op klas- en schoolniveau: Voorgenoemde inhaalbeweging vraagt een extra inspanning van de leerkracht (toetsen, taken, lesinhoudelijk). Maar ook op school zorgt dit voor extra organisatorische inspanningen die moeten worden geleverd. Wanneer moeten die toetsen afgenomen worden, zonder dat de leerling nog meer lessen mist? Ook de klasdynamiek heeft hieronder fel te lijden.
Op niveau van de CLB’s: Het is een open deur intrappen wanneer hier gesteld wordt dat de CLB’s overbevraagd worden. Dit is zeker en vast ook het geval bij het aantal aanmeldingen in het kader van meer dan 5 B-codes. Een vermindering van het aantal aanmeldingen met daarbovenop een mogelijke spreiding van die aanmelding kan de druk op CLB’s verlagen.
Op niveau van de (huis)artsen: Deze kunnen druk ervaren om een attest te schrijven. Het schrijven van een dixit-attest, dat leidt tot een B-code, kan zorgen voor een verstoorde dokter-patiënt verhouding, is de redenering. Of men is niet op de hoogte van de mogelijkheid om een dixit-attest uit te schrijven.
Voorstel: Lokeren helpt mee de stroom te stoppen, nog voor die begint te vloeien.
In de strijd tegen spijbelen hebben scholen een heel goed en uitgestippeld beleid, net zoals de CLB’s. We geven ook erkenning aan de overbevraagde brugfiguren, wiens kernopdracht niet ligt bij de spijbelproblematiek, en de dienst Onderwijs in zijn geheel. Maar lokaal kunnen we hen, en bij uitbreiding de Lokerse leerling, nog een extra steun in de rug geven.
Preventie en sensibilisering, het werkt.
De Vooruit fractie stelt het volgende voor:
1. Informeer alle Lokerse ouders van schoolgaande kinderen op een duidelijke en laagdrempelige manier over het Vlaams afwezigheidbeleid in het onderwijs, en de eventuele gevolgen/maatregelen bij overtreden via de verschillende communicatiemiddelen van de Stad.
2. Een gerichte campagne naar artsen over het Vlaams afwezigheidsbeleid en de optie om dixit-attesten te schrijven. Door sneller leerlingen te detecteren die ongeoorloofd afwezig zijn, kunnen betrokken actoren zoals het CLB eerder ingrijpen, en de kar doen keren.
3. Actief werk maken van de aanwerving van een aanklampend werkende en specifieke spijbelcoach die ressorteert binnen onze lokale dienst Onderwijs.