Terug
Gepubliceerd op 27/02/2025

2025_GR_00087 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 24/02/2025 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 3° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° Schepen; Stijn Deschepper, 5e schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° Schepen; Nina Van der Sypt, raadslid; Johan Van Havermaet, Raadslid; Robby De Caluwe, raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marina Van Hoorick, raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Lut van de Vijver, raadslid; Koen Mertens, raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Patrick Daeyaert, Raadslid; Alexander Van Hoecke, raadslid; Christine Vervaet, raadslid; Nick Bonnaerens, raadslid; Annick Maes, raadslid; Senna Poppe, raadslid; Sari Sezer, raadslid; Femke Ringoot, raadslid; Norbert Boone, raadslid; Benjamin Jacobs, raadslid; Didier Mbuyu, raadslid; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Marjolein Tollenaere, Algemeen Directeur wnd.

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00087 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Marjoleine de Ridder, Sabine Van Rysselberghe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Peter De Bock, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Robby De Caluwe, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Marjon Thienpondt, Bjorn Rzoska, Lut van de Vijver, Koen Mertens, Philippe Van Streydonck, Ron Van Kersschaver, Manu Diericx, Marijke Duyck, Philip De Visscher, Eddy Van Bockstal, Marita Macharis, Patrick Daeyaert, Alexander Van Hoecke, Christine Vervaet, Nick Bonnaerens, Annick Maes, Senna Poppe, Sari Sezer, Femke Ringoot, Norbert Boone, Benjamin Jacobs, Didier Mbuyu, Steven Verbeke
Stemmen voor 37
Femke Ringoot, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Filip Liebaut, Sabine Van Rysselberghe, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Marjon Thienpondt, Claudine De Waele, Marjoleine de Ridder, Philippe Van Streydonck, Jan Cools, Eddy Van Bockstal, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Manu Diericx, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Norbert Boone, Patrick Daeyaert, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Peter De Bock, Koen Mertens, Nick Bonnaerens, Annick Maes, Robby De Caluwe, Alexander Van Hoecke, Senna Poppe, Didier Mbuyu, Christine Vervaet, Benjamin Jacobs, Sari Sezer, Lut van de Vijver, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00087 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring. 2025_GR_00087 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Conform het decreet lokaal bestuur art. 161 is de gemeenteraad bevoegd voor de vaststelling van de personeelsformatie van het stadspersoneel.

Toelichting

Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie van de stafdiensten te wijzigen als volgt:

  • Dienst patrimonium: bijkomend 1 fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3, contractueel) te voorzien
  • Dienst secretariaat: 1 fte administratief medewerker (C1-C2-C3, statutair) om te zetten naar een functie van bestuursmedewerker (B1-B2-B3, statutair), met een overgangsregeling voor de huidige in dienst zijnde titularis

Dit voorstel werd voorgelegd :

  • aan het managementteam in vergadering van 12.12.2024
  • aan de vakorganisaties in het syndicaal overlegcomité van 14.01.2025

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de goedkeuring van de aanpassing personeelsformatie.

Feitelijke context

Binnen de stafdiensten worden een aantal noden op vlak van personeelsinzet vastgesteld:

  • De dienst patrimonium is op dit moment een éénmansdienst, en bestaat uit 1 fte patrimoniumambtenaar. Het takenpakket van deze dienst is echter zeer uitgebreid, wat ervoor zorgt dat de dienst genoodzaakt is om zaken aan te pakken op ad hoc basis en een aantal tekorten ervaart in de dagelijkse werking. Ook de eigendommen van de gemeente en het OCMW van Moerbeke werden toegevoegd aan het pakket van de dienst. Bovendien is er geen doublure voor de patrimoniumambtenaar.
  • De dienst secretariaat bestaat op dit moment uit 2 fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3) en 1 fte administratief medewerker (C1-C2-C3). Doorheen de jaren is de werking binnen het team sterk geëvolueerd, enerzijds in de zin dat het takenpakket inhoudelijk een stuk is verzwaard, en anderzijds wordt van de medewerkers met betrekking tot de toegewezen taak veel meer eigenaarschap gevraagd.  Alle taken zijn zo goed als gedigitaliseerd en vereisen een verregaande vorm van zelfstandigheid. Medewerkers zijn veel meer dan voorheen verantwoordelijk voor hun eigen pakket. Bovendien moeten alle medewerkers elkaars doublure kunnen zijn. Daarnaast moeten de medewerkers ook kunnen omgaan met complexer wordende wetgeving.

Bijgevolg worden een aantal wijzigingen voorgesteld aan de personeelsformatie.

Argumentatie

Dienst Patrimonium

Rekening houdend met de bestaande noden en om het continuïteitsrisico zoveel mogelijk te beperken is het aangewezen om de dienst patrimonium te versterken. Er wordt voorgesteld om, gezien de omvang en de inhoud van het takenpakket, in de personeelsformatie bijkomend 1 fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3, contractueel) te voorzien.

Dienst secretariaat

Aangezien alle medewerkers hetzelfde takenpakket moet beheersen, is een verschil in niveau niet langer te verantwoorden. Bijgevolg wordt voorgesteld 1fte administratief medewerker (C1-C2-C3 / statutair) om te zetten naar 1fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3 / statutair), en een overgangsregeling te voorzien voor de in dienst zijnde titularis.

In de personeelsformatie is nog overgangsbepaling opgenomen die reeds uitwerking kreeg, nl. voor de functie van directeur-ingenieur. Er wordt voorgesteld om van de gelegenheid gebruik te maken om deze te schrappen.

Juridische context

Het decreet lokaal bestuur.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring om 

  • de personeelsformatie van de stafdiensten te wijzigen als volgt:
    • Dienst patrimonium: bijkomend 1 fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3, contractueel) te voorzien
    • Dienst secretariaat: 1 fte administratief medewerker (C1-C2-C3, statutair) om te zetten naar een functie van bestuursmedewerker (B1-B2-B3, statutair) met een overgangsregeling voor de in dienst zijnde titularis
  • op basis van voormelde wijzigingen het organogram van de stafdiensten aan te passen en opnieuw vast te stellen
  • in de overgangsformatie de overgangsbepaling voor de functie van directeur-ingenieur te schrappen

Artikel 2

Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, keurt de gemeenteraad  de aanpassingen aan de personeelsformatie, zoals laatst gewijzigd bij zijn beslissing van 21.10.2024, goed en stelt ze vast zoals bijgevoegd.