De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door landmeter Daeninck voor een verkaveling van 1 lot op het perceel kadastraal gekend Afd. 3, sectie D, nr. 1759H in de Eekstraat.
Het perceel waarop de aanvraag gebeurt is volgens het gewestplan gelegen binnen woongebied.
De verkaveling voorziet 1 lot, bestemd voor een ééngezinswoning, type open bebouwing.
De verkaveling voorziet een beperkte grondafstand en de realisatie van een nieuwe rooilijn om voldoende ruimte te voorzien voor het openbaar domein.
De wijziging aan de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De verkaveling is gelegen langsheen een bestaande weg. De aanvraag creëert geen bijkomende problemen op vlak van verkeersveiligheid.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
Er zijn geen wijzigingen aan het netwerk voor trage wegen.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De ontsluiting van aanpalende percelen komt niet in het gedrang.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12/12/2024 tot 10/01/2025. Er werden tijdens dit openbaar onderzoek geen bezwaren ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de rooilijn goed te keuren.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een verkaveling van 1 lot, ingediend door landmeter Daeninck, op het perceel kadastraal gekend Afd. 3, sectie D, nr. 1759H. De aanvraag omvat ook de goedkeuring van de nieuwe rooilijn. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de rooilijn.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door landmeter Daeninck voor een verkaveling van 1 lot op het perceel kadastraal gekend Afd. 3, sectie D, nr. 1759H in de Eekstraat.
Het perceel waarop de aanvraag gebeurt is volgens het gewestplan gelegen binnen woongebied.
De verkaveling voorziet 1 lot, bestemd voor een ééngezinswoning, type open bebouwing.
De verkaveling voorziet een beperkte grondafstand en de realisatie van een nieuwe rooilijn om voldoende ruimte te voorzien voor het openbaar domein.
De wijziging aan de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De verkaveling is gelegen langsheen een bestaande weg. De aanvraag creëert geen bijkomende problemen op vlak van verkeersveiligheid.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
Er zijn geen wijzigingen aan het netwerk voor trage wegen.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De ontsluiting van aanpalende percelen komt niet in het gedrang.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12/12/2024 tot 10/01/2025. Er werden tijdens dit openbaar onderzoek geen bezwaren ingediend.
Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure.
Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3 en 4.
Het rooilijnplan, met de zone bestemd voor kosteloze grondafstand, vervat in de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door landmeter Daeninck voor een verkaveling van 1 lot op het perceel kadastraal gekend Afd. 3, sectie D, nr 1759H, in de Eekstraat, wordt goedgekeurd.
Er wordt als last een kosteloze grondafstand opgelegd: De bouwheer is gehouden de grond voor de rooilijn aan de stad over te dragen. De overdracht gebeurt vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad. De aanvrager zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.