De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikels 40 en 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het huidige contract voor de vernieuwing, de uitbreiding en het omnium onderhoud van ons stadscameranetwerk loopt in het najaar (september 2025) af. Het is dan ook noodzakelijk om hiervoor een nieuwe opdracht uit te schrijven teneinde een nieuwe overeenkomst af te sluiten.
Het cameradispositief van de stad Lokeren omvat momenteel een 150-tal camera’s, voornamelijk op publieke plaatsen in de stad geïnstalleerd. Voor de politiezone zijn er 76 vaste camera’s, 48 PTZ-camera’s en 6 vaste (mobiele) camera’s met ANPR-functie en een variabel aantal (huur)camera's.
Daarnaast zijn er ook andere camerabronnen zoals bodycams, intercoms, drones, verhoorcamera’s, cellencamera’s en andere externe bronnen die op het centrale platform moeten worden geïntegreerd.
Een minderheid van de camera’s zijn geïnstalleerd in of aan een publiek toegankelijke plaats zoals de sporthal, het zwembad of een feestzaal.
De nieuwe overeenkomst (raamovereenkomst met één opdrachtnemer) zal worden afgesloten voor het onderhoud, de modernisering en de uitbreiding van het cameradispositief en alle gerelateerde componenten van de beheerssystemen en de beeldtransmissie voor de exploitatie van de camerabeelden van de politiezone Lokeren en de stadsgebouwen.
Deze nieuwe overeenkomst zal een looptijd van 5 jaar hebben, te rekenen vanaf de datum vermeld bij de sluiting van het contract. De mogelijkheid wordt ook voorzien om deze overeenkomst drie maal met telkens 1 jaar te verlengen. Deze verlengingen verlopen stilzwijgend, behoudens een andersluidende aangetekende zending van de aanbestedende overheid uiterlijk 4 maanden vóór het verstrijken van de looptijd van de opdracht.
Op jaarbasis wordt hiervoor een budget van € 175.000,00 incl. btw voorzien. Dit geeft een globale kostenraming van € 1.400.000,00 over een periode van 8 jaar (basisopdracht van 5 jaar + 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen).
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een mededingingsprocedure met onderhandeling (op nationaal en Europees niveau) voorgesteld (artikel 38, §1, 1° b), c) en d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
Dit betreft een tweefasige plaatsingsprocedure waarbij in een 1ste fase elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van de opdracht een aanvraag tot deelneming kan indienen op basis van een selectieleidraad. De kwalitatieve selectie gebeurt in functie van de selectiecriteria bepaald in deze selectieleidraad.
Naderhand zullen in een 2de fase enkel de geselecteerde kandidaten uitgenodigd worden om een offerte in te dienen op basis van een bijzonder bestek. Het bijzonder bestek zal nog in een volgende gemeenteraadszitting ter goedkeuring voorgelegd worden.
De selectieleidraad wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming en de wijze van gunnen.
De uitgave voor 2025 is voorzien in het éénjarig meerjarenplan 2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe ‘BURGERZAKEN EN VEILIGHEID’, subproject 2017/045, onder de algemene rekening 22800000 en beleidsitem 048001 met actiecode ST08B03AP01A03.
Voor de volgende jaren zal het nodige budget voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om de selectieleidraad en de bijhorende kostenraming samen met de wijze van gunnen, goed te keuren.Het huidige contract voor de vernieuwing, de uitbreiding en het omnium onderhoud van ons stadscameranetwerk loopt in het najaar (september 2025) af. Het is dan ook noodzakelijk om hiervoor een nieuwe opdracht uit te schrijven teneinde een nieuwe overeenkomst af te sluiten.
Het cameradispositief van de stad Lokeren omvat momenteel een 150-tal camera’s, voornamelijk op publieke plaatsen in de stad geïnstalleerd. Voor de politiezone zijn er 76 vaste camera’s, 48 PTZ-camera’s en 6 vaste (mobiele) camera’s met ANPR-functie en een variabel aantal (huur)camera's.
Daarnaast zijn er ook andere camerabronnen zoals bodycams, intercoms, drones, verhoorcamera’s, cellencamera’s en andere externe bronnen die op het centrale platform moeten worden geïntegreerd.
Een minderheid van de camera’s zijn geïnstalleerd in of aan een publiek toegankelijke plaats zoals de sporthal, het zwembad of een feestzaal.
De nieuwe overeenkomst (raamovereenkomst met één opdrachtnemer) zal worden afgesloten voor het onderhoud, de modernisering en de uitbreiding van het cameradispositief en alle gerelateerde componenten van de beheerssystemen en de beeldtransmissie voor de exploitatie van de camerabeelden van de politiezone Lokeren en de stadsgebouwen.
Deze nieuwe overeenkomst zal een looptijd van 5 jaar hebben, te rekenen vanaf de datum vermeld bij de sluiting van het contract. De mogelijkheid wordt ook voorzien om deze overeenkomst drie maal met telkens 1 jaar te verlengen. Deze verlengingen verlopen stilzwijgend, behoudens een andersluidende aangetekende zending van de aanbestedende overheid uiterlijk 4 maanden vóór het verstrijken van de looptijd van de opdracht.
Op jaarbasis wordt hiervoor een budget van € 175.000,00 incl. btw voorzien. Dit geeft een globale kostenraming van € 1.400.000,00 over een periode van 8 jaar (basisopdracht van 5 jaar + 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen).
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een mededingingsprocedure met onderhandeling (op nationaal en Europees niveau) voorgesteld (artikel 38, §1, 1° b), c) en d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
Dit betreft een tweefasige plaatsingsprocedure waarbij in een 1ste fase elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van de opdracht een aanvraag tot deelneming kan indienen op basis van een selectieleidraad. De kwalitatieve selectie gebeurt in functie van de selectiecriteria bepaald in deze selectieleidraad.
Naderhand zullen in een 2de fase enkel de geselecteerde kandidaten uitgenodigd worden om een offerte in te dienen op basis van een bijzonder bestek. Het bijzonder bestek zal nog in een volgende gemeenteraadszitting ter goedkeuring voorgelegd worden.
De selectieleidraad wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, samen met de bijhorende kostenraming en de wijze van gunnen.
De uitgave voor 2025 is voorzien in het éénjarig meerjarenplan 2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe ‘BURGERZAKEN EN VEILIGHEID’, subproject 2017/045, onder de algemene rekening 22800000 en beleidsitem 048001 met actiecode ST08B03AP01A03.
Voor de volgende jaren zal het nodige budget voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Goedkeuring wordt verleend aan de selectieleidraad voor de opdracht “Raamovereenkomst met één opdrachtnemer af te sluiten voor het onderhoud, de modernisering en de uitbreiding van het cameradispositief en alle gerelateerde componenten van de beheerssystemen en de beeldtransmissie voor de exploitatie van de camerabeelden van de politiezone Lokeren en de stadsgebouwen”.
De nieuwe overeenkomst zal een looptijd van 5 jaar hebben, te rekenen vanaf de datum vermeld bij de sluiting van het contract. De mogelijkheid wordt ook voorzien om deze overeenkomst drie maal met telkens 1 jaar te verlengen. Deze verlengingen verlopen stilzwijgend, behoudens een andersluidende aangetekende zending van de aanbestedende overheid uiterlijk 4 maanden vóór het verstrijken van de looptijd van de opdracht.
Op jaarbasis wordt hiervoor een budget van € 175.000,00 incl. btw voorzien. Dit geeft een globale kostenraming van € 1.400.000,00 over een periode van 8 jaar (basisopdracht van 5 jaar + 3 mogelijke stilzwijgende verlengingen).Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, §1, 1° b), c) en d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt via het BOSA-platform op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor 2025 is voorzien in het éénjarig meerjarenplan 2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe ‘BURGERZAKEN EN VEILIGHEID’, subproject 2017/045, onder de algemene rekening 22800000 en beleidsitem 048001 met actiecode ST08B03AP01A03.
Voor de volgende jaren zal het nodige budget voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.