De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan Beukenhof-Sparrenhof heeft tot doel om in het Beukenhof en Sparrenhof de strikte inkleuring van de wegenis van het BPA Bergendries-Grijzenbosplein op te heffen op deze locaties en beide zones op te nemen als een projectzone voor wonen om nieuwe woonontwikkeling mogelijk te kunnen maken. Beide locaties worden in het RUP bestemd als een projectzone voor wonen, waarin ook de aanleg van infrastructuur mogelijk is, maar zonder strikte inkleuring van de locatie. Ten opzichte van het BPA worden dus geen grootschalige wijzigingen van de bestemmingen voorzien.
Het wijziging van een bestaand BPA dienen te gebeuren door middel van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).
Het college besliste op 05/06/2023 tot herziening van dit BPA.
Het voorontwerp heeft reeds volgende procedurestappen doorlopen:
De publieke raadpleging van de start- en procesnota vond plaats van 15/11/2023 tot en met 13/01/2024. In dezelfde periode werd ook het advies gevraagd aan de adviesinstanties. Het infomoment vond plaats op 23/11/2023.
De opmerkingen/aanvullingen en bezwaren die gedurende de publieke raadpleging en adviesronde ingediend werden, zijn verwerkt in de scopingsnota. Er wordt tevens opgenomen hoe er omgegaan is met al deze ontvangen adviezen/opmerkingen/aanvullingen. De scopingsnota omvat daarnaast de beoordeling van de milieueffecten van de geplande ontwikkeling op de verschillende disciplines. Deze scopingsnota werd overgemaakt aan Team Omgevingseffecten- Milieueffectrapportage op 23/01/2024 met het verzoek om te bepalen of er al dan niet een plan-MER opgemaakt moet worden voor dit RUP.
Op 23/05/2024 heeft Team Omgevingseffecten-Milieueffectrapportage geoordeeld dat de scopingsnota voldoende informatie bevat over de milieueffecten van het plan om te kunnen besluiten dat deze effecten niet aanzienlijk zijn en dat de opmaak van een plan-MER niet noodzakelijk is.
Vervolgens werd een voorontwerp RUP opgemaakt bestaande uit een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota (waarin de mer-screening en het Besluit van Team Omgevingseffecten -Milieueffectrapportage geïntegreerd werd).
De RVR-toets werd uitgevoerd op 14/06/2024 en hieruit blijkt dat voor wat betreft het aspect externe veiligheid er zich geen probleem stelt: het RUP dient niet verder voorgelegd aan het Team Omgevingseffecten voor wat betreft het aspect externe veiligheid en er dient geen ruimtelijk veiligheidsrapport te worden opgemaakt.
Het voorontwerp RUP werd voor advies voorgelegd aan de adviesinstanties. In de fase plenaire vergadering werd een schriftelijke adviesronde voorzien van 14/06/2024 tot en met 06/07/2024. Het voorontwerp werd aangepast op basis van de uitgebrachte adviezen.
Het RUP werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 16/09/2024.Vervolgens werd het openbaar onderzoek georganiseerd van 21/10/2024 tot en met 19/12/2024.
Gedurende het openbaar onderzoek werden de adviezen van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen en het departement omgeving ontvangen. Beide adviezen waren gunstig.
Er werden ook 3 bezwaren ingediend gedurende het openbaar onderzoek. De bezwaren omvatten volgende elementen:
De GECORO (=omgevingsraad) heeft op 04/02/2025 deze ingediende adviezen en bezwaren behandeld en verleent gunstig advies voor:
De GECORO (=omgevingsraad) gaf oorspronkelijk een negatief advies voor het voorzien van ontsluitingen vanuit aanpalende straten tot het plangebied omdat dit niet mogelijk was omwille van de in het ontwerp voorziene wadi’s en groenaanleg die niet toegankelijk zijn. In het ontwerp werd de groenaanleg en wadi's echter aangepast waardoor het wel mogelijk is om voor de gesloten bebouwingen van de aanpalende straten langs de achterzijde een toegang te kunnen voorzien hetgeen een meerwaarde betekent voor het ontwerp en de bewoners van de aanpalende straten. Hierdoor kan wel tegemoet gekomen worden aan de vraag uit het openbaar onderzoek.
Het RUP geeft geen aanleiding tot bestemmingswijzigingen waarvoor er conform de Codex RO geen planbaten/planschade van toepassing zijn, noch kapitaalschade – of gebruikersschade.
Aan de raad wordt het RUP voorgelegd waarin rekening gehouden werd met het advies van de GECORO/Omgevingsraad over de behandeling van de ingediende bezwaren tijdens het openbaar onderzoek.
Aan de raad wordt gevraagd om het ontwerp van gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Beukenhof-Sparrenhof’ definitief vast te stellen.
Het Beukenhof en Sparrenhof werden gebouwd voor sociale huisvesting. Beide locaties bestaan uit woningen met een ruime groenzone er rond. Op beide locaties is er eveneens interne wegenis aanwezig. De huidige bebouwing is aan vervanging toe. Nieuwe mogelijkheden worden onderzocht om te kunnen voldoen aan de huidige eisen inzake comfort en sociale huisvesting.
Beide zones zijn opgenomen in het BPA Bergendries-Grijzenbosplein dat goedgekeurd werd op 24/12/1986 in een strook voor aaneengesloten bebouwing met daarrond een zone voor binnenplaatsen en tuinen. In beide zones werd tevens de bestaande wegenis aangeduid als een zone voor openbare wegen. De bestemmingen van het BPA werden heel strikt ingetekend op de bestaande bebouwing. Het BPA is weliswaar ouder dan 15 jaar, waardoor het theoretisch gezien mogelijk is om af te wijken van het BPA. Het is echter niet mogelijk om af te wijken van het BPA indien het om de bestemming openbare wegenis betreft, hetgeen hier het geval is.
Deze wegenis ligt centraal in beide zones en bemoeilijkt een nieuw ontwerp.
Bijgevolg is het wenselijk om de bestemmingen en voorschriften van het BPA Bergendries-Grijzenbosplein voor het Beukenhof en het Sparrenhof te wijzigen. Beide woonwijken vormen het plangebied van dit RUP.
Het voorliggend RUP zal beide plandelen herbestemmen naar een ‘projectzone voor wonen’ (woongebied). Het is daarbij de bedoeling de strikte zoneringen van het BPA te vervangen door één bestemmingszone, zodat meer flexibiliteit inzake (woon)ontwikkelingen binnen de wijken Beukenhof en Sparrenhof verkregen wordt. De categorie van gebiedsaanduiding blijft wonen in het RUP, het betreft dus geen grootschalige wijzigingen aan de bestemmingen.
De rest van het BPA Bergendries-Grijzenbosplein (deel buiten de contouren van het RUP) blijft behouden.
Het RUP heeft de procedurele vereisten tot en met het openbaar onderzoek doorlopen.
Het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan Beukenhof-Sparrenhof heeft tot doel om in het Beukenhof en Sparrenhof de strikte inkleuring van de wegenis van het BPA Bergendries-Grijzenbosplein op te heffen op deze locaties en beide zones op te nemen als een projectzone voor wonen om nieuwe woonontwikkeling mogelijk te kunnen maken. Beide locaties worden in het RUP bestemd als een projectzone voor wonen, waarin ook de aanleg van infrastructuur mogelijk is, maar zonder strikte inkleuring van de locatie. Ten opzichte van het BPA worden dus geen grootschalige wijzigingen van de bestemmingen voorzien.
Het wijziging van een bestaand BPA dienen te gebeuren door middel van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).
Het college besliste op 05/06/2023 tot herziening van dit BPA.
Het voorontwerp heeft reeds volgende procedurestappen doorlopen:
De publieke raadpleging van de start- en procesnota vond plaats van 15/11/2023 tot en met 13/01/2024. In dezelfde periode werd ook het advies gevraagd aan de adviesinstanties. Het infomoment vond plaats op 23/11/2023.
De opmerkingen/aanvullingen en bezwaren die gedurende de publieke raadpleging en adviesronde ingediend werden, zijn verwerkt in de scopingsnota. Er wordt tevens opgenomen hoe er omgegaan is met al deze ontvangen adviezen/opmerkingen/aanvullingen. De scopingsnota omvat daarnaast de beoordeling van de milieueffecten van de geplande ontwikkeling op de verschillende disciplines. Deze scopingsnota werd overgemaakt aan Team Omgevingseffecten- Milieueffectrapportage op 23/01/2024 met het verzoek om te bepalen of er al dan niet een plan-MER opgemaakt moet worden voor dit RUP.
Op 23/05/2024 heeft Team Omgevingseffecten-Milieueffectrapportage geoordeeld dat de scopingsnota voldoende informatie bevat over de milieueffecten van het plan om te kunnen besluiten dat deze effecten niet aanzienlijk zijn en dat de opmaak van een plan-MER niet noodzakelijk is.
Vervolgens werd een voorontwerp RUP opgemaakt bestaande uit een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota (waarin de mer-screening en het Besluit van Team Omgevingseffecten -Milieueffectrapportage geïntegreerd werd).
De RVR-toets werd uitgevoerd op 14/06/2024 en hieruit blijkt dat voor wat betreft het aspect externe veiligheid er zich geen probleem stelt: het RUP dient niet verder voorgelegd aan het Team Omgevingseffecten voor wat betreft het aspect externe veiligheid en er dient geen ruimtelijk veiligheidsrapport te worden opgemaakt.
Het voorontwerp RUP werd voor advies voorgelegd aan de adviesinstanties. In de fase plenaire vergadering werd een schriftelijke adviesronde voorzien van 14/06/2024 tot en met 06/07/2024. Het voorontwerp werd aangepast op basis van de uitgebrachte adviezen.
Het RUP werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 16/09/2024.
Vervolgens werd het openbaar onderzoek georganiseerd van 21/10/2024 tot en met 19/12/2024.
Gedurende het openbaar onderzoek werden de adviezen van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen en het departement omgeving ontvangen. Beide adviezen waren gunstig.
Er werden ook 3 bezwaren ingediend gedurende het openbaar onderzoek. De bezwaren omvatten volgende elementen:
De GECORO (=omgevingsraad) heeft op 04/02/2025 deze ingediende adviezen en bezwaren behandeld en verleent gunstig advies voor:
De GECORO (=omgevingsraad) gaf oorspronkelijk een negatief advies voor het voorzien van ontsluitingen vanuit aanpalende straten tot het plangebied omdat dit niet mogelijk was omwille van de in het ontwerp voorziene wadi’s en groenaanleg die niet toegankelijk zijn. In het ontwerp werd de groenaanleg en wadi's echter aangepast waardoor het wel mogelijk is om voor de gesloten bebouwingen van de aanpalende straten langs de achterzijde een toegang te kunnen voorzien hetgeen een meerwaarde betekent voor het ontwerp en de bewoners van de aanpalende straten. Hierdoor kan wel tegemoet gekomen worden aan de vraag uit het openbaar onderzoek.
Het RUP geeft geen aanleiding tot bestemmingswijzigingen waarvoor er conform de Codex RO geen planbaten/planschade van toepassing zijn, noch kapitaalschade – of gebruikersschade.
Aan de raad wordt het RUP voorgelegd waarin rekening gehouden werd met het advies van de GECORO/Omgevingsraad over de behandeling van de ingediende bezwaren tijdens het openbaar onderzoek.
Aan de raad wordt gevraagd om het ontwerp van gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Beukenhof-Sparrenhof’ definitief vast te stellen.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 15/05/2009
Decreet dd. 01/07/2016 tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten.
Besluit dd. 01/07/2016 van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 05/06/2023 betreffende ‘opmaak van het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Beukenhof-Sparrenhof" en samenstelling van het planteam’.
Besluit van de gemeenteraad dd. 16/09/2024 tot voorlopige vaststelling van het RUP Beukenhof-Sparrenhof.
De gemeenteraad neemt akte van het gehouden openbaar onderzoek en van de ingediende bezwaren en adviezen, alsook van het advies van de GECORO/Omgevingsraad ter behandeling van deze bezwaren en adviezen.
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Beukenhof-Sparrenhof” bestaande uit een grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften definitief vast.
Het dossier dient verder aan de wettelijk vastgestelde procedure onderworpen te worden.