Terug
Gepubliceerd op 04/03/2025

2025_CBS_00673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongendreef. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/03/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Stijn Deschepper, 5° schepen; Peter De Bock, 7° schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongendreef. Goedkeuring. 2025_CBS_00673 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongendreef. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Drongendreef te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Drongendreef is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Opperstraat;
  • de Dorpvaart.

Voertuigen uit de Drongendreef moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

§ 4 – Voorrang op het volgend kruispunt

De Drongendreef heeft voorrang op het kruispunt met:

  • het Boekweithof.

Signalisatie: verkeersbord B15 (Respectievelijk B15a,b,c,d,e,f,g)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Drongendreef en dit:

  • vanaf 15m van het kruispunt met de Opperstraat over een lengte van 22m, langs de oneven zijde;
  • aan de overzijde van nr. 18 t.e.m. 22;
  • aan de overzijde van nr. 30 tot nr. 32.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Drongendreef is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • aan de overzijde van nr. 30 (6m)

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Drongendreef is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met de Dorpvaart (zuidzijde), over een lengte van 3m.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Drongendreef is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Opperstraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Dorpvaart (beide zijden).  

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Drongendreef is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Opperstraat;
  • ter hoogte van de fietssnelweg.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Drongendreef wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.