Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_CBS_00079 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Crevestraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/01/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00079 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Crevestraat. Goedkeuring. 2025_CBS_00079 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Crevestraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Crevestraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 2 - Stoppen en voorrang verlenen

De Crevestraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Opperstraat x Hospicestraat.

Voertuigen uit de Crevestraat moeten hier stoppen en voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B5

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder, behalve voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs, verboden te rijden (Beperkt eenrichtingsverkeer) in de volgende rijrichtingen:

  • komende van de Damstraat naar nr. 31.

Signalisatie: verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Crevestraat en dit:

  • Vanaf het kruispunt met de Opperstraat x Hospicestraat over een lengte van 18m, langs de oneven huisnummers.

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Crevestraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van ‘P’ in het parkeervak:

  • tussen de Damstraat en nr. 31.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Crevestraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. nr. 10 (6m)

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.1 Openbare wegen met een bijzonder statuut

§1 - Woonerf

De Crevestraat heeft het statuut van een woonerf:

  • vanaf de Crevestraat tot nr. 31.

Signalisatie: verkeersbord F12a (begin) en F12b (einde)

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Crevestraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Opperstraat x Hospicestraat.

Signalisatie: verkeersbord A14 

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§1 – Stopstreep (artikel 76.1)

In de Crevestraat is een stopstreep aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Opperstraat x Hospicestraat.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Crevestraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Opperstraat x Hospicestraat.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Crevestraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.