Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_CBS_00074 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Patershof. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/01/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00074 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Patershof. Goedkeuring. 2025_CBS_00074 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Patershof. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien de beslissing van de verkeerscel van 5/12/2024 om een parkeerverbod in te voeren langs de rechterzijde vanaf het kruispunt met de Veldstraat richting de Luikstraat over een lengte van 35m, wordt deze maatregel opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer. 

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Patershof te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

N.v.t.

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder, behalve voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs, verboden te rijden (Beperkt eenrichtingsverkeer) in de volgende rijrichtingen:

  • komende van de overzijde zijgevel nr. 13 naar de achtergevel t.h.v. Molenstraat 53.

Signalisatie: verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

§ 1 – Verplichte rijrichting

Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van het Patershof:

  • aan het kruispunt met de Luikstraat moet men verplicht linksaf rijden.

Signalisatie: D1e aangevuld met onderbord M12

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in het Patershof en dit:

  • Langs de zijgevel van nr. 13 tot het kruispunt met de Veldstraat;
  • Langs de rechterzijde vanaf het kruispunt met de Veldstraat richting de Luikstraat over een lengte van 35m. 

Signalisatie: verkeersbord E1 

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in het Patershof en dit:

  • Vanaf nr. 35 tot nr. 39;
  • T.h.v. de ingang van nr. 14, over een lengte van 5m.

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In het Patershof worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • 2 eerste schuine haakse parkeerplaatsen langs de rechterzijde bij het inrijden van het Patershof vanuit de Luikstraat;
  • 1 schuine haakse parkeerplaats langs de zijgevel van nr. 31;
  • 1 haakse parkeervak aan de overzijde van Luikstraat nr. 12 (in Patershof);
  • T.h.v. nr. 31 en Luikstraat nr. 12 (in Patershof);
  • T.h.v. zijgevel Bosmanstraat 6C;
  • T.h.v. nr. 4 – 12;
  • T.h.v. de overzijde van nr. 5-11;
  • Langs de zijgevel van nr. 13;
  • T.h.v. nr. 17 tot achtergevel Molenstraat 53. 

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In het Patershof is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • 1 schuine haakse parkeerplaats langs de zijgevel van nr. 31;
  • 1 haakse parkeervak aan de overzijde van Luikstraat nr. 12 (in Patershof);
  • 2 parkeerplaatsen t.h.v. nr. 12-14 (12m);
  • 1 parkeerplaats t.h.v. nr. 10 (6m);
  • 1 schuine haakse parkeerplaats t.h.v. nr. 17-23.

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§2 – Bewonersparkeerplaatsen

In het Patershof is parkeren voorbehouden voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart of – vignet:

  • De 2 eerst parkeerplaatsen in de parkeerstrook aan de overzijde van nr. 31;
  • 3 parkeerplaatsen in de parkeerstrook aan de overzijde van nr. 9-11.

Signalisatie: verkeersbord E9a en onderbord ‘bewoners’

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In het Patershof is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • 2 eerste schuine haakse parkeerplaatsen langs de linkerzijde bij het inrijden van het Patershof vanuit de Luikstraat.

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In het Patershof is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • Overzijde zijgevel nr. 13 t.e.m. inrit nr. 17 (over een lengte van 27m).

Signalisatie: geen (in zone 30)

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In het Patershof is een onderbroken streep aangebracht:

  • in de bocht t.h.v. nr. 31.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Patershof wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.