De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Gezien de beslissing tijdens de verkeerscel van 5/12/2024 om parkeervakken af te bakenen vanaf 5m van het kruispunt met de Kouterwegel tot 1m voor de garagepoort van nr. 60, wordt dit opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Hoogstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Hoogstraat is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Hoogstraat moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang
In de Hoogstraat is er een smalle doorgang:
Het verkeer komende vanuit de richting van de Heirbrugstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B19
Het verkeer komende vanuit de richting N47 heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B21
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
N.v.t.
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
N.v.t.
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Hoogstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Hoogstraat en dit:
4.2 Stilstaan en parkeerverbod
Stilstaan en parkeren is verboden in de Hoogstraat en dit:
Signalisatie: verkeersbord E3
4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)
In de Hoogstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
In de Hoogstraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)
§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
In de Hoogstraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor:
laden van elektrisch voertuig
Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen
Autocars
Signalisatie: verkeersbord E9d
4.7. Parkeren verplicht
§2 – Verplicht parkeren deels op de berm of het trottoir
In de Hoogstraat is men verplicht om deels op berm of op het trottoir te parkeren:
Signalisatie: verkeersbord E9f
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
In de Hoogstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:
Signalisatie: verkeersbord A14
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
N.v.t.
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Hoogstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Hoogstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)
In de Hoogstraat is een verdrijvingsvak aangebracht:
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hoogstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.