Terug
Gepubliceerd op 07/01/2025

2025_CBS_00016 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hoogstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 06/01/2025 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, 1° schepen; Claudine De Waele, 2° schepen; Marjoleine de Ridder, 3° schepen; Sabine Van Rysselberghe, 4° schepen; Stijn Deschepper, 5° schepen; Sarah Poppe, 6° schepen; Peter De Bock, 7° schepen; Jan Cools, 8° schepen; Stefan Walgraeve, 9° schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2025_CBS_00016 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hoogstraat. Goedkeuring. 2025_CBS_00016 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hoogstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien de beslissing tijdens de verkeerscel van 5/12/2024 om parkeervakken af te bakenen vanaf 5m van het kruispunt met de Kouterwegel tot 1m voor de garagepoort van nr. 60, wordt dit opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Hoogstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement. 

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Hoogstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de N47.

Voertuigen uit de Hoogstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang

In de Hoogstraat is er een smalle doorgang:

  • ter hoogte van nr. 48

Het verkeer komende vanuit de richting van de Heirbrugstraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B19

Het verkeer komende vanuit de richting N47 heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.

Signalisatie: verkeersbord B21

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Hoogstraat en dit:

  • Vanaf nr. 151 tot nr. 167;
  • tussen de Papestraat en Eyermanstraat, langs beide zijden van de weg.

Signalisatie: verkeersbord E1 

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Hoogstraat en dit:

  • 3m langs de linkerzijde van de garagepoort van nr. 23 (kijkend naar woning).

4.2 Stilstaan en parkeerverbod

Stilstaan en parkeren is verboden in de Hoogstraat en dit:

  • Vanaf nr. 48 tot nr. 60; 
  • Langs de even huisnummers vanaf het kruispunt met de Zamanstraat tot nr. 192;
  • Vanaf nr. 167 tot het kruispunt met de Zamanstraat.

Signalisatie: verkeersbord E3 

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Hoogstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • haakse parkeervakken ter hoogte van de zijgevel van Heirbrugstraat 326;
  • haakse parkeervakken aan de overzijde van nr. 1 – nr. 7;
  • van nr. 1 – nr. 21;
  • van nr. 29 – nr. 35;
  • van nr. 20 – nr. 22;
  • van nr. 24 – nr. 44;
  • van nr. 137 tot nr. 149;
  • van nr. 166 tot nr. 192;
  • vanaf 5m van het kruispunt met de Kouterwegel tot 1m voor de garagepoort van nr. 60.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap 

In de Hoogstraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • de eerste 2 haakse parkeervakken langs de linkerzijde bij het inrijden van de straat vanuit de Heirbrugstraat;
  • t.h.v. nr. 38 (5m);
  • t.h.v. nr. 66 (6m)

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In de Hoogstraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  •  het 3de en 4de haakse parkeervak langs de linkerzijde bij het inrijden van de straat via de Heirbrugstraat.

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen

Autocars

  • het 1ste vak naast nr. 192 richting N47.

Signalisatie: verkeersbord E9d

4.7. Parkeren verplicht

§2 – Verplicht parkeren deels op de berm of het trottoir

In de Hoogstraat is men verplicht om deels op berm of op het trottoir te parkeren:

  • vanaf nr. 137 tot nr. 149;
  • vanaf nr. 166 tot nr. 192.

Signalisatie: verkeersbord E9f 

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

In de Hoogstraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Heirbrugstraat.

Signalisatie: verkeersbord A14 

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Hoogstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N47.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Hoogstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Heirbrugstraat;
  • ter hoogte van huisnummer 48;
  • ter hoogte van nr. 192.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In de Hoogstraat is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N70 (t.h.v. nr. 74);
  • ter hoogte van huisnummers 85-87D/96.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Hoogstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.