De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Aangezien in de Karrenspoorstraat geen voorrang van rechts geldt, dient de nodige signalisatie te worden voorzien in de Karrestraat en te worden vermeld in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Karrestraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Karrestraat t.h.v. nr. 135 is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Karrestraat t.h.v. nr. 135 moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
§ 4 – Voorrang op het volgend kruispunt
De Karrestraat heeft voorrang op het kruispunt met:
Signalisatie: verkeersbord B15 (Respectievelijk B15c en f)
§ 5 - Voorrangsregime ter hoogte van een smalle doorgang
In de Karrestraat is er een smalle doorgang:
Het verkeer komende vanuit de richting van de Krommestraat moet hier voorrang verlenen aan het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B19
Het verkeer komende vanuit de richting Kopkapelstraat heeft voorrang ten opzichte van het verkeer uit de tegenovergestelde richting.
Signalisatie: verkeersbord B21
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer
§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer
Het is voor iedere bestuurder, behalve voor fietsers verboden te rijden (Beperkt eenrichtingsverkeer) in de volgende rijrichtingen:
Signalisatie: verkeersborden C1 met onderbord M2 en F19 met onderbord M4
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
N.v.t.
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
In de Karrestraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor:
voor autocars op schooldagen van 8u30 tot 9u en van 15u30 tot 16u.
Signalisatie: verkeersbord E9d + onderbord “Op schooldagen van 8u30 tot 9u en van 15u30 tot 16u”
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)
In de Karrestraat is een onderbroken streep aangebracht:
7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)
In de Karrestraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Karrestraat t.h.v. nr. 135 is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Karrestraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Karrestraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.