Bij de plannen E17/3 en /4 beloofde het stadsbestuur aan de inwoners van Lokeren-Zuid dat, na de heraanleg van het afrittencomplex en de bouw van een nieuwe ontsluitingsweg, àlle doorgangen van de bedrijventerreinen naar de woonstraten zouden ‘geknipt’ worden, op uitzondering van een (niet voor vrachtwagens toegankelijke) doorgang in de Dieptestraat, die enkel voor plaatselijk verkeer zou dienen. In een brief van het Lokerse Stadsbestuur aan de bewoners van Everslaar en Spoele geeft u een zicht op de krachtlijnen uit het akkoord tussen bestuur en buurtbewoners: “De stad benadrukt nog eens met klem dat alle vrachtverkeer alleen maar via de inrit aan de Zelebaan bereikbaar vanuit E17/2, 3 en 4 zal kunnen bereiken.”
Nog een reactie van de Mobiliteitssdienst -Eindrapport buurtcomité N47 Bokslaar (18.11.2014): “De stad kiest voor een strikte scheiding van het woongebied en de industriezone. Ervaring leert ons dat het voorzien van toegang voor bepaalde groepen steeds tot misbruik leidt. Daarom willen we fysieke maatregelen gebruiken om de toegang naar E17/2/3/4 te versperren en zo de sluiproute echt door te knippen”.
Probleemsituatie:
Vandaag is dit uitgangspunt niet herkenbaar in de buurt met slagbomen die meer dan zes maanden nu niet operationeel zijn. De buurt verliest haar vertrouwen in het stadsbestuur. Desinformatie en slechte communicatie verergeren de feitelijkheid: de slagbomen staan permanent open voor groeiend auto- en vrachtwagenverkeer en dat in een omgeving waar de stad steeds meer bouw- en woonprojecten plant. Drogredenen als wegenwerken en vrees voor arbeiderstekort bij sluiting van slagbomen maken er een soap van.
Mijn vragen: