Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 37.
In het vorige agendapunt werd het huishoudelijk reglement behandeld waarbij ook de oprichting en samenstelling van de gemeenteraadscommissies werd geregeld.
De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking, telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
Er worden 7 gemeenteraadscommissies opgericht binnen het organogram van de stad, nl.
Het waken over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de stad wordt geïntegreerd in de 6 opgerichte commissies naargelang het doel of onderwerp van het samenwerkingsverband (decretale verplichting).
Elke commissie wordt samengesteld uit 9 gemeenteraadsleden, met inbegrip van een raadslid-commissievoorzitter. Het aantal zetels van de fracties in iedere commissie wordt evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De berekeningswijze gebeurt conform de bepalingen van artikel 91 van het Decreet Lokaal Bestuur zoals ook de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn verdeeld. Lokaal Liberaal-fractie zal 3 commissieleden tellen, de CD&V-fractie 2 leden en alle andere fracties (Meerdangroen, Vooruit, N-VA en Vlaams Belang) elk 1 commissielid.
Conform het decreet moet de voordracht van de commissieleden gebeuren met een voordrachtakte die zal bezorgd worden aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De commissieleden kiezen per commissie een voorzitter uit hun midden en de voorzitter wordt verkozen met meerderheid van stemmen. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
Aan de raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
Er worden 7 gemeenteraadscommissies opgericht binnen het organogram van de stad, nl.
Het waken over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de stad wordt geïntegreerd in de 6 opgerichte commissies naargelang het doel of onderwerp van het samenwerkingsverband (decretale verplichting).
Elke commissie wordt samengesteld uit 9 gemeenteraadsleden, met inbegrip van een raadslid-commissievoorzitter. Het aantal zetels van de fracties in iedere commissie wordt evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De berekeningswijze gebeurt conform de bepalingen van artikel 91 van het Decreet Lokaal Bestuur zoals ook de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn verdeeld. Lokaal Liberaal-fractie zal 3 commissieleden tellen, de CD&V-fractie 2 leden en alle andere fracties (Meerdangroen, Vooruit, N-VA en Vlaams Belang) elk 1 commissielid.
Conform het decreet moet de voordracht van de commissieleden gebeuren met een voordrachtakte die zal bezorgd worden aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De commissieleden kiezen per commissie een voorzitter uit hun midden en de voorzitter wordt verkozen met meerderheid van stemmen. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
De Lokaal Liberaal-fractie, de CD&V-fractie, de Meerdangroen-fractie, de Vooruit-fractie, N-VA-fractie en de Vlaams Belang-fractie hebben een akte van voordracht van de kandidaat-leden voor de verschillende gemeenteraadscommissies ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 37 en 91.
Conform het huishoudelijk reglement zijn er 7 gemeenteraadscommissies, nl.
opgericht met als taak hebben het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht.
Het waken over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen van de gemeente wordt geïntegreerd in de 6 opgerichte commissies naargelang het doel of onderwerp van het samenwerkingsverband.
De gemeenteraad neemt akte van de door de fracties Lokaal Liberaal, CD&V, Meerdangroen, Vooruit, N-VA en Vlaams Belang ingediende akten van voordracht van de kandidaat-leden voor de gemeenteraadscommissies, waarna deze raadsleden zijn aangesteld als effectief lid van de commissies waarvoor zij zijn voorgedragen:
De commissieleden kiezen per commissie een voorzitter uit hun midden. De voorzitter wordt verkozen met meerderheid van stemmen.
De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
De werking van de gemeenteraadscommissies gebeurt conform artikel 33 van het huishoudelijk reglement zoals dit werd goedgekeurd in de gemeenteraadsvergadering van vandaag.