Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26.02.2024 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26.02.2024 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26.02.2024 worden goedgekeurd.
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Met mail van 11 maart 2024 bezorgde Onesto woonkrediet voor Vlaanderen de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de raad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het vast bureau de raad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De raad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 de heer Freddy Verdurme aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Hector Van Hoye als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen. Deze vertegenwoordigers werden aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het vast bureau nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Met mail van 11 maart 2024 bezorgde Onesto woonkrediet voor Vlaanderen de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur.
De raad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 de heer Freddy Verdurme aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Hector Van Hoye als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen. Deze vertegenwoordigers werden aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het vast bureau nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de raad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het vast bureau de raad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het vast bureau nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 om 17.00 uur.
Aan de vertegenwoordigers wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op grond artikel 23 en 77 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Het vast bureau stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de spoedeisende behandeling van dit punt en met de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren.
Het vast bureau stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Staande de zitting wordt eerst gestemd over de spoedeisende behandeling van dit punt conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur. De spoedeisende behandeling van dit punt wordt unaniem goedgekeurd.
Vervolgens wordt gestemd over de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren. Het behoud van rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren wordt unaniem goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 23, 347 en 348.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van OCMW Lokeren bij de fusie met Moerbeke goed .
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 77 eerste lid.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 384 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Aangezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement van Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst, op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De finale keuzelijst omvat een lijst van over te nemen leningen voor een over te nemen bedrag van 25.071.765,09 EUR op 30 september 2024. Op datum van de effectieve schuldoverdracht zal maximaal 24.694.000 EUR overgenomen worden. De laatst vermelde lening van de finale keuzelijst zal hierdoor voor een bedrag van 1.583.508,02 EUR in plaats van 1.961.273,11 EUR overgenomen worden, het restsaldo van 377.765,09 EUR blijft in het bezit van gemeente Moerbeke. Hierdoor zou de schuldovername voor stad Lokeren 17.391.384,63 EUR en voor gemeente Moerbeke 7.302.615,37 EUR bedragen.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 77 eerste lid en artikel 384.
Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 betreffende de "Principiële beslissing tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Gemeenteraadsbesluit van 18 september 2023 betreffende het "Gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed.