De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op grond artikel 23 en 77 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Het vast bureau stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de spoedeisende behandeling van dit punt en met de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren.
Het vast bureau stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Staande de zitting wordt eerst gestemd over de spoedeisende behandeling van dit punt conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur. De spoedeisende behandeling van dit punt wordt unaniem goedgekeurd.
Vervolgens wordt gestemd over de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren. Het behoud van rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren wordt unaniem goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 23, 347 en 348.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van OCMW Lokeren bij de fusie met Moerbeke goed .
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.