De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gewestweg Antwerpsesteenweg te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Antwerpsesteenweg is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Antwerpsesteenweg moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1 gekoppeld aan D5 (rotonde)
De fietser op de oversteekplaatsen op de Antwerpsesteenweg aan de rotonde met de Melkerijstraat x Uitbreidingslaan is ondergeschikt ten opzichte van:
Fietsers op de oversteekplaatsen op de Antwerpsesteenweg aan de rotonde met de Melkerijstraat x Uitbreidingslaan moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
§ 3 - Voorrangsweg
De Antwerpsesteenweg is een voorrangsweg vanaf het kruispunt met de Chrysantenlaan tot de rotonde met de Melkerijstraat x Uitbreidingslaan en vanaf de rotonde met de Melkerijstraat x Uitbreidingslaan tot de grens met Waasmunster.
Signalisatie: verkeersbord B9
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.8 Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan
Het is verboden om vanuit de Antwerpsesteenweg:
Signalisatie: verkeersbord C31a + onderbord ‘uitgezonderd bus’
2.10 Verbod om links in te halen
§ 2 – Verbod links in te halen voor voertuigen met een MTM van meer dan 3.500 kg
Links inhalen is verboden voor bestuurders van voertuigen of slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg bedraagt in de Antwerpsesteenweg:
Signalisatie: verkeersbord C39
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.1 Verplichte rijrichtingen
§ 1 – Verplichte rijrichting
Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van de Antwerpsesteenweg:
Signalisatie: verkeersbord D1a/ D3b
§ 2 – Rotonde
Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:
Signalisatie: verkeersbord D5 (aan alle takken wordt de voorrang geregeld d.m.v. verkeersborden B1)
3.2 Verplichte deel van de openbare weg
§ 1 – Verplicht fietspad
In de Antwerpsesteenweg moeten fietsers en bromfietsen klasse A het fietspad volgen voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd:
Signalisatie: verkeersbord D7
In de Antwerpsesteenweg zijn er overlangse markeringen die een fietspad aanduiden (artikel 74), aangebracht:
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
N.v.t.
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen
In de Antwerpsesteenweg is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:
Signalisatie: verkeersbord F13
5.4 Versmalling – wegvallen van een rijstrook
In de Antwerpsesteenweg versmalt de rijbaan met de omvang van een rijstrook ter hoogte van:
Signalisatie: verkeersbord F97a
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)
In de Antwerpsesteenweg is een doorlopende streep aangebracht:
§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)
In de Antwerpsesteenweg is een onderbroken streep aangebracht:
7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)
In de Antwerpsesteenweg is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Antwerpsesteenweg is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)
In de Antwerpsesteenweg is een verdrijvingsvak aangebracht:
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Antwerpsesteenweg wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.