Terug
Gepubliceerd op 23/01/2024

2024_GR_00017 - Rooilijnplan Spoelepark. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 22/01/2024 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Lena Van Boven, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2024_GR_00017 - Rooilijnplan Spoelepark. Goedkeuring. 2024_GR_00017 - Rooilijnplan Spoelepark. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 8.

Toelichting

De aanleg van Spoelepark omvat ook de aanleg van paden waarvoor een rooilijnplan is opgemaakt. 

De gemeenteraad dient een beslissing te nemen over de zaak der wegen, gemotiveerd aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. 

Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De nieuwe rooilijn wordt voorzien ifv de aanleg van nieuwe paden bestemd voor langzaam verkeer doorheen het nieuwe park.

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De paden doorheen het park bevorderen de veiligheid voor het langzaam verkeer.

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanleg van de paden zal de bereikbaarheid van de aanpalende percelen verbeteren.

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het tracé van de wegenis goed te keuren. 

Feitelijke context

Tegen de omgevingsvergunning voor de aanleg van Spoelepark werd beroep ingediend. Naar aanleiding van dit beroep werd een dading opgemaakt tussen de betrokken partijen. 

De gemeenteraad heeft in zitting van 20/11/2023 de dading voor Spoelepark goedgekeurd. Het rooilijnplan was als bijlage bij deze dading gevoegd. 

Het rooilijnplan, dat deel uitmaakte van de dading, wordt nogmaals expliciet voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring van het tracé. 

Argumentatie

De aanleg van Spoelepark omvat ook de aanleg van paden waarvoor een rooilijnplan is opgemaakt. 

De gemeenteraad dient een beslissing te nemen over de zaak der wegen, gemotiveerd aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. 

Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De nieuwe rooilijn wordt voorzien ifv de aanleg van nieuwe paden bestemd voor langzaam verkeer doorheen het nieuwe park.

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De paden doorheen het park bevorderen de veiligheid voor het langzaam verkeer.

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanleg van de paden zal de bereikbaarheid van de aanpalende percelen verbeteren.

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Juridische context

Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3, 4, 8.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het rooilijnplan wordt goedgekeurd.