De gemeenteraad is bevoegd overeenkomstig artikel 40,§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op de gemeenteraad van 22/05/2023 werd de aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatform, de verwerkingsovereenkomst voor gegevens en het bijhorende retributiereglement goedgekeurd. De toetreding van de verschillende gemeentes is in meerdere stappen gebeurd en ook de werking van dit Vastgoedinformatieplatform was nog niet volledig afgewerkt (onder andere de betaalcomponent en mogelijke aanvragers). De huidige werking was dan ook tijdelijk tot zolang het decreet over het Vastgoedinformatieplatform nog niet in werking was.
De toepassing Vastgoedinformatieplatform is voor Lokeren online gegaan op 13/06/2023 voor notarissen en vastgoedmakelaars. Anders aanvragers konden nog geen gebruik maken van deze toepassing.
Sedert 22/12/2023 is het decreet over het Vastgoedinformatieplatform in werking getreden en werden er nog een aantal wijzigingen doorgevoerd.
De wijzigingen betreffen:
Het decreet Vastgoedinformatieplatform zal in werking treden vanaf 1/1/2024.
Een nieuw raadsbesluit is noodzakelijk omwille van:
Aan de raad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de “ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie” met ingang van 23 januari 2024.
De gemeente is overeenkomstig de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 verplicht om informatie te bezorgen over onroerende goederen.
Het is van belang om deze informatie op een efficiënte en veilige manier te verzamelen en te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het is noodzakelijk om het budget en de financiële toestand van de gemeente in evenwicht te houden.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
Voor de gemeente is het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn daarom op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Artikel 173, van de Grondwet.
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Besluit van de Gemeenteraad van 22 mei 2023 betreffende goedkeuring "Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie".
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het vastgoedinformatieplatform goed met ingang van 23 januari 2024.