Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 24/06/2024 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Lena Van Boven, lid RMW

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW

Agendapunten

1.

2024_RMW_00026 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 mei 2024. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
1.

2024_RMW_00026 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 mei 2024. Goedkeuring.

2024_RMW_00026 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 mei 2024. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.

Toelichting

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2024 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

Feitelijke context

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2024 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd. 

Argumentatie

Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd. 

Juridische context

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2024 worden goedgekeurd.

2.

2024_RMW_00021 - Rapport organisatiebeheersing - rapporteringsperiode juli 2023 - juni 2024. Kennisneming.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
2.

2024_RMW_00021 - Rapport organisatiebeheersing - rapporteringsperiode juli 2023 - juni 2024. Kennisneming.

2024_RMW_00021 - Rapport organisatiebeheersing - rapporteringsperiode juli 2023 - juni 2024. Kennisneming.

Motivering

Bevoegdheid

Art. 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

Toelichting

Het kader voor de organisatiebeheersing werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 en gewijzigd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021.

Art. 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

De periode waarover gerapporteerd wordt, betreft juli 2023 - juni 2024. 

In het bijgevoegde document ' Rapportering GR algemeen verslag' kan u de rapportering terugvinden.  

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportering juli 2023 - juli 2024 in het kader van de organisatiebeheersing.

Feitelijke context

Op basis van het decreet lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks voor 30 juni aan de raad voor maatschappelijk welzijn te rapporteren over het organisatiebeheersingssysteem. De periode waarover gerapporteerd wordt spreekt over juli 2023 - juni 2024. 

Argumentatie

In het bijgevoegde document ' Rapportering GR algemeen verslag' kan u de rapportering terugvinden.  

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportering juli 2023 - juli 2024 in het kader van de organisatiebeheersing.

Juridische context

Decreet lokaal bestuur, art. 219 2°

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de rapportering juli 2023 - juni 2024 in het kader van de organisatiebeheersing. 

3.

2024_RMW_00023 - Audio. Raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
3.

2024_RMW_00023 - Audio. Raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur. Goedkeuring.

2024_RMW_00023 - Audio. Raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 77 en 484.

Toelichting

Audio bezorgt met mail van 30 mei 2024 de raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur van Audio.

Het verslag van de algemene vergadering wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk. Op 24 mei stelde de algemene vergadering Audio de jaarrekening 2023 vast zonder opmerkingen, deze wordt ook ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemene vergadering van 24 mei nam eveneens kennis van de beslissing inzake toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging, namelijk Gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, Gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, Stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en Zorgvereniging VitaS. Voor de toetreding van nieuwe leden is de instemming van alle deelgenoten vereist.

Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 24 mei 2024, kennis te nemen van de jaarrekening 2023 en de toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging goed te keuren. 

Feitelijke context

Audio bezorgt met mail van 30 mei 2024 de raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur van Audio.

Het verslag van de algemene vergadering wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk. Op 24 mei stelde de algemene vergadering Audio de jaarrekening 2023 vast zonder opmerkingen, deze wordt ook ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

De algemene vergadering van 24 mei nam eveneens kennis van de beslissing inzake toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging, namelijk Gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, Gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, Stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en Zorgvereniging VitaS. Voor de toetreding van nieuwe leden is de instemming van alle deelgenoten vereist.

Argumentatie

Audio bezorgt met mail van 30 mei 2024 de raadsbeslissingen n.a.v. algemene vergadering en raad van bestuur van Audio, samen met verschillende bijlagen.

In uitvoering van artikel 20 van de statuten van Audio zijn de afgevaardigden van de deelgenoten verantwoordelijk voor kennisgeving van het verslag aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

In uitvoering van artikel 490 paragraaf 2 van het decreet over het lokaal bestuur wordt de jaarrekening bezorgd en ter kennisgeving aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgelegd.

Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de raad voor maatschappelijk welzijn de toetreding van de nieuwe leden van Audio formeel goed te keuren.

Juridische context

Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikels 78 en 386.

Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 485 en 490. 

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2016 over de toetreding van het OCMW Lokeren tot de welzijnsvereniging Audio.

De statuten van de welzijnsvereniging Audio, goedgekeurd in de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2019, artikel 20.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Audio d.d. 24 mei 2024 en van de jaarrekening 2023.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding van de nieuwe leden tot Audio goed, namelijk Gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, Gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, Stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en Zorgvereniging VitaS.

4.

2024_RMW_00025 - Jaarrekening 2023. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00025 - Jaarrekening 2023. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.
Aanwezig
Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 21
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Oguz Poyraz, Els Van Branden, Philip De Visscher, Martine Rooms, Guido De Waele, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 13
Marjon Thienpondt, Philippe Van Streydonck, Sylvie Van Acker, Alain Debbaut, Suleyman Harrouch, Eddy Van Bockstal, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Manu Diericx, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Patrick Daeyaert, Marc Beuseling
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_RMW_00025 - Jaarrekening 2023. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

2024_RMW_00025 - Jaarrekening 2023. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Motivering

Bevoegdheid

Artikels 78, tweede lid, 4° en 249, §3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) en latere wijzigingen.  

Toelichting

Op basis van artikel 78, tweede lid, 4° Decreet over het lokaal bestuur (DLB)  is de raad voor maatschappelijk welzijn (RMW) bevoegd om het beleidsrapport voor het deel van entiteit OCMW binnen de jaarrekening 2023 vast te stellen. Op basis van artikel 41, tweede lid, 3° van het DLB  is de gemeenteraad (GR) bevoegd om het beleidsrapport voor het deel van entiteit stad Lokeren binnen de jaarrekening 2023. Deze bevoegdheden kunnen niet gedelegeerd worden. Volgens artikel 249 §3 van het DLB keurt de gemeenteraad, nadat de raden het beleidsrapport voor hun respectievelijk deel hebben vastgesteld, het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de RMW goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

Het vast bureau van 10 juni 2024 heeft het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren besproken en voorgesteld om te agenderen op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024 mits positief advies tot agendering door de financiële commissie van 17 juni 2024.

Impact jaarrekening 2023 op de staat van het financieel evenwicht (J2)

Met de jaarrekening 2023 legt Stad & OCMW Lokeren een budgettair resultaat van het boekjaar van -24.322.496 EUR voor.
Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan in 2023 (AMJP7, formeel gekend als AMJP 2020-2025: 2024-1), dat een budgettair resultaat van het boekjaar van -47.669.776 EUR voorzag, is dit een verbetering van het geraamde resultaat van het boekjaar met 23.347.279 EUR.
Tevens kan een autofinancieringsmarge van 13.287.562 EUR en een gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 12.964.143 EUR voorgelegd worden. Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan is dit een verbetering van de geraamde marges van 6.649.331 EUR en 6.333.511 EUR met respectievelijk 6.638.231 EUR en 6.630.631 EUR.

Impact jaarrekening 2023 op de balans (J4)

Met de jaarrekening 2023 kan Stad & OCMW Lokeren een balanstotaal van 328.801.953 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2022, dat een balanstotaal van 319.467.644 EUR voorzag, is dit een verhoging van het balanstotaal met 9.334.309 EUR.

Impact jaarrekening 2023 op de staat van opbrengsten en kosten (J5)

Met de jaarrekening 2023 kan Stad & OCMW Lokeren een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van 5.696.126 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2022, dat een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van -17.347.391 EUR voorzag, is dit een stijging van het algemeen boekhoudkundig resultaat met 23.043.517 EUR.

Buitengewone invloeden op de JR 2023

Op budgettair vlak hebben voornamelijk de lagere investeringsontvangsten en –uitgaven in 2023 een positieve impact op het budgettair resultaat. Deze werden hoofdzakelijk overgedragen naar het volgend boekjaar.

Op algemeen boekhoudkundig vlak heeft voornamelijk de instelling van de eerste vordering voor de bouw van een nieuw zwembad, de afronding van de inhaalbeweging vanuit de financiële dienst voor omzetting van activa in aanbouw inclusief omzetting bijhorende investeringssubsidies en de stijging van ontvangsten en uitgaven van diverse algemene en specifieke subsidies een significante impact op het balanstotaal en het algemeen boekhoudkundig resultaat.

De jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren werd besproken op het vast bureau van 10 juni 2024.

De financiële commissie van 17 juni 2024 nam kennis van het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren en bracht advies uit tot agendering van het ontwerp op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van de OCMW Lokeren vast te stellen.

Feitelijke context

Het voorontwerp van jaarrekening 2023 zoals door de financieel directeur in overleg met het managementteam opgemaakt is in overeenstemming met de artikelen 260-261 DLB samengesteld uit 3 delen, namelijk een beleidsnota, de financiële nota en de toelichting.
De beleidsnota is een weergave van het gevoerde beleid en evalueert het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen.
De financiële nota is een weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid en bevat onder andere :
schema J2: Staat van het financieel evenwicht
schema J4: balans
schema J5: Staat van opbrengsten en kosten
De toelichting bij de jaarrekening bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.

Op basis van  artikel 274 DLB dient de Stad Lokeren in te staan voor het nakomen van de financiële verplichtingen van het OCMW Lokeren. De gemeente boekt hierbij de tussenkomst die ervoor zorgt dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen op de AR 69410000 'tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente'. Het OCMW registreert die tussenkomst op de AR 79410000 'tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente'. De tegenrekening bij die boekingen is telkens de interne rekening-courant. Die boekingen gebeuren in het kader van de resultaatsverwerking. Op deze wijze compenseert de Stad Lokeren jaarlijks het verlies van het OCMW Lokeren met het effectief getransfereerde bedrag om hun financiële verplichtingen te kunnen nakomen. Dit bedrag valt niet te vergelijken met de vroegere op budgettaire basis toegekende toelage van Stad Lokeren aan het OCMW Lokeren. 

Het effectief getransfereerde bedrag om de thesaurie draaiende te houden wordt bepaald door volgende formule: - gecumuleerd budgettair resultaat OCMW + mutatie vorderingen op ten hoogste een jaar – mutatie interne rekening courant AR 40800001 – mutatie schulden op ten hoogste een jaar + mutatie interne rekening courant AR 44800001 interne rekening courant. De formule staat toe om het effect van het thesauriemodel uit de thesaurienood te filteren en vermijd dat de compensatie van het verlies ook omgekeerd (van OCMW naar gemeente) kan verlopen, iets wat het effectief getransfereerde bedrag niet kan garanderen. In 2023 werd door Stad Lokeren 4.873.115 EUR verstrekt conform de bepalingen van boekhoudfiche 8051.

De jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren werd besproken op het vast bureau van 10 juni 2024.

De financiële commissie van 17 juni 2024 nam kennis van het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren en bracht advies uit tot agendering van het ontwerp op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van de OCMW Lokeren vast te stellen.

Argumentatie

De jaarrekening moet minstens veertien dagen voor de raadszitting aan de raadsleden worden bezorgd (art. 249 §2 DLB) om erover te  waken dat de raadsleden over voldoende tijd beschikken om de bespreking van de jaarrekening voor te bereiden en met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.

Op basis van artikel 260 DLB dient de jaarrekening vastgesteld te worden vóór 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. 

Volgens  artikel 250 DLB is de  vastgestelde jaarrekening  pas uitvoerbaar als de digitale rapportering onmiddellijk na de gehele en definitieve vaststelling door de gemeenteraad in digitale vorm bezorgd wordt aan de Vlaamse Regering. Als de jaarrekening niet definitief is vastgesteld vóór 30 juni, dan dient er een ontwerp van jaarrekening in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd worden.

De jaarrekening is immers onderworpen aan het goedkeuringstoezicht .
Artikel 262 §1 DLB bepaalt dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening goedkeurt op voorwaarde dat
1° de raadsleden alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen
2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van gemeente en OCMW
3° er overeenstemming is tussen de aan de raadsleden bezorgde jaarrekening en de digitale rapportering die aan de Vlaamse Regering bezorgd is
4° de algemene en budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten
Op basis van artikel 262 §2 DLB kan de toezichthoudende overheid bepaalde verrichtingen in de jaarrekening als onregelmatig bestempelen en beslissen over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. In voorkomend geval wordt er verzocht om het vastgestelde bedrag aan het OCWM of de gemeente terug te betalen.
De goedkeuring van de jaarrekening is dan ook te beschouwen als kwijting voor het financieel beheer van de betrokken actoren.

Impact jaarrekening 2023 op de staat van het financieel evenwicht (J2)

Met de jaarrekening 2023 legt Stad & OCMW Lokeren een budgettair resultaat van het boekjaar van -24.322.496 EUR voor.
Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan in 2023 (AMJP7, formeel gekend als AMJP 2020-2025: 2024-1), dat een budgettair resultaat van het boekjaar van -47.669.776 EUR voorzag, is dit een verbetering van het geraamde resultaat van het boekjaar met 23.347.279 EUR.
Tevens kan een autofinancieringsmarge van 13.287.562 EUR en een gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 12.964.143 EUR voorgelegd worden. Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan is dit een verbetering van de geraamde marges van 6.649.331 EUR en 6.333.511 EUR met respectievelijk 6.638.231 EUR en 6.630.631 EUR.

Impact jaarrekening 2023 op de balans (J4)

Met de jaarrekening 2023 kan Stad & OCMW Lokeren een balanstotaal van 328.801.953 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2022, dat een balanstotaal van 319.467.644 EUR voorzag, is dit een verhoging van het balanstotaal met 9.334.309 EUR.

Impact jaarrekening 2023 op de staat van opbrengsten en kosten (J5)

Met de jaarrekening 2023 kan Stad & OCMW Lokeren een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van 5.696.126 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2022, dat een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van -17.347.391 EUR voorzag, is dit een stijging van het algemeen boekhoudkundig resultaat met 23.043.517 EUR.

Buitengewone invloeden op de JR 2023

Op budgettair vlak hebben voornamelijk de lagere investeringsontvangsten en –uitgaven in 2023 een positieve impact op het budgettair resultaat. Deze werden hoofdzakelijk overgedragen naar het volgend boekjaar.

Op algemeen boekhoudkundig vlak heeft voornamelijk de instelling van de eerste vordering voor de bouw van een nieuw zwembad, de afronding van de inhaalbeweging vanuit de financiële dienst voor omzetting van activa in aanbouw inclusief omzetting bijhorende investeringssubsidies en de stijging van ontvangsten en uitgaven van diverse algemene en specifieke subsidies een significante impact op het balanstotaal en het algemeen boekhoudkundig resultaat.

De jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren werd besproken op het vast bureau van 10 juni 2024.

De financiële commissie van 17 juni 2024 nam kennis van het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren en bracht advies uit tot agendering van het ontwerp op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2024.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van de OCMW Lokeren vast te stellen.

Juridische context

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.

Op basis van artikel 176, eerste lid, 1° en 2° DLB (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)  staat  de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur en in overleg met het managementteam in voor het opstellen van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding.

Volgens artikel 249 §3, 1° DLB  (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017) wordt nadat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn ieder voor zijn deel de jaarrekening heeft vastgesteld, het beleidsrapport in zijn geheel  definitief vastgesteld door de gemeenteraad door het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren.

Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheer cyclus van de lokale en openbare  besturen dat de verdere voorschriften voor de uitvoering van de bepalingen inzake BBC bepaalt, evenals de bijhorende documenten met inbegrip van te hanteren modellen, rekeningstelsels en inhoud en wijze van digitale rapportering bevat.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het ontwerp van jaarrekening 2023 voor het gedeelte van OCMW Lokeren vast.

5.

2024_RMW_00022 - Huishoudelijk reglement dienstencentrum. Vaststelling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
5.

2024_RMW_00022 - Huishoudelijk reglement dienstencentrum. Vaststelling.

2024_RMW_00022 - Huishoudelijk reglement dienstencentrum. Vaststelling.

Motivering

Bevoegdheid

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 77.

Toelichting

Het dienstencentrum is gehuisvest in het Welzijnshuis waar elke Lokeraar terecht kan voor laagdrempelige ontmoetingen en activiteiten, dit met extra aandacht voor personen die zich in een kwetsbare situatie bevinden. 

De werking van het dienstencentrum start op 1 september 2024 op. Er werd een huishoudelijk reglement opgemaakt om de werking in goede banen te leiden.  Het reglement bundelt de regels en afspraken die binnen het dienstencentrum op gebruikers, medewerkers en vrijwilligers van toepassing zijn. 

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement vast te stellen, met ingang van 1 september 2024.

Feitelijke context

Het dienstencentrum is gehuisvest in het Welzijnshuis waar elke Lokeraar terecht kan voor laagdrempelige ontmoetingen en activiteiten, dit met extra aandacht voor personen die zich in een kwetsbare situatie bevinden. 

De werking van het dienstencentrum start op 1 september 2024 op. Er werd een huishoudelijk reglement opgemaakt om de werking in goede banen te leiden.  Het geldt ook voor activiteiten op verplaatsing en/of in een antennepunt georganiseerd. Het huishoudelijk reglement bepaalt de doelgroep, het toepassingsgebied, de doelstelling en de opdrachten. Het legt afspraken vast, regelt de wijze van inspraak en overleg, bepaalt hoe omgegaan wordt met persoonsgegevens. 

Het reglement verwijst naar de procedure van meldingen en klachtenbehandeling van de stad Lokeren. De wijze van handelen bij het niet naleven van het reglement wordt vastgelegd.

Tot slot wordt de mogelijkheid tot raadpleging van het huishoudelijk reglement meegedeeld.

 

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement vast te stellen, met ingang van 1 september 2024.

Argumentatie

De werking van het dienstencentrum start op 1 september 2024 op. Om de werking van het dienstencentrum in goede banen te leiden is het aangewezen om het huishoudelijk reglement goed te keuren. 

Juridische context

De organieke wet betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn dd. 08.07.1976

Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.

Het besluit van de Vlaamse Regering van  28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.

Het besluit van de administrateur-generaal van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid dd. 5 oktober 2021 houdende de voorafgaande vergunning voor de realisatie van LDC te Lokeren. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt het huishoudelijk reglement van het dienstencentrum vast met ingang van 1 september 2024.

6.

2024_RMW_00024 - Aanpassing personeelsformatie OCMW. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert, lid RMW; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Lena Van Boven, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
6.

2024_RMW_00024 - Aanpassing personeelsformatie OCMW. Goedkeuring.

2024_RMW_00024 - Aanpassing personeelsformatie OCMW. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Conform het decreet lokaal bestuur art. 161 is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor de vaststelling van de personeelsformatie van het OCMW-personeel.

Toelichting

Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie te wijzigen als volgt:

  • Financiële dienst: 0,5 fte administratief medewerker (C1-C2-C3, contractueel) te voorzien in lijn met de huidige invulling (overheveling vanuit de stadsformatie - cfr. gemeenteraad d.d. 24.06.2024)
  • Afdeling ICT: 1 fte automatiseringsconsulent (B4-B5, contractueel sociale maribel) om te zetten naar 1 fte consulent transformatie en verandering (B4-B5, contractueel sociale maribel)  
  • Afdeling welzijn - lokaal dienstencentrum:
    • de functiebenaming van centrumleider lokaal dienstencentrum te wijzigen naar consulent welzijn
    • 0,5 fte consulent welzijn (B1-B2-B3, contractueel) te voorzien

Dit voorstel werd voorgelegd :

  • aan het managementteam in vergadering van 18.04.2024
  • aan de vakorganisaties in het syndicaal overlegcomité van 14.05.2024

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de goedkeuring van de aanpassing personeelsformatie.

Feitelijke context

Binnen de organisatie worden een aantal noden op vlak van personeelsinzet vastgesteld:

  • Binnen het team vorderingen en uitgaven van de financiële dienst wordt er momenteel 1 fte administratief medewerker ingevuld via een OCMW-contract, terwijl in de OCMW-formatie 0,5 fte is voorzien. De andere 0,5 fte is voorzien in de stadsformatie.
  • Binnen de personeelsformatie van de afdeling ICT - team automatisering / analyse en project management zijn momenteel 3 fte automatiseringsconsulent (B4-B5) voorzien.
    In het kader van de fusie ervaart de organisatie de nood aan intensieve ondersteuning en begeleiding bij het veranderingstraject op vlak van ICT. Het volstaat namelijk niet om bestaande processen ad hoc aan te pakken, maar dit dient projectmatig uit te worden gewerkt vanuit een overkoepelende digitale visie en strategie. Naast het verder inzetten op digitalisering, is in een snel veranderende (werk)omgeving ook een belangrijke taak weggelegd om als organisatie toekomstbestendig te worden en alle kansen van digitale innovaties te benutten.
  • Momenteel is 0,5 fte centrumleider lokaal dienstencentrum (B1-B2-B3, contractueel sociale maribel) voorzien in de personeelsformatie van de dienst zorg en preventie. In de praktijk wordt deze functie momenteel voltijds ingevuld. 

Argumentatie

Financiële dienst

Er wordt voorgesteld om de huidige invulling van 1 fte administratief medewerker via een OCMW-contract te bestendigen in de personeelsformatie, en bijgevolg 0,5 fte administratief medewerker (C1-C2-C3, contractueel) over te hevelen van de stads- naar de OCMW-formatie.

Afdeling ICT

Rekening houdend met voormelde noden wordt voorgesteld om één van de in de formatie voorziene functies van automatiseringsconsulent specifiek in te zetten voor de (digitale) transformatie en verandering binnen de organisatie. Bijgevolg wordt voorgesteld om in de personeelsformatie 1 fte automatiseringsconsulent (B4-B5, contractueel sociale maribel) om te zetten naar 1 fte consulent transformatie en verandering (B4-B5, contractueel sociale maribel)

Afdeling welzijn - lokaal dienstencentrum

Er wordt voorgesteld om de huidige invulling van 1 fte centrumleider lokaal dienstencentrum te bestendigen in de personeelsformatie, en bijgevolg bijkomend 0,5 fte contractueel te voorzien.

Bovendien wordt voorgesteld om, in het kader van uniformiteit binnen de afdeling welzijn, de functiebenaming van centrumleider lokaal dienstencentrum te wijzigen naar consulent welzijn.

Juridische context

Het besluit van de Vlaamse Regering van 12.11.2010 houdende onder meer de vaststelling van de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in uitvoering van de artikelen 115, §1 en §2, en artikel 104 van het OCMW-decreet;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring om 

  • de personeelsformatie te wijzigen als volgt:
    • Financiële dienst: 0,5 fte administratief medewerker (C1-C2-C3, contractueel) te voorzien (overheveling vanuit stadsformatie)
    • Afdeling ICT: 1 fte automatiseringsconsulent (B4-B5, contractueel sociale maribel) om te zetten naar 1 fte consulent transformatie en verandering
    • Afdeling welzijn:
      • de functiebenaming van centrumleider lokaal dienstencentrum te wijzigen naar consulent welzijn
      • 0,5 fte consulent welzijn (B1-B2-B3, contractueel) te voorzien
  • op basis van voormelde wijzigingen volgende organogrammen aan te passen en vast te stellen:
    • het organogram van de financiële dienst
    • het organogram van de afdeling ICT
    • het organogram van de afdeling welzijn - dienst zorg en preventie

Artikel 2

Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, keurt de raad voor maatschappelijk welzijn de aanpassingen aan de personeelsformatie, zoals laatst gewijzigd bij zijn beslissing van 26.02.2024, goed en stelt ze vast zoals bijgevoegd.