Terug
Gepubliceerd op 03/12/2024

2024_CBS_03152 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasdam. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 02/12/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_03152 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasdam. Goedkeuring. 2024_CBS_03152 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasdam. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien de goedkeuring voor het plaatsen van een publieke laadpaal t.h.v. nr. 37 en het hierbij voorbehouden van 2 parkeerplaatsen voor het laden van elektrische wagens, wordt dit opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Vlasdam te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Vlasdam t.h.v. nr. 67 (woonerf) is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de hoofdweg.

Voertuigen uit Vlasdam t.h.v. nr. 67 moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 2 – Beperkt eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder, behalve voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs, verboden te rijden (Beperkt eenrichtingsverkeer) in de volgende rijrichtingen:

  • komende van nr. 75 naar nr. 4 in wijzerzin. 

Signalisatie: verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 1 – Verplichte rijrichting

Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van de Vlasdam:

  • aan het kruispunt t.h.v. nr. 4 komende van de Kleine Dam moet men verplicht rechtsaf rijden.

Signalisatie: verkeersbord D1b + M12

  • aan het kruispunt t.h.v. nr. 67 komende van het woonerf moet men verplicht rechtsaf rijden.

Signalisatie: verkeersbord D1f + M12

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Vlasdam en dit:

  • tussen het kruispunt met de Kleine Dam en het kruispunt met nr. 1, langs beide zijden van de weg;
  • op het binnenplein tussen nr. 12 en 14;
  • langs nr. 4, 6 en 20.

Signalisatie: verkeersbord E1 

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Vlasdam en dit:

  • Aan de voorgevel van nr. 1, over een lengte van 5m startend aan het zebrapad;
  • 1m langs de linkerzijde en 3m langs de rechterzijde van de ondergrondse glascontainer aan de overzijde van nr. 6 (kijkend naar voorzijde glascontainer);
  • 7m langs de linkerzijde en 1m langs de rechterzijde van de ondergrondse glascontainer aan de overzijde van nr. 20 (kijkend naar voorzijde glascontainer).

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Vlasdam worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • langs de overzijde van de zijgevel van nr. 6 tot de overzijde van nr. 12;
  • t.h.v. nr. 3 tot nr. 9;
  • t.h.v. zijgevel van nr. 9;
  • t.h.v. nr. 63-65;
  • t.h.v. de achterzijde van nr. 63;
  • t.h.v. nr. 41;
  • t.h.v. nr. 31-37;
  • t.h.v. nr. 23-25,
  • t.h.v. de achterzijde van nr. 3-5;
  • t.h.v. nr. 67 tot de zijgevel van nr. 61;
  • t.h.v. de overzijde van nr. 14-20. 

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Vlasdam is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. de overzijde van nr. 12 (12m);
  • t.h.v. de overzijde van nr. 20 (12m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§2 – Bewonersparkeerplaatsen

In de Vlasdam is parkeren voorbehouden voor de personen die in het bezit zijn van de bewonerskaart of – vignet:

  • vanaf de haakse parkeerplaatsen na nr. 1, tot de hoek van de straat;
  • langs de achterzijde van Kleine Dam 17-23.

Signalisatie: verkeersbord E9a en onderbord ‘bewoners’

  • in de zone startend aan nr. 13 en eindigend aan nr. 63.

Signalisatie: verkeersbord ZE9a + ‘bewoners’ + ZE9a/ + ‘bewoners’

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In de Vlasdam is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • t.h.v. nr. 37 (2 haakse parkeerplaatsen)

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen 

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.1 Openbare wegen met een bijzonder statuut

§1 - Woonerf

De Vlasdam heeft het statuut van een woonerf:

  • de zone startend aan nr. 9 en eindigend aan nr. 67.

Signalisatie: verkeersbord F12a (begin) en F12b (einde)

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel

In de Vlasdam is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:

  • het kruispunt met de Klein Dam tot het kruispunt t.h.v. nr. 4;
  • t.h.v. nr. 5 tot nr. 69.

Signalisatie: niets, in zone 30

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Vlasdam is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Kleine Dam;
  • ter hoogte van nr. 1 en nr. 75.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasdam wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.