Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet.
De heer Berten De Vleeschauwer heeft voor AVLO een aanvraag ingediend voor het organiseren van de City Trail op zaterdag 14 december 2024.
Van 19 tot 21 uur volgen de deelnemers volgend parcours van ofwel 5km (ook wandelaars), 8 km of 12 km. De deelnemers vertrekken in 4 à 5 waves aan de atletiekpiste.
Het eerste deel van het parcours tot de Kunstacademie is voor alle afstanden identiek. Ter hoogte van de Kunstacademie splits de 12 km zich af van de routes van de 5 en 8 km. Aan de fietsersbrug Ter Beuken splitst het parcours van de 5 en de 8 km zich ook af. Op het jaagpad aan de onderzijde van de fietsbrug Ter Beuken komen de deelnemers van de 8 en 12 km weer samen. Op de Markt vervoegen ook de deelnemers van de 5 km voor het laatste deel van het parcours.
Gezamenlijk deel na de start:
Start AVLO – Oude Durme – Sport- en Jeugdcomplex – oversteek Sportlaan – rode fietsbrug – jaagpad Durme – Aardeken – Nijverheidstraat – rond vijver (privaat) - oversteek Nijverheidstraat – door en Uebergdreef – Raemdonckpark- Chrysantenlaan – Dalialaan – GO Atheneum – Magnolialaan KTA – Brouwerijstraat – CVO Focus – oversteek Groendreef - tuin Villa Ter Beuken – Kunstacademie.
Verder gezamenlijk parcours 5 km en 8 km:
Park Ter Beuken tot het jaagpad aan de Durme.
Verder parcours 5 km:
Jaagpad Durme onder spoorbrug – J.-Charlottepark – VTI – Postbrug – voetgangerszone van de Markt tot aan het stadhuis om dan aan te sluiten op gezamenlijk parcours.
Verder parcours 8 km:
Over fietsbrug Ter Beuken – jaagpad – Vijgenstraat - Heirbrugstraat – Heirbrugmolenpark – Verbindingstraat – Eekstraat – Houthandel De Groote – Park van Hillare – Hillarestraat – Kouter – Stommestraat – oversteek Sterrestraat – Creo – oversteek Heilig-Hartlaan – Windekind/Vagevuur – Kazernestraat – Schoolstraat – Groentemarkt – doorsteek Oude Vismijn – Houthandel Van Bruyssel – stadhuis – Markt en zo op gemeenschappelijk parcours met 5 km verder.
Verder parcours 12 km:
Vanaf Kunstacademie via Park Ter Beuken naar winkels – Tweebruggenstraat – zuidzijde voetpad N70 over Durme – Baronsdreef – Baronshof – jaagpad – Veerstraat - Veertjesplein – voetbal en hockeyvelden – Heilige Geestmolenstraat – Veerstraat – jaagpad naast Durme tot onderaan de fietsbrug Ter Beuken om daar aan te sluiten op het parcours van de 8 km.
Laatste gezamenlijk deel van het parcours tussen Markt en atletiekpiste:
Vanaf de Markt aan het stadhuis lopen alle drie parcours weer samen via de zuidzijde van de Markt naast de kerstmarkt richting museum - Sint-Laurentiusplein – Grote Kaai – Welzijnshuis – Torenstraat – Kerkplein – Optiek Sonck – Kerkstraat – Subliem – Lieve Bloemen - Knokkestraat – Blekerijstraat – Poststraat – door CC – Hagewinde – atletiekpiste.
Op afstand van het parcours wordt gesignaleerd dat de doorgang door het stadscentrum best wordt vermeden.
Op de meest gevaarlijke punten op het parcours wordt bijstand door de lokale politie voorzien. Op de andere kruispunten en moeilijke passages worden seingevers of gemeenschapswachten ingezet.
De deelnemers lopen of wandelen op straat of als het voetpad breed genoeg is op het voetpad. De straten waar de lopers komen worden gedurende de passage van de deelnemers tijdelijk afgezet door de politie, seingevers of gemeenschapswachten. De deelnemers worden tevens door hen op het parcours geleid.
Op vraag van de politie worden volgende straten afgesloten voor verkeer: Roomstraat, Groentemarkt, Markt, Kerkstraat, Poststraat (van Blekerijstraat tot Markt), Knokkestraat. In de Verloren Boslaan wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd van Nijverheidstraat naar Snepstraat.
Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Het algemeen politiereglement van Lokeren.
Naar aanleiding van de City Trail van AVLO op zaterdag 14 december 2024 wordt voor de duur van de wedstrijd (19 uur tot 21 uur) een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.
Onderstaande verkeersmaatregelen worden genomen.
Volgende maatregelen worden op zaterdag 14 december genomen tussen 18 en 21 uur:
2§1: Vanop afstand wordt aan de ‘ring’ aangekondigd dat vanaf 18 uur tot het einde van de stratenloop rond 21 uur het stadscentrum en de straten van en rond het parcours enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer door middel van een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en ‘markt’ of ‘kermis’:
De centrumzone
Omdat de City Trail dit jaar ook een lus maakt ten noorden van de N70 wordt er eveneens een signalisatiehek geplaatst in het begin van de Ward De Bockstraat ter hoogte van de Eksaardebaan en in de Veerstraat ter hoogte van de N70
2§2. Het volledig afsluiten van Groentemarkt, Markt, Kerkstraat, Poststraat (tussen Markt en Blekerijstraat) en Knokkestraat:
d.m.v. nadar met C1-bord met onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer en F45 - doodlopend ter hoogte van:
d.m.v. nadar met C3-bord over de volledige breedte van de rijbaan met onderbord met de tekst ‘kermis’ opgesteld ter hoogte van:
2§3. Invoeren van eenrichtingsverkeer in de Verloren Boslaan van de Nijverheidstraat tot de Snepstraat
d.m.v. nadar met C1-bord over de volledige breedte van de rijbaan met onderbord met de tekst ‘kermis’ opgesteld ter hoogte van de Snepstraat;
d.m.v. een verkeersbord F19 – eenrichtingsverkeer – in de Verloren Boslaan ter hoogte van de Nijverheidstraat.
De lokale politie verleent bijstand op de volgende locaties:
Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers dient de organisator signaalgevers in te zetten over het ganse parcours. Deze signaalgevers zijn allen ten laatste 45 minuten voor de aanvang van de stratenloop op hun locatie aanwezig.
Voorstel is om de signaalgevers staan op de volgende locaties te laten postvatten om het verkeer te regelen en de lopers veilig over te laten steken:
Voor de route van de 5 km wordt dit aangevuld met:
50. Jaagpad Durme onderaan fietsbrug Ter Beuken x weg achterzijde station (splitsing met 8 km)
51. Jaagpad Durme x Gasstraat x ingang J.-Charlottepark
52. Kruispunt Pr. Thuysbaertlaan x Stationsstraat (lopers geleiden op voetpad naar postbrug)
Deelnemers leiden richting stadhuis om daar aan te sluiten op parcours van 8 en 12 km.
Er worden drie gemeenschapswachten ingezet op volgende plaatsen:
In de afgesloten zone wordt steeds een vrije doorgangsruimte van 4 meter voorzien voor de hulpdiensten.
De organisator geeft pas het startsein voor de lopers nadat de politie de inplaatsstelling van de signalisatie en signaalgevers heeft gecontroleerd en haar toestemming heeft verleend voor de start.
Het begin en einde van de stadsloop wordt duidelijk aangegeven met een rode vlag (start loop) en het einde door een fietser met een groene vlag (einde loop) zodat het voor alle signaalgevers visueel duidelijk is wanneer de laatste loper voorbij is en de straat opnieuw vrijgegeven kan worden.
De politie krijgt de GSM-nummer(s) van de verantwoordelijke(n) van de organisatie op het terrein.
Dit tijdelijk verkeersreglement wordt behoorlijk en reglementair gesignaleerd overeenkomstig het MB van 07/05/1999. De levering de verkeerssignalisatie gebeurt door de stad. De plaatsing van de signalisatie voor het afsluiten gebeurt net voor de start van de stratenloop door de organisatie. De organisatie zet na de stratenloop de signalisatie onmiddellijk aan de kant.
De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.