Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 26.02.2024 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 26.02.2024 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 26.02.2024 worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur en latere wijzigingen van 22 december 2017, artikel 41°9.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 en latere wijzigingen, artikel 1.
Ter hoogte van de Torenstraat en de Begijnstraat wordt een nieuwe verkaveling aangelegd, Haagbeuk fase 2. Daarom is het noodzakelijk om een straatnaam vast te stellen.
Het voorstel van straatnaam is: Binnenhof.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de straatnaam 'Binnenhof' voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling, ter hoogte van de Torenstraat en de Begijnhofstraat.
Ter hoogte van de Torenstraat en de Begijnstraat wordt een nieuwe verkaveling aangelegd, Haagbeuk fase 2. Voor deze nieuwe verkaveling dient een straatnaam vastgesteld te worden.
Er werd advies gevraagd aan de Stedelijke Cultuurraad voor de straatnaam, 'Binnenhof'.
Aangezien het noodzakelijk is een nieuwe straatnaam voor de nieuwe verkaveling, Haagbeuk fase 2, ter hoogte van de Torenstraat en de Begijnhofstraat, toe te kennen, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de straatnaam 'Binnenhof'.
Er werd op 7 maart 2024 gunstig advies gegeven door de Stedelijke Cultuurraad voor de straatnaam, 'Binnenhof'.
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977 en latere wijzigingen, artikel 1.
Gunstig advies 7 maart 2024 van de Stedelijke Cultuurraad voor de straatnaam, 'Binnenhof'.
De gemeenteraad beslist om 'Binnenhof' als straatnaam voorlopig vast te stellen voor de nieuwe verkaveling, Haagbeuk fase 2, ter hoogte van de Torenstraat en de Begijnhofstraat.
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Met mail van 11 maart 2024 bezorgde Onesto woonkrediet voor Vlaanderen de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de raad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de raad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De raad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 mevrouw Elly Van Waeyenbergh aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Luc Vlaeminck als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen. Deze vertegenwoordigers werden aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Met mail van 11 maart 2024 bezorgde Onesto woonkrediet voor Vlaanderen de uitnodiging voor de algemene vergadering op dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur.
De raad heeft in haar zitting van 25 maart 2019 mevrouw Elly Van Waeyenbergh aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Luc Vlaeminck als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen. Deze vertegenwoordigers werden aangeduid worden tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college van burgemeester en schepenen nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de raad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de raad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college van burgemeester en schepenen nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De agenda van de algemene vergadering van 26 maart 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 goed te keuren.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 26 maart 2024 om 17.00 uur.
Aan de vertegenwoordigers wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
De gemeenteraad is bevoegd op grond artikel 23 en 40, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de spoedeisende behandeling van dit punt en met de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 29 april 2024.
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
- de impact te onderzoeken van het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid van een van de samen te voegen gemeenten;
- als uit de impactanalyse blijkt dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, een regeling daarover in te schrijven in het ontwerp van fusiedecreet dat momenteel in behandeling is in het Vlaams Parlement.
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Staande de zitting wordt eerst gestemd over de spoedeisende behandeling van dit punt conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur. De spoedeisende behandeling van dit punt wordt unaniem goedgekeurd.
Vervolgens wordt gestemd over de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren. Het behoud van rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren wordt unaniem goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 23, 347 en 348.
De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren bij de fusie met Moerbeke goed .
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen, art. 40§3.
Op 1 april 2024 gaan de wijzigingen, ingevolge het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, in voege.
Dit betekent dat deel 6 ('Specifieke regels mbt ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein) van het algemeen politiereglement (APR) moet aangepast worden aan deze wijzigingen.
De grote lijnen van deze wijzigingen voor markten zijn de volgende:
1. de termijn van vooropzeg vanuit de gemeente
- 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest
- 6 maanden ingeval van een definitieve verhuizing van de standplaats maar de houder zijn abonnement behoudt
2. de identificatieplicht vervalt (bord dat uithangt aan het kraam met alle bedrijfsgegevens)
Het is aangewezen om deel 6 in het algemeen politiereglement op te heffen en een afzonderlijk reglement op te maken voor ambulante handel.
Het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten voorziet in strafbepalingen. Aan de bepalingen uit het decreet worden echter lokale zaken toegevoegd. Voor deze lokaal specifieke reglementering zal als strafbepaling een gemeentelijke administratieve geldboete voorzien worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het volgende goed te keuren met ingang van 1 april 2024:
* de opheffing van deel 6 van het algemeen politiereglement
* het marktreglement.
Op 1 april 2024 gaan de wijzigingen, ingevolge het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, in voege.
Dit betekent dat deel 6 ('Specifieke regels mbt ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein) van het algemeen politiereglement moeten aangepast worden met deze wijzigingen.
Volgende grote lijnen van deze wijzigingen voor ambulante handel:
1. de termijn van vooropzeg vanuit de gemeente
- 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest
- 6 maanden ingeval van een definitieve verhuizing van de standplaats maar de houder zijn abonnement behoudt
2. de identificatieplicht vervalt (bord dat uithangt aan het kraam met alle bedrijfsgegevens)
De wijzigingen in het decreet van 3/3/2023 aan de wet van 25/06/1993 en het KB van 24/09/2006 gaan in voege vanaf 1 april 2024.
Dit betekent dat deel 6 van het algemeen politiereglement 'Specifieke regels mbt ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein' niet langer conform de hogere wetgeving is en dient geactualiseerd te worden. Omdat in deel 6 niet alleen de wettelijke bepalingen zijn opgenomen, maar ook specifieke exploitatievoorschriften die de stad Lokeren oplegt ikv een goed organisatie van de markten op Lokers grondgebied, is het wenselijk om deel 6 op te heffen in het algemeen politiereglement en een apart reglement te stemmen.
Het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten voorziet in strafbepalingen. Aan de bepalingen uit het decreet worden echter lokale zaken toegevoegd. Voor deze lokaal specifieke reglementering zal als strafbepaling een gemeentelijke administratieve geldboete voorzien worden.
Wet van 25/06/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
KB van 24/09/2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie
Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor het uitoefenen van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
GR-besluit van 18 december 2023 : het algemeen politiereglement.
De gemeenteraad keurt de opheffing van deel 6 van het algemeen politiereglement goed met ingang van 1 april 2024.
De gemeenteraad keurt onderhavig marktreglement goed met ingang van 1 april 2024.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen, art. 40§3.
Op 1 april 2024 gaan de wijzigingen, ingevolge het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, in voege.
Dit betekent dat deel 5 ('Specifieke regels mbt kermisactiviteiten op en buiten de openbare kermissen) van het algemeen politiereglement moeten aangepast worden aan deze wijzigingen.
Volgende grote lijnen van deze wijzigingen voor kermissen:
1. de kaart machtiging voor kermisactiviteiten vervalt. Kermisuitbaters moeten een ondernemingsnummer hebben dat kermisactiviteiten toelaat
2. de termijn van vooropzeg vanuit de gemeente
- 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest
- 6 maanden ingeval van een definitieve verhuizing van de standplaats maar de houder zijn abonnement behoudt
3. het voortaan mogelijk om een standplaats over te laten (voorheen was het enkel mogelijk om een attractie over te laten). De specialisatie van de standplaats (soort attractie) kan enkel mits toestemming van het schepencollege gewijzigd worden.
Het is aangewezen om deel 5 in het algemeen politiereglement op te heffen en een afzonderlijk reglement op te maken voor de kermissen
Het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten voorziet in strafbepalingen. Aan de bepalingen uit het decreet worden echter lokale zaken toegevoegd. Voor deze lokaal specifieke reglementering zal als strafbepaling een gemeentelijke administratieve geldboete voorzien worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het volgende goed te keuren met ingang van 1 april 2024:
* de opheffing van deel 5 van het algemeen politiereglement
* het kermisreglement.
Op 1 april 2024 gaan de wijzigingen, ingevolge het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, in voege.
Dit betekent dat deel 5 ('Specifieke regels mbt kermisactiviteiten op en buiten de openbare kermissen) van het algemeen politiereglement moeten aangepast worden met deze wijzigingen.
Volgende grote lijnen van deze wijzigingen voor kermissen:
1. de kaart machtiging voor kermisactiviteiten vervalt. Kermisuitbaters moeten een ondernemingsnummer hebben dat kermisactiviteiten toelaat
2. de termijn van vooropzeg vanuit de gemeente
- 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest
- 6 maanden ingeval van een definitieve verhuizing van de standplaats maar de houder zijn abonnement behoudt
3. het voortaan mogelijk om een standplaats over te laten (voorheen was het enkel mogelijk om een attractie over te laten). De specialisatie van de standplaats (soort attractie) kan enkel mits toestemming van het schepencollege gewijzigd worden.
Het is aangewezen om deel 5 in het Algemeen Politiereglement op te heffen en een afzonderlijk reglement op te maken voor de kermissen.
De wijzigingen in het decreet van 3/3/2023 aan de wet van 25/06/1993 en het KB van 24/09/2006 gaan in voege vanaf 1 april 2024.
Dit betekent dat deel 5 van het algemeen politiereglement 'Specifieke regels mbt kermisactiviteiten op en buiten de openbare kermissen' niet langer conform de hogere wetgeving is en dient geactualiseerd te worden. Omdat in deel 5 niet alleen de wettelijke bepalingen zijn opgenomen, maar ook specifieke exploitatievoorschriften die de stad Lokeren oplegt ikv een goed organisatie van de kermissen op Lokers grondgebied, is het wenselijk om deel 5 op te heffen in het algemeen politiereglement en een apart reglement te stemmen.
Het decreet van 3 maart 2023 betreffende wijzigingen aan de wet van 25 juni 1993 inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten voorziet in strafbepalingen. Aan de bepalingen uit het decreet worden echter lokale zaken toegevoegd. Voor deze lokaal specifieke reglementering zal als strafbepaling een gemeentelijke administratieve geldboete voorzien worden.
Wet van 25/06/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
KB van 24/09/2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie
Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor het uitoefenen van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Gr-besluit van 18 december 2023: het algemeen politiereglement.
De gemeenteraad keurt de opheffing van deel 5 van het algemeen politiereglement goed met ingang van 1 april 2024.
De gemeenteraad keurt onderhavig kermisreglement goed met ingang van 1 april 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41, 11°.
BETOWARE BV heeft op 22 mei 2023 de toelating gekregen van de gemeenteraad om het perceel industriegrond in de Spieveldstraat en opgericht bedrijfsgebouw te kopen, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 1410A.
BETOWARE BV, grondeigenaar van het perceel, wenst opstalrecht toe te kennen aan een met haar verbonden vennootschap, LASTAMAR BV, op een deel van het perceel grond dat naast het gebouw ligt.
Het opstalrecht zal toegekend worden voor 50 jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verlenen van opstalrecht door BETOWARE BV aan LASTAMAR BV voor een deel van het bedrijfsterrein in de Spieveldstraat op voorwaarde dat LASTAMAR BV kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de eigenaar verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (NUCOMAT CVBA).
BETOWARE BV (onnr. 0888.603.340), met zetel te 9120 Beveren, Pareinpark 24, heeft op 22 mei 2023 de toelating gekregen van de gemeenteraad om het perceel industriegrond in de Spieveldstraat en opgericht bedrijfsgebouw te kopen van NUCOMAT BVBA (onnr. 0345.685.792), kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 1410A.
BETOWARE BV wenst opstalrecht toe te kennen aan een met haar verbonden vennootschap, LASTAMAR BV (onnr. 0538.659.212), met zetel te 9120 Beveren, Pareinpark 24, op een deel van het perceel grond dat naast het gebouw ligt, namelijk 513 m². LASTAMAR BV zal op dit perceel een showtuin inrichten.
Het opstalrecht zal toegekend worden voor 50 jaar.
Conform artikel 14 van de oorspronkelijke verkoopakte is er toelating vereist van de gemeenteraad om het verkregen goed en de intussen erop aangebrachte gebouwen geheel of gedeeltelijk te vervreemden of aan een derde, onder welke titel ook, toelating te verlenen om gebouwen of andere werken op de verkochte grond op te richten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het verlenen van opstalrecht door BETOWARE BV aan LASTAMAR BV voor een deel van het bedrijfsterrein in de Spieveldstraat op voorwaarde dat LASTAMAR BV kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de eigenaar verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (NUCOMAT CVBA).
Akte van verkoop onroerend goed van 18 december 2006 van Stad Lokeren aan NUCOMAT CVBA.
Gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 betreffende "Industriepark E 17/3. Toelating voor de verkoop van een perceel industriegrond in Spieveldstraat en opgericht bedrijfsgebouw en wijziging bedrijfsactiviteiten."
Gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023 betreffende "Industriepark E 17/3. Toelating voor het verhuren van een deel van het bedrijfsterrein en bedrijfsgebouw gelegen Spieveldstraat."
De gemeenteraad gaat akkoord met het verlenen van opstalrecht voor een periode van 50 jaar door BETOWARE BV (onnr. 0888.603.340), met zetel te 9120 Beveren, Pareinpark 24, aan LASTAMAR BV (onnr. 0538.659.212), met zetel te 9120 Beveren, Pareinpark 24, voor een deel van het perceel, namelijk 513 m², kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 1410A.
De gemeenteraad gaat akkoord op voorwaarde dat LASTAMAR BV kennis neemt van alle verkoopsvoorwaarden en zich tegenover de eigenaar verbindt tot het naleven van alle verplichtingen voortvloeiend uit de koopakte voor de oorspronkelijke koper (NUCOMAT CVBA).
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikel 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
De stedelijke basisschool van Eksaarde huisvest verschillende klassen in containers. Deze zijn echter aan vervanging toe. Prioritair zijn de klassen L3 en L4 (= 4 klaslokalen).
In een eerste fase werd bekeken om de bestaande containers te demonteren, af te voeren en te vervangen door huurcontainers voor een periode van 5 jaar. Deze optie bleek echter veel duurder dan oorspronkelijk geraamd waardoor het interessanter is om nieuwe containers aan te kopen en te plaatsen (en die dus langer dan 5 jaar kunnen blijven staan).
Het demonteren en afvoeren van de huidige klascontainers wordt opgenomen in een aparte prijsvraag.
De voorliggende opdracht omvat de aankoop van klascontainers op de stedelijke basisschool Eksaarde, Dam Lokeren (incl. leveren en plaatsen), meer bepaald:
Het bijzonder bestek hiervoor wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de kostenraming van de opdracht begroot op € 544.280,00 + 21% btw = € 658.578,80.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure (op Europees niveau) voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016).
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2024/024, onder de algemene rekening 22100000 en beleidsitem 080001 met actiecode ST06B01AP02A01.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om dit bijzonder bestek en de bijhorende kostenraming samen met de wijze van gunnen, goed te keuren.De stedelijke basisschool van Eksaarde huisvest verschillende klassen in containers. Deze zijn echter aan vervanging toe. Prioritair zijn de klassen L3 en L4 (= 4 klaslokalen).
In een eerste fase werd bekeken om de bestaande containers te demonteren, af te voeren en te vervangen door huurcontainers voor een periode van 5 jaar. Deze optie bleek echter veel duurder dan oorspronkelijk geraamd waardoor het interessanter is om nieuwe containers aan te kopen en te plaatsen (en die dus langer dan 5 jaar kunnen blijven staan).
Het demonteren en afvoeren van de huidige klascontainers wordt opgenomen in een aparte prijsvraag.
De voorliggende opdracht omvat de aankoop van klascontainers op de stedelijke basisschool Eksaarde, Dam Lokeren (incl. leveren en plaatsen), meer bepaald:
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd het bijzonder bestek hiervoor goed te keuren, evenals de kostenraming van de opdracht begroot op € 544.280,00 + 21% btw = € 658.578,80.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure (op Europees niveau) voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016).
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2024/024, onder de algemene rekening 22100000 en beleidsitem 080001 met actiecode ST06B01AP02A01.Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. INFRA 2024/024 (deel 2024) en de raming voor de opdracht “Aankoop van klascontainers (incl. leveren en plaatsen) stedelijke basisschool Eksaarde”.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 544.280,00 + 21% btw = € 658.578,80.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure (op Europees niveau) (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2024/024, onder de algemene rekening 22100000 en beleidsitem 080001 met actiecode ST06B01AP02A01.
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikel 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het gelijkvloers van de historische vleugel van het voormalige postgebouw wordt ingericht als toeristisch onthaalkantoor (Visit Lokeren).
Bailleul Ontwerpbureau – nu Wondering – ontwierp in opdracht van architectenbureau Bressers (= de ontwerper die aangesteld werd voor de renovatie van het postgebouw) de inrichting van de nieuwe toeristische onthaalruimte van de stad.
De ruimte voor het toeristisch onthaal is open, multi-inzetbaar en fungeert als centrale ontmoetingsplek, zowel in de stad als binnen het gebouwencomplex.
Op een interactieve en leuke manier maken mensen er kennis met de troeven van Lokeren en Moerbeke.
De uitvoering van de plannen van Wondering is opgesplitst in verschillende delen.
Het maatmeubilair, de verlichting en de technische basisvoorzieningen maken onderdeel uit van de opdracht gegund aan Monument Vandekerckhove nv, de hoofdaannemer voor de renovatie van het postgebouw.
De aankoop van het losse meubilair van het volledige gebouw wordt rechtstreeks in een aparte opdracht aanbesteed door Stad Lokeren.
Voorliggende opdracht, nl. de uitvoering van de specifieke belevingsmodules, dient uitbesteed te worden aan een creatieve ontwikkelaar, die zowel instaat voor de technische uitvoering van de interactieve modules, de digitale toepassingen, het grafisch ontwerp als de inhoudelijk uitwerking van de speelse toepassingen, op basis van informatie en beeldmateriaal aangeleverd door Stad Lokeren. Deze opdracht is de basis van dit bestek. Levering en plaatsing is voorzien in het voorjaar van 2025, direct aansluitend op de oplevering van de bouwwerken.
Het bijzonder bestek hiervoor wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de kostenraming van de opdracht begroot op € 253.362,28 + 21% btw = € 306.568,36.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voorgesteld (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 – Werken waarvan de geraamde waarde lager ligt dan € 750.000 excl. btw).
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘PRIOR 2019-7, subproject P2019/01, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 011904 met actiecode ST12B01AP01A01.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om dit bijzonder bestek en de bijhorende kostenraming samen met de wijze van gunnen, goed te keuren.Het gelijkvloers van de historische vleugel van het voormalige postgebouw wordt ingericht als toeristisch onthaalkantoor (Visit Lokeren).
Bailleul Ontwerpbureau – nu Wondering – ontwierp in opdracht van architectenbureau Bressers (= de ontwerper die aangesteld werd voor de renovatie van het postgebouw) de inrichting van de nieuwe toeristische onthaalruimte van de stad.
De ruimte voor het toeristisch onthaal is open, multi-inzetbaar en fungeert als centrale ontmoetingsplek, zowel in de stad als binnen het gebouwencomplex.
Op een interactieve en leuke manier maken mensen er kennis met de troeven van Lokeren en Moerbeke.
De uitvoering van de plannen van Wondering is opgesplitst in verschillende delen.
Het maatmeubilair, de verlichting en de technische basisvoorzieningen maken onderdeel uit van de opdracht gegund aan Monument Vandekerckhove nv, de hoofdaannemer voor de renovatie van het postgebouw.
De aankoop van het losse meubilair van het volledige gebouw wordt rechtstreeks in een aparte opdracht aanbesteed door Stad Lokeren.
Voorliggende opdracht, nl. de uitvoering van de specifieke belevingsmodules, dient uitbesteed te worden aan een creatieve ontwikkelaar, die zowel instaat voor de technische uitvoering van de interactieve modules, de digitale toepassingen, het grafisch ontwerp als de inhoudelijk uitwerking van de speelse toepassingen, op basis van informatie en beeldmateriaal aangeleverd door Stad Lokeren. Deze opdracht is de basis van dit bestek. Levering en plaatsing is voorzien in het voorjaar van 2025, direct aansluitend op de oplevering van de bouwwerken.Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd het bijzonder bestek hiervoor goed te keuren, evenals de kostenraming van de opdracht begroot op € 253.362,28 + 21% btw = € 306.568,36.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voorgesteld (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 – Werken waarvan de geraamde waarde lager ligt dan € 750.000 excl. btw).
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘PRIOR 2019-7, subproject P2019/01, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 011904 met actiecode ST12B01AP01A01.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. PRIOR 2019-7/P2019/7/01-1 (deel 2024) en de raming voor de opdracht “Productie en plaatsing belevingsmodules i.f.v. het toeristisch onthaal in het oude postgebouw van Lokeren”.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 253.362,28 + 21% btw = € 306.568,36.Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voorgesteld (artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 – Werken waarvan de geraamde waarde lager ligt dan € 750.000 excl. btw).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘PRIOR 2019-7, subproject P2019/01, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 011904 met actiecode ST12B01AP01A01.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 40 §1.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 384 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Aangezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement van Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst, op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De finale keuzelijst omvat een lijst van over te nemen leningen voor een over te nemen bedrag van 25.071.765,09 EUR op 30 september 2024. Op datum van de effectieve schuldoverdracht zal maximaal 24.694.000 EUR overgenomen worden. De laatst vermelde lening van de finale keuzelijst zal hierdoor voor een bedrag van 1.583.508,02 EUR in plaats van 1.961.273,11 EUR overgenomen worden, het restsaldo van 377.765,09 EUR blijft in het bezit van gemeente Moerbeke. Hierdoor zou de schuldovername voor stad Lokeren 17.391.384,63 EUR en voor gemeente Moerbeke 7.302.615,37 EUR bedragen.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 40 §1 en artikel 384.
Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 betreffende de "Principiële beslissing tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Gemeenteraadsbesluit van 18 september 2023 betreffende het "Gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
De gemeenteraad keurt de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen artikel 40 § 3.
In 2022 besliste de stuurgroep van het IGS CultuurTuin WAAS (CTW) om de samenwerking tussen de Wase bibliotheken structureel uit te breiden via een bovenlokale regiobibwerking. Na een principiële goedkeuring door alle Wase lokale besturen troffen de 10 betrokken bibliotheken samen met CTW en Cultuurconnect de nodige voorbereidingen voor de opstart. In de loop van 2024 wordt regiobib Biblio WAAS effectief uitgerold, in 2 fasen:
De veranderingen in de tweede fase van de regiobibwerking maken een aantal wijzigingen in het dienstreglement noodzakelijk. Tegelijk wordt deze stap aangegrepen om de tarieven voor printen/kopiëren op A3 in de bibliotheek en het gebruik van themakoffers en feestpakketten aan het bibliotheekspecifieke deel toe te voegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste dienstreglement met ingang van 1 mei 2024 goed te keuren.
Cultuurconnect definieert de verschillende samenwerkingsgroepen voor een regiobibwerking naargelang de intensiteit van de samenwerking tussen de betrokken bibliotheken. Regiobib Biblio WAAS werkt momenteel als 'groep 3a - eengemaakt dienstreglement':
Met de overstap naar 'groep 3b - transport' op 1 mei 2024 gaan bibliotheekmaterialen via een intern transportsysteem circuleren binnen de regiobib, waardoor het volgende mogelijk is:
Speelotheek Sloeber en andere externe vestigingen van de regiobib nemen om logistieke redenen geen deel aan het intern transport. Materialen van een externe vestiging kunnen dus enkel ter plekke ontleend en ingeleverd worden.
CTW heeft zich geëngageerd om de organisatie en de kost van het regiobibtransport in 2024 volledig op zich te nemen. Daartoe wordt gebruik gemaakt van een reeds bestaande deelwagenregeling in het Waasland en een poule van vrijwillige chauffeurs. Via een traject in twee lussen dat 2 keer per week gereden wordt, worden de hoofdbibliotheken in de 10 Wase steden/gemeenten bediend. Voor de circulatie van materialen tussen de hoofdbibliotheek op het Kerkplein en uitleenpost Eksaarde staat Bibliotheek Lokeren zelf in.
Via de uitbreiding van de bestaande regiobibwerking met onderling transport wordt de dienstverlening voor bibliotheekgebruikers als volgt verbeterd:
Ook voor Bibliotheek Lokeren zelf heeft de opstart van het regiobibtransport duidelijke voordelen:
Decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15/06/2018
Gemeenteraad 02/09/2019: Goedkeuring Cultuurnota bovenlokaal cultuurwerk (2019_GR_00257)
Dienstreglement Regiobib Biblio WAAS - goedgekeurd op Gemeenteraad 18/12/2023
College 02/10/2023: Addendum 'aansluiting speciale collectie speelotheek Lokeren op de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek. Goedkeuring (2023_CBS_02892)
De gemeenteraad gaat akkoord met de opstart van Regiobib Biblio WAAS - samenwerkingsvorm 3B.
De gemeenteraad keurt het bijhorende eengemaakt dienstreglement van Regiobib Biblio WAAS met ingang van 1 mei 2024 goed.
De gemeenteraad is bevoegd conform artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur.
De afdeling sport en jeugd en de afdeling welzijn doen voor de organisatie van allerlei activiteiten regelmatig een beroep op vrijwilligers en verenigingswerkers. De vergoedingen en aanstellingsvoorwaarden zijn opgenomen in een reglement, zoals laatst vastgesteld bij raadsbesluit van 26 juni 2023.
De afdeling sport en jeugd ervaart dat het, ondanks de talrijke inspanningen, steeds moeilijker wordt om voldoende begeleiders te vinden voor de speelpleinwerking en evenementen. Dit heeft een directe impact op de capaciteit die aan de burger kan worden aangeboden. Bovendien is het vrijwilligersengagement de laatste jaren sterk veranderd, en maken jongeren vaak de afweging t.o.v. werken als jobstudent of als verenigingswerker, wat financieel voor hen interessanter is.
Inspelend op deze knelpunten wordt voorgesteld een aantal wijzigingen door te voeren aan voormeld reglement, nl.:
- vereenvoudiging vrijwilligerscategorieën naar 1 categorie (begeleider)
- aanpassing vergoeding en voorwaarden begeleider
Aan de raad wordt gevraagd om met ingang van 1 april 2024 het reglement vast te stellen.
De afdeling sport en jeugd en de afdeling welzijn doen voor de organisatie van allerlei activiteiten regelmatig een beroep op vrijwilligers en verenigingswerkers. De vergoedingen en aanstellingsvoorwaarden zijn opgenomen in een reglement, zoals laatst vastgesteld bij raadsbesluit van 26 juni 2023.
De afdeling sport en jeugd ervaart dat het, ondanks de talrijke inspanningen, steeds moeilijker wordt om voldoende begeleiders te vinden voor de speelpleinwerking en evenementen. Dit heeft een directe impact op de capaciteit die aan de burger kan worden aangeboden. Bovendien is het vrijwilligersengagement de laatste jaren sterk veranderd, en maken jongeren vaak de afweging t.o.v. werken als jobstudent of als verenigingswerker, wat financieel voor hen interessanter is.
Inspelend op voormelde knelpunten wordt voorgesteld een aantal wijzigingen door te voeren aan het reglement voor wat betreft de vrijwilligerswerking van de afdeling sport en jeugd:
De afdeling welzijn, die ook onder het toepassingsgebied van voormeld reglement valt, ervaart andere noden op vlak van vrijwilligers(vergoedingen). Daarnaast bestaat ook reeds langer de vraag naar een overkoepelend kader voor vrijwilligers. Bijgevolg wordt voorgesteld om voormelde wijzigingen enkel door te voeren voor de vrijwilligerswerkingen van de afdeling sport en jeugd, en het huidige reglement – in afwachting van een overkoepelend kader – te behouden voor de werkingen van de afdeling welzijn.
De Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.
Het raadsbesluit van 26 juni 2023 houdende de vaststelling van de aanstellingsvoorwaarden en vergoedingen van verenigingswerkers, begeleiders, experten en initiatoren voor kampen, activiteiten en lessenreeksen.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen goed aan het reglement houdende de aanstellingsvoorwaarden en vergoeding voor verenigingswerkers en vrijwilligers voor wat betreft de werkingen van de afdeling sport en jeugd.
Het reglement wordt met ingang van 1 april 2024 vastgesteld zoals bepaald in de bijlage aan dit besluit.
Het raadsbesluit van 26 juni 2023 houdende de vaststelling van de aanstellingsvoorwaarden en vergoedingen van verenigingswerkers, begeleiders, experten en initiatoren voor kampen, activiteiten en lessenreeksen blijft in overgangsregeling behouden voor wat betreft de werkingen van de afdeling welzijn.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 47.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel VI.II.15.
Er komen drie betrekkingen van inspecteur van politie dienst interventie, één betrekking van hoofdinspecteur dienst verkeer en één betrekking van consulent ICT (niveau B) via externe werving vrij.
De drie betrekkingen van de dienst interventie worden vacant verklaard als betrekkingen van inspecteur van politie, dienst interventie. Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor eenzelfde functionaliteit die geldig is tot de publicatie van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De betrekking van de dienst verkeer wordt vacant verklaard als betrekking van hoofdinspecteur van politie, dienst verkeer. Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor eenzelfde functionaliteit die geldig is tot de publicatie van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De betrekking van consulent ICT wordt na een onsuccesvolle mobiliteit
vacant verklaard via statutaire externe werving.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor eenzelfde functionaliteit met de maximale geldigheidsduur van 2 jaar vanaf de dag waarop het selectie-pv is opgesteld.
Twee inspecteurs van politie, dienst interventie, maken op 1 juli 2024 onder voorbehoud van slagen in de basisopleiding hoofdinspecteur, binnen de politiezone Lokeren mobiliteit naar de dienst interventie als hoofdinspecteur van politie (HINP). Hierdoor komen er twee betrekkingen van inspecteur van politie (INP) op de dienst interventie vrij.
Eén inspecteur van politie, dienst interventie, verlaat de politiezone Lokeren op 1 juli 2024 wegens mobiliteit na sociale promotie tot HINP.
Deze drie vrijgekomen betrekkingen worden vacant verklaard als betrekkingen van inspecteur van politie – dienst interventie.
De korpschef stelt voor om deze betrekkingen vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001 en volgende selectiewijze vast te stellen: De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen. De selectiecommissie moet bestaan uit een onpaar leden, de voorzitter inbegrepen en ieder geslacht dient vertegenwoordigd te zijn door minstens één persoon.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De korpschef besliste om een hoofdinspecteur van politie, dienst verkeer, om operationele redenen vanaf 1 maart 2024 intern te verschuiven naar de dienst directie operaties. De burgemeester nam hiervan kennis via burgemeesterbesluit van 11 maart 2024. De korpschef stelt voor om de betrekking van HINP dienst verkeer vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001 en volgende selectiewijze vast te stellen: De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen. De selectiecommissie moet bestaan uit een onpaar leden, de voorzitter inbegrepen en ieder geslacht dient vertegenwoordigd te zijn door minstens één persoon.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Sinds 2022 tot heden werd een betrekking van consulent ICT (niveau B) in de mobiliteit vacant verklaard, zonder positief resultaat.
De korpschef stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via statutaire externe werving en om volgende selectiewijze vast te stellen: De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen. De selectiecommissie moet bestaan uit een onpaar leden, de voorzitter inbegrepen en ieder geslacht dient vertegenwoordigd te zijn door minstens één persoon.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een identieke functionaliteit met de maximale geldigheidsduur van 2 jaar vanaf de dag waarop het selectie-pv is opgesteld.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om drie betrekkingen van inspecteur van politie dienst interventie vacant te verklaren.
Het betreffen geen betrekkingen zoals bedoeld in art. VI.II.12 bis
van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 noch gespecialiseerde betrekkingen.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- de selectie zal gebeuren door een selectiecommissie.
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om de betrekking van hoofdinspecteur van politie dienst verkeer vacant te verklaren.
Het betreft geen betrekking zoals bedoeld in art. VI.II.12 bis
van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch een gespecialiseerde betrekking.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- de selectie zal gebeuren door een selectiecommissie.
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een betrekking van consulent ICT vacant te verklaren via statutaire externe werving.
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- selectieproeven bij de directie personeelsbeheer van de federale politie
- nadien een lokale selectiecommissie
HCP Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een identieke functionaliteit met de maximale geldigheidsduur van 2 jaar vanaf de dag waarop het selectie-pv is opgesteld.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring van consulent ICT (niv. B) via statutaire externe werving, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor eenzelfde functionaliteit met de maximale geldigheidsduur van 2 jaar vanaf de dag waarop het selectie-pv is opgesteld.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus.
Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader ingevolge de fusie met de gemeente Moerbeke.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie drie plaatsen van inspecteur van politie – dienst interventie vacant.
De betrekkingen worden niet ingevuld naar anciënniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor eenzelfde functionaliteit die geldig is tot de publicatie van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het burgerpersoneel van de politie één plaats van consulent ICT vacant via statutaire externe werving na een onsuccesvolle mobiliteit.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor eenzelfde functionaliteit met een geldigheidsduur van maximum twee jaar vanaf de dag waarop het selectie-pv is opgesteld.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie één plaats van hoofdinspecteur van politie – dienst verkeer vacant.
De betrekking wordt niet ingevuld naar anciënniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor eenzelfde functionaliteit die geldig is tot de publicatie van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen. De selectiecommissie moet bestaan uit een onpaar leden, de voorzitter inbegrepen en ieder geslacht dient vertegenwoordigd te zijn door minstens één persoon.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 21.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 10°.
Raadslid Johan Van Havermaet bezorgt per mail d.d. 19 maart 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 25 maart 2024.
Het bestek voor de wegen- en rioleringswerken 'Waasmunsterbaan – Neerstraat' wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het betreft een Aquafin-project dat grotendeels op het grondgebied van Waasmunster wordt gerealiseerd. De nieuwe collector/riolering sluit aan op de bestaande Aquafincollector in de Waasmunsterbaan, en dit ter hoogte van het kruispunt Groenstraat x Molsbergenstraat. Het werk omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, inclusief het voorzien van volwaardige fietspaden. Het project is een vervolg van de eerste fase van de werken “Neerstraat” en eindigt ter hoogte van de Groenstraat in Lokeren.
Bij het project zijn in hoofdzaak Aquafin, dat instaat voor de aanleg van de hoofdriolering (= collector), Riopact (als rioolbeheerder voor Waasmunster) en de gemeente Waasmunster betrokken. Omdat de werken zich uitstrekken tot op grondgebied Lokeren is ook de stad Lokeren betrokken partij (stadsaandeel).
In functie van de Europese Kaderrichtlijn Water, is het noodzakelijk dat de stad investeert in de aanleg van riolering met als doel de verontreiniging van oppervlakte- en grondwater tegen te gaan. De stad maakt van de gelegenheid gebruik om ook de ‘groene cluster’ op het zoneringsplan (= zone waar nog geen riolering aanwezig is), te voorzien van een gescheiden riolering en aan te sluiten op de Aquafin-collector. Het betreft de Molsbergenstraat en enkele woningen op de grens met Waasmunster. Uiteraard worden hier ook, conform het reglement van de stad, de nodige afkoppelingswerken uitgevoerd.
Voor de aanleg van de riolering kan Lokeren beroep doen op het ‘Lokaal Pact’ van Aquafin. De fietspaden worden gesubsidieerd door de Provincie Oost-Vlaanderen.
De stad draagt bovendien verkeersveiligheid hoog in het vaandel. In dat kader werd het kruispunt met de Groenstraat grondig bekeken en worden ook daar de nodige aanpassings- en verfraaiingswerken uitgevoerd.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2022 de samenwerkingsovereenkomst en het addendum tussen Aquafin en stad Lokeren voor het project 'aansluiting Neerstraat - rioleringswerken Molsbergenstraat' goed.
In het kader van de opdracht “Collector Fase III: Neerstraat fase 2” werd een bestek opgesteld door Studiebureau Sweco, Posthofbrug 2-4 bus 1, 2900 Antwerpen.
Voor dit project werd de meetstaat opgedeeld in verschillende ‘afbakeningen’, elke afbakening is ten laste van één of meerdere partijen. Wanneer een afbakening ten laste is van verschillende partijen wordt een verdeelsleutel bepaald. Doordat het project een samenvoeging is van meerdere delen van verschillende rioleringsdossiers en een fietspadsubsidiedossier zijn er meerdere opdrachtgevers.
In de Sijpstraat, de Ketelboetstraat en de Neerstraat in Waasmunster tussen de Waasmunsterbaan en de Sousbeekstraat is de DWA-riolering ten laste van Aquafin (20527B). De RWA-riolering is in deze zone ten laste van Aquafin Lokaal Pact (20527B LP3).
De rioleringswerken in de Neerstraat tussen de Sousbeekstraat en fase 1 van de werken in de Neerstraat zijn ten laste van Rio-Pact (WMS3029).
In de Waasmunsterbaan en Groenstraat te Lokeren is de DWA-riolering ten laste van Aquafin Lokaal pact (20527BU LP1). De RWA-riolering is in deze zone ten laste van Aquafin Lokaal Pact (20527BU LP3).
In de Molsbergenstraat te Lokeren zijn de rioleringswerken ten laste van de stad Lokeren. Enkel op grondgebied Lokeren draagt de stad de afkoppelingskost. Dit is geplafonneerd, de stad Lokeren zal nadien de overschreden bedragen aan de burgers factureren.
De wegeniswerken aan het nieuwe fietspad aan weerzijden van de Neerstraat en de Waasmunsterbaan zijn ten laste van de betrokken gemeente en het fietsfonds.
Er werd een algemene afbakening voorzien voor de algemene werken waarvan alle partijen gebruik maken (bijvoorbeeld de signalisatie voor wegomleggingen, het terrein voor grondverbetering e.d.).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 10.268.939,67 excl. btw of € 10.835.512,16 incl. btw.
Een deel van de kostprijs wordt ten laste genomen door Stad Lokeren. Dit deel wordt geraamd op:
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 750.000 onder subproject 2021/011, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST03B02AP01A01.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bestek, de wijze van gunnen en de bijhorende kostenraming samen met het stadsaandeel, goed te keuren.
Raadslid Johan Van Havermaet bezorgt per mail d.d. 19 maart 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 25 maart 2024.
In de Waasmunsterbaan, tussen de grens met Waasmunster en de Groenstraat, ligt een verouderde gemengde riolering. In de Molsbergenstraat ligt op dit moment nog geen riolering.
In functie van de Europese Kaderrichtlijn Water, is het noodzakelijk dat de stad investeert in de aanleg van riolering met als doel de verontreiniging van oppervlakte- en grondwater tegen te gaan.
Aquafin plant de aanleg van een collector die het afvalwater vanaf Waasmunster Neerstraat verzamelt en afvoert naar de reeds aanwezige collector in de Waasmunsterbaan, vanaf de Molsbergenstraat. De gemeente Waasmunster maakt van de gelegenheid gebruik om langsheen het tracé veilige fietspaden aan te leggen en de weg te verfraaien. De stad Lokeren maakt van de gelegenheid gebruik om ook de Molsbergenstraat te voorzien van riolering en deze aan te sluiten op de nieuwe collector, maar ook om het kruispunt en de bocht ter hoogte van de Groenstraat veiliger en overzichtelijker te maken. Er wordt beroep gedaan op het Lokaal Pact en het fietsfonds om subsidies te bekomen.
Raadslid Johan Van Havermaet meldt het volgende:
Dit dossier betreft een Aquafin-project dat grotendeels op het grondgebied van Waasmunster wordt gerealiseerd. De nieuwe collector/riolering sluit aan op de bestaande Aquafincollector in de Waasmunsterbaan, en dit ter hoogte van het kruispunt Groenstraat x Molsbergenstraat. Het werk omvat de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, inclusief het voorzien van volwaardige fietspaden. Het project is een vervolg van de eerste fase van de werken “Neerstraat” en eindigen dus ter hoogte van de Groenstraat in Lokeren.
Bij het project zijn in hoofdzaak Aquafin, die instaat voor de aanleg van de hoofdriolering (= collector), Riopact (als rioolbeheerder voor Waasmunster) en de gemeente Waasmunster betrokken. Omdat de werken zich uitstrekken tot op grondgebied Lokeren is ook de stad Lokeren betrokken partij (stadsaandeel).
In functie van de Europese Kaderrichtlijn Water, is het noodzakelijk dat de stad investeert in de aanleg van riolering met als doel de verontreiniging van oppervlakte- en grondwater tegen te gaan. De stad maakt dus van de gelegenheid gebruik om ook de ‘groene cluster’ op het zoneringsplan (= zone waar nog geen riolering aanwezig is, te voorzien van een gescheiden riolering en aan te sluiten op de Aquafin-collector. Het betreft de Molsbergenstraat en enkele woningen op de grens met Waasmunster. Uiteraard worden hier ook, conform het reglement van de stad, de nodige afkoppelingswerken uitgevoerd.
Voor de aanleg van de riolering kan Lokeren beroep doen op het ‘Lokaal Pact’ van Aquafin. De fietspaden worden gesubsidieerd door de Provincie Oost-Vlaanderen.
De stad draagt bovendien verkeersveiligheid hoog in het vaandel. In dat kader werd het kruispunt met de Groenstraat grondig bekeken en worden ook daar de nodige aanpassings- en verfraaiingswerken voorzien.
De gemeenteraad keurde in zitting van 27 juni 2022 de samenwerkingsovereenkomst en het addendum tussen Aquafin en stad Lokeren voor het project 'aansluiting Neerstraat - rioleringswerken Molsbergenstraat' goed.
In het kader van de opdracht “Collector Fase III: Neerstraat fase 2” werd een bestek opgesteld door Studiebureau Sweco, Posthofbrug 2-4 bus 1, 2900 Antwerpen.
Voor dit project werd de meetstaat opgedeeld in verschillende ‘afbakeningen’, elke afbakening is ten laste van één of meerdere partijen. Wanneer een afbakening ten laste is van verschillende partijen werd een verdeelsleutel bepaald. Doordat het project een samenvoeging is van meerdere delen van verschillende rioleringsdossiers en een fietspadsubsidiedossier zijn er meerdere verschillende opdrachtgevers.
In de Sijpstraat, de Ketelboetstraat en de Neerstraat in Waasmunster tussen de Waasmunsterbaan en de Sousbeekstraat is de DWA-riolering ten laste van Aquafin (20527B). De RWA-riolering is in deze zone ten laste van Aquafin Lokaal Pact (20527B LP3).
De rioleringswerken in de Neerstraat tussen de Sousbeekstraat en fase 1 van de werken in de Neerstraat zijn ten laste van Rio-Pact (WMS3029).
In de Waasmunsterbaan en Groenstraat te Lokeren is de DWA-riolering ten laste van Aquafin Lokaal pact (20527BU LP1). De RWA-riolering is in deze zone ten laste van Aquafin Lokaal Pact (20527BU LP3).
In de Molsbergenstraat te Lokeren zijn de rioleringswerken ten laste van de stad Lokeren.
Enkel op grondgebied Lokeren draagt de stad de afkoppelingskost. Dit is geplafonneer en de stad Lokeren zal nadien de overschreden bedragen aan de burgers factureren.
De wegeniswerken aan het nieuwe fietspad aan weerzijden van de Neerstraat en de Waasmunsterbaan zijn ten laste van de betrokken gemeente en het fietsfonds.
Er werd een algemene afbakening voorzien voor de algemene werken waarvan alle partijen gebruik maken (bijvoorbeeld de signalisatie voor wegomleggingen, het terrein voor grondverbetering e.d.).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 10.268.939,67 excl. btw of € 10.835.512,16 incl. btw;
Een deel van de kostprijs wordt ten laste genomen door Stad Lokere. Dit stadsaandeel wordt geraamd op:
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.
Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 750.000 onder subproject 2021/011, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST03B02AP01A01.
Raadslid Van Havermaet vraagt om het bestek, de wijze van gunnen en de bijhorende kostenraming samen met het stadsaandeel, goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 21.
Het agendapunt werd ingediend conform artikel 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en het addendum tussen Aquafin en stad Lokeren voor het project 'aansluiting Neerstraat - rioleringswerken Molsbergenstraat'.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de globale raming voor een bedrag van € 10.268.939,67 excl. btw of € 10.835.512,16 incl. btw voor de opdracht “Wegen- en rioleringswerken Waasmunsterbaan - Neerstraat (Aquafin 20527BU)”.
De raming voor het deel ten laste van de stad Lokeren (stadsaandeel) bedraagt € 539.627,50 + deels btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 613.293,05.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Aquafin treedt op als bouwheer.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een openbare procedure op Europees niveau voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien ten bedrage van € 750.000 onder subproject 2021/011, onder de algemene rekening 22700007, beleidsitem 031001 en actiecode ST03B02AP01A01.
Het nodige zal tevens gedaan worden voor het bekomen van alle mogelijke subsidies.
Lokeren is een kunstwerk rijker.
Een werk van een internationaal gerenommeerd streetartkunstenaar ... waar al heel wat over gesproken en geschreven werd.
Ik heb de volgende vragen:
In het LEKP engageert Lokeren zich om tegen 2030 per inwoner 1m2 extra te ontharden. Het betonrapport geeft echter aan dat er in onze stad dagelijks nog 510m2 bijkomend verhard wordt. Het advies aan het bestuur luidt dan ook: 1m2 verharden = 2m2 ontharden. Hoe gaat Lokeren dit in de praktijk brengen?
Het LEKP in cijfers leert dat het lokaal bestuur voor de periode tussen 01/01/21 tot 17/03/2024 een ontharding van 3.844,30 m2 heeft ingegeven. Voor dezelfde periode werd door particulieren 6m2 (!) ingegeven. Welke communicatie werd er concreet opgezet om particulieren, bedrijven en verenigingen te stimuleren tot het ingeven van de door hen gerealiseerde ontharding?
De realiteit van de dag geeft aan dat in meerdere (voor)tuinen verharding wordt aangebracht die in oppervlakte de vigerende regelgeving overstijgt. Leuven, Genk, Lier en anderen houden toezicht op de wildgroei en treden hier tegen op. Hoe verloopt de controle in onze stad? Wie doet dat? Hoeveel overtredingen werden in de loop van 2023 vastgesteld en welk gevolg werd daar aan gegeven?
Wat gaat er in de toekomst met de Moskee in de Sterrestraat gebeuren ivm de extra bouwlaag en de extra capaciteit.
Overzicht van noodzakelijke werken aan voetbalstadion Daknam om te voldoen aan de licentievoorwaarden voor promotie naar 1B.
Sedert de nieuwe dienstregeling van de NMBS eind vorig jaar werd de vervuilende lijn 86 tussen Gent en Ronse verlengd met 25 km tot in Lokeren. Het is vreemd te zien dat er op een spoorlijn die al meer dan 30 jaar geëlektrificeerd is terug dieseltreinen worden ingezet. Dit voor een traject waar slecht weinig Lokeraars vragende partij voor waren.
Een lijn met een dieseltrein is één ding, het feit dat deze dieseltreinen per dag meer dan 11 uur stil staan in ons station met draaiende motoren.
Dit zorgt voor een grote uitstoot van black carbon, met alle gezondheidsgevolgen en impact op ons milieu van dien. Naast de uitstoot zorgt dit ook voor een navenante geluidoverlast voor de buurt en op de perrons. Enkele buurtbewoners hebben reeds een klacht ingediend bij de NMBS, als antwoord kregen zij dat de dieseltreinen vervangen zullen worden door elektrische treinen in het jaar 2034. Nog 10 jaar milieuoverlast voor de buurt, voor Lokeren.
Hierbij de volgende vraag:
Het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid meldde ons dat Zijne Majesteit de Koning de titel van Laureaat van de Arbeid heeft verleend aan enkele inwoners van onze stad. Laureaten van de Arbeid zijn gemotiveerde burgers die beschikken over een grote vakbekwaamheid en zich sociaal engageren. Zij werden door een Organiserend comité geselecteerd dat bestaat uit representatieve organisaties van de sector. De officiële overhandiging van het brevet is de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid.