Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Ron Van Kersschaver: NMBS Dieseltrein traject Lokeren-Ronse

Gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert, Raadslid; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Hector Van Hoye, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Jan Cools, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Ron Van Kersschaver: NMBS Dieseltrein traject Lokeren-Ronse 2024_MV_00016 - Mondelinge vraag van raadslid Ron Van Kersschaver: NMBS Dieseltrein traject Lokeren-Ronse

Motivering

Indiener(s)

Ron Van Kersschaver

Gericht aan

Filip Anthuenis

Tijdstip van indienen

vr 22/03/2024 - 11:33

Toelichting

Sedert de nieuwe dienstregeling van de NMBS eind vorig jaar werd de vervuilende lijn 86 tussen Gent en Ronse verlengd met 25 km tot in Lokeren. Het is vreemd te zien dat er op een spoorlijn die al meer dan 30 jaar geëlektrificeerd is terug dieseltreinen worden ingezet. Dit voor een traject waar slecht weinig Lokeraars vragende partij voor waren.  
Een lijn met een dieseltrein is één ding, het feit dat deze dieseltreinen per dag meer dan 11 uur stil staan in ons station met draaiende motoren.      
Dit zorgt voor een grote uitstoot van black carbon, met alle gezondheidsgevolgen en impact op ons milieu van dien. Naast de uitstoot zorgt dit ook voor een navenante geluidoverlast voor de buurt en op de perrons. Enkele buurtbewoners hebben reeds een klacht ingediend bij de NMBS, als antwoord kregen zij dat de dieseltreinen vervangen zullen worden door elektrische treinen in het jaar 2034. Nog 10 jaar milieuoverlast voor de buurt, voor Lokeren.             
Hierbij de volgende vraag:  

  • Kan het stadsbestuur stappen ondernemen om in overleg te treden met NMBS om op korte termijn tot een oplossing te komen? Dit in om de rust voor de omwonende te vrijwaren en de milieu-impact op onze stad in te perken.