De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Gezien het advies van de politie en op vraag van de Tuinwijk wordt de verdwenen signalisatie teruggeplaatst dat parkeren en toegang voor wagens m.u.v. hulpdiensten direct rond de woonblokken in Oud-Strijderslaan 2-4 onmogelijk maakt. Deze aanpassing wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Oud-Strijderslaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Oud-Strijderslaan is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Oud-Strijderslaan moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.2 Verboden toegang in beide richtingen
De toegang, in beide richtingen, is voor iedere bestuurder verboden:
Signalisatie: verkeersbord C3 + ‘uitgezonderd hulpdiensten’
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.1 Verplichte rijrichtingen
§ 2 – Rotonde
Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:
Signalisatie: verkeersbord D5
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.1 Parkeerverbod
Parkeren is verboden door verkeersbord in de Oud-Strijderslaan en dit:
Signalisatie: verkeersbord E1
(aangevuld met uren) (aanduiding lengte zone)
Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Oud-Strijderslaan en dit:
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
In de Oud-Strijderslaan is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)
§ 4 – Parkeren met specifieke parkeerduurbeperking
In de Oud-Strijderslaan is parkeren uitsluitend mogelijk voor een termijn van 15 minuten:
Signalisatie: verkeersbord E9a met onderbord met vermelding van maximale parkeerduur van 15 min (aangevuld met: Maandag tot donderdag van 17u30 tot 22u, Vrijdag tot zondag van 11u30 tot 14u, van 17u30 tot 22u, Dinsdag gesloten)
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
N.v.t.
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
Nv.t.
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Oud-Strijderslaan is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Oud-Strijderslaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Oud-Strijderslaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.