Terug
Gepubliceerd op 12/03/2024

2024_CBS_00672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Meersstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/03/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_00672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Meersstraat. Goedkeuring. 2024_CBS_00672 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Meersstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien het advies van de politie en op vraag van de Tuinwijk wordt de verdwenen signalisatie teruggeplaatst dat parkeren en toegang voor wagens m.u.v. hulpdiensten direct rond de woonblokken in Oud-Strijderslaan 2-4 onmogelijk maakt. Deze aanpassing wordt opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Meersstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling 

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Meersstraat is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de Koning Albertlaan.

Voertuigen uit de Meersstraat moeten hier voorrang verlenen.

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.2 Verboden toegang in beide richtingen

De toegang, in beide richtingen, is voor iedere bestuurder verboden:

  • rond de blokken van Oud-Strijderslaan 2-4 via pad aan de overzijde van het kruispunt Meersstraat x Rode-Kruisstraat.

Signalisatie: verkeersbord C3 + ‘verboden inrit en parkeren en uitgez. diensten’

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 2 – Rotonde

Rondgaand verkeer (rotonde) is ingesteld op:

  • het kruispunt van de Meersstraat met de Oud-Strijderslaan en de Knokkestraat. Het kruispunt is een rotonde.

Signalisatie: verkeersbord D5 

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Meersstraat en dit:

  • Aan de achterzijde van Oud-Strijderslaan 2A-4H, voor het toegangspad in de Meersstraat over een lengte van 7m.

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Meersstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van de even huisnummers.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Meersstraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. nr. 8-10 (6m);
  • t.h.v. nr. 14, 1 haakse parkeerplaats.

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Meersstraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertlaan.

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

§1 – Zebrapad (artikel 76.3)

In de Meersstraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertlaan.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Meersstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.