De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven.
De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.
Doordat departement MOW heeft gevraagd een aanpassing door te voeren, wordt deze opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.
Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gewestweg Heiendestraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)
1.1 Voorrangsregeling
Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:
§ 1 - Voorrang verlenen
De Heiendestraat (weg tussen nr. 2 en Hillarestraat 344) is ondergeschikt ten opzichte van:
Voertuigen uit de Heiendestraat (weg tussen nr. 2 en Hillarestraat 344) moeten hier voorrang verlenen.
Signalisatie: verkeersbord B1
§ 3 - Voorrangsweg
De Heiendestraat is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Gaverstraat tot voor het kruispunt met de Kerkstraat (Overmere).
Signalisatie: verkeersbord B9 en B11 (einde voorrangsweg)
Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)
2.2 Verboden toegang in beide richtingen
De toegang, in beide richtingen, is voor iedere bestuurder verboden:
Signalisatie: verkeersbord C3 + onderbord ‘TIJDENS SCHOOLDAGEN VAN 8U TOT 8U45 VAN 15U30 TOT 16U15’
Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)
3.2 Verplichte deel van de openbare weg
§ 1 – Verplicht fietspad
In de Heiendestraat moeten fietsers en bromfietsen klasse A het fietspad volgen voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd:
Signalisatie: verkeersbord D7
In de Heiendestraat zijn er overlangse markeringen die een fietspad aanduiden (artikel 74), aangebracht:
§ 2 – Verplicht deel van de weg voor voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A
In de Heiendestraat zijn voetgangers, fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het voor hen voorbehouden deel van de openbare weg tussen:
Signalisatie: verkeersbord D9a
Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)
4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)
In de Heiendestraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:
4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
In de Heiendestraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide
§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën
In de Heiendestraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor:
laden van elektrisch voertuig
Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen
§ 4 – Parkeren met specifieke parkeerduurbeperking
In de Heiendestraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor een termijn van 15 minuten:
Signalisatie: verkeersbord E9a met onderbord met vermelding van maximale parkeerduur van 15 min + ‘Op weekdagen van 9u tot 18u’
Signalisatie: verkeersbord E9a met onderbord met vermelding van maximale parkeerduur van 15 min + ‘VAN DINSDAG TOT ZONDAG’ (aanduiding lengte zone).
Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)
N.v.t.
Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen
6.1 Verkeersplateau, verkeersdrempel
In de Heiendestraat is er een verhoogde inrichting ter hoogte van:
Signalisatie: verkeersbord A14 (kruispunt) en F87
Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning
7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden
§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)
In de Heiendestraat is een doorlopende streep aangebracht:
§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)
In de Heiendestraat is een onderbroken streep aangebracht:
7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)
In de Heiendestraat is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:
Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning
8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang
§2 – Haaientanden (artikel 76.2)
In de Heiendestraat is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:
8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken
§1 – Zebrapad (artikel 76.3)
In de Heiendestraat is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:
Hoofdstuk 9 – Andere belijning
N.v.t.
Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Heiendestraat wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.