Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

2024_CBS_01659 - Tijdelijk verkeersreglement. Invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat tijdens proefperiode. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/06/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_01659 - Tijdelijk verkeersreglement. Invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat tijdens proefperiode. Goedkeuring. 2024_CBS_01659 - Tijdelijk verkeersreglement. Invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat tijdens proefperiode. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet.

Feitelijke context

De locatie aan de spooroverweg Wolfsakker/Brandstraat is één van de meest onveilige op het grondgebied. De combinatie van zeer druk verkeer (ook veel vrachtverkeer), de vele overstekende fietsers op de fietssnelweg F413 en de relatief drukke zijweg Heikantstraat - zeker tijdens de ochtend- en de avondspits - leidt tot veel conflicten. Elk jaar gebeuren er ongevallen op dit kruispunt, minstens eenmaal per jaar met lichamelijk letsel als gevolg. Sinds 20019 werden de slagbomen van de overweg al 25 maal afgereden en meermaals per dag staan wachtende voertuigen stil op de spooroverweg zelf.

Samen met de provincie Oost-Vlaanderen, de gemeente Zele, Infrabel en AWV/MOW wordt gezocht naar maatregelen om de omgeving van de spooroverweg te beveiligen. De quick wins zijn al genomen (plaatsen extra borden, verbeteren zichtbaarheid). Ondanks deze maatregelen blijft de situatie te gevaarlijk. In afwachting tot de realisatie van een ongelijkgrondse spoorverbinding (project met Infrabel) dringen extra maatregelen zich op.

Zowel de stad Lokeren als Infrabel denken daarbij aan het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat en dat in de richting van Zele naar Lokeren. Op die manier is het verboden om van de Brandstraat rechtsaf of van de Wolfsakker linksaf de Heikantstraat in te slaan. Het is vooral die laatste links afslaande beweging die tot gevaarlijke situaties leidt:

  • Voertuigen die links afslaan, moeten vaak wachten door het drukke verkeer richting N47/E17. Door het wachten veroorzaken ze een wachtrij. Een tweede en derde voertuig staan daarbij vaak op de spoorweg vast. Bij het sluiten van de overweg (tijdens de spits viermaal per uur) staat men geblokkeerd op het spoor!
  • De wachtende links afslaande voertuigen blokkeren de doorstroming naar het industrieterrein. Samen met het sluiten van de spoorovergang zorgt dit soms voor een weerslag op het kruispunt met de N47/E17. Wanneer men niet meer het kruispunt kan ontruimen, wordt het gehele kruispunt geblokkeerd.
  • De voertuigen staan vaak vlak achter elkaar stil. Fietsers die willen oversteken kunnen hierdoor amper oversteken.
     Hierbij moet wel vermeld worden dat het onveilig oversteken nog meer een gevolg is van de hoge verkeersintensiteiten.

Door het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat ontstaat ook de mogelijkheid om de fietsers net wat meer ruimte te geven. Het lijkt met andere woorden de enige optie om het kruispunt op korte termijn aan te pakken. 

Aangezien het gemeentebestuur vreest dat invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat – die op grondgebied van Zele overgaat in de Wezenpoelstraat – extra verkeersdruk zal veroorzaken in de woonstraten in het noorden van de kern Zele, wordt de wijziging van de verkeerscirculatie tijdens een proefperiode uitgetest en geëvalueerd.

Tijdens de proefperiode kunnen de effecten op het kruispunt aan de spooroverweg zelf, maar ook de (neven)effecten in de ruimere omgeving in Lokeren én Zele worden onderzocht.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om een tijdelijk verkeersreglement op te maken voor deze proefopstelling in de Heikantstraat. De proefperiode laat immers toe om de (neven)effecten van de het invoeren van eenrichtingsverkeer te bepalen, te onderzoeken én te evalueren. Slechts na een grondige evaluatie zal kunnen blijken of deze maatregel de verkeersveiligheid aan de spooroverweg verhoogd én of de positieve gevolgen hier afwegen bij eventuele (negatieve) effecten elders in de ruime omgeving.  

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van het proefproject met invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat wordt een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

De volgende verkeersmaatregelen dienen te worden genomen tijdens de proefperiode:

Het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Heikantstraat meer bepaald verkeer komende van Wezenpoelstraat (Zele) naar de Wolfsakker (Lokeren). Gemotoriseerd verkeer richting Zele   door de Heikantstraat worden met andere woorden verboden

d.m.v. het verkeersbord F19 – eenrichtingsverkeer – met onderbord M18 aan de Heikantstraat ter hoogte van de brug van de E17 (gemeentegrens);

d.m.v. het verkeersbord F19 – eenrichtingsverkeer – met onderbord M18 (fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs in beide richtingen) op het kruispunt van de Wezenpoelstraat met de Lokerenbeekstraat;

d.m.v. het verkeersbord C1 -verboden rijrichting – met onderbord M12 in de Heikantstraat aan de Wolfsakker;

d.m.v. de verkeersborden C31a – verboden linksaf te slaan- en C31b – verboden rechtsaf te slaan – met telkens het onderbord M12 in de Wolfsakker respectievelijk aan de oostelijke en westelijke zijde van de Heikantstraat. 

Artikel 2

 De periode van de proefopstelling loopt van 1 augustus 2024 tot en met 31 oktober 20224. 

Artikel 3

De invoering van deze verkeersmaatregel wordt gecommuniceerd naar de weggebruikers door middel van een informatief bord in de Heikantstraat, de sociale mediakanalen van de stad Lokeren, de VLI (vereniging van Lokerse Industriëlen),…

Artikel 4

De verschillende partners evalueren deze tijdelijke maatregel op basis van de effecten op verkeersveiligheid (ongevallencijfers, aanrijdingen), verkeersleefbaarheid en doorstroming.
 Na het beëindigen van de proefperiode wordt een gezamenlijk overleg georganiseerd om alle (neven)effecten te overlopen en te bespreken.