Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

2024_CBS_01657 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasstraat. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/06/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_01657 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasstraat. Goedkeuring. 2024_CBS_01657 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasstraat. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden. 

Gezien de goedkeuring voor het plaatsen van een publieke laadpaal aan de overzijde van nr. 52-54 en het hierbij voorbehouden van 2 parkeerplaatsen voor het laden van elektrische wagens, wordt dit opgenomen in dit aanvullend reglement op het wegverkeer.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Vlasstraat te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

N.v.t.

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

N.v.t.

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod 

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Vlasstraat en dit:

  • Aan de kant van de even huisnummers vanaf het kruispunt met de Heirbrugstraat tot nr. 54;
  • Ter hoogte van de zijgevel van nr. 13 (overzijde achtergevel Heirbrugstraat 35-37).  

Signalisatie: verkeersbord E1 

Parkeren is verboden door gele onderbroken streep (artikel 75.1.2°) in de Vlasstraat en dit:

  • Vanaf het kruispunt met de Heirbrugstraat, over een lengte van 30m (langs beide zijden van de weg);
  • Ter hoogte van de overzijde van nr. 22-24, over een lengte van 7m;
  • Ter hoogte van nr. 54, in de kop van de pijpenkop (zijde evenwijdig met Jutestraat).

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Vlasstraat worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van nr. 2 tot 2A (haakse parkeervakken buiten de rijbaan);
  • ter hoogte van de overzijde van nr. 54;
  • in de zone tussen nr. 3 en Jutestraat 48.

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap

In de Vlasstraat is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • ter hoogte van de overzijde van nr. 54 (6m). 

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

§ 3 – Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

In de Vlasstraat is parkeren uitsluitend mogelijk voor:

laden van elektrisch voertuig

  • in de langse parkeerplaatsen t.h.v. de overzijde van nr. 52-54 (12m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + laden elektrisch voertuig + wagen + Type Xc ‘12m’

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Vlasstraat wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.