Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

2024_CBS_01037 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Chrysantenlaan. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/04/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marjoleine de Ridder, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_01037 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Chrysantenlaan. Goedkeuring. 2024_CBS_01037 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Chrysantenlaan. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gemeenteweg Chrysantenlaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 1 - Voorrang verlenen

De Chrysantenlaan is ondergeschikt ten opzichte van:

  • de N70.

Voertuigen uit de Chrysantenlaan moeten hier voorrang verlenen. 

Signalisatie: verkeersbord B1

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

2.1 Verboden rijrichting voor iedere bestuurder – eenrichtingsverkeer

§ 1 – Eenrichtingsverkeer

Het is voor iedere bestuurder verboden te rijden in de volgende rijrichting:

  • komende van de N70 naar de Chrysantenlaan langs de overzijde van nr. 5-9 (rechterzijde van eilandje);
  • komende van de Chrysantenlaan naar de N70 t.h.v. nr. 5.

Signalisatie: verkeersborden C1 en F19

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.1 Verplichte rijrichtingen

§ 1 – Verplichte rijrichting

Een verplichte rijrichting is ingesteld op de volgende kruispunten van de Chrysantenlaan:

  • aan het kruispunt met de N70 moet men verplicht rechtsaf rijden.

Signalisatie: verkeersbord D1f

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.6 Parkeren is voorbehouden voor bepaalde categorieën

§1 – Parkeerplaatsen voor personen met een handicap 

In de Chrysantenlaan is parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • t.h.v. het Raemdonckpark aan het kruispunt met de Dalialaan (6m).

Signalisatie: verkeersbord E9a + pictogram mindervalide (aanduiding lengte zone)

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

N.v.t.

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

N.v.t.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§2 – Haaientanden (artikel 76.2)

In de Chrysantenlaan is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de N70.

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

N.v.t.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gemeenteweg Chrysantenlaan wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW.