art. 40 §2. Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid (hierna AWV) werd een haalbaarheidsstudie van een deel van de N47 op Lokers grondgebied opgemaakt. De N47 is een gewestweg, alle zijstraten binnen het project zijn echter gemeentewegen.
De doelstelling van de haalbaarheidsstudie was het opstellen van een gedragen, algemene visie over de N47. Op basis van de inbreng van AWV, de stad en participatie door stakeholders en bewoners werd in eerste instantie een aantal scenario’s uitgewerkt en werd vervolgens een voorkeurscenario gekozen. Dit resulteerde in een visienota en visieplannen die door het college van burgemeester en schepenen werden goedgekeurd in zitting van 2 mei 2022.
Pas na de goedkeuring van de visienota kon AWV de opdracht geven om de tweede fase van de studie op te starten. AWV nam hiervoor recent het initiatief opnieuw in handen. Naast de stad werd ook de Vlaamse Milieumaatschappij (hierna VMM) aangesproken. De VMM is betrokken via hun masterplan voor de Lede.
Voor AWV en stad zal de studie zich toespitsen op de heraanleg van de kruispunten van de N47 met de Martelarenlaan en de Heilig-Hartstraat/Hovenierstraat, de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad tussen Martelarenlaan en Dijkstraat. Voor de VMM zal de studie zich richten op het mogelijk openleggen en ontharden van de Lede in de zone tussen de Koningin Fabiolalaan en de Hovenierstraat te Lokeren en de realisatie van hun masterplan voor de Lede tussen Hovenierstraat en Rivierstraat.
De partijen zijn van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd. Bij de uitvoering van de opdracht zal AWV gelden als aanbestedende overheid. Het is dan ook noodzakelijk om de voorwaarden vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Het door het Agentschap Wegen en Verkeer opgemaakte ontwerp van samenwerkingsovereenkomst werd besproken met de stad en VMM en wordt nu voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid (hierna AWV) werd een haalbaarheidsstudie van een deel van de N47 op Lokers grondgebied opgemaakt. De N47 is een gewestweg, alle zijstraten binnen het project zijn echter gemeentewegen.
De doelstelling van de haalbaarheidsstudie was het opstellen van een gedragen, algemene visie over de N47. Op basis van de inbreng van AWV, de stad en participatie door stakeholders en bewoners werd in eerste instantie een aantal scenario’s uitgewerkt en werd vervolgens een voorkeurscenario gekozen. Dit resulteerde in een visienota en visieplannen die door het college van burgemeester en schepenen werden goedgekeurd in zitting van 2 mei 2022.
Pas na de goedkeuring van de visienota kon AWV de opdracht geven om de tweede fase van de studie op te starten. AWV nam hiervoor recent het initiatief opnieuw in handen. Naast de stad werd ook de Vlaamse Milieumaatschappij (hierna VMM) aangesproken. De VMM is betrokken via hun masterplan voor de Lede.
Voor AWV en stad zal de studie zich toespitsen op de herinrichting van de kruispunten van de N47 met Martelarenlaan en N47 met de Heilig-Hartlaan/Hovenierstraat en de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de N47 tussen de Martelarenlaan en de Dijkstraat. Voor de VMM zal de studie zich richten op het mogelijk openleggen en ontharden van de Lede in de zone tussen de Koningin Fabiolalaan en de Hovenierstraat te Lokeren en de realisatie van hun masterplan voor de Lede tussen Hovenierstraat en Rivierstraat.
De opdrachtnemer wordt belast met het ontwerp, uitwerking van de plannen, opmaak onteigeningsplannen, opmaak omgevingsvergunningsaanvraag en de opmaak van de aanbestedingsdocumenten voor de uitvoering van de samengevoegde opdracht van werken. De veiligheidscoördinatie wordt in een aparte opdracht via AWV geregeld.
De partijen zijn van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd. Bij de uitvoering van de opdracht zal AWV gelden als aanbestedende overheid. Het is dan ook noodzakelijk om de voorwaarden vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Het door het Agentschap Wegen en Verkeer opgemaakte ontwerp van samenwerkingsovereenkomst werd besproken met de stad en VMM en wordt nu voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorgelegde samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Er is budget voorzien in 2025 op IP 2017/016.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Milieumaatschappij en de stad voor de technische studie van de N47, met betrekking tot de heraanleg van de kruispunten van de N47 met de Martelarenlaan en de Heilig-Hartstraat/Hovenierstraat, de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad tussen Martelarenlaan en Dijkstraat en de aanpassingswerken aan de Lede, goed.