Terug
Gepubliceerd op 09/04/2024

2024_CBS_00989 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Omloop van het Waasland op woensdag 1 mei 2024. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/04/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_00989 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Omloop van het Waasland op woensdag 1 mei 2024. Goedkeuring. 2024_CBS_00989 - Tijdelijk verkeersreglement. Wielerwedstrijd Omloop van het Waasland op woensdag 1 mei 2024. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet.

Feitelijke context

De heer Bert Haeck heeft in naam van de vereniging Nering door Sport en Steun Stekene vzw een aanvraag ingediend voor het organiseren van een wielerwedstrijd op woensdag 1 mei 2024. 

In tegenstelling tot vorige jaren gaat de Omloop van het Waasland door op een woensdag (anders zondag), vertrekt men aan het Daknamstadion (in plaats van op de Markt) en zijn er vijf in plaats van vier plaatselijke rondes door Lokeren.

De wielerwedstrijd vertrekt aan de Daknamstraat (Daknamstadion) om 13u30. Na vijf plaatselijke rondes van +/- 15km verlaat men Lokeren definitief via de Pontweg omstreeks15u05.

HHet parcours loopt via gemeentewegen, behalve de oversteek van de N70 tussen de Eksaardebaan en de Papestraat en tussen de Groendreef en de Vredegerechtstraat. Hiervoor dient akkoord van AWV – district Sint-Niklaas verkregen worden.

Het parcours: Daknamstraat – Daknam-dorp - Middendam – Pontweg – Gentdam – Sijpstraat – Ganzendries – Bautschoot – Rechtstraat – Brielmolenstraat – Zeveneekskens – Vijverstraat – Braamstraat - Eksaardebaan – oversteek N70 – Papestraat – Hoogstraat – Eyermanstraat – Touwstraat – Zeeldraaiersstraat – Heirbrugstraat – Durmelaan - Markt – museumbrug – Prosper Thuysbaertlaan – Koophandelstraat – Stationsplein – Groendreef – oversteek N70 - Vredegerechtstraat – Hubert Van de Vijverstraat en terug in de Daknamstraat. Na het afwerken van vijf grote, plaatselijke rondes rijdt men komende van de Middendam niet meer naar Eksaarde, maar wel via de Pontweg naar Sinaai en zo richting de plaatselijke rondes in Stekene.

Na enkele problemen bij vorige wielerwedstrijden wenst de lokale politie Lokeren op heel het parcours eenrichtingsverkeer in te voeren. Dit zorgt ervoor dat er geen tegenliggend verkeer aan de kant moet worden gezet, wat zeker op smallere straten soms zeer moeizaam kan. De vraag van de politie wordt ingewilligd, behalve op de as Bautschoot – Ganzendries – Eksaardebaan en in de Groendreef. Deze straten zijn immers breed genoeg om het beperkt tegenliggend verkeer aan de kant te zetten. Vooral de impact om hier toch eenrichtingsverkeer in te voeren is hoog zowel naar omleidingen voor doorgaand verkeer en lijnbussen als naar verkeersoverlast op de minder geschikte parallelle straten.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om aanvullende verkeersmaatregelen te nemen voor een vlot en veilig verloop van het evenement en voor de verkeersveiligheid van de deelnemers, de toeschouwers en de andere weggebruikers.

Juridische context

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terrein-wedstrijden;

De omzendbrief van 4 november 2019 ter begeleiding van het KB van 28 juni 2019 voor de reglementering van de wielerwedstrijden;

Het algemeen politiereglement van Lokeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Naar aanleiding van de Wielerwedstrijd Omloop van het Waasland op woensdag 1 mei 2024 wordt een tijdelijk verkeersreglement uitgevaardigd.

De volgende verkeersmaatregelen dienen te worden genomen.

Artikel 2

De inrichters zijn verplicht zich te schikken naar, en hun wedstrijd in te richten mits strikte naleving van, de hieronder vermelde voorwaarden:

2§1. De bepalingen van het KB van 28 juni 2019 tot reglementering van wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden dienen stipt te worden nageleefd.

2§2. Vertrek om 13 u30 op de Markt van Lokeren. De officiële start is ook onmiddellijk om 13u30 in de Daknamstraat ter hoogte van het voetbalstadion.

2§3. De deelnemers volgen het parcours via Daknamstraat – Daknam-dorp - Middendam – Pontweg – Gentdam – Sijpstraat – Ganzendries – Bautschoot – Rechtstraat – Brielmolenstraat – Zeveneekskens – Vijverstraat – Braamstraat - Eksaardebaan – oversteek N70 – Papestraat – Hoogstraat – Eyermanstraat – Touwstraat – Zeeldraaiersstraat – Heirbrugstraat – Durmelaan - Markt – museumbrug – Prosper Thuysbaertlaan – Koophandelstraat – Stationsplein – Groendreef – oversteek N70 - Vredegerechtstraat – Hubert Van de Vijverstraat en terug in de Daknamstraat. Na het afwerken van vijf grote, plaatselijke rondes rijdt men komende van de Middendam niet meer naar Eksaarde, maar wel via de Pontweg naar Sinaai en zo richting de plaatselijke rondes in Stekene.

Artikel 3

3§1. Afsluiten van de Daknamstraat tussen de Hubert Van de Vijverstraat en de Middendam bij de start van de wedstrijd tussen 13u15 (15 minuten voor de start) en 13u35 (renners zijn weg uit de Daknamstraat)

d.m.v. nadar met bord C3 vanaf 13u15 tot 13u35 geplaats in de Daknamstraat ter hoogte van de Hubert Van de Vijverstraat en het kruispunt Daknam-dorp x Middendam.

3§2. Invoeren van eenrichtingsverkeer op het ganse parcours, behalve - omwille van enerzijds de bereikbaarheid en de doorstroming en anderzijds het beperken van verkeer in kleinere, minder geschikte woonstraten- in de volgende straten:

  • Ganzendries;
  • Bautschoot;
  • Eksaardebaan (van Bramstraat tot N70);
  • Heirbrugstraat tussen Durmelaan en Eekstraat;
  • Groendreef volledig tussen Stationsplein en N70.

Het invoeren van eenrichtingsverkeer op het merendeel van het parcours wordt gesignaleerd door middel van de verkeersborden F19 (eenrichtingsverkeer) en C1 (verboden rijrichting) ter hoogte van:

  1. Middendam x Daknamstraat x Daknam-dorp
  2. Middendam x Catharinastraatje
  3. Middendam x Pontweg
  4. Gentdam x Bossaardestraat x Reepstraat
  5. Gentdam x Sijpstraat x Holle Weg
  6. Sijpstraat x Rootweg
  7. Sijpstraat x Eksaardebaan x Ganzendries (verboden inrijden van de Sijpstraat)
  8. Rechtstraat x Bautschoot (begin eenrichtingverkeer)
  9. Rechtstraat x Schuermansstraat
  10. Rechtstraat x Keerkensweg x Vleermuizendreef
  11. Rechtstraat x Brielmolenstraat
  12. Brielmolenstraat x Meuleweg
  13. Brielmolenstraat x Mariabeekweg
  14. Brielmolenstraat x Oude Molenweg
  15. Brielmolenstraat x Zeveneekskens
  16. Zeveneekskens x Hemelseschoot x Vijverstraat
  17. Vijverstraat x Vijverhof
  18. Vijverstraat x Gentdam x Braamstraat
  19. Braamstraat x Eksaardebaan (verboden inrijden Braamstraat)
  20. Papestraat x N70 (begin eenrichtingsverkeer)
  21. Papestraat x Herderstraat
  22. Papestraat x Hagewegel
  23. Papestraat x Pastorijstraat
  24. Papestraat x Hoogstraat
  25. Hoogstraat x Eyermanstraat x Bijlkensstraat
  26. Eyermanstraat x Haspelstraat
  27. Touwstraat x Spinnenwielstraat
  28. Touwstraat x Zeeldraaiersstraat x Verbindingstraat
  29. Zeeldraaiersstraat x Kouterwegel
  30. Zeeldraaiersstraat x Heirbrugstraat x Vijgenstraat
  31. Heirbrugstraat x Heirbrugmolen
  32. Heirbrugstraat x Eekstraat
  33. Heirbrugstraat x Durmelaan
  34. Durmelaan x Jutestraat
  35. Durmelaan x Grote Dam
  36. Durmelaan x Oude Vismijn
  37. Durmelaan x Markt (verboden inrijden Durmelaan vanaf de Markt)
  38. Vredegerechtstraat x N70 (begin eenrichtingsverkeer)
  39. Vredegerechtstraat x Van Duysestraat
  40. Hubert Van de Vijverstraat x Tuinwijkstraat
  41. Hubert Van de Vijverstraat x Daknamstraat

Artikel 4

Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers regelt de lokale politie het verkeer tijdens de wedstrijd op volgende locaties: 

a) Locaties met zes doortochten:

1. Op het kruispunt Middendam x Pontweg

 b) Locaties met vijf doortochten:

2. Op het kruispunt Sijpstraat x Eksaardebaan

3. Op het kruispunt Bautschoot x Eksaarde-dorp x Rechtstraat

4. Op het kruispunt Rechtstraat x Brielmolenstraat

5. Op het kruispunt Braamstraat x Eksaardebaan

6. Op het kruispunt N70 x Eksaardebaan x Papestraat

7. Idem

8. Op het kruispunt Zeeldraaiersstraat x Heirbrugstraat x Vijgenstraat

9. Op het kruispunt Heirbrugstraat x Eekstraat

10. Op het kruispunt Heirbrugstraat x Durmelaan

11. Op de Markt aan de postbrug/Durmelaan/Stationsstraat

12. Op de Markt aan de museumbrug/Grote Kaai 

13. Op het Stationsplein aan de rotonde tramhuisje voor verkeer komende van het station

14. Op het stationsplein aan de rotonde tramhuisje voor verkeer komende van de Groendreef

15. Op het kruispunt N70 x Groendreef x Vredegerechtstraat

16. Idem

 c) Locatie met één doortocht:

 17. Op het kruispunt Pontweg x Sinaaistraat

Artikel 5

Voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers dient de organisator 70 signaalgevers in te zetten over het ganse parcours. Deze signaalgevers zijn allen ten laatste 30 minuten voor de aanvang van de omloop op hun locatie aanwezig. 

De signaalgevers staan op de volgende locaties:

a) Locaties met zes doortochten

1. Kruispunt Daknam-dorp x Middendam

2. Kruispunt Middendam x Catharinastraatje

 b) Locaties met vijf doortochten: 

3. Kruispunt Gentdam x Bosaardestraat

4. Kruispunt Gentdam x Reepstraat

5. Kruispunt Gentdam x Holle Weg x Sijpstraat (zijde Holle Weg)

6. Kruispunt Gentdam x Holle Weg x Sijpstraat (zijde Gentdam - Eksaardebaan)

7. Kruispunt Sijpstraat x Rootweg

8. Kruispunt Sijpstraat x Eksaardebaan (ter ondersteuning politie)

9. Kruispunt Bautschoot x Mariabeekweg (oostzijde)

10. Kruispunt Bautschoot x Mariabeekweg (westzijde)

11. Kruispunt Bautschoot x Keerken zuid

12. Kruispunt Bautschoot x Keerken noord

13. Kruispunt Bautschoot x Reepstraat

14. Kruispunt Bautschoot x Eksaarde-dorp x Rechtstraat (ondersteuning politie)

15. Kruispunt Rechtstraat x Schuermanstraat

16. Kruispunt Rechtstraat x Keerkensweg

17. Kruispunt Rechtstraat x Vleermuizendreef

18. Kruispunt Rechtstraat x Brielmolenstraat (ondersteuning politie)

19. Kruispunt Brielmolenstraat x Meuleweg

20. Kruispunt Brielmolenstraat x Mariabeekweg

21. Kruispunt Brielmolenstraat x Oude Molenweg

22. Kruispunt Brielmolenstraat x Schuifelstraat x Zeveneekskens

23. Kruispunt Zeveneekskens x Hemelseschoot x Vijverstraat

24. Kruispunt Vijverstraat x Vijverhof

25. Kruispunt Vijverstraat x Gentdam x Braamstraat (oostzijde)

26. Kruispunt Vijverstraat x Gentdam x Braamstraat (westzijde)

27. Kruispunt Vijverstraat x Eksaardebaan x Visselaarstraat (ondersteuning politie)

28. Kruispunt Eksaardebaan x Roger De Neefstraat

29. Kruispunt Eksaardebaan x Oude Eksaardebaan

30. Kruispunt Eksaardebaan x doodlopende zijstraat Eksaardebaan

31. Kruispunt Eksaardebaan x Oude Eksaardebaan

32. Kruispunt Eksaardebaan x Ward de Bockstraat

33. Kruispunt Eksaardebaan x N70 x Papestraat (tegenhouden verkeer komende van Lokeren richting Eksaarde)

34. Kruispunt Papestraat x Herderstraat

35. Kruispunt Papestraat x Hagewegel

36. Kruispunt Papestraat x Pastorijstraat

37. Kruispunt Papestraat x Hoogstraat

38. Kruispunt Hoogstraat x Bijlkensstraat

39. Kruispunt Hoogstraat x Eyermanstraat

40. Kruispunt Eyermanstraat x Haspelstraat

41. Kruispunt Eyermanstraat x Touwstraat x fietssnelweg F4

42. Kruispunt Touwstraat x Spinnewielstraat

43. Kruispunt Touwstraat x Zeeldraaiersstraat x Verbindingsstraat (noordzijde)

44. Idem (zuidzijde)

45. Kruispunt Zeeldraaiersstraat x Kouterwegel;

46. Kruispunt Zeeldraaiersstraat x Heirbrugstraat x Vijgenstraat (ter ondersteuning politie)

47.Kruispunt Heirbrugstraat x Eekstraat

48. Kruispunt Durmelaan x Jutestraat

49. Kruispunt Durmelaan x Grote Dam

50. Kruispunt Durmelaan x Oude Vismijn

51. Markt ter hoogte het zebrapad aan de postbrug

52. Museumbrug ter hoogte van jaagpad Durme

53. Rotonde tramhuisje ter hoogte van de Nijverheidstraat

54. Stationsplein x Groendreef x Uebergdreef

55. Groendreef x wegje achterzijde station

56. Kruispunt Vredegerechtstraat x Van Duysestraat (zijde Daknamstraat)

57. Kruispunt Vredegerechtstraat x Van Duysestraat (zijde Kraaimeersstraat)

58. Kruispunt Hubert Van de Vijverstraat x Tuinwijkstraat

59. Kruispunt Hubert Van de Vijverstraat x Daknamstraat

c) Locaties met één doortocht:

60. Kruispunt Pontweg x fietssnelweg F412 (zuidzijde)

61. Idem (noordzijde)

62. Kruispunt Pontweg x Koning Nobelpark

63. Kruispunt Pontweg x Hermelinestraat

64. Kruispunt Pontweg x Reinaertdreef

65. Kruispunt Pontweg x Hazestraat

66. Kruispunt Pontweg x Kattestraat

67. Kruispunt Pontweg x Daknammolenstraat

68. Kruispunt Pontweg x Heirlandstraat

69. Kruispunt Pontweg x Boogscheutstraat

70. Kruispunt Pontweg x Sinaaistraat x ’s Graven Eke (ter ondersteuning politie). 


De politie is in contact met de verantwoordelijke(n) van de organisatie op het terrein door middel van politieradioposten.

Artikel 6

Parkeerverbod omwille van een veilige doortocht van de renners d.m.v. de borden E1 met onderbord type x en v met vermelding ‘woensdag 01/05/2024 vanaf 10 uur’ van de volledige rijbaan (tenzij anders vermeld) op volgende plaatsen:

  • Daknam-dorp van Daknamstraat tot Middendam rechterzijde;
  • Middendam rechterzijde
  • Pontweg van Middendam tot brug
  • Sijpstraat 
  • Rechtstraat deel betonstraatstenen rechterzijde
  • Papestraat rechterzijde
  • Hoogstraat van Papestraat tot Eyermanstraat
  • Eyermanstraat, aan de rechterzijde richting Touwstraat
  • Touwstraat, aan de rechterzijde richting Zeeldraaiersstraat
  • Zeeldraaiersstraat, aan de rechterzijde richting Heirbrugstraat
  • Heirbrugstraat aan de linkerkant vanaf de Vijgenstraat tot aan de Durmelaan
  • Durmelaan, behalve in de parkeerhavens (tussen de bomen langs de Durme)
  • Prosper Thuysbaertlaan (vanaf de museumbrug tot aan de Koophandelstraat aan de zijde van de bewoning);
  • Koophandelstraat aan beide zijden van de weg;
  • Vredegerechtstraat parkeerstrook op de straat aan huisnummers 3 – 23
  • Vredegerechtstraat tussen Van Duysestraat en Hubert Van de Vijverstraat
  • Hubert Van de Vijverstraat
  • Pontweg tussen Middendam en grens Sint-Niklaas aan de rechterzijde.

Artikel 7

Omdat er op de Markt relatief veel volk kan komen kijken naar de vijf passages, wordt hier een corridor voorzien. Vanaf het einde van de Durmelaan (postbrug) tot aan de museumbrug worden links en recht nadars gezet. Er komen twee poorten zodat voetgangers van de ene naar de andere zijde kunnen oversteken.

Artikel 8

De levering van de verkeerssignalisatie en de plaatsing van de parkeerverbodsborden en de omleiding gebeurt door de stad. Bij het einde van het evenement zal de signalisatie door de organisatie aan de kant geplaatst worden.

Artikel 9

In het geval er schade aan het openbaar domein wordt vastgesteld dat rechtstreeks of onrechtstreeks een gevolg is van dit evenement moet dit worden hersteld tot voldoening van het stadsbestuur.

Artikel 10

De organisator is verplicht minstens één week voor de aanvang van de wielerwedstrijd de bewoners langs het gehele parcours via een brief op de hoogte te brengen van deze wielerwedstrijd (parcours, start- en einduur, verkeershinder en contactgegevens van de organisator).

Artikel 11

De organisatoren moeten te allen tijde onderhavige vergunning, op eenvoudig verzoek van een bevoegd persoon, kunnen voorleggen.