Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2024 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 maart 2024 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2024 worden goedgekeurd.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41, 9° van het decreet Lokaal Bestuur.
De stad Lokeren en de gemeente Moerbeke hebben op respectievelijk 18 en 19 september 2023 definitief goedkeuring gegeven aan een vrijwillige samenvoeging op gemeentelijk vlak per 1 januari 2025. De intentiebeslissingen daartoe dateren van respectievelijk 25 en 26 april 2022.
Deze voorgenomen fusie heeft noodgedwongen ook gevolgen voor de politiezones waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken. Zo zal op 1 januari 2025 worden vastgesteld dat het grondgebied van de politiezone Regio Puyenbroeck en Politiezone Lokeren gewijzigd zijn in die zin dat de gemeente Moerbeke en de stad Lokeren door hun gemeentelijke fusie een ééngemeentezone vormen waarbij de gemeente Moerbeke de zone Regio Puyenbroeck verlaat.
In 2016 werd in de Wet op de geïntegreerde politiedienst (WGP) de mogelijkheid ingevoerd om vrijwillig de grenzen (en aldus de samenstelling) van bestaande politiezones te wijzigen. Hiertoe dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan:
De wetgever heeft aldus toegelaten dat een gemeente vrijwillig een politiezone kan verlaten en aansluiten bij een andere zone, weliswaar met akkoord van alle betrokken gemeenten. Dit akkoord wordt vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de defusie van de politiezonde Regio Puyenbroeck goed te keuren.
De stad Lokeren en de gemeente Moerbeke hebben op respectievelijk 18 en 19 september 2023 definitief goedkeuring gegeven aan een vrijwillige samenvoeging op gemeentelijk vlak per 1 januari 2025. De intentiebeslissingen daartoe dateren van respectievelijk 25 en 26 april 2022.
Deze voorgenomen fusie heeft noodgedwongen ook gevolgen voor de politiezones waarvan de betrokken gemeenten deel uitmaken. Zo zal op 1 januari 2025 worden vastgesteld dat het grondgebied van de politiezone Regio Puyenbroeck en Politiezone Lokeren gewijzigd zijn in die zin dat de gemeente Moerbeke en de stad Lokeren door hun gemeentelijke fusie een ééngemeentezone vormen waarbij de gemeente Moerbeke de zone Regio Puyenbroeck verlaat.
In 2016 werd in de Wet op de geïntegreerde politiedienst (WGP) de mogelijkheid ingevoerd om vrijwillig de grenzen (en aldus de samenstelling) van bestaande politiezones te wijzigen. Hiertoe dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan:
De wetgever heeft aldus toegelaten dat een gemeente vrijwillig een politiezone kan verlaten en aansluiten bij een andere zone, weliswaar met akkoord van alle betrokken gemeenten.
Bij de defusie van de politiezone Regio Puyenbroeck zal het personeel, de goederen, en de activa en passiva van deze zone worden verdeeld over de zones waarbij wordt aangesloten. De regelgeving bepaalt hieromtrent dat:
De artikelen 91/12 en 257 quinquies/12 WGP bepalen daarom dat bij de aanvraag op advies van de betrokken korpschefs volgende bijlagen worden gevoegd:
De lijsten zijn als bijlagen bij dit besluit gevoegd.
Bij de defusie van de politiezone Regio Puyenbroeck zal het personeel, de goederen, de activa en passiva van deze zone worden verdeeld over de zones waarbij wordt aangesloten. De regelgeving bepaalt hieromtrent dat:
De artikelen 91/12 en 257 quinquies/12 WGP bepalen daarom dat bij de aanvraag op advies van de betrokken korpschefs volgende bijlagen worden gevoegd:
Op 27 maart 2024 zijn de betrokken korpschefs van de politiezone Regio Puyenbroeck en de ééngemeentezone Lokeren tot een akkoord gekomen betreffende bovenvermelde zaken. De lijsten zijn als bijlagen bij dit besluit gevoegd.
Op basis van dit akkoord wordt aan alle betrokken gemeenten een akkoord gevraagd met de defusie van Moerbeke uit de zone Regio Puyenbroeck en de (omwille van de gemeentelijke fusie) toetreding van gemeente Moerbeke tot de ééngemeentezone Lokeren per 1 januari 2025.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikelen 91/11 e.v. evenals 257quinquies/11 e.v.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het K.B. van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen in politiezones en latere wijzigingen.
De besluiten van de gemeenteraden houdende de goedkeuring van de samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke van respectievelijk 18 en 19 september 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023: 'Aanpassing personeelsformatie van de politiezone Lokeren ingevolgde de fusie met de gemeente Moerbeke. Goedkeuring'.
Er wordt een gemotiveerde aanvraag tot wijziging per 1 januari 2025 van de grenzen van de politiezone Regio Puyenbroeck en ééngemeentezone Lokeren ingediend bij de ministers van Binnenlandse Zaken van van Justitie in die zin dat de gemeente Moerbeke omwille van de gemeentefusie op politioneel vlak ook toetreedt tot de ééngemeentezone Lokeren.
Op advies van de korpschefs van de politiezones Regio Puyenbroeck en Lokeren worden volgende handelingen aangenomen:
De respectievelijke lijsten maken deel uit van het advies van de korpschefs dat integraal bij dit besluit wordt gevoegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 °4.
Zefier bezorgt per mail van 12 maart 2024 de uitnodiging en de ter beschikking gestelde stukken tot de algemene vergadering d.d. 13 juni 2024.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Sabine Van Rysselberghe aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Filip Anthuenis als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Zefier.
De agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt gevraagd om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 13 juni 2024 goed te keuren.
Zefier bezorgt per mail van 12 maart 2024 de uitnodiging en de ter beschikking gestelde stukken tot de algemene vergadering d.d. 13 juni 2024.
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Sabine Van Rysselberghe aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Filip Anthuenis als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van Zefier.
De agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college van burgemeester en schepenen nodigt de raad uit om de agenda goed te keuren en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een raadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt gevraagd om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 13 juni 2024 goed te keuren.
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
De statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27.
De agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2024 omvat volgende agendapunten:
Aan de raad wordt gevraagd om aan de vertegenwoordigers opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 13 juni 2024 goed te keuren.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 13 juni 2024.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40 §1.
Met mail van 4 en 5 april 2024 bezorgde IGS Westlede de uitnodiging voor de algemene vergadering op 11 juni 2024 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de statutaire algemene vergadering van 11 juni 2024 om 19.00 uur omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 11 juni 2024 goed te keuren.
Met mail van 4 en 5 april 2024 bezorgde IGS Westlede de uitnodiging voor de algemene vergadering op 11 juni 2024 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de statutaire algemene vergadering van 11 juni 2024 om 19.00 uur omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 11 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van 11 juni 2024 goed, nl.:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12/12/2023
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023
3. Verslag commissaris-revisor
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
7. Varia
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 11 juni 2024 om 19.00 uur op de zetel te Lochristi.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41, 11°.
Om de levering van elektriciteit te kunnen blijven garanderen moet netbeheerder voor elektriciteit Fluvius / Imewo een cabine voorzien in de omgeving van het kruispunt Sinaaistraat - Boogscheutstraat. Landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert is door Imewo/Fluvius gelast met de opmaak van het metingsplan. De voorgestelde locatie is openbaar domein en het is aangewezen aan Imewo/Fluvius een opstalrecht toe te staan voor het bouwen van een elektriciteitscabine met een oppervlakte van 25,62m².
Aan de raad wordt voorgesteld om omwille van het openbaar nut het opstalrecht kosteloos toe te staan en dit voor onbepaalde duur.
Om de levering van elektriciteit te kunnen blijven garanderen moet netbeheerder voor elektriciteit Fluvius / Imewo een cabine voorzien in de omgeving van het kruispunt Sinaaistraat - Boogscheutstraat. Landmeetkundig bureau Daeninck-Audenaert is door Imewo/Fluvius gelast met de opmaak van het metingsplan. De voorgestelde locatie is openbaar domein en het is aangewezen aan Imewo/Fluvius een opstalrecht toe te staan voor het bouwen van een elektriciteitscabine met een oppervlakte van 25,62m². Aan de raad wordt voorgesteld om omwille van het openbaar nut het opstalrecht kosteloos toe te staan en dit voor onbepaalde duur.
De locatie wordt weergegeven op een liggingsplan en zal ten gepaste tijde opgenomen worden in een metingsplan in functie van de latere notariële akte. De locatie is sowieso deel van het openbaar domein. Het is aangewezen een opstalrecht toe te staan aan Imewo/Fluvius voor het bouwen van een elektriciteitscabine dienstig voor openbaar nut.
Om reden van het openbaar nut wordt voorgesteld het opstalrecht kosteloos toe te staan en dit voor onbepaalde duur. Aan de opstalhouder dient opgelegd dat de cabine dient verwijderd zodra zij niet meer dienstig is voor het elektriciteitsnetwerk. De totale cabine heeft een oppervlakte van 25,62m².
Imewo/Fluvius is eigenaar van het elektriciteitsnetwerk. Dit netwerk bevindt zich grotendeels ondergronds maar in functie van de distributie moeten er op bepaalde locatie bovengrondse cabines voorzien worden. Om te vermijden dat deze cabines via natrekking eigendom worden van de grondeigenaar moet er een opstalrecht gegeven worden door de grondeigenaar aan Imewo/Fluvius. De locatie van de op te richten cabine staat beschreven in een liggingsplan en zal ten gepaste tijde opgenomen worden in een metingsplan in functie van de op te maken notariële akte.
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 'Goederen' van het Burgerlijk Wetboek, in bijzonder Titel 8, artikel 3.179 tot en met artikel 3.188, maakt het mogelijk om opstalrechten toe te staan op het openbaar en dit voor onbepaalde duur. Waar in het verleden altijd sprake moest zijn van een "canon", laat de huidige regelgeving toe om dit kosteloos te doen. In het verleden bedroeg de canon 1 symbolische euro maar omwille van efficiëntie en om reden van het openbaar nut, wordt voorgesteld om het opstalrecht kosteloos toe te staan. In het verleden kon een opstalrecht ook voor maximum 50 jaar worden toegekend. De huidige regelgeving laat 'onbepaalde duur' toe zodat ook op dat vlak efficiënter kan gehandeld worden. Het opstalrecht kan voor onbepaalde duur toegekend worden zodat de duur kan afgestemd worden op het effectieve gebruik van de cabine. Wanneer de cabine uit dienst wordt genomen, dient zij door de opstalhouder verwijderd te worden. De totale cabine, en bijgevolg het opstalrecht, heeft een totale oppervlakte van 25,62m².
Het opstalrecht wordt in eerste instantie toegekend aan de hand van een onderhandse overeenkomst. Na ondertekening van de overeenkomst kan de opstalhouder de noodzakelijke vergunningen en dergelijke aanvragen en de overeenkomst zal vervolgens opgenomen worden in een notariële akte waarvan alle kosten verbonden aan deze akte, ten laste vallen van de opstalhouder.
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 'Goederen' van het Burgerlijk Wetboek, in bijzonder Titel 8, artikel 3.179 tot en met artikel 3.188.
De raad keurt het verlenen van een opstalrecht goed, ten gunste van Imewo / Fluvius voor de plaatsing van een elektriciteitscabine op de hoek van SINAAISTRAAT - BOOGSCHEUTSTRAAT, op het openbaar domein ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als 1e afdeling sectie A nr.1622R (naast woning Sinaaistraat 42) met een oppervlakte van 25,62m².
Het ontwerp van opstalovereenkomst wordt goedgekeurd en zal later worden opgenomen in een notariële akte waarbij alle kosten verbonden aan deze op te maken akte, inclusief opmaak metingsplan, ten laste vallen van de opstalhouder.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41, 11°.
Voor de wegenis- en rioleringswerken in de Rechtstraat - Calaignestraat moeten er grondaankopen gebeuren ter realisatie van de rooilijn.
Een van de grondaankopen is kadastraal gekend als 5e afdeling sectie A deel van nr.724A en heeft een oppervlakte van 60,63m². De eigenaars van het perceel hebben op 29 maart 2024 een verkoopbelofte getekend waarbij zij zich akkoord verklaren om 60,63m² van het perceel te verkopen aan de stad. De inname is beschreven in het innemingsplan van 16 augustus 2023 opgemaakt door landmeter-expert Tim Verdonck.
Aanvankelijk zou deze grondinname als een kosteloze grondafstand verwerkt worden zoals dit werd opgelegd in de omgevingsvergunning van 16 januari 2023. De kosteloze grondafstand werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 20 november 2023. De eigenaar van het perceel grond heeft per brief via hun raadsman op 13 maart 2024 formeel afstand gedaan van de omgevingsvergunning waardoor ook de lasten verbonden aan de vergunning vervallen. Hierdoor is het noodzakelijk de gronden aan te kopen.
De aankoop gebeurt in functie van openbaar nut waardoor in de akte toepassing zal gevraagd worden van kosteloze registratie. Na aankoop zal de grond opgenomen worden in het openbaar domein.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop.
Voor de geplande wegenis- en rioleringswerken in de Rechtstraat - Calaignestraat moeten er grondaankopen gebeuren ter realisatie van de rooilijn. De nieuwe rooilijn voor de Rechtstraat werd door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 23 oktober 2023.
Een van de grondaankopen is kadastraal gekend als 5e afdeling sectie A deel van nr.724A en heeft een oppervlakte van 60,63m². De eigenaars van het perceel hebben op 29 maart 2024 een verkoopbelofte getekend waarbij zij zich akkoord verklaren om 60,63m² van het perceel te verkopen aan de stad. De inname is beschreven in het innemingsplan van 16 augustus 2023 opgemaakt door landmeter-expert Tim Verdonck.
De grond is eigendom van Tanguy Deschryver en Manon Bekaert, wonende te Etbos 10 - 9180 Moerbeke. De aankoop gebeurt voor de totaalprijs van 16620 euro, bestaande uit 13035 euro venale grondwaarde, te vermeerderen met 3454 euro wederbelegvergoeding en 130 euro wachtintresten.
De grond is door de stad in gebruik genomen op de datum van ondertekening van de verkoopbelofte.
Notaris De Brabander is belast met de verdere opvolging van het dossier met het oog op het verlijden van de notariële akte.
De aankoop gebeurt in functie van openbaar nut waardoor in de akte toepassing zal gevraagd worden van kosteloze registratie. Na aankoop zal de grond opgenomen worden in het openbaar domein.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop.
De financiële middelen zijn in het budget voorzien onder beleidsitem patrimonium 011907 - AR 22000000 - subproject 2020/068.
De aankoop is noodzakelijk in functie van het wegenis- en rioleringsproject Stenenbrug - Rechtstraat - Calaignestraat - Kruisdam, in bijzonder ter realisatie van de rooilijn.
Met de grondeigenaars werd in der minne een akkoord bereikt en zij hebben ten aanzien van de stad een éénzijdige verkoopbelofte ondertekend.
De aankoop staat beschreven in een metingsplan van 16 augustus 2023 opgemaakt door landmeter-expert Tim Verdonck.
De aankoop gebeurt tegen de totale prijs van 16620 euro.
De aankoop gebeurt om reden van openbaar nut, nl. de realisatie van de rooilijn. Om die reden wordt in de akte toepassing gevraagd van kosteloze registratie. De gronden worden na aankoop opgenomen in het openbaar domein.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41, 11°.
Besluit gemeenteraad van 23 oktober 2023 "Omgevingsvergunningsaanvraag voor het heraanleggen van de wegenis en infrastructuur in Rechtstraat - goedkeuring van de rooilijn. Goedkeuring".
De aankoop van de grond, kadastraal gekend als 5e afdeling sectie A deel van nr.724A met een oppervlakte van 60ca 63dm zoals beschreven in het metingsplan van 16 augustus 2023 opgemaakt door landmeter Tim Verdonck, wordt goedgekeurd. De aankoop van de beschreven goederen, eigendom van Tanguy Deschryver - Manon Bekaert, wonende te Etbos 10 - 9180 Moerbeke, zal gebeuren tegen de totaalprijs van 16620 euro. De totaalprijs wordt als volgt samengesteld: 13035 euro venale grondwaarde, te vermeerderen met 3454 euro wederbelegvergoeding en 130 euro wachtintresten.
Het doel van de aankoop wordt in de akte vermeld nl. de aankoop gebeurt in functie van algemeen nut zijnde de realisatie van de rooilijn in functie van de realisatie van het wegenis- en rioleringsproject Stenenbrug - Rechtstraat - Calaignestraat - Kruisdam.
Om bovenstaande reden wordt toepassing gevraagd van kosteloze registratie.
Conform het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd om af te wijken van haar eigen beslissingen die zij eerder had genomen, dit conform artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur.
Op 21 oktober 2021 werd de akte verleden waarbij in totaal 2ha 25a 94ca, gekend als lot 12 binnen het industriegebied E17/4, industriegrond werd verkocht aan de NV Building Solar Invest. In de akte zijn de verkoopsvoorwaarden opgenomen die door de gemeenteraad op 29/01/2018, 3/09/2018, 29/06/2020 en 25/01/2021 werden opgelegd.
In functie van de werking van de activiteiten in de op te richten gebouwen is het noodzakelijk te voorzien in een elektriciteitscabine. Netbeheerder Fluvius voorziet enkel deze cabine indien de grond ook door hen wordt verworven. De notaris is verplicht om alle verkoopsvoorwaarden die door de stad Lokeren werden ingeschreven te respecteren en deze eveneens over te nemen in de akte.
De ingeschreven verkoopsvoorwaarden hebben tot doel speculatie te vermijden en dragen bij tot een degelijke (ruimtelijke) huishouding van het industriepark. De verkoop van 25m² voor de symbolische waarde van 1 euro, heeft tot doel om de bedrijfsactiviteiten op het perceel mogelijk te maken. Het naleven en opnemen van alle geldende verkoopsvoorwaarden zouden administratief gezien tot een zeer zware akte leiden. Om die reden wordt door de grondeigenaar gevraagd om af te wijken van de verkoopsvoorwaarden en deze niet van toepassing te maken op dit specifiek dossier. Het ontwerp van overeenkomst tussen de grondeigenaar en koper Fluvius wordt ter goedkeuring aan de raad voorgelegd. Concreet komt het erop neer dat de verkoopsvoorwaarden goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/01/2018, 3/09/2018, 29/06/2020 en 25/01/2021, niet van toepassing zijn in deze specifieke verkoop.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met dit ontwerp van overeenkomst.
Bij de aanleg van het industriepark E17/4 werd voor de elektriciteitsvoorzieningen geopteerd om niet overal automatisch te voorzien in het aanbieden van middenspanning. Netbeheerder Fluvius voorziet traditioneel in het aanleveren van hoogspanning en via cabines wordt hoogspanning verlaagd tot middenspanning. In een industriële omgeving leert de ervaring dat slechts een beperkt deel van de bedrijven ook effectief middenspanning nodig heeft, het merendeel heeft net behoefte aan hoogspanning, waardoor de cabines vaak ongebruikt blijven. Om deze nutteloze investeringen te vermijden opteerde het bestuur om enkel in de Ambachtenstraat, waar zich de kleinere percelen bevinden, middenspanning te voorzien. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven die wel behoefte hebben aan middenspanning zelf moeten investeren in een degelijke cabine. Op LOT 12 worden oa bedrijfsunits voorzien die beperkt zijn in oppervlakte. De ontwikkelaar / bouwheer verwacht dat het merendeel van de kopers / huurders nood zal hebben aan enkel middenspanning waardoor het noodzakelijk is om in het bouwproces te voorzien in een cabine.
Voor de oprichting van de cabine op LOT 12 eist Fluvius dat zij eigenaar zijn van de grond zodat zij ook ten alle tijde eigenaar blijven van de cabine. Om die reden koopt Fluvius voor één symbolische euro de noodzakelijke (+/-) 25m² grond, deel van LOT 12, kadastraal gekend als 4e afdeling sectie D deel van nr.699E. De definitieve oppervlakte zal later opgemeten worden.
In de overeenkomst tussen grondeigenaar NV Building Solar Invest en Fluvius worden de verkoopsvoorwaarden zoals zij in de oorspronkelijke akte van verkoop door de Stad Lokeren werden opgenomen buiten beschouwing gelaten. Een formele goedkeuring door de Stad Lokeren is hierbij noodzakelijk vooraleer de akte kan verleden worden.
De verkoopsvoorwaarden voor het verkopen van de industriegronden E17/4 werden in verschillende besluiten door de gemeenteraad vastgesteld. Deze voorwaarden hebben oa tot doel een aantal ruimtelijke kwaliteitsnormen vast te leggen en willen speculatie met de gronden tegengaan. Dit specifiek dossier betreft echter de plaatsing van een nutsvoorziening om de industriële activiteiten op het perceel mogelijk te maken. Het is niet relevant om het pakket aan voorwaarden mee op te nemen in de overeenkomst tussen de huidige grondeigenaar en Fluvius.
De raad dient echter haar goedkeuring te geven aan het ontwerp van overeenkomst opgemaakt tussen NV Building Solar Invest en Fluvius.
Conform het decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd om af te wijken van haar eigen beslissingen die zij eerder had genomen, dit conform artikel 40 van het decreet Lokaal Bestuur.
De raad keurt de verkoop van circa 25m² grond (later definitief op te meten), deel van perceel 4e afdeling sectie D deel van nr.699E, eigendom van NV Building Solar Invest aan de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius, goed.
Het ontwerp van overeenkomst, hierbij opgenomen, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzingen.
De opdracht voor de aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’ werd in collegezitting van 23 augustus 2021 n.a.v. een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund aan Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, tegen het nagerekende offertebedrag van 177.644,00 + 21% btw = € 214.949,24.
In gemeenteraadszitting van 27 maart 2023 werd goedkeuring gegeven aan de herziening van de prijzen o.b.v. een voorgestelde prijsherzieningsformule, en dit middels een bijakte nr. 1 aan de overeenkomst.
Sweco Belgium nv heeft ondertussen ook laten weten dat ze heel wat extra uren – en bijgevolg ook extra kosten – heeft moeten presteren voor bijkomende overlegmomenten voor een totaal bedrag in meer van € 5.840,00 excl. btw.
Verder gaf Sweco Belgium bv ook te kennen dat ze heel wat extra uren hebben moeten presteren i.k.v. de opmaak van de onderzoeksnota’s (die deel uitmaken van de 1ste fase ‘Conceptnota’ van de opdracht), meer bepaald 1.096 uren, wat neerkomt op een totaal bedrag in meer van € 92.984,00 excl. btw.
Sweco Belgium bv werd door het bestuur verzocht om deze bedragen verder te detailleren en te motiveren.
Er werd tevens een overleg georganiseerd met het studiebureau om over deze extra kosten te onderhandelen.
Deze extra kosten zijn in belangrijke mate het gevolg van het uitstellen van de opdracht omwille van de plannen voor de fusie met Moerbeke en de noodzaak om ook Moerbeke mee aan boord te nemen in de opmaak van een intergemeentelijk beleidsplan.
Het bestuur erkent dat hierdoor een deel van de nota’s herzien en aangevuld moesten worden omwille van het groter grondgebied en dat hiervoor bijkomend overleg noodzakelijk was.
Het bestuur is bereid om de extra uren ten gevolge van de extra vergaderingen voor een bedrag van € 5.840,00 excl. btw en tevens 1/3de van de extra uren die gepresteerd werden door het studiebureau i.k.v. de opmaak van de onderzoeksnota’s ten laste te nemen.
De extra gepresteerde uren die het gevolg zijn van personeelswissels, fouten en verduidelijkingen en het verschil in nastreven van detailleringsgraad, worden niet aanvaard.
Momenteel werkt Sweco Belgium bv verder aan de onderzoeksnota’s/conceptnota. Hiervoor werd een inschatting van nog extra te leveren prestaties gedaan ten bedrage van € 7.088,00 excl. btw. Deze prestaties zijn noodzakelijk om de conceptnota te kunnen afwerken.
De stad aanvaardt bijgevolg een totale meerkost van € 5.840,00 + € 30.994,67 + € 7.088,00 = € 43.922,67 + 21% btw = € 53.146,43 als gevolg van voormelde extra prestaties.
Door de dienst Omgeving wordt positief advies gegeven voor deze extra prestaties en bijhorende meerkost ten bedrage van € 53.146,43 incl. 21% btw.
Deze aanvullende diensten kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. Sweco Belgium bv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze wijzigingen economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige studieopdracht. De totale meerkost van deze aanvullende diensten bedraagt 24,73% (en dus niet meer dan 50%) van de oorspronkelijke waarde van de opdracht (= € 177.644,00 excl. btw).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze aanvullende diensten goed te keuren.
De opdracht voor de aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’ werd in collegezitting van 23 augustus 2021 n.a.v. een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking gegund aan Sweco Belgium bv, Arenbergstraat 13 bus 1 te 1000 Brussel, tegen het nagerekende offertebedrag van 177.644,00 + 21% btw = € 214.949,24.
In gemeenteraadszitting van 27 maart 2023 werd goedkeuring gegeven aan de herziening van de prijzen o.b.v. een voorgestelde prijsherzieningsformule, en dit middels een bijakte nr. 1 aan de overeenkomst.
Sweco Belgium nv heeft ondertussen ook laten weten dat ze heel wat extra uren – en bijgevolg ook extra kosten – heeft moeten presteren voor bijkomende overlegmomenten voor een totaal bedrag in meer van € 5.840,00 excl. btw.
Verder gaf Sweco Belgium bv ook te kennen dat ze heel wat extra uren hebben moeten presteren i.k.v. de opmaak van de onderzoeksnota’s (die deel uitmaken van de 1ste fase ‘Conceptnota’ van de opdracht), meer bepaald 1.096 uren, wat neerkomt op een totaal bedrag in meer van € 92.984,00 excl. btw.
Sweco Belgium bv werd door het bestuur verzocht om deze bedragen verder te detailleren en te motiveren.
Er werd tevens een overleg georganiseerd met het studiebureau om over deze extra kosten te onderhandelen.
Daarnaast zal Sweco Belgium bv nog extra prestaties moeten leveren in het kader van de conceptnota/onderzoeksnota. Hiervoor werd een inschatting van nog te leveren prestaties gedaan van € 7.088,00 excl. btw.Deze extra kosten zijn in belangrijke mate het gevolg van het uitstellen van de opdracht omwille van de plannen voor de fusie met Moerbeke en de noodzaak om ook Moerbeke mee aan boord te nemen in de opmaak van een intergemeentelijk beleidsplan.
Het bestuur erkent dat hierdoor een deel van de nota’s herzien en aangevuld moesten worden omwille van het groter grondgebied en dat hiervoor bijkomend overleg noodzakelijk was.
Het bestuur is bereid om de extra uren ten gevolge van de extra vergaderingen voor een bedrag van € 5.840,00 excl. btw en tevens 1/3de van de extra uren die gepresteerd werden door het studiebureau i.k.v. de opmaak van de onderzoeksnota’s ten laste te nemen.
De extra gepresteerde uren die het gevolg zijn van personeelswissels, fouten en verduidelijkingen en het verschil in nastreven van detailleringsgraad, worden niet aanvaard.
Momenteel werkt Sweco Belgium bv aan de onderzoeksnota’s/conceptnota. Hiervoor werd een inschatting van nog extra te leveren prestaties ten bedrage van € 7.088,00 excl. btw gedaan. Deze prestaties zijn noodzakelijk om de conceptnota te kunnen afwerken.
De stad aanvaardt bijgevolg een totale meerkost van € 5.840,00 + € 30.994,67 + € 7.088,00 = € 43.922,67 + 21% btw = € 53.146,43 als gevolg van voormelde extra prestaties.
Door de dienst Omgeving wordt positief advies gegeven voor deze extra prestaties en bijhorende meerkost.
Deze aanvullende diensten kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. Sweco Belgium bv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze wijzigingen economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige studieopdracht. De totale meerkost van deze aanvullende diensten bedraagt 24,73% (en dus niet meer dan 50%) van de oorspronkelijke waarde van de opdracht (= € 177.644,00 excl. btw).
Aan de financieel directeur wordt gevraagd een visum te geven voor deze meerkost onder voorbehoud van goedkeuring AMJP.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (aanvullende diensten).
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Collegebeslissing van 23 augustus 2021 inzake de gunning van voorliggende opdracht.
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 inzake de goedkeuring van de herziening van de prijzen o.b.v. een voorgestelde prijsherzieningsformule, en dit middels een bijakte nr. 1 aan de overeenkomst.Goedkeuring wordt verleend voor de extra prestaties uitgevoerd i.k.v. de opdracht “Opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ‘Ruimte’” door het aangestelde studiebureau Sweco Belgium bv m.b.t. de opmaak van onderzoeksnota’s en bijkomende overlegmomenten met bijhorende meerkost, als volgt:
De extra uitgave a.g.v. voormelde extra prestaties voor een totaalbedrag van € 53.146,43 incl. 21% btw wordt voorzien via een AMJP in het meerjarenplan ‘2020-2025’ in de investeringsbudgetten onder het investeringsproject ‘OMGEVING’, subproject 2014/165, onder de algemene rekening 21400007 en beleidsitem 060000 (actiecode ST07B01AP01A01).
Artikel 55, §2 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten gewijzigd bij de decreten van 20 januari 2006 en 6 juli 2012 dat stelt dat de rekeningen van kerkfabrieken onderworpen zijn aan het advies van de gemeenteraad.
De penningmeesters van de kerkfabrieken zijn verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten en de betaling van de uitgaven. Ze staan tevens in voor het bijhouden van de boekhouding. Na het afsluiten van het boekjaar maken ze de jaarrekening op. De kerkraden stellen de jaarrekening vast en dienen ze vóór 1 maart in bij het centraal kerkbestuur, dat ze op zijn beurt gezamenlijk en in elk geval vóór 1 mei indient bij het gemeentebestuur en tegelijkertijd bij de provinciegouverneur.
De rekeningen zijn onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur. De gemeenteraad beschikt over een termijn van vijftig dagen om een advies te formuleren en te versturen aan de gouverneur. Als de gemeenteraad binnen die termijn geen advies verleent, wordt het geacht gunstig te zijn.
Nazicht door de financieel directeur leert dat alle verplichte documenten werden bijgevoegd en dat er geen aanleiding is tot fundamentele opmerkingen. De jaarrekeningen 2023 van alle kerkfabrieken kunnen dus positief worden geadviseerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een positief advies over de ingediende jaarrekeningen te geven.
Op 26 maart 2024 heeft het Centraal kerkbestuur de jaarrekeningen 2023 van de onderliggende kerkfabrieken via ReligioPoint ingediend.
De gemeenteraad beschikt over een termijn van vijftig dagen om een advies te formuleren en te versturen aan de gouverneur. Bijgevolg dient het advies tegen ten laatste 13 mei 2024 uitgebracht te worden.
Gelet op volgende resultaten van de rekeningen:
Kerkfabriek | Exploitatieresultaat (N)* | Investeringsresultaat (Z)** | Exploitatietoelage | Investeringstoelage |
Heilig Hart Heiende | 10.664,74 | 0,00 | 18.506,44 | 0,00 |
OLV Daknam | 15.958,20 | -1.418,40 | 7.670,79 | 52.692,70 |
OLV Doorslaar | 11.352,99 | 0,00 | 10.705,24 | 0,00 |
OLV Hulp der Christenen Kop | 12.642,20 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
OLV Hemelvaart Eksaarde | 9.869,96 | 6.075,85 | 19.333,96 | 47.494,98 |
Sint Laurentius Lokeren | 26.871,05 | 0,00 | 80.000,00 | 0,00 |
Sint Paulus Oudenbos | 2.560,37 | 4.665,61 | 5.702,83 | 0,00 |
Sint Anna Heirbrug | 6.810,43 | 0,00 | 25.812,32 | 0,00 |
TOTAAL | 96.729,94 | 9.323,06 | 167.731,58 | 100.187,68 |
*Het exploitatieresultaat (N) in de jaarrekening 2023 dient in het budget 2025 als uitgangspunt (K1) voor de berekening van de K-waarde.
**Het investeringsresultaat (Z) in de jaarrekening 2023 dient in het budget 2025 overgenomen worden als Y-waarde.
Bemerkingen bij de jaarrekening 2023:
Sint Laurentius:
Het exploitatieresultaat (N) bedraagt 26.871,05 EUR doordat de verzekeringsmaatschappij reeds de vergoeding voor de waterschade heeft uitbetaald maar de herstellingen nog niet werden uitgevoerd in 2023.
O.L. Vrouw Daknam
Het investeringsresultaat (Z) bedraagt - 1.418,40 EUR. De bijkomende werken tot herstel van het dak zijn afgerond, uit de investeringsfiche blijkt dat het totaal van de inkomsten 60.283,62 EUR bedraagt terwijl de ingediende facturen 61.702,02 EUR bedragen. Het tekort van 1.480,40 EUR werd in 2024 opgevraagd aan Stad Lokeren via collegebesluit d.d. 18 maart 2024, waardoor de Z-waarde via de BW 2024 op nul zal komen.
Sint Paulus Oudenbos
Het investeringsresultaat (Z) bedraagt 4.665,61 EUR. Om openstaande facturen uit 2022 te kunnen vereffenen is begin 2023 een overschrijving van 5.000 EUR gebeurd van de spaarrekening naar de zichtrekening. Binnenkomende facturen hebben het onmogelijk gemaakt het voorschot terug te storten. Er wordt gestreefd om het voorschot in 2024 geheel of gedeeltelijk terug naar de spaarrekening te laten keren.
O.L. Vrouw Hemelvaart Eksaarde
Het investeringsresultaat (Z) bedraagt 6.075,85 EUR. Dit heeft te maken met factuur 2023/98 d.d. 26/10/202 van de firma Remmen bv t.b.v. 10.508,85 EUR, waarvan het aandeel door Stad Lokeren t.b.v. 6.191,50 EUR werd gestort op 29/12/2023 en deze factuur pas in 2024 door de kerkfabriek aan de firma Remmen werd uitbetaald.
Nazicht door de financieel directeur leert dat alle verplichte documenten werden bijgevoegd en dat er geen aanleiding is tot fundamentele opmerkingen. Om toekomstig nazicht te kunnen vereenvoudigen vraagt de financieel directeur aan alle kerkfabrieken om ook hun waarderingsregels zeker toe te voegen als aparte bijlage of toe te voegen aan het begeleidend schrijven.
Overwegende dat de jaarrekeningen 2023 van alle kerkbesturen positief kunnen worden geadviseerd en dit met de algemene aanbeveling voor alle kerkbesturen, zich te houden aan een realistisch ramen van cijfers voor het komende budget en meerjarenplan gelet op het feit dat de exploitatie- en investeringsresultaten ten belope van een totaalbedrag van (96.729,94 EUR + 9.323,06 EUR =) 106.053,00 EUR 39,58% van de totaal uitgekeerde exploitatie- en investeringstoelagen betrof (167.731,58 EUR + 100.187,68 EUR) = 267.919,26 EUR.
Wet van 14 november 1983 betreffende de toekenning van toelagen en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten gewijzigd bij de decreten van 20 januari 2006 en 6 juli 2012.
BVR van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
MB van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Voor de kerkfabrieken Heilig Hart Heiende, O.L.Vrouw Daknam, O.L.Vrouw Doorslaar, O.L.Vrouw Hulp der Christenen Kop, O.L.Vrouw Hemelvaart Eksaarde, Sint Laurentius Lokeren, Sint Paulus Oudenbos en Sint Anna Heirbrug wordt een gunstig advies inzake de jaarrekening 2023 verleend.
Alle kerkbesturen worden aanbevolen het budget en het meerjarenplan realistisch te blijven ramen.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41,9°, is de gemeenteraad bevoegd.
De Vlaamse Regering keurde op 4/6/2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) goed. Het is een pact dat de Vlaamse overheid met de lokale besturen afsluit om de essentiële klimaatdoelstelling van het Europese burgemeestersconvenant te bereiken: - 40% CO2 -uitstoot tegen 2030. De gemeenteraad verklaarde zich op 25/10/2021 akkoord met het ondertekenen van het LEKP 1.0 en engageerde zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven. In de visienota 'Bijkomende maatregelen Vlaams Energie- en Klimaatplan', goedgekeurd door de Vlaamse regering op 5/11/2021 staat een aanscherping van doelstellingen van het LEKP beschreven. Op basis van deze maatregelen werd gewerkt aan een LEKP 2.0, gelanceerd op 8/7/2022, waar lokale besturen opnieuw konden intekenen voor nieuwe voorwaarden in ruil voor beschikbare klimaatmiddelen. De gemeenteraad besliste op 24/10/2022 om ook dit LEKP 2.0 te ondertekenen, waarmee het engagement werd aangegaan voor enkele verscherpte doelstellingen, alsook nieuwe uitdagingen onder werf 2: duurzame renovaties en hernieuwbare energie en werf 3: duurzame mobiliteit.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, die na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. LEKP 1.0 en 2.0 omvatten 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, duurzame mobiliteit en regenwater) en algemene doelstellingen.
Op het Pactportaal is te zien welke brondatabanken gekoppeld zijn per doelstelling en hoe burgers, bedrijven en lokale besturen bijgevolg data kunnen toevoegen. Daarnaast kan iedereen het LEKP-rapport van hun lokaal bestuur downloaden en zo nagaan hoe de doelstellingen van het LEKP ontwikkelen binnen hun lokaal bestuur. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een LEKP-rapport opgemaakt met de meest recent beschikbare cijfers van de monitoring van de verschillende LEKP-doelstellingen.
De resultaten voor werven 1 en 4 worden doorgegeven via het Groenblauwpeil. Lokale besturen en burgers kunnen hierop “LEKP-verbeteringen” ingeven in de online toepassing: groenblauwpeil.be. Het Groenblauwpeil verzamelt deze data en geeft ze door aan het Pactportaal. Voor de andere werven en algemene doelstellingen zijn de cijfers gebaseerd op diverse brondatabanken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De Vlaamse Regering keurde op 4/6/2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0) goed. Het is een pact dat de Vlaamse overheid met de lokale besturen afsluit om de essentiële klimaatdoelstelling van het Europese burgemeestersconvenant te bereiken: - 40% CO2 -uitstoot tegen 2030. De gemeenteraad verklaarde zich op 25/10/2021 akkoord met het ondertekenen van het LEKP 1.0 en engageerde zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven. In de visienota 'Bijkomende maatregelen Vlaams Energie- en Klimaatplan', goedgekeurd door de Vlaamse regering op 5/11/2021 staat een aanscherping van doelstellingen van het LEKP beschreven. Op basis van deze maatregelen werd gewerkt aan een LEKP 2.0, gelanceerd op 8/7/2022, waar lokale besturen opnieuw konden intekenen voor nieuwe voorwaarden in ruil voor beschikbare klimaatmiddelen. De gemeenteraad besliste op 24/10/2022 om ook dit LEKP 2.0 te ondertekenen, waarmee het engagement werd aangegaan voor enkele verscherpte doelstellingen, alsook nieuwe uitdagingen onder werf 2: duurzame renovaties en hernieuwbare energie en werf 3: duurzame mobiliteit.
De pactgemeenten moeten een jaarlijkse inhoudelijke rapportage voorzien voor hun werking.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, die na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. LEKP 1.0 en 2.0 omvatten 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, duurzame mobiliteit en regenwater) en algemene doelstellingen. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een LEKP-rapport opgemaakt met de meest recent beschikbare cijfers van de monitoring van de verschillende LEKP-doelstellingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten, gelanceerd op 4/6/2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten, gelanceerd op 8/7/2022.
Besluit van de Vlaamse Regering dd. 7/7/2023 tot toekenning van een subsidie aan de gemeenten van het Vlaamse Gewest voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2023 (LEKP 1.0 en 2.0).
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Leer Lokaal is het nieuwe leerplan van OVSG voor de hele basisschool en het doelenkader voor de buitengewone basisschool. Aan de hand van dit leerplan maken de scholen werk van hedendaags, kwaliteitsvol en zorgzaam lokaal onderwijs dat al de leerlingen optimale kansen geeft.
De vorige leerplannen van OVSG werden goedgekeurd met de gemeenteraadsbeslissing van 30.05.2011.
Vanaf 01.09.2025 moet Leer Lokaal in alle scholen met de pedagogische begeleidingsdienst OVSG geïmplementeerd zijn bijgevolg stellen de directeurs van de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte voor om het gebruik van het nieuwe leerplan 'Leer lokaal' in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruik van het nieuwe leerplan 'Leer Lokaal' in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte goed te keuren.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
De pedagogische begeleidingsdienst OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties, die ook de start zijn van de minimumdoelen die volle ontwikkeling zijn.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorstel van de directeurs van de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte om gebruik te maken van het nieuwe leerplan Leer Lokaal in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Het gebruik van het leerplan Leer Lokaal van OVSG in de scholen van het stedelijk basisonderwijs Lokeren, met name:
- Stedelijke basisschool Spoele, Spoele 40 , 9160 Lokeren
- Stedelijke basisschool Eksaarde, Eksaardsedam 58, 9160 Lokeren
- Stedelijke basisschool Staakte, Hoogstraat 192, 9160 Lokeren
goed te keuren.
De raad is bevoegd op grond van artikel 41, 5° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In zitting van 18.09.2023 en respectievelijk 19.09.2023 besloten de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van beide gemeenten in te dienen bij de Vlaamse Regering.
De samen te voegen gemeenten sluiten beheersovereenkomsten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Aan de raad wordt gevraagd om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente Moerbeke over het gebruik van een personeelslid tewerkgesteld bij de gemeente Moerbeke, en dit voor de dienst integrale veiligheid voor de behandeling van GAS dossiers voor de stad Lokeren. Hiermee wordt beoogd, met het oog op een effectieve fusie, reeds baten te realiseren voor zowel stad Lokeren als voor gemeente Moerbeke.
In zitting van 18.09.2023 en respectievelijk 19.09.2023 besloten de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van beide gemeenten in te dienen bij de Vlaamse Regering.
De samen te voegen gemeenten sluiten beheersovereenkomsten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Aan de raad wordt gevraagd om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van een personeelslid tewerkgesteld bij de gemeente Moerbeke, en dit voor de dienst integrale veiligheid voor de behandeling van GAS dossiers voor de stad Lokeren. Hiermee wordt beoogd, met het oog op een effectieve fusie, reeds baten te realiseren voor zowel stad Lokeren als voor gemeente Moerbeke.
Stad Lokeren ervaart momenteel een tekort op vlak van personeel voor de afhandeling van GAS dossiers. Ondersteuning tot aan de fusie door een personeelslid van gemeente Moerbeke voor bepaalde taken zou hierop een antwoord kunnen bieden. Door deze ondersteuning kan het personeelslid van gemeente Moerbeke de werking in Lokeren reeds van binnenuit leren kennen, waardoor de eigenlijke fusie beter kan worden voorbereid en vlotter kan verlopen.
Bijgevolg wordt voorgesteld dat stad Lokeren nu reeds een beroep kan doen op een personeelslid van gemeente Moerbeke voor de afhandeling van GAS dossiers en eventueel andere daaraan verwante taken.
GAS dossiers bevatten persoonsgegevens, waarbij de GDPR wetgeving dient gerespecteerd te worden en toegang tot deze gegevens strikt dient te worden beperkt.
Volgende functie komt hiervoor in aanmerking:
Omdat stad Lokeren een beroep wenst te doen op een personeelslid tewerkgesteld bij gemeente Moerbeke, wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente Moerbeke over het ter beschikking stellen van dit personeelslid. In de beheersovereenkomst worden tevens de modaliteiten rond duurtijd, het financieel kader en de aansturing van het personeelslid vastgesteld.
Deze beheersovereenkomst leidt niet tot een wijziging van de grondregelen van toepassing op het betrokken personeelslid, noch wat het administratief statuut betreft, noch wat de bezoldigingsregeling betreft. Deze aangelegenheid werd voorgelegd aan de vakorganisaties.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 356 voor de gemeenten en 376 voor de OCMW's.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 25.04.2022 m.b.t. de principiële goedkeuring tot samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 18.09.2023 m.b.t. de goedkeuring tot samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst goed tussen het stadsbestuur van de stad Lokeren enerzijds, en het gemeentebestuur van de gemeente Moerbeke anderzijds, over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de gemeente Moerbeke, en dit voor de adjunct-algemeen directeur van Moerbeke, voor de ondersteuning bij de afhandeling van GAS-dossiers en eventueel andere daaraan verwante taken.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus , artikel 47.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel VI.II.15.
Er komt een betrekking vrij van een contractueel personeelslid, assistent niveau C, dienst onthaal doordat een contractueel assistent niveau C van de dienst onthaal ontslag wil indienen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 2 weken. Betrokkene zal op 1 mei 2024 de politiezone Lokeren verlaten. Deze plaats zou, om de continuïteit van de dienst te verzekeren, zo snel mogelijk ingevuld moeten worden. Bij de vorige dringende contractuele aanwerving voor een assistent (niveau C) onthaal werd een wervingsreserve aangelegd. Deze wervingsreserve heeft een duurtijd van 24 maanden vanaf het pv van selectie en dat is vanaf 30 oktober 2023.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de vacantverklaring van een assistent (niveau C) voor de dienst onthaal en om akkoord te gaan om de bestaande wervingsreserve te gebruiken.
Een contractueel personeelslid, assistent niveau C, dienst onthaal, heeft te kennen gegeven dat zij haar ontslag zal indienen en met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 2 weken op 1 mei 2024 de politiezone Lokeren zal verlaten. In de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politiezone Lokeren zijn er 4 plaatsen voor assistent (niveau C) voor de dienst onthaal voorzien. Door het ontslag wordt er op korte termijn één tekort gecreëerd. Deze plaats zou, om de continuïteit van de dienst te verzekeren, zo snel mogelijk ingevuld moeten worden.
Bij de vorige dringende contractuele werving voor een assistent (niveau C) onthaal werd een wervingsreserve aangelegd die een duurtijd heeft van 24 maanden vanaf het pv van selectie in casu vanaf 30 oktober 2023. Na de vacantverklaring kan voor deze contractuele functie met het oog op statutarisering beroep gedaan worden op die wervingsreserve.
Wanneer een betrekking van het administratief en logistiek die voorzien is in het kader op dringende wijze begeven moet worden, kan de politiezone Lokeren aan de dienst rekrutering en selectie van de federale politie vragen om over te gaan tot contractuele externe werving zonder dat de betrekking voorafgaandelijk in mobiliteit werd opengesteld. Het personeelslid dat zo wordt gerekruteerd, wordt aangeworven met een contract van bepaalde duur van maximum 12 maanden. De betrekking moet nadien vacant verklaard worden in de onmiddellijk navolgende mobiliteitscyclus. De hoogdringendheid van de externe contractuele werving moet gemotiveerd worden. De motivatie voor de hoogdringendheid in deze is dat de continuïteit van de dienst Onthaal gehandhaafd moet blijven en met het eventuele vertrek van een personeelslid op korte termijn is dit niet haalbaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de vacantverklaring van een assistent (niveau c) voor de dienst onthaal en akkoord te gaan om gebruik te maken van de bestaande wervingsreserve. Mocht de wervingsreserve geen kandidaat opleveren gaat de raad akkoord om de betrekking opnieuw via de dienst rekrutering en selectie van de federale politie vacant te verklaren en na de proeven beroep te doen op een plaatselijke selectiecommissie.
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, artikel 9.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 118 tweede lid.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, artikel IV.I.37 3derde lid en artikel 60.
Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie ingevolge de fusie met de gemeente Moerbeke.
Gemeenteraadsbesluit van 18 september 2023 met betrekking tot de vacantverklaring van een betrekking assistent dienst Onthaal.
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het administratief en logistiek kader van de politie een plaats van assistent (niveau C) voor de dienst onthaal vacant via dringende contractuele werving met het oog op statutarisering om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast: het gebruik van de bestaande wervingsreserve en mocht die geen kandidaat meer opleveren, het inwinnen van het gemotiveerd advies van de plaatselijke selectiecommissie.
Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024:
Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.
Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen.
Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur.
Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024.
Raadslid Diericx meldt dat: "Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.
Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen.
Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):
Raadslid Diericx vraagt aan de gemeenteraad dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen wordt een amendement neergelegd op het 'Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx' dat aan de raad wordt voorgelegd.
Amendement
Artikel 1 wordt vervangen door:
De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om
Argumentatie:
1. De problematiek van het aanschuiven op de E17 ter hoogte van de afrit richting Lokeren werd reeds maanden terug door het stadsbestuur aangekaart bij de beheerder van de snelweg, AWV.
Zo werd het punt op de agenda geplaatst van het structureel overleg met AWV op 16 november 2023 onder de noemer “lichtenregeling N47 x Wolfsakker – opstopping tot op E17, vraag of aanpassing mogelijk was. “
AWV liet toen weten dat er een aanpassing aan de VRI zou gebeuren naar een intelligente Verkeerslichtenregeling vanaf 20/11 , de regeling gebeurt vanaf dan op basis van drukte om de verkeersstroom zo vlot mogelijk te verwerken.
Het volgende overleg met AWV is ingepland op woensdag 14 mei 2024.
Op die vergadering zal de problematiek opnieuw geagendeerd worden en gevraagd worden naar de evaluatie van de intelligente VRI en eventuele mogelijke andere oplossingen (bv. verlengen van de afslagstrook) en/of bijsturingen van de lichtenregeling.
2. Om een oplossing te bieden aan de onveilige ontsluiting van de industrieparken E17/2 en 3 via de Oosteindestraat, werden door de wegbeheerder van de N47 verschillende scenario’s onderzocht (o.a. rotonde)
Vanuit het stadsbestuur werd de vraag voor een extra op- of afrit toen herhaaldelijk gesteld, maar steeds negatief beantwoord door AWV.
Uiteindelijk is er gekozen voor het huidig verkeerslichtengeregeld kruispunt, dat op zich correct is gedimensioneerd en ontworpen is rekening houdend met gekende uitstroom én de extra voertuigen van E17/4.
Er wordt echter vastgesteld dat er een probleem van doorstroming is ter hoogte van de spoorwegoverweg aan de Brandstraat, gecombineerd met de aantakking van de Heikantstraat en de oversteek van de fietssnelweg. Dit moeilijke punt kan enkel worden opgelost wanneer de overweg wordt vervangen door een tunnel of brug, waarvoor al herhaaldelijk gesprekken zijn gevoerd met Infrabel om dit verder uit te werken. In functie van deze werken wordt eerstdaags een mobiliteitsstudie opgestart (samenwerking Provincie, Infrabel, AWV, MOW en stad Lokeren).
Op 21 mei aanstaande gaat er een overleg door met de gemeente Zele, stad Lokeren, Infrabel, provincie Oost-Vlaanderen en MOW om alvast – in afwachting van de realisatie van een tunnel op middellange termijn – de Heikantstraat af te sluiten of éénrichtingsverkeer te maken.
3. De fietsveiligheid werd al aangepakt in de buurt van het op- en afrittencomplex.
Ondertussen zijn ook de werken gestart aan de carpoolparking om vanaf daar een fietspad aan te leggen richting Dieptestraat. Deze missing link zal dus binnenkort aangepakt zijn.
Het stadsbestuur maakt daarnaast ook verder werk van de fietsvoorzieningen in de industrieparken via fietsdoorsteken (o.a. via Rolandstraat) en fietsmarkeringen om op die manier de modal shift te bewerkstelligen.
Sinds kort worden de industrieparken ook bediend via het openbaar vervoer (reguliere lijn 49) en de shuttlebus.
Onlangs is op de Provinciale commissie voor Verkeersveiligheid beslist om het fietspad langsheen de zuidzijde (meeste winkels en school) dubbelrichting te maken vanaf de Dijkstraat tot aan lichten KBC. Dit zal de leesbaarheid en verkeersveiligheid sterk verbeteren.
Er wordt eerst gestemd over het amendement. Het amendement wordt unaniem aanvaard, waardoor het oorspronkelijk ingediende voorstel van besluit zonder voorwerp is geworden.
Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het agendapunt werd ingediend conform artikel 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om
Het wegdek en de bermen in de Brielmolenstraat zijn al maanden in een verschrikkelijke staat. Het berijdbaar gedeelte is er op verschillende plekken zo smal dat tegenliggers elkaar nauwelijks kunnen passeren.
Het stadsbestuur heeft zelfs tijdelijk enkele honderden meters zone dertig gemaakt, omdat het te gevaarlijk werd. Enkele weken geleden werden de bermen aangepakt en werden enkele putten gevuld.
Echter is de situatie nog niet opgelost. Het vers gestorte 'gravé' in de bermen is alweer massaal uit gereden door auto's en zwaar verkeer, maar vooral het slechte wegdek en de dramatische waterhuishouding op de straat is niet aangepakt en zeker niet beter. Nochtans is de begrenzing van dertig kilometer per uur wel opnieuw verdwenen.
Voor mijn fractie is veiligheid belangrijk en een kerntaak voor onze stad. Op de koop toe rijden er veel mensen langs de Brielmolenstraat nu de Rechtstraat is afgesloten voor doorgaand verkeer. Daarom volgende vragen:
In de lokale kranten van 11 april ll. wordt gewag gemaakt van een nieuwe veilige doorsteek van de terreinen van Campus Sint-Teresia in Eksaarde richting Polenstraat.
We hebben in dat verband twee vragen:
1. Wat heeft het stadsbestuur intussen gedaan met onze suggestie uit oktober 2021 om een veilige doorsteek te voorzien tussen de terreinen van deze school en de Reepstraat? Het gaat daar om een 'missing link' van ongeveer 20 meter die voor een veilige fietsverbinding voor schoolgaande jeugd kan zorgen richting Daknam/Lokeren, weg van het kruispunt Eksaardedorp en de Bautschoot. Zie foto's in bijlage uit onze aan de gemeenteraad voorgelegde inspiratienota 'trage wegen'.
2. Veilige fietsroutes in het algemeen voor schoolgaande jeugd zijn altijd een hoofdbekommernis geweest van onze partij, en daarom vragen we ook dat het bestuur tegen volgend schooljaar werk zou kunnen maken van een update van de veilige schoolroutekaart voor leerlingen uit de vorige beleidsperiode. Die laatste gedrukte versie bevatte voor hen heel wat nuttige info over verkeersregels, gevaarlijke punten e.d., maar maakte bv. nog geen melding van fiets- en schoolstraten. En dit zou voor het bestuur een toetssteen kunnen zijn om te evalueren waar en hoe de gevaarlijke punten van het verleden intussen al dan niet weggewerkt zijn...
De Stad zet in op watertoerisme. Het centrum voor watertoerisme is een schot in de roos. De uitbouw van een jachthaven om pleziervaart naar het centrum van de stad te lokken kan een duwtje in de rug gebruiken. Te beginnen met het aanpakken van de aanlegsteiger, een update van de communicatie, de toegankelijkheid van de pittoreske haven van Lokeren.
Jammer genoeg moeten wij de problemen in de Hoedhaarwijk weer ter sprake brengen.
De miserie voor de bewoners blijft maar voortduren ondanks de eerder genomen maatregelen.
Wij denken dat bijkomende maatregelen zich opdringen.
Zijn er na een jaar van bijkomende maatregelen onruststokers geïdentificeerd en hoe is daar tegen opgetreden?
Wij vragen voor een bijkomende overlastcamera aan de parking van de Hoedenmakerstraat en verlichting van het plein.
Indien nodig een plaatsverbod uitvaardigen voor de aanvoerders van de overlast zoals de burgemeester van Waasmunster heeft gedaan.
Een tijdje geleden werd het "pensioen" van de Lokerse paaskip Charlotte aangekondigd om veiligheidsredenen.
Vele Lokeraars vonden het jammer dat er een einde kwam aan deze jarenlange traditie.
Na 50 jaar kan men echt wel reeds spreken van Lokers Erfgoed.
Ik heb vernomen dat er ook wel stappen gezet zijn om de traditie op een veilige manier te kunnen verder zetten.
Blijkbaar was er een studie besteld, reeds een nieuwe kabel gekocht, een keuring aangevraagd maar haakte de firma uiteindelijk af.
Mijn vragen: