Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024:
Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.
Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen.
Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur.
Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024.
Raadslid Diericx meldt dat: "Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.
Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen.
Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):
Raadslid Diericx vraagt aan de gemeenteraad dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur.
Vanuit het college van burgemeester en schepenen wordt een amendement neergelegd op het 'Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx' dat aan de raad wordt voorgelegd.
Amendement
Artikel 1 wordt vervangen door:
De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om
Argumentatie:
1. De problematiek van het aanschuiven op de E17 ter hoogte van de afrit richting Lokeren werd reeds maanden terug door het stadsbestuur aangekaart bij de beheerder van de snelweg, AWV.
Zo werd het punt op de agenda geplaatst van het structureel overleg met AWV op 16 november 2023 onder de noemer “lichtenregeling N47 x Wolfsakker – opstopping tot op E17, vraag of aanpassing mogelijk was. “
AWV liet toen weten dat er een aanpassing aan de VRI zou gebeuren naar een intelligente Verkeerslichtenregeling vanaf 20/11 , de regeling gebeurt vanaf dan op basis van drukte om de verkeersstroom zo vlot mogelijk te verwerken.
Het volgende overleg met AWV is ingepland op woensdag 14 mei 2024.
Op die vergadering zal de problematiek opnieuw geagendeerd worden en gevraagd worden naar de evaluatie van de intelligente VRI en eventuele mogelijke andere oplossingen (bv. verlengen van de afslagstrook) en/of bijsturingen van de lichtenregeling.
2. Om een oplossing te bieden aan de onveilige ontsluiting van de industrieparken E17/2 en 3 via de Oosteindestraat, werden door de wegbeheerder van de N47 verschillende scenario’s onderzocht (o.a. rotonde)
Vanuit het stadsbestuur werd de vraag voor een extra op- of afrit toen herhaaldelijk gesteld, maar steeds negatief beantwoord door AWV.
Uiteindelijk is er gekozen voor het huidig verkeerslichtengeregeld kruispunt, dat op zich correct is gedimensioneerd en ontworpen is rekening houdend met gekende uitstroom én de extra voertuigen van E17/4.
Er wordt echter vastgesteld dat er een probleem van doorstroming is ter hoogte van de spoorwegoverweg aan de Brandstraat, gecombineerd met de aantakking van de Heikantstraat en de oversteek van de fietssnelweg. Dit moeilijke punt kan enkel worden opgelost wanneer de overweg wordt vervangen door een tunnel of brug, waarvoor al herhaaldelijk gesprekken zijn gevoerd met Infrabel om dit verder uit te werken. In functie van deze werken wordt eerstdaags een mobiliteitsstudie opgestart (samenwerking Provincie, Infrabel, AWV, MOW en stad Lokeren).
Op 21 mei aanstaande gaat er een overleg door met de gemeente Zele, stad Lokeren, Infrabel, provincie Oost-Vlaanderen en MOW om alvast – in afwachting van de realisatie van een tunnel op middellange termijn – de Heikantstraat af te sluiten of éénrichtingsverkeer te maken.
3. De fietsveiligheid werd al aangepakt in de buurt van het op- en afrittencomplex.
Ondertussen zijn ook de werken gestart aan de carpoolparking om vanaf daar een fietspad aan te leggen richting Dieptestraat. Deze missing link zal dus binnenkort aangepakt zijn.
Het stadsbestuur maakt daarnaast ook verder werk van de fietsvoorzieningen in de industrieparken via fietsdoorsteken (o.a. via Rolandstraat) en fietsmarkeringen om op die manier de modal shift te bewerkstelligen.
Sinds kort worden de industrieparken ook bediend via het openbaar vervoer (reguliere lijn 49) en de shuttlebus.
Onlangs is op de Provinciale commissie voor Verkeersveiligheid beslist om het fietspad langsheen de zuidzijde (meeste winkels en school) dubbelrichting te maken vanaf de Dijkstraat tot aan lichten KBC. Dit zal de leesbaarheid en verkeersveiligheid sterk verbeteren.
Er wordt eerst gestemd over het amendement. Het amendement wordt unaniem aanvaard, waardoor het oorspronkelijk ingediende voorstel van besluit zonder voorwerp is geworden.
Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het agendapunt werd ingediend conform artikel 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om