Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00089 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Situatie E17 en N47. Niet goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert, Raadslid; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2024_GR_00089 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Situatie E17 en N47. Niet goedkeuring. 2024_GR_00089 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Situatie E17 en N47. Niet goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Toelichting

Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024:

Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.  

Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen. 

Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):

  1. Wie vanuit Antwerpen de afrit E17 richting Lokeren neemt, staat vaak aan te schuiven op de autostrade. Dit is levensgevaarlijk aangezien onoplettende chauffeurs op volle snelheid plots in de remmen moeten gaan. Het gebeurt vaak dat automobilisten niet kunnen stoppen en verderop op de rechterrijstrook staan wachten om in te voegen. Dat is bijzonder gevaarlijk. We vragen daarom om de afrit te verlengen.
  2. De inrit van het Lokerse industriepark moet dringend breder langs de Wolfsakker of er moet een rotonde of een extra in-en uitrit komen.
  3. De afstelling van de verkeerslichten op de N47 laat te wensen over. Wie pech heeft staat meerdere keren voor het rode licht. Tijdens de spits staan er lange files.
  4. Op sommige plekken is de situatie heel verwarrend voor fietsers. De veiligheid werd al aangepakt in de buurt van de op- en afritten, maar er is nog heel wat ruimte voor verbetering.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur. 

Feitelijke context

Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op woensdag 24 april 2024 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 29 april 2024.    

Argumentatie

Raadslid Diericx meldt dat: "Wie in Lokeren of Zele de auto neemt, kan er niet omheen. Het afrittencomplex van de E17 en de gewestweg N47 krijgen heel wat verkeer te slikken.
Het is er vaak heel erg druk en jammer genoeg gebeuren er regelmatig ongevallen.  

Ook in Lokeren willen we de alarmbel luiden, maar we denken ook graag mee over oplossingen. Daarom wil de N-VA-fractie alvast enkele concrete voorstellen doen. 

Concreet vraagt de gemeenteraad aan het CBS om onderstaande punten per direct op te nemen met de Vlaamse Overheid (AWV):

  1. Wie vanuit Antwerpen de afrit E17 richting Lokeren neemt, staat vaak aan te schuiven op de autostrade. Dit is levensgevaarlijk aangezien onoplettende chauffeurs op volle snelheid plots in de remmen moeten gaan. Het gebeurt vaak dat automobilisten niet kunnen stoppen en verderop op de rechterrijstrook staan wachten om in te voegen. Dat is bijzonder gevaarlijk. We vragen daarom om de afrit te verlengen.
  2. De inrit van het Lokerse industriepark moet dringend breder langs de Wolfsakker of er moet een rotonde of een extra in-en uitrit komen.
  3. De afstelling van de verkeerslichten op de N47 laat te wensen over. Wie pech heeft staat meerdere keren voor het rode licht. Tijdens de spits staan er lange files.
  4. Op sommige plekken is de situatie heel verwarrend voor fietsers. De veiligheid werd al aangepakt in de buurt van de op- en afritten, maar er is nog heel wat ruimte voor verbetering."

Raadslid Diericx vraagt aan de gemeenteraad dat de stad Lokeren dit eveneens opneemt met minstens de gemeente Zele, die een belangrijke partner moet zijn in deze problematiek. Zo moet, door de knip in de Zevensterrenstraat in Zele, alle verkeer richting het centrum langs Huis ten Halve. De voorsorteerstrook aan het kruispunt Durmen richting Lokeren is daar niet op voorzien. Ook hier wordt gevraagd om de rijstrook te verlengen. Aangezien dit een straat in Zele is, is dat geen bevoegdheid van de Lokerse gemeenteraad en moet de Stad Lokeren hierover per direct in overleg met het Zeelse gemeentebestuur.

Vanuit het college van burgemeester en schepenen wordt een amendement neergelegd op het 'Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx' dat aan de raad wordt voorgelegd.

Amendement

Artikel 1 wordt vervangen door:

De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om 

  • op het volgende structureel overleg met AWV van 14 mei a.s. de problematiek van het aanschuiven op de E17 ter hoogte van de afrit Lokeren opnieuw op de agenda te zetten en alsdan de nieuwe intelligenteVRI en  eventuele mogelijke andere oplossingen (bv. verlengen van de afslagstrook) en/of bijsturingen van de lichtenregeling te bespreken.
  • op het overleg  met de gemeente Zele, Infrabel, provincie Oost-Vlaanderen, MOW aan te dringen op het afsluiten van de Heikantstraat, minstens op het éénrichtingsverkeer maken van de Heikantstraat en dit in afwachting van het vervangen de spooroverweg ter hoogte van de Brandstraat door een ondertunneling.
  • hierover terug te koppelen op de eerstvolgende nuttige gemeenteraadscommissie infrastructuur.

Argumentatie:

1.    De problematiek van het aanschuiven op de E17 ter hoogte van de afrit richting Lokeren werd reeds maanden terug door het stadsbestuur aangekaart bij de beheerder van de snelweg, AWV.

Zo werd het punt op de agenda geplaatst van het structureel overleg met AWV op 16 november 2023 onder de noemer  “lichtenregeling N47 x Wolfsakker – opstopping tot op E17, vraag of aanpassing mogelijk was. “

AWV liet toen weten dat er een aanpassing aan de VRI zou gebeuren naar een intelligente Verkeerslichtenregeling vanaf 20/11 , de regeling gebeurt vanaf dan op basis van drukte om de verkeersstroom zo vlot mogelijk te verwerken.  

Het volgende overleg met AWV is ingepland op woensdag 14 mei 2024.

Op die vergadering zal de problematiek opnieuw geagendeerd worden en gevraagd worden naar de evaluatie van de intelligente VRI en eventuele mogelijke andere oplossingen (bv. verlengen van de afslagstrook) en/of bijsturingen van de lichtenregeling.

2.    Om een oplossing te bieden aan de onveilige ontsluiting van de industrieparken E17/2 en 3 via de Oosteindestraat, werden door de wegbeheerder van de N47 verschillende scenario’s onderzocht (o.a. rotonde)

Vanuit het stadsbestuur werd de vraag voor een extra op- of afrit toen herhaaldelijk gesteld, maar steeds negatief beantwoord door AWV. 

Uiteindelijk is er gekozen voor het huidig verkeerslichtengeregeld kruispunt, dat op zich correct is gedimensioneerd en ontworpen is rekening houdend met gekende uitstroom én de extra voertuigen van E17/4.  

Er wordt echter vastgesteld dat er een probleem van doorstroming is ter hoogte van de spoorwegoverweg aan de Brandstraat, gecombineerd met de aantakking van de Heikantstraat en de oversteek van de fietssnelweg.  Dit moeilijke punt kan enkel worden opgelost wanneer de overweg wordt vervangen door een tunnel of brug, waarvoor al herhaaldelijk gesprekken zijn gevoerd met Infrabel om dit verder uit te werken. In functie van deze werken wordt eerstdaags een mobiliteitsstudie opgestart (samenwerking Provincie, Infrabel, AWV, MOW en stad Lokeren). 

Op 21 mei aanstaande gaat er een overleg door met de gemeente Zele, stad Lokeren, Infrabel, provincie Oost-Vlaanderen en MOW om alvast – in afwachting van de realisatie van een tunnel op middellange termijn – de Heikantstraat af te sluiten of éénrichtingsverkeer te maken.

3.    De fietsveiligheid werd al aangepakt in de buurt van het op- en afrittencomplex.

Ondertussen zijn ook de werken gestart aan de carpoolparking om vanaf daar een fietspad aan te leggen richting Dieptestraat.  Deze missing link zal dus binnenkort aangepakt zijn.

Het stadsbestuur maakt daarnaast ook verder werk van de fietsvoorzieningen in de industrieparken via fietsdoorsteken (o.a. via Rolandstraat) en fietsmarkeringen om op die manier de modal shift te bewerkstelligen.

Sinds kort worden de industrieparken ook bediend via het openbaar vervoer (reguliere lijn 49) en de shuttlebus.

Onlangs is op de Provinciale commissie voor Verkeersveiligheid beslist om het fietspad langsheen de zuidzijde (meeste winkels en school)  dubbelrichting te maken vanaf de Dijkstraat tot aan lichten KBC.  Dit zal de leesbaarheid en verkeersveiligheid sterk verbeteren.

Er wordt eerst gestemd over het amendement. Het amendement wordt unaniem aanvaard, waardoor het oorspronkelijk ingediende voorstel van besluit zonder voorwerp is geworden.

Juridische context

Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het agendapunt werd ingediend conform artikel 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Lokerse Gemeenteraad draagt aan het College van Burgemeester en Schepenen op om 

  • op het volgende structureel overleg met AWV van 14 mei a.s. de problematiek van het aanschuiven op de E17 ter hoogte van de afrit Lokeren opnieuw op de agenda te zetten en alsdan de nieuwe intelligenteVRI en   eventuele mogelijke andere oplossingen (bv. verlengen van de afslagstrook) en/of bijsturingen van de lichtenregeling te bespreken.
  • op het overleg  met de gemeente Zele, Infrabel, provincie Oost-Vlaanderen, MOW aan te dringen op het afsluiten van de Heikantstraat, minstens op het éénrichtingsverkeer maken van de Heikantstraat en dit in afwachting van het vervangen de spooroverweg ter hoogte van de Brandstraat door een ondertunneling.
  • hierover terug te koppelen op de eerstvolgende nuttige gemeenteraadscommissie infrastructuur.