Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00068 - Stedelijk basisonderwijs Lokeren - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/04/2024 - 20:00 raadzaal stadhuis, derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert, Raadslid; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2024_GR_00068 - Stedelijk basisonderwijs Lokeren - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal. Goedkeuring. 2024_GR_00068 - Stedelijk basisonderwijs Lokeren - Gebruik van het leerplan Leer Lokaal. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.

Toelichting

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

Leer Lokaal is het nieuwe leerplan van OVSG voor de hele basisschool en het doelenkader voor de buitengewone basisschool. Aan de hand van dit leerplan maken de scholen werk van hedendaags, kwaliteitsvol en zorgzaam lokaal onderwijs dat al de leerlingen optimale kansen geeft.  

  • Vijf bouwstenen vormen het fundament: totale persoonlijkheidsontwikkeling, kenniscreatie, samenhang via geïntegreerd werken, continue ontwikkeling en leerlingenbegeleiding.
  • Via het leerplan kunnen schoolteams de ontwikkelingsdoelen en eindtermen met hun leerlingen bereiken. Leer Lokaal werkt het curriculum voor de basisschool uit in negen herkenbare leergebieden: ik en de wereld, Nederlands, Frans, wiskunde, kunst en cultuur, gezondheid, digitale competenties, sociaal-relationele competenties en leercompetenties.
  • Elk leergebied wordt uitgewerkt in thema’s en leerlijnen. De leerlijnen beschrijven stapsgewijs hoe de leerling groeit. Leer Lokaal werkt volgens de principes van een spiraalcurriculum: er is veel aandacht voor herhaling, nieuwe leerstof wordt gekoppeld aan eerder gegeven leerstof en de complexiteit neemt toe.
  • Om optimaal te kunnen werken met de diversiteit binnen je klasgroep en elke leerling te bieden wat die nodig heeft, zijn er naast de basisleerlijnen en attitudes ook ondersteunings- en verdiepingsleerlijnen. Aan scharniermomenten (zoals overgang van kleuter- naar lager onderwijs) besteden we specifieke aandacht. Dat alles biedt teams de mogelijkheid om het leerplan af te stemmen op hun eigen pedagogisch project en de lokale context.

De vorige leerplannen van OVSG werden goedgekeurd met de gemeenteraadsbeslissing van 30.05.2011.

Vanaf 01.09.2025 moet Leer Lokaal in alle scholen met de pedagogische begeleidingsdienst OVSG geïmplementeerd zijn bijgevolg stellen de directeurs van de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte voor om het gebruik van het nieuwe leerplan 'Leer lokaal' in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte goed te keuren.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gebruik van het nieuwe leerplan 'Leer Lokaal' in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte goed te keuren.

Feitelijke context

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.

Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.

Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.

Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.

Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:

  • het is beperkt in omvang;
  • het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
  • het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
  • het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
  • het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
  • het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
  • het vermeldt de doelgroep;
  • het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
  • het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
  • het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
  • het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.

 Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:

  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
  • de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
  • de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
  • de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.

Argumentatie

De pedagogische begeleidingsdienst OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties, die ook de start zijn van de minimumdoelen die volle ontwikkeling zijn.

OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.

Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorstel van de directeurs van de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte om gebruik te maken van het nieuwe leerplan Leer Lokaal in de stedelijke basisscholen Spoele, Eksaarde en Staakte.

Juridische context

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gebruik van het leerplan Leer Lokaal van OVSG in de scholen van het stedelijk basisonderwijs Lokeren, met name:
- Stedelijke basisschool Spoele, Spoele 40 , 9160 Lokeren
- Stedelijke basisschool Eksaarde, Eksaardsedam 58, 9160 Lokeren
- Stedelijke basisschool Staakte, Hoogstraat 192, 9160 Lokeren
goed te keuren.