Terug
Gepubliceerd op 29/10/2024

2024_CBS_02777 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Koningin Fabiolalaan. Goedkeuring.

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/10/2024 - 13:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester; Filip Liebaut, schepen; Claudine De Waele, schepen; Marjoleine de Ridder, schepen; Nina Van der Sypt, schepen; Steven Verbeke, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, schepen; Marina Van Hoorick, schepen; Stefan Walgraeve, schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, voorzitter/burgemeester
2024_CBS_02777 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Koningin Fabiolalaan. Goedkeuring. 2024_CBS_02777 - Aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Koningin Fabiolalaan. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad d.d. 1 februari 2010 voor het opstellen van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Feitelijke context

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer omschrijft alle aanwezige signalisatie en markeringen om zo tot een reglement voor de hele straat te komen. Alle vorige aanvullende reglementen op het wegverkeer met deze informatie worden opgeheven. 

De maatregelen rond snelheidsregimes, bebouwde kom, landbouwwegen, parkeren (m.u.v. plaatselijke parkeerverboden of reglementeringen), verkeerslichten en zonale tonnageverbod ten noorden van de N70 werden opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven gelden.

Argumentatie

Het is noodzakelijk om het aanvullend reglement op het wegverkeer in te voeren en zo de signalisatie en markeringen in de gewestweg Koningin Fabiolalaan te laten bevestigen in dit aanvullend reglement.

Juridische context

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 1 februari 1991, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Hoofdstuk 1 – Voorrangsregeling (artikel 67)

1.1 Voorrangsregeling

Op alle kruispunten geldt standaard de voorrang aan rechts, behalve op onderstaande locaties:

§ 3 - Voorrangsweg

De Koningin Fabiolalaan is een voorrangsweg van voorbij het kruispunt met de Gentse Steenweg tot voor het kruispunt met de H.-Hartlaan.

Signalisatie: verkeersbord B9 en B11 (einde voorrangsweg)

Hoofdstuk 2 – Verbodsborden (artikel 68)

N.v.t.

Hoofdstuk 3 – Gebodsborden (artikel 69)

3.2 Verplichte deel van de openbare weg

§ 1 – Verplicht fietspad

In de Koningin Fabiolalaan zijn fietsers en bromfietsen klasse A verplicht om gebruik te maken van het fietspad tussen:

  • de Gentse Steenweg en de H.-Hartlaan.

Signalisatie: verkeersbord D7

Hoofdstuk 4 – Parkeren en stilstaan (artikel 70)

4.1 Parkeerverbod

Parkeren is verboden door verkeersbord in de Koningin Fabiolalaan en dit:

  • Vanaf het kruispunt met de Pastorijstraat richting de Hoogstraat over een lengte van 47m (zijde Pastorijstraat);
  • Vanaf het kruispunt met de Hoogstraat richting de Pastorijstraat over een lengte van 50m (langs beide zijden van de weg);
  • Vanaf het kruispunt met de Hoogstraat richting de Eekstraat over een lengte van 50m (langs beide zijden van de weg).

Signalisatie: verkeersbord E1 

4.5 Afbakenen parkeerplaatsen (artikel 77.5)

In de Koningin Fabiolalaan worden de parkeerplaatsen afgebakend door middel van witte markeringen:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Pastrorijstraat tot 130m voor het kruispunt met de  Hillarestraat (langs beide zijden van de weg).

Hoofdstuk 5 – Aanwijzingsborden (artikel 71)

5.2 Voorsorteerstroken – verdeling in rijstroken - voorsorteringspijlen

In de Koningin Fabiolalaan is de rijbaan onderverdeeld in voorsorteerstroken ter hoogte van het kruispunt:

  • met de Gentse Steenweg;
  • met de Hillarestraat (langs beide zijden van het kruispunt);
  • met de H.-Hartlaan.

Signalisatie: verkeersbord F13

In de Koningin Fabiolalaan zijn er witte voorsorteringspijlen aangebracht (artikel 77.1):

  • ter hoogte van het kruispunt met de Gentse Steenweg. Op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf; de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtsaf.
  • ter hoogte van het kruispunt met de Hillarestraat. Op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf; op de middenrijstrook mogen bestuurders rechtdoor en de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtsaf (langs beide zijden van het kruispunt).
  • ter hoogte van het kruispunt met de H.-Hartlaan. Op de linker rijstrook mogen bestuurders linksaf; de rechter rijstrook mogen bestuurders rechtdoor. 

Hoofdstuk 6 – Verhoogde inrichtingen

N.v.t.

Hoofdstuk 7 – Overlangse belijning

7.1 Markeringen die rijstroken aanduiden

§1 – Doorlopende streep (artikel 72.2)

In de Koningin Fabiolalaan is een doorlopende streep aangebracht:

  • vanaf t.h.v. de Waterlaatstraat 11 tot het kruispunt met de Hillarestraat;
  • vanaf het kruispunt met de Sterrestraat tot het kruispunt met de H.-Hartlaan. 

§2 – Onderbroken streep (artikel 72.3)

In de Koningin Fabiolalaan is een onderbroken streep aangebracht:

  • vanaf het kruispunt met Pastorijstraat tot t.h.v. de Waterlaatstraat 11;
  • vanaf t.h.v. Elvire Boelensstraat 16 tot het kruispunt met de Sterrestraat.

7.2 Denkbeeldige rand van de rijbaan (artikel 75.2)

In de Koningin Fabiolalaan is een brede witte doorlopende streep als denkbeeldige rand van de rijbaan aangebracht:

  • in de hele straat.

Hoofdstuk 8 – Dwarse belijning

8.1 Dwarsmarkeringen voor het regelen van de voorrang

§1 – Stopstreep (artikel 76.1)

In de Koningin Fabiolaan is een stopstreep aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Gentse Steenweg, aan de fietsoversteek;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Hillarestraat, aan de fietsoversteek (langs beide zijden kruispunt).

8.2 Dwarsmarkeringen voor het oversteken

In de Koningin Fabiolalaan is een oversteekplaats voor voetgangers afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, aangebracht:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Gentse Steenweg;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Hillarestraat (langs beide zijden van het kruispunt).

Hoofdstuk 9 – Andere belijning

§1. Witte voorsorteringspijlen (artikel 77.1)

In de Koningin Fabiolalaan is een voorsorteringspijl aangebracht naar links:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Gentse Steenweg;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Hillarestraat (lange beide zijden van het kruispunt);
  • ter hoogte van het kruispunt met de H.-Hartlaan.

In de Koningin Fabiolalaan is een voorsorteringspijl aangebracht naar rechts:

  • ter hoogte van het kruispunt met de Hillarestraat (langs beide zijden van het kruispunt).

§2. Verdrijvingsvak – verkeersgeleider (artikel 77.4)

In de Koningin Fabiolalaan is een verdrijvingsvak aangebracht:

  • ter hoogte van de overzijde van het kruispunt met de Pastorijstraat;
  • ter hoogte van Elvire Boelenstraat 21;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Sterrestraat;
  • ter hoogte van het kruispunt met de H.-Hartlaan.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer (AR) gewestweg Koningin Fabiolalaan wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement MOW.