Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 werden opgemaakt en aan dit agendapunt toegevoegd. Er waren geen opmerkingen en zij worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 77 en artikel 484.
Audio bezorgt met mail van 23 oktober 2023 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 29 september 2023.
Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen.
Audio bezorgt met mail van 23 oktober 2023 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 29 september 2023.
Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Audio bezorgt met mail van 23 oktober 2023 het verslag van de algemene vergadering van 29 september 2023.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikels 78 §2, 5° en artikel 386.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en aanvullende wijzigingen, in het bijzonder artikel 485 en 490.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2016 over de toetreding van het OCMW Lokeren tot de welzijnsvereniging Audio.
De statuten van de welzijnsvereniging Audio, goedgekeurd in de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2019, artikel 20.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis.
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op de raad van 23 oktober 2023 werden de agenda, de vaststelling mandaat en de statutenwijziging van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023 goedgekeurd.
Op 7 november 2023 berichtte TMVS per mail dat er een aanpassing is van punt 5 'Statutaire benoemingen' van de agenda voor de BAV van 12 december 2023. Op vraag van TMVS dient deze wijziging ter kennisneming aan de raad te worden voorgelegd.
Aan de raad wordt gevraagd om kennis te nemen.
Op 7 november 2023 berichtte TMVS per mail dat er een aanpassing is van punt 5 'Statutaire benoemingen' van de agenda voor de BAV van 12 december 2023. Op vraag van TMVS dient deze wijziging ter kennisneming aan de raad te worden voorgelegd.
Omdat op 7 november 2023 TMVS per mail berichtte dat er een aanpassing is van punt 5 'Statutaire benoemingen' van de agenda voor de BAV van 12 december 2023, wordt op vraag van TMVS deze wijziging ter kennisneming aan de raad voorgelegd.
Artikel 432 en 441 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Beslissing raad maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 'Tussentijdse Maatschappij voor Services dv. TMVS. Buitengewone algemene vergadering van 12 december 2023. Goedkeuring agenda - vaststelling mandaat - statutenwijziging. Goedkeuring.'
De raad neemt kennis.
Op basis van artikel 78, 4° DLB is het de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om de beleidsrapporten van het OCMW, zoals vermeld in artikel 249 vast te stellen. Deze bevoegdheid kan niet aan het vast bureau toevertrouwd worden.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 werd besproken op het MAT van 3 november 2023, het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2023 en op het vast bureau van 6 november 2023. Het ontwerp werd besproken en gunstig geadviseerd.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 werd besproken en positief geadviseerd tot agendering op de raad voor maatschappelijk welzijn op de financiële commissie van 13 november 2023.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 voldoet aan de evenwichtscriteria. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn.
De voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 vast te stellen voor het gedeelte van het OCMW Lokeren.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 werd besproken op het MAT van 3 november 2023, het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2023 en op het vast bureau van 6 november 2023. Daar werd het ontwerp besproken en gunstig geadviseerd.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 werd digitaal ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden, door de financiële commissie van 13 november 2023 besproken en positief geadviseerd tot agendering op de OCMW- raad.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 voldoet aan de evenwichtscriteria. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn.
De voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 vast te stellen voor het gedeelte van het OCMW Lokeren.
Op basis van artikel 257 §1 DLB gebeurt er minstens 1 keer per jaar een aanpassing van het meerjarenplan, waarbij het krediet van het volgend boekjaar wordt vastgesteld en zonodig ook de kredieten voor het lopende jaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het MJP wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
De AMJP 2023-1 is de eerste aanpassing in 2023 van het MJP 2020-2025 en verwerkt het resultaat van de jaarrekening 2022, past de lopende kredieten voor 2023 aan en stelt de kredieten voor 2024 vast.
Het financieel evenwicht zoals bepaald in artikel 16 BVR BBC wordt aangetoond doordat de jaarrekening van 2022 verwerkt werd en het geraamd beschikbaar resultaat per boekjaar groter is dan 0 en de geraamde autofinancieringsmarge van het laatste boekjaar van het MJP 2020-2025 groter is dan 0 (artikel 16 BVR BBC).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd.
Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Besluit vast bureau van 6 november 2023 'Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: 2023-1. Vaststelling entiteit OCMW Lokeren. - Vaststelling'
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting wordt voor het deel van juridische entiteit OCMW Lokeren vastgesteld volgens het voorliggende beleidsdocument.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit OCMW en betreft de kredieten toegevoegd in bijlage.
Artikel 78, tweede lid, 17° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzake het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies (alle werkingssubsidies en investeringssubsidies) zoals opgenomen in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025: 2023-1, goed te keuren voor de boekjaren 2023 en 2024.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies (alle werkingssubsidies en investeringssubsidies) zoals opgenomen in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025: 2023-1, goed te keuren voor de boekjaren 2023 en 2024.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies (alle werkingssubsidies en investeringssubsidies) zoals opgenomen in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025: 2023-1, goed te keuren voor de boekjaren 2023 en 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd.
Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De lijst van nominatieve subsidies volgens de aanpassing meerjarenplan 2020-2025: 2023-1 (alle werkingssubsidies en investeringssubsidies) opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 voor OCMW Lokeren worden goedgekeurd voor de boekjaren 2023 en 2024.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
De Gouverneur laat met brief van 12 oktober 2023 weten dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van Stad Lokeren en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Lokeren, zoals door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld op 26 juni 2023, werd goedgekeurd op 12 oktober 2023.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om kennis te nemen van de brief van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Lokeren hebben op 26 juni 2023 de jaarrekening 2022 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: 16.565.270 EUR
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 88.081.945 EUR
beschikbaar budgettair resultaat: 88.081.945 EUR
balanstotaal: 319.467.644 EUR
tekort van het boekjaar: -17.347.391 EUR
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 juni 2023 en bezorgde de digitale rapportering op 29 juni 2023.
De Gouverneur laat met brief van 12 oktober 2023 weten dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Lokeren, zoals door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld op 26 juni 2023, werd goedgekeurd op 12 oktober 2023.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 juni 2023 waarin de jaarrekening 2022 voor het gedeelte OCMW werd vastgesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedkeuring d.d. 12 oktober 2023 door mevrouw de Gouverneur Van Cauter van Oost-Vlaanderen van de jaarrekening 2022 van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Lokeren.
Artikel 78, °5 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Door het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (WVV), dringen zich een aantal wijzigingen op aan de statuten van vzw De Cirkel, die tegen 1 januari 2024 moeten doorgevoerd worden. De vernieuwde statuten werden in overleg tussen De Cirkel en de juridische dienst van boekhoudkantoor VGD opgemaakt. Vzw De Cirkel legde de aangepaste statuten ter bespreking voor aan de raad van bestuur op 8 november en zal in december de tekst ter goedkeuring voorleggen aan de algemene vergadering.
In de oude benaming van de vzw wordt de term sociale werkplaats vervangen door de term maatwerkbedrijf, zoals ook de regelgeving van de Vlaamse Overheid op dit vlak is gewijzigd.
De werking van De Cirkel is gestart in 1997. Artikel 4 §1, 2° van het Maatwerkdecreet van 7 juni 2013 vereist dat een maatwerkbedrijf de rechtsvorm van een vennootschap met een sociaal oogmerk of van een vereniging zonder winstoogmerk heeft. Vanuit deze verplichting werd vanaf 1999 voor de Kringwinkel De Cirkel de rechtsvorm van een vzw gekozen. De vzw De Cirkel werd oorspronkelijk opgericht door het OCMW van Lokeren en twee natuurlijke personen.
Op 1/1/2010 trad OCMW Lochristi toe tot de vzw De Cirkel. OCMW Lochristi bracht toen éénmalig een bedrag in de vereniging in dat bepaald werd op 10% van de waarde van de vereniging op datum van 31 december 2009. Lochristi bekwam hierdoor 3 stemgerechtigde leden in de algemene ledenvergadering en 1 stemgerechtigd lid in de raad van bestuur.
Artikel 508 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) bepaalt dat het OCMW lid kan worden van een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) wanneer dit bij decreet of BVR wordt opgelegd. Deze voorwaarde geldt voor de kringwinkel als maatwerkbedrijf.
Daarnaast werkt de kringwinkel voor de regio Zelzate, Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi en Lokeren en is erkend voor afhaalzameling in deze regio door OVAM, met samenwerking met IDM als afvalintercommunale in deze regio. Ook vanuit deze optiek is de samenwerking in een vereniging een noodzaak (DLB art. 508 §1, derde lid, 2°).
Aan de raad wordt gevraagd de aangepaste statuten goed te keuren.
Door het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (WVV), dringen zich een aantal wijzigingen op aan de statuten van vzw De Cirkel, die tegen 1 januari 2024 moeten doorgevoerd worden. In de oude benaming van de vzw wordt de term sociale werkplaats vervangen door de term maatwerkbedrijf, zoals ook de regelgeving van de Vlaamse Overheid op dit vlak is gewijzigd. De statuten werden in overleg tussen De Cirkel en de juridische dienst van boekhoudkantoor VGD opgemaakt. Vzw De Cirkel legde de aangepaste statuten ter bespreking voor aan de raad van bestuur op 8 november en zal in december de tekst ter goedkeuring voorleggen aan de algemene vergadering.
Aanpassing statuten:
De tekst vangt aan met de ontwerp van notulen van de vergadering van de vzw zoals die uiteindelijk zal kunnen doorgaan na goedkeuring van de ontwerpteksten door de OCMW-raden van Lokeren en Lochristi (p.1-3).
In de oude benaming van de vzw wordt de term sociale werkplaats vervangen door de term maatwerkbedrijf (artikel 2, p. 4).
De zetel van de vzw wordt gewijzigd naar Bobijnerslaan 3. Het oude adres van de maatschappelijke zetel was van bij aanvang het OCMW adres, maar dit wijzigt binnenkort ook. Het is dan logisch om de zetel te kiezen in het gebouw waar De Cirkel ondertussen (50%) eigenaar van is (Zie ook pt. 5, p. 15).
Het maatschappelijk doel wordt niet gewijzigd maar wel duidelijker en eenvoudiger omschreven: het creëren en in stand houden van werkgelegenheid voor kansengroepen en het werken aan het maximaal hergebruik van goederen (art. 6, p. 5).
In het laatste lid van art. 7 werd vroeger gewag gemaakt van bijkomstige handelsactiviteiten, wat achterhaald is. Deze omschrijving wordt algemener geformuleerd.
Er wordt voorgesteld om de algemene vergadering vanaf de volgende vernieuwing (2025) uit 9 leden vanuit Lokeren en 3 leden vanuit Lochristi te laten bestaan. Het vroegere aantal van Lokeren (11 leden) was gebaseerd op het totaal aantal OCMW-raadsleden, wat niet meer relevant is (art. 8, p.5).
De mogelijkheid van toegetreden leden wordt behouden: het is bv. nuttig dat een vertegenwoordiger van IDM of OVAM, een expert maatwerk, een economische of juridische expert kan deelnemen aan de algemene vergadering omwille van haar of zijn vakexpertise. Dit werd nog niet toegepast maar blijft dus mogelijk in de toekomst. Deze toegetreden leden beschikken niet over stemrecht (art. 9, p.6).
De bevoegdheden van de algemene vergadering, overeenkomst de WVV, opgesomd in art. 16 (p.7-8).
De algemene vergadering komt ten minste 2x per jaar samen (voor begroting en rekening; art. 17, p.8).
Doorheen de tekst worden bijzondere meerderheden op twee derden bepaald, waar dit vroeger soms drie vierde, … was. Voor wijziging van het doel of ontbinding was in het verleden zelfs eenparigheid voorzien (feitelijk veto-recht voor elk lid), waar nu vier vijfden wordt vereist (art. 18, p.8).
De mogelijkheid om elektronisch te vergaderen werd opgenomen in de statuten (art. 20, 21, p. 9-10).
De raad van bestuur komt ten minste 3x per jaar samen en is samengesteld uit vijf bestuurders i.p.v. zes. Waar in het verleden de penningmeester deel uitmaakte van het bestuur is dit niet meer voorzien in de statuten. Het mandaat van de RVB blijft onvergoed (geen zitpenning). (Art. 22, p. 10).
De clausule rond tegenstrijdig belang is standaard. De vzw valt nog onder de definitie van een kleine vereniging in de wet. Hiervoor zijn drie criteria: 50 werknemers, 9 miljoen omzet, of 4,5 miljoen euro balanstotaal. Pas wanneer twee van de drie drempels overschreden worden, is de vzw geen kleine vereniging meer volgens het wetboek vennootschappen. Voor De Cirkel is enkel op het eerste criterium de overschrijding reëel.
Bevoegdheden van de raad van bestuur werden opgenomen in art. 25 (p.11-12). Voor de externe vertegenwoordiging van de vzw is een getrapte regeling voorzien die duidelijker de praktijk weerspiegelt (art. 28, p. 12-13).
Sinds OVAM de verplichting van een commissaris revisor liet vallen, gebeurt het toezicht op de boekhouding nu conform de norm ISRE 2400 door de bedrijfsrevisor. Zolang de vzw een kleine vereniging blijft (zie criteria, twee paragrafen hiervoor), is geen commissaris-revisor verplicht.
Bij een gebeurlijke ontbinding: vereffening wordt 90% van het vermogen aan Lokeren en 10% aan Lochristi toegekend.
Aan de raad wordt gevraagd de aangepaste statuten goed te keuren.
Teneinde de statuten van vzw De Cirkel in overeenstemming te brengen met het nieuwe WVV wordt gevraagd de nieuwe statuten goed te keuren.
Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
Koninklijk besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Maatwerkdecreet van 7 juni 2013.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de nieuwe statuten van vzw De Cirkel goed.
De raad is bevoegd op grond van artikel 78,°6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In zitting van 18.09.2023 en respectievelijk 19.09.2023 besloten de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van beide gemeenten in te dienen bij de Vlaamse Regering.
De samen te voegen gemeenten sluiten beheersovereenkomsten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Aan de raad wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, en dit voor een aantal functies binnen de werking "Sociale kruidenier". Hiermee wordt beoogd, met het oog op een effectieve fusie, reeds baten te realiseren voor zowel stad Lokeren als voor gemeente Moerbeke, meer specifiek met betrekking tot het werkveld van de sociale kruidenier.
In zitting van 18.09.2023 en respectievelijk 19.09.2023 besloten de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van beide gemeenten in te dienen bij de Vlaamse Regering.
De samen te voegen gemeenten sluiten beheersovereenkomsten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Aan de raad wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, en dit voor een aantal functies binnen de werking "Sociale kruidenier". Hiermee wordt beoogd, met het oog op een effectieve fusie, reeds baten te realiseren voor zowel stad Lokeren als voor gemeente Moerbeke, meer specifiek met betrekking tot het werkveld van de sociale kruidenier.
Stad Lokeren is in 2023 gestart met een eigen werking in het kader van voedselhulp in de vorm van een mobiele sociale kruidenier “De Komisse”. Gemeente Moerbeke werd in deze werking al meegenomen voor wat betreft het gebruikersreglement en de toewijzing van locaties, oa. “Ter Moere” in Moerbeke. Het is wenselijk om de werking van de sociale kruidenier reeds voor de fusie uit te rollen in gemeente Moerbeke, nl. met ingang van december ’23, en daartoe het vereiste personeel vanuit stad Lokeren ter beschikking te stellen.
Bijgevolg wordt voorgesteld dat de gemeente en OCMW Moerbeke nu reeds een beroep kunnen doen op personeelsleden van deze werking. Volgende functies komen hiervoor in aanmerking:
Omdat de gemeente en OCMW Moerbeke een beroep wenst te doen op personeelsleden tewerkgesteld bij stad en OCMW Lokeren voor de werking van de "Sociale kruidenier", wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van deze personeelsleden voor een aantal functies binnen de werking van de "Sociale kruidenier". In de beheersovereenkomst worden tevens de modaliteiten rond duurtijd, het financieel kader en de aansturing van de personeelsleden vastgesteld.
Deze beheersovereenkomst leidt niet tot een wijziging van de grondregelen van toepassing op de betrokken personeelsleden, noch wat het administratief statuut betreft, noch wat de bezoldigingsregeling betreft. Deze aangelegenheid werd besproken met de vakorganisaties.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 356 voor de gemeenten en 376 voor de OCMW's.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 25.04.2022 m.b.t. de principiële goedkeuring tot samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 18.09.2023 m.b.t. de goedkeuring tot samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst goed tussen het stadsbestuur en het OCMW van de stad Lokeren enerzijds, en het gemeentebestuur en het OCMW van de gemeente Moerbeke anderzijds, over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, en dit voor een aantal functies binnen de werking van de "Sociale kruidenier".