Artikel 171 en 263 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast verhoogt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft .
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De financiële commissie van 11 september 2023 zal kennis nemen van het ontwerp van opvolgingsrapportering 2023 en gevraagd worden om met positief advies het ontwerp te agenderen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 september 2023.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de opvolgingsrapportering 2023 van OCMW Lokeren vast te stellen.
Minstens voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd te worden.
Het kader voor de organisatiebeheersing werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 en gewijzigd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021.
In het verleden moesten de raadsleden zich in de praktijk meerdere keren per jaar uitspreken over bijsturingen van de planning, in de vorm van een budgetwijziging en/of een aanpassing van het meerjarenplan. Die talrijke aanpassingen van de planningsdocumenten vormden een zware administratieve last, zorgden voor verwarring bij de raadsleden en gaven onvoldoende invulling aan hun reële informatiebehoeften. De rapporten die ze te zien kregen bevatten vooral informatie over de uitvoering van de kredieten en de noodzaak tot aanpassing ervan (de autorisatie), terwijl de raadsleden eerder geïnteresseerd zijn in de stand van zaken van de uitvoering van het geplande beleid.
Daarom beperkt de regelgever voortaan de verplichte rapportering aan de raad omwille van kredietwijzigingen en autorisatie. Het budget als afzonderlijk beleidsrapport is afgeschaft. De vaststelling van de kredieten en de autorisatie zijn geïntegreerd in het meerjarenplan en de verplichte jaarlijkse aanpassingen daarvan. Daarnaast verhoogt het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 ook het niveau waarop de raad autorisatie geeft .
Die ingrepen hebben tot gevolg dat de raadsleden zich minder vaak zullen moeten uitspreken over planningsrapporten. Maar de raad moet uiteraard wel zijn rol van democratisch controleorgaan ten volle kunnen blijven invullen. Die controlefunctie moet dan niet in eerste instantie gericht zijn op de kredietbewaking, maar wel op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties. Daarom versterkt de decreetgever de inhoudelijke rapportering naar de raad en legt hij de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan. Die opvolgingsrapportering is een onderdeel van de beleids- en beheerscyclus maar is geen beleidsrapport.
De financiële commissie van 11 september 2023 nam kennis van het ontwerp van opvolgingsrapportering 2023 en bracht positief advies uit tot agendering van het ontwerp op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 september 2023.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de opvolgingsrapportering 2023 van OCMW Lokeren vast te stellen.
Artikel 171, 176 en 263 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de opvolgingsrapportering 2023 van OCMW Lokeren vast.