Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Agendapunten

1.

2023_GR_00037 - Notulen van de gemeenteraad van 30 januari 2023. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
1.

2023_GR_00037 - Notulen van de gemeenteraad van 30 januari 2023. Goedkeuring.

2023_GR_00037 - Notulen van de gemeenteraad van 30 januari 2023. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Argumentatie

Er is een bemerking van raadslid Bjorn Rzoska op de titel van punt 13 ' 2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Goedkeuring.'

Vermits in de zitting van 30.01.2023 werd beslist om het punt voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraadscommissie Cultuur en Vrije Tijd, is het aangewezen om de titel te wijzigen. 


Juridische context

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023 worden goedgekeurd mits aanpassing van de titel van punt 13 ' 2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Goedkeuring.' naar '2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Verdaging van dit agendapunt naar e.v. raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd. Goedkeuring.'

2.

2023_GR_00035 - Waasse Landmaatschappij. Wijziging aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2.

2023_GR_00035 - Waasse Landmaatschappij. Wijziging aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering. Goedkeuring.

2023_GR_00035 - Waasse Landmaatschappij. Wijziging aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Voor de algemene vergadering van de Waasse Landmaatschappij heeft de Stad Lokeren recht op 1 effectief afgevaardigde en 1 plaatsvervanger. In de gemeenteraadsvergadering van 25 februari 2019 werd mevrouw Vera Haesebeyt aangeduid als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Van Waeyenbergh als plaatsvervanger.

Mevrouw Haesebeyt vraagt om vervangen te worden als effectief vertegenwoordiger en Schepen Filip Liebaut zou als effectief vertegenwoordiger aangeduid worden.

Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijziging.

Argumentatie

De statuten van 10 juni 2015 van cv Waasse Landmaatschappij bepalen dat  elke vennoot lid is van de algemene vergadering.

De Stad Lokeren is vennoot van deze huisvestingsmaatschappij.

In de gemeenteraadsvergadering van 25 februari 2019 werd mevrouw Haesebeyt aangeduid als effectief vertegenwoordiger maar zij vraagt om vervangen te worden.

Schepen Filip Liebaut zal nu aangeduid worden als effectief vertegenwoordiger om te zetelen in de algemene vergadering van de Waasse landmaatschappij.

Er wordt gestemd over deze aanduiding.

Juridische context

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december van 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 tweede alinea 4° 

De statuten van de Waasse Landmaatschappij van 10 juni 2015

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Schepen Filip Liebaut wordt als effectief afgevaardigde namens de stad Lokeren afgevaardigd om te zetelen in de algemene vergadering van de cv Waasse Landmaatschappij.

3.

2023_GR_00029 - Kosteloze overdracht van wegenis - deel van Oscar Van Rumststraat - 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X samen 21a 96ca. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
3.

2023_GR_00029 - Kosteloze overdracht van wegenis - deel van Oscar Van Rumststraat - 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X samen 21a 96ca. Goedkeuring.

2023_GR_00029 - Kosteloze overdracht van wegenis - deel van Oscar Van Rumststraat - 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X samen 21a 96ca. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Op 18 maart 2019 werd aan ontwikkelaar Hectaar NV (0883.206.675) een verkavelingsvergunning afgeleverd voor het realiseren van een verkaveling bestaande uit 16 kavels met bijhorende wegenis in de Hoogstraat (aansluiting op Oscar Van Rumststraat). De wegenis is ondertussen ook gekend als Oscar Van Rumststraat. Ter uitvoering van de lasten verbonden aan de vergunning dienen de wegenis en haar toebehoren kosteloos overgedragen te worden aan de stad Lokeren. De goederen die kosteloos worden overgedragen zijn kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X, hebben samen een kadastrale oppervlakte van 21a 96ca en omvatten naast de eigenlijke wegenis ook een groenvoorziening. Perceel 3300A is de eigenlijke wegenis, perceel 3300X is bijkomend opgelegd om over te dragen naar aanleiding van een bijstelling van de verkaveling en is dienstig als uitwijkstrook naast de rijbaan in de Hoogstraat.

In de akte wordt toepassing gevraagd van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. inlijving in de openbare wegenis.

Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overdracht van de wegenis en haar toebehoren alsook de groenvoorziening ten gunste van het openbaar domein.

Argumentatie

De gemeenteraad keurde op 25 februari 2019 de voorwaarden goed voor het verkavelen van gronden in Hoogstraat en verlengde van de Oscar Van Rumststraat nadat hiertoe door ontwikkelaar HECTAAR NV een verzoek tot verkavelen van gronden was ingediend. De gemeenteraad keurde hierbij ook het tracé van de wegenis en de rooilijnen goed.

Op 18 maart 2019 leverde het schepencollege dan de verkavelingsvergunning af ten gunste van HECTAAR NV. De verkaveling houdt oa de realisatie van wegenis is alsook de realisatie van een openbare groenvoorziening. 

Op 16 januari 2023 bezorgt notaris Hutsebaut het ontwerp van akte waarbij de onroerende goederen, kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X, kosteloos worden overgedragen aan de stad Lokeren. De goederen die worden overgedragen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 21a 96ca.

Aangezien de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, wordt in de akte toepassing gevraagd van kosteloze registratie.

Aan de raad wordt gevraagd de kosteloze overdracht ten gunste van de stad Lokeren, zoals beschreven in het ontwerp van akte opgemaakt door notaris Hutsebaut, goed te keuren.

Juridische context

Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het verwerven van onroerende goederen (ook al gebeurt het kosteloos), de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.

Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 waarbij het tracé van de wegenis en bijhorende rooilijn werden goedgekeurd.

Het collegebesluit van 18 maart 2019 - omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in de Oscar Van Rumststraat / Hoogstraat.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de kosteloze overdracht van de wegenis en haar toebehoren (incl. groenvoorziening), gekend als Oscar Van Rumstraat (deel II), kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X,  met een gezamenlijke oppervlakte van 21a 96ca, goed.

Artikel 2

Het ontwerp van akte zoals opgemaakt door notaris Hutsebaut, bezorgd via mail op 16 januari 2023, wordt goedgekeurd.

Artikel 3

In de akte wordt het doel van de overdracht uitdrukkelijk vermeld nl. de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut waarbij de beschreven goederen worden opgenomen in het openbaar domein.

4.

2023_GR_00026 - Politiezone Lokeren. Gouverneur Oost-Vlaanderen. Politiebegroting 2023. Kennisneming.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
4.

2023_GR_00026 - Politiezone Lokeren. Gouverneur Oost-Vlaanderen. Politiebegroting 2023. Kennisneming.

2023_GR_00026 - Politiezone Lokeren. Gouverneur Oost-Vlaanderen. Politiebegroting 2023. Kennisneming.

Motivering

Toelichting

Per brief van 12 januari 2023 laat de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de politiebegroting 2023, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 november 2022, op het provinciaal gouvernement op 1 december 2022 werd ontvangen.

De Gouverneur keurt de politiebegroting 2023, in het kader van het federaal toezicht (cf. art. 71 e.v. WGP), goed.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.

Argumentatie

De Gouverneur laat per brief van 12 januari 2023 weten dat de begroting 2023 in het kader van het federaal toezicht (cf. art. 71 e.v. WGP) van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 21/11/2022 werd goedgekeurd doch met het verzoek om via wijzigingen in overeenstemming te brengen met de ministeriële richtlijnen. 

PLP 62 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting 2023 werd pas d.d. 24 november 2022 opgesteld en in het Belgisch Staatsblad verschenen op 5 januari 2023.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.

Juridische context

De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP).

Het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC).

De ministeriële omzendbrief PLP 62 d.d. 24 november 2022, verschenen in het Belgisch Staatsblad op 5 januari 2023, betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2023 ten behoeve van de politiezones.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 paragraaf 2, 3°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begroting 2023 van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 21 november 2022.

5.

2023_GR_00031 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
5.

2023_GR_00031 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

2023_GR_00031 - Omgevingsraad: vervanging vertegenwoordiger namens de verenigingen voor jeugd. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de omgevingsraad aan. Namens de jeugdverenigingen werd als plaatsvervangend vertegenwoordiger Gian De Schrijver aangesteld. Nele Casneuf werd als effectief vertegenwoordiger voor de jeugdverenigingen vervangen door de heer Matthias Van Acker bij gemeenteraadsbesluit van 30/1/2023 en wenst nu als plaatsvervanger in de omgevingsraad te zetelen. Vanuit de jeugdraad wordt Nele Casneuf voorgesteld om als plaatsvervanger van Matthias Van Acker de jeugdverenigingen te vertegenwoordigen in de omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.

Argumentatie

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kandidatuur van Nele Casneuf, om als plaatsvervanger de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad, goed te keuren.

Juridische context

Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening dd. 15/5/2009.
Het besluit van de Vlaamse regering dd. 19/5/2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening, gewijzigd bij BVR dd. 7/9/2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevrouw Nele Casneuf, Pieter Tackstraat 9 te Lokeren wordt aangesteld als plaatsvervangend lid namens de verenigingen voor jeugd in de omgevingsraad.

6.

2023_GR_00028 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0). Kennisneming.

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
6.

2023_GR_00028 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0). Kennisneming.

2023_GR_00028 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0). Kennisneming.

Motivering

Toelichting

De gemeenteraad besliste op 27/4/2020 om toe te treden tot het ‘Burgemeestersconvenant 2030’ met een joint SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan of een actieplan voor duurzame energie en klimaat) en ondertekende samen met de 10 andere Wase gemeenten, Interwaas en de Provincie dit Burgemeestersconvenant. We gingen hiermee het engagement aan om 40% CO2 te reduceren tegen 2030 in de Wase gemeenten.

De Vlaamse Regering keurde op 4/6/2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed. Het is een tekst die aangeeft hoe de Vlaamse overheid met de lokale besturen wil samenwerken om de essentiële klimaatdoelstelling van het Europese burgemeestersconvenant te bereiken: - 40% CO2 -uitstoot tegen 2030. De gemeenteraad verklaarde zich op 25/10/2021 akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en engageerde zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven.

 
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, die na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Het PactPortaal bevat voor LEKP (1.0) 16 doelstellingen verdeeld over 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek) en  algemene doelstellingen.

De pactgemeenten moeten nu voor de eerste keer een inhoudelijke rapportage voorzien voor hun werking in 2021 en 2022. Op het Pactportaal kan je zien welke brondatabanken gekoppeld zijn per doelstelling en hoe burgers, bedrijven en lokale besturen bijgevolg data kunnen toevoegen. Daarnaast kan iedereen het LEKP-rapport van hun lokaal bestuur downloaden en zo nagaan hoe de doelstellingen van het LEKP ontwikkelen binnen hun lokaal bestuur.


De resultaten voor werven 1 en 4 worden doorgegeven via het Groenblauwpeil. Lokale besturen en burgers kunnen hierop “LEKP-verbeteringen” ingeven in de online toepassing: groenblauwpeil.be, die voor iedereen toegankelijk is. Het Groenblauwpeil verzamelt deze data en geeft ze door aan het Pactportaal. Het is belangrijk om te weten dat op dit moment de private invoer nog niet meegenomen wordt in de rapportering. Voor de andere werven en algemene doelstellingen zijn de cijfers gebaseerd op diverse brondatabanken. Uit nazicht blijkt dat de authentieke bronnen, die de data voorziet per gemeente, nog niet alles bevatten, foute gegevens bevatten of niet tijdig werden geüpdatet. Bepaalde cijfers zijn dan op dit moment dan ook weinig richtinggevend, of dienen verder uitgeklaard te worden. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een LEKP-rapport gegenereerd, aangevuld met eigen informatie en aandachtspunten. Bij een aantal doelstellingen wordt door de stad een toelichting gegeven. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.

Argumentatie

Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden, die na  voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Het PactPortaal bevat voor LEKP 1.0 16 doelstellingen verdeeld over 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek) en algemene doelstellingen. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een klimaatrapport gegenereerd, aangevuld met eigen informatie en aandachtspunten. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.

Juridische context

Het Lokaal Energie- en Klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten dd. 4/6/2021.
Het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) dd. 4/6/2021 legt de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact vast.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2021-2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

7.

2023_GR_00033 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
7.

2023_GR_00033 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

2023_GR_00033 - Aanpassing personeelsformatie. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Er worden een aantal wijzigingen voorgesteld aan de personeelsformatie:

Afdeling welzijn

Voorstel om :

  • volgende functiebenamingen te wijzigen: consulent samenleving (B1-B3) naar consulent welzijn (B1-B3), en medewerker samenleving (C1-C3) naar medewerker welzijn (C1-C3)
  • de dienst onderwijs en opgroeien kwalitatief te versterken met 0,5 fte consulent welzijn (flankerend onderwijsbeleid / B1-B3, contractueel)
  • vanuit de dienst onderwijs en opgroeien 0,5 fte consulent welzijn (B1-B3, contractueel) te verschuiven naar de dienst diversiteit en participatie (vrijwilligerspunt en werkingen met o.a. betrekking tot gender en mondiaal beleid)

Sector infrastructuur

Voorstel om:

  • binnen de dienst gebouwen de benaming van het huidige team 'garage' te wijzigen naar 'onderhoud voertuigen en machines'
  • binnen de dienst groen (team begraafplaatsen) 1 fte technisch assistent (D1-D3, contractueel) om te zetten naar 1 fte technisch assistent begraafplaatsen (D1-D3, contractueel).

Dienst personeel en organisatie

Voorstel om :

  • 2 fte bestuursmedewerker (B1-B3, contractueel) te schrappen in de stadsformatie en op te nemen in de personeelsformatie van het OCMW (cfr. raad voor maatschappelijk welzijn van heden)
  • 1 fte administratief medewerker (C1-C3, statutair) te behouden in overgangsregeling (uitdovend tot de uitdiensttreding van de titularis)
  • de statuten van 2 fte administratief medewerker (C1-C3) te wisselen conform de huidige invulling, en dit zo aan te passen in de organogrammen, nl. 1 fte administratief medewerker - P&O binnen de contractuele formatie en 1 fte administratief medewerker - infrastructuur binnen de statutaire formatie

Dienst sport en jeugd / sportpromotie

Voorstel om de huidige situatie te bestendigen en de formatie van de dienst sport en jeugd uit te breiden met 0,2 fte sportpromotor (B1-B3, contractueel)


Voormelde voorstellen werden voorgelegd :

  • aan het managementteam in vergadering van 19 december 2022
  • aan de vakorganisaties in het syndicaal overlegcomité van 10 januari 2023.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de goedkeuring van de aanpassing personeelsformatie.

Argumentatie

Afdeling welzijn

  • Rekening houdend met de spreiding van de verschillende werkingen over de hele afdeling welzijn en in het kader van uniformiteit wordt voorgesteld om volgende functiebenamingen te wijzigen:
    • consulent samenleving (B1-B3) naar consulent welzijn (B1-B3)
    • medewerker samenleving (C1-C3) naar medewerker welzijn (C1-C3)
  • Om een antwoord te kunnen bieden op de behoefte van de dienst onderwijs en opgroeien wordt voorgesteld om het diensthoofd niet langer te belasten met het takenpakket 'flankerend onderwijsbeleid', en de dienst kwalitatief te versterken met 0,5 fte consulent welzijn (flankerend onderwijsbeleid / B1-B3, contractueel)
  • Ingevolge de beleidskeuze rond outsourcing van de huiswerkbegeleiding en het inzetten op andere werkingen wordt voorgesteld om vanuit de dienst onderwijs en opgroeien 0,5 fte consulent welzijn (B1-B3, contractueel) te verschuiven naar de dienst diversiteit en participatie.

Sector infrastructuur

  • Ingevolge de huidige evolutie binnen de auto-industrie en de daaruit voortvloeiende verschuiving in het takenpakket wordt voorgesteld om de benaming van het huidige team 'garage' te wijzigen naar 'onderhoud voertuigen en machines'
  • Om in te spelen op de bestaande noden binnen het team begraafplaatsen wordt voorgesteld om binnen dit team 1 fte technisch assistent (D1-D3, contractueel) om te zetten naar 1 fte technisch assistent begraafplaatsen (D1-D3, contractueel).

Dienst personeel en organisatie

  • Om het evenwicht in het kader van het arbeidsvolume te bewaren wordt voorgesteld om 2 fte bestuursmedewerker (B1-B3, contractueel) te schrappen in de stadsformatie, en te voorzien in de personeelsformatie van het OCMW, nl. 1 fte binnen het team personeelsbeheer/payroll en 1 fte binnen het team personeelsbeleid.
  • Rekening houdend met de afwezigheid van de titularis administratief medewerker en de reeds voorziene structurele opvolging wordt voorgesteld om deze functie van administratief medewerker in overgangsregeling als uitdovend te voorzien, en dit tot de uitdiensttreding van de titularis.
  • Op basis van de huidige invulling wordt voorgesteld om de statuten van 2 functies 'administratief medewerker' te wisselen, en dit zo aan te passen in de organogrammen, nl.
    • 1 fte administratief medewerker (C1-C3, contractueel) binnen de dienst personeel en organisatie
    • 1 fte administratief medewerker (C1-C3, statutair) binnen de sector infrastructuur / team administratie

Dienst sport en jeugd / sportpromotie

  • Er wordt voorgesteld om de bestaande situatie te bestendigen , en de formatie van de dienst sport en jeugd uit te breiden met 0,2 fte sportpromotor (B1-B3, contractueel).
Juridische context

Het decreet lokaal bestuur; 

Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007, zoals later gewijzigd, houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring om :

  • in de personeelsformatie:
    • Afdeling welzijn
      • de functiebenaming consulent samenleving (B1-B3) te wijzigen naar consulent welzijn
      • de functiebenaming medewerker samenleving (C1-C3) te wijzigen naar medewerker welzijn
      • 0,5 fte consulent welzijn (B1-B3, contractueel) toe te voegen binnen de dienst onderwijs en opgroeien
      • 0,5 fte consulent welzijn (B1-B3, contractueel) te verplaatsen van de dienst onderwijs en opgroeien naar de dienst diversiteit en participatie
    • Sector infrastructuur
      • binnen het team begraafplaatsen 1 fte technisch assistent (D1-D3, contractueel) om te zetten naar 1 fte technisch assistent begraafplaatsen (D1-D3, contractueel)
    • Dienst personeel en organisatie
      • 2 fte bestuursmedewerker (B1-B3, contractueel) te schrappen
      • 1 fte administratief medewerker (C1-C3, statutair) te behouden in overgangsregeling (uitdovende functie)
    • Dienst sport en jeugd / sportpromotie
      • 0,2 fte sportpromotor (B1-B3, contractueel) toe te voegen 
    • de overgangsbepalingen, die reeds uitwerking kregen, te schrappen.

  • in het organogram van de dienst gebouwen de benaming van het team 'garage' te wijzigen naar 'onderhoud voertuigen en machines'
  • de statuten van 2 functies van 'administratief medewerker' te wisselen op basis van de huidige invulling, en dit zo aan te passen in de organogrammen, nl.
    • 1 fte administratief medewerker - P&O binnen de contractuele formatie
    • 1 fte administratief medewerker - infrastructuur / team administratie binnen de statutaire formatie

  • op basis van de wijzigingen in de personeelsformatie de organogrammen van voormelde diensten aan te passen en vast te stellen.

Artikel 2

Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, keurt de gemeenteraad de aanpassing aan de personeelsformatie, laatst vastgesteld bij zijn beslissing van 24 oktober 2022, goed en stelt ze vast zoals bijgevoegd.

8.

2023_GR_00027 - Lokale Politie. Formatie van het operationeel personeel. Vacantverklaring van een betrekking van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
8.

2023_GR_00027 - Lokale Politie. Formatie van het operationeel personeel. Vacantverklaring van een betrekking van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Goedkeuring.

2023_GR_00027 - Lokale Politie. Formatie van het operationeel personeel. Vacantverklaring van een betrekking van een inspecteur van politie. Dienst interventie. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Een inspecteur van politie dienst interventie volgt momenteel de promotieopleiding tot hoofdinspecteur en heeft reeds mobiliteit gevraagd naar PZ Lokeren. Deze benoeming werd bevestigd met Besluit Burgemeester van 19 december 2022.

Hierdoor komt er een betrekking vrij van inspecteur van politie – dienst interventie, dit onder voorbehoud dat betrokken inspecteur van politie slaagt in zijn promotieopleiding tot hoofdinspecteur. Dit resultaat is gekend eind juni 2023.

De functie van inspecteur van politie – dienst interventie is geen gespecialiseerde betrekking.

De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.

Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.

De betrekking is niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.

Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

Argumentatie

De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om de betrekking van inspecteur interventie vacant te verklaren.

Het betreft geen betrekking zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 noch een gespecialiseerde betrekking.

De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.

De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

Juridische context

De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus

Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten

Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten

De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones

De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus

De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten

Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie de plaats van een inspecteur van politie – dienst interventie vacant.
De betrekking is niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

IR 1.

2023_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Overzet ter hoogte van Marie van T'Veer (Pierlaveir)

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 1.

2023_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Overzet ter hoogte van Marie van T'Veer (Pierlaveir)

2023_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Overzet ter hoogte van Marie van T'Veer (Pierlaveir)
Indiener(s)
Philippe Van Streydonck
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 24/02/2023 - 10:10
Toelichting

Hoe is de stand van zaken bij het onderzoek voor het creëren van een handbediende overzet ter hoogte van Marie van T’Veer (Pierlaveir)?

IR 2.

2023_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Beschadiging slagboom tussen Dieptestraat en Wolfsakker

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 2.

2023_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Beschadiging slagboom tussen Dieptestraat en Wolfsakker

2023_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Van Streydonck: Beschadiging slagboom tussen Dieptestraat en Wolfsakker
Indiener(s)
Philippe Van Streydonck
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 24/02/2023 - 10:18
Toelichting

De slagboom tussen de Dieptestraat en Wolfsakker is terug beschadigd,

De hoeveelste keer is dit?

Wat is de kostprijs bij herstelling en wie betaalt dit?

Is er eventueel een plan om iets duurzamer te maken?

IR 3.

2023_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Adviesraden Lokeren en Moerbeke

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 3.

2023_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Adviesraden Lokeren en Moerbeke

2023_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Eddy Van Bockstal: Adviesraden Lokeren en Moerbeke
Indiener(s)
Eddy Van Bockstal
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 24/02/2023 - 10:20
Toelichting

Via verschillende adviesraden betrekt de stad Lokeren experten en burgers bij haar beleid.

Eén van de doelstellingen van de cultuurraad is bv. “de samenwerking uitbouwen, specifiek om bij te dragen aan het opstellen, uitvoeren  en evalueren van het stedelijk cultuurbeleidplan voor de komende legislatuur.
Het is inderdaad de taak van de adviesraden om, elk op hun domein, advies uit te brengen over het actuele EN het toekomstige beleid van de stad.
Maar dan is er ineens de fusie van Lokeren met Moerbeke.
Dit houdt in dat vanaf 1 januari 2025 er één gezamenlijk bestuur met één gezamenlijk beleid gecreëerd wordt voor Lokeren EN Moerbeke samen.
Als adviesraden al advies geven over een toekomstig beleid, zou dat dus een toekomstig beleid moeten zijn dat voor EN Moerbeke en Lokeren uitgewerkt wordt.

Om hun taak naar behoren uit te voeren, moeten de adviesraden dus de mogelijkheid krijgen om zich uit te spreken over dossiers of aangelegenheden uit Lokeren en Moerbeke
en moeten er personen, of organisaties uit Moerbeke en Lokeren betrokken worden.
Daarom vraagt de N-VA fractie dat het Lokerse Stadsbestuur formeel de toelating geeft aan alle Lokerse adviesraden om, indien ze dat zelf willen, hun samenstelling en toepassingsgebied uit te breiden naar Moerbeke; ongeacht wat nu bepaald is in afspraken, regels of statuten.

IR 4.

2023_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Manu Diericx: Evaluatie ANPR-camera's

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
IR 4.

2023_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Manu Diericx: Evaluatie ANPR-camera's

2023_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Manu Diericx: Evaluatie ANPR-camera's
Indiener(s)
Manu Diericx
Gericht aan
Filip Anthuenis
Tijdstip van indienen
vr 24/02/2023 - 10:26
Toelichting

N-VA Lokeren stelde in haar verkiezingsprogramma voor om ANPR-camera’s te plaatsen op alle belangrijke invalswegen. Mijn fractie is dan ook blij dat dit stadsbestuur het voorstel realiseerde.

Nu de ANPR-camera’s enige tijd actief zijn, stem ik graag volgende vragen aan de heer burgemeester:

- hoe evalueert de burgemeester de ANPR-camera’s?

- hoe veel misdrijven zijn al opgelost dan wel opgespoord via de ANPR-camera’s?

- Wat zijn de voornaamste vastgestelde overtredingen?

In 2021 stelde de VTC dat ANPR voor steeds meer doeleinden wordt gebruikt. In sommige gemeenten gebeurt dat zonder al te veel politiek debat, zegt de VTC.

- Is dit Lokerse stadsbestuur van plan om het gebruik van ANPR nog uit te breiden?

9.

2023_GR_00036 - Klacht m.b.t. selectieprocedure - beslissing Gouverneur. Kennisneming.

Kennis genomen
9.

2023_GR_00036 - Klacht m.b.t. selectieprocedure - beslissing Gouverneur. Kennisneming.

2023_GR_00036 - Klacht m.b.t. selectieprocedure - beslissing Gouverneur. Kennisneming.
10.

2023_GR_00032 - Lokale Politie. Benoeming van een adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) - Dienst beheer PLIF & beleidsondersteuning. Goedkeuring.

Goedgekeurd
10.

2023_GR_00032 - Lokale Politie. Benoeming van een adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) - Dienst beheer PLIF & beleidsondersteuning. Goedkeuring.

2023_GR_00032 - Lokale Politie. Benoeming van een adviseur-diensthoofd klasse 2 (niveau A) - Dienst beheer PLIF & beleidsondersteuning. Goedkeuring.
11.

2023_GR_00030 - project OVAM: aanstelling extra vaststellers OVAM voor handhaving overtredingen zwerfvuil. Bevestiging van de expliciete artikels politiereglement voor alle vaststellers OVAM. Goedkeuring.

Goedgekeurd
11.

2023_GR_00030 - project OVAM: aanstelling extra vaststellers OVAM voor handhaving overtredingen zwerfvuil. Bevestiging van de expliciete artikels politiereglement voor alle vaststellers OVAM. Goedkeuring.

2023_GR_00030 - project OVAM: aanstelling extra vaststellers OVAM voor handhaving overtredingen zwerfvuil. Bevestiging van de expliciete artikels politiereglement voor alle vaststellers OVAM. Goedkeuring.