De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Er is een bemerking van raadslid Bjorn Rzoska op de titel van punt 13 ' 2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Goedkeuring.'
Vermits in de zitting van 30.01.2023 werd beslist om het punt voor te leggen op de eerstkomende gemeenteraadscommissie Cultuur en Vrije Tijd, is het aangewezen om de titel te wijzigen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 artikel 32 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023 worden goedgekeurd mits aanpassing van de titel van punt 13 ' 2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Goedkeuring.' naar '2023_GR_00025 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Zwembadplan stad Lokeren. Verdaging van dit agendapunt naar e.v. raadscommissie Cultuur en Vrije Tijd. Goedkeuring.'
Voor de algemene vergadering van de Waasse Landmaatschappij heeft de Stad Lokeren recht op 1 effectief afgevaardigde en 1 plaatsvervanger. In de gemeenteraadsvergadering van 25 februari 2019 werd mevrouw Vera Haesebeyt aangeduid als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Van Waeyenbergh als plaatsvervanger.
Mevrouw Haesebeyt vraagt om vervangen te worden als effectief vertegenwoordiger en Schepen Filip Liebaut zou als effectief vertegenwoordiger aangeduid worden.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijziging.
De statuten van 10 juni 2015 van cv Waasse Landmaatschappij bepalen dat elke vennoot lid is van de algemene vergadering.
De Stad Lokeren is vennoot van deze huisvestingsmaatschappij.
In de gemeenteraadsvergadering van 25 februari 2019 werd mevrouw Haesebeyt aangeduid als effectief vertegenwoordiger maar zij vraagt om vervangen te worden.
Schepen Filip Liebaut zal nu aangeduid worden als effectief vertegenwoordiger om te zetelen in de algemene vergadering van de Waasse landmaatschappij.
Er wordt gestemd over deze aanduiding.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december van 2017 en latere wijzigingen, artikel 41 tweede alinea 4°
De statuten van de Waasse Landmaatschappij van 10 juni 2015
Schepen Filip Liebaut wordt als effectief afgevaardigde namens de stad Lokeren afgevaardigd om te zetelen in de algemene vergadering van de cv Waasse Landmaatschappij.
Op 18 maart 2019 werd aan ontwikkelaar Hectaar NV (0883.206.675) een verkavelingsvergunning afgeleverd voor het realiseren van een verkaveling bestaande uit 16 kavels met bijhorende wegenis in de Hoogstraat (aansluiting op Oscar Van Rumststraat). De wegenis is ondertussen ook gekend als Oscar Van Rumststraat. Ter uitvoering van de lasten verbonden aan de vergunning dienen de wegenis en haar toebehoren kosteloos overgedragen te worden aan de stad Lokeren. De goederen die kosteloos worden overgedragen zijn kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X, hebben samen een kadastrale oppervlakte van 21a 96ca en omvatten naast de eigenlijke wegenis ook een groenvoorziening. Perceel 3300A is de eigenlijke wegenis, perceel 3300X is bijkomend opgelegd om over te dragen naar aanleiding van een bijstelling van de verkaveling en is dienstig als uitwijkstrook naast de rijbaan in de Hoogstraat.
In de akte wordt toepassing gevraagd van kosteloze registratie omwille van het openbaar nut nl. inlijving in de openbare wegenis.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overdracht van de wegenis en haar toebehoren alsook de groenvoorziening ten gunste van het openbaar domein.
De gemeenteraad keurde op 25 februari 2019 de voorwaarden goed voor het verkavelen van gronden in Hoogstraat en verlengde van de Oscar Van Rumststraat nadat hiertoe door ontwikkelaar HECTAAR NV een verzoek tot verkavelen van gronden was ingediend. De gemeenteraad keurde hierbij ook het tracé van de wegenis en de rooilijnen goed.
Op 18 maart 2019 leverde het schepencollege dan de verkavelingsvergunning af ten gunste van HECTAAR NV. De verkaveling houdt oa de realisatie van wegenis is alsook de realisatie van een openbare groenvoorziening.
Op 16 januari 2023 bezorgt notaris Hutsebaut het ontwerp van akte waarbij de onroerende goederen, kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X, kosteloos worden overgedragen aan de stad Lokeren. De goederen die worden overgedragen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 21a 96ca.
Aangezien de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, wordt in de akte toepassing gevraagd van kosteloze registratie.
Aan de raad wordt gevraagd de kosteloze overdracht ten gunste van de stad Lokeren, zoals beschreven in het ontwerp van akte opgemaakt door notaris Hutsebaut, goed te keuren.
Beslissing dient door de gemeenteraad genomen conform artikel 41,11° van het decreet lokaal bestuur. Dit artikel bepaalt dat beslissingen inzake daden van beschikking over onroerende goederen, dit omvat ook de beslissing ivm het verwerven van onroerende goederen (ook al gebeurt het kosteloos), de exclusieve bevoegdheid zijn van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 waarbij het tracé van de wegenis en bijhorende rooilijn werden goedgekeurd.
Het collegebesluit van 18 maart 2019 - omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in de Oscar Van Rumststraat / Hoogstraat.
De raad keurt de kosteloze overdracht van de wegenis en haar toebehoren (incl. groenvoorziening), gekend als Oscar Van Rumstraat (deel II), kadastraal gekend als 3e afdeling sectie D nrs.3300A en 3300X, met een gezamenlijke oppervlakte van 21a 96ca, goed.
Het ontwerp van akte zoals opgemaakt door notaris Hutsebaut, bezorgd via mail op 16 januari 2023, wordt goedgekeurd.
In de akte wordt het doel van de overdracht uitdrukkelijk vermeld nl. de overdracht gebeurt om reden van openbaar nut waarbij de beschreven goederen worden opgenomen in het openbaar domein.
Per brief van 12 januari 2023 laat de Gouverneur van Oost-Vlaanderen weten dat het dossier betreffende de politiebegroting 2023, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 november 2022, op het provinciaal gouvernement op 1 december 2022 werd ontvangen.
De Gouverneur keurt de politiebegroting 2023, in het kader van het federaal toezicht (cf. art. 71 e.v. WGP), goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De Gouverneur laat per brief van 12 januari 2023 weten dat de begroting 2023 in het kader van het federaal toezicht (cf. art. 71 e.v. WGP) van de Politiezone Lokeren, zoals vastgesteld door de Raad in zitting van 21/11/2022 werd goedgekeurd doch met het verzoek om via wijzigingen in overeenstemming te brengen met de ministeriële richtlijnen.
PLP 62 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting 2023 werd pas d.d. 24 november 2022 opgesteld en in het Belgisch Staatsblad verschenen op 5 januari 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 34 en op de artikelen 77 tot 80 (hierna aangeduid als WGP).
Het Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie, inzonderheid op de artikelen 66 tot 72 (hierna aangeduid als ARPC).
De ministeriële omzendbrief PLP 62 d.d. 24 november 2022, verschenen in het Belgisch Staatsblad op 5 januari 2023, betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2023 ten behoeve van de politiezones.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 paragraaf 2, 3°.
Neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de begroting 2023 van de politiezone Lokeren, vastgesteld door de Gemeenteraad op 21 november 2022.
Bij besluit van 2/9/2019 stelde de gemeenteraad de leden van de omgevingsraad aan. Namens de jeugdverenigingen werd als plaatsvervangend vertegenwoordiger Gian De Schrijver aangesteld. Nele Casneuf werd als effectief vertegenwoordiger voor de jeugdverenigingen vervangen door de heer Matthias Van Acker bij gemeenteraadsbesluit van 30/1/2023 en wenst nu als plaatsvervanger in de omgevingsraad te zetelen. Vanuit de jeugdraad wordt Nele Casneuf voorgesteld om als plaatsvervanger van Matthias Van Acker de jeugdverenigingen te vertegenwoordigen in de omgevingsraad. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze kandidatuur goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kandidatuur van Nele Casneuf, om als plaatsvervanger de verenigingen voor jeugd te vertegenwoordigen in de omgevingsraad, goed te keuren.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening dd. 15/5/2009.
Het besluit van de Vlaamse regering dd. 19/5/2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening, gewijzigd bij BVR dd. 7/9/2018.
Mevrouw Nele Casneuf, Pieter Tackstraat 9 te Lokeren wordt aangesteld als plaatsvervangend lid namens de verenigingen voor jeugd in de omgevingsraad.
De gemeenteraad besliste op 27/4/2020 om toe te treden tot het ‘Burgemeestersconvenant 2030’ met een joint SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan of een actieplan voor duurzame energie en klimaat) en ondertekende samen met de 10 andere Wase gemeenten, Interwaas en de Provincie dit Burgemeestersconvenant. We gingen hiermee het engagement aan om 40% CO2 te reduceren tegen 2030 in de Wase gemeenten.
De Vlaamse Regering keurde op 4/6/2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed. Het is een tekst die aangeeft hoe de Vlaamse overheid met de lokale besturen wil samenwerken om de essentiële klimaatdoelstelling van het Europese burgemeestersconvenant te bereiken: - 40% CO2 -uitstoot tegen 2030. De gemeenteraad verklaarde zich op 25/10/2021 akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en engageerde zich om in samenwerking met diverse partnerorganisaties de doelstellingen van het Pact na te streven.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, die na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Het PactPortaal bevat voor LEKP (1.0) 16 doelstellingen verdeeld over 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek) en algemene doelstellingen.
De pactgemeenten moeten nu voor de eerste keer een inhoudelijke rapportage voorzien voor hun werking in 2021 en 2022. Op het Pactportaal kan je zien welke brondatabanken gekoppeld zijn per doelstelling en hoe burgers, bedrijven en lokale besturen bijgevolg data kunnen toevoegen. Daarnaast kan iedereen het LEKP-rapport van hun lokaal bestuur downloaden en zo nagaan hoe de doelstellingen van het LEKP ontwikkelen binnen hun lokaal bestuur.
De resultaten voor werven 1 en 4 worden doorgegeven via het Groenblauwpeil. Lokale besturen en burgers kunnen hierop “LEKP-verbeteringen” ingeven in de online toepassing: groenblauwpeil.be, die voor iedereen toegankelijk is. Het Groenblauwpeil verzamelt deze data en geeft ze door aan het Pactportaal. Het is belangrijk om te weten dat op dit moment de private invoer nog niet meegenomen wordt in de rapportering. Voor de andere werven en algemene doelstellingen zijn de cijfers gebaseerd op diverse brondatabanken. Uit nazicht blijkt dat de authentieke bronnen, die de data voorziet per gemeente, nog niet alles bevatten, foute gegevens bevatten of niet tijdig werden geüpdatet. Bepaalde cijfers zijn dan op dit moment dan ook weinig richtinggevend, of dienen verder uitgeklaard te worden. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een LEKP-rapport gegenereerd, aangevuld met eigen informatie en aandachtspunten. Bij een aantal doelstellingen wordt door de stad een toelichting gegeven. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden, die na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Het PactPortaal bevat voor LEKP 1.0 16 doelstellingen verdeeld over 4 werven (vergroening, renovatie en hernieuwbare energie, koolstofvrije (deel)mobiliteit en droogteproblematiek) en algemene doelstellingen. Door de stad werd op basis van dit Klimaatpactportaal een klimaatrapport gegenereerd, aangevuld met eigen informatie en aandachtspunten. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten dd. 4/6/2021.
Het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) dd. 4/6/2021 legt de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse
gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact vast.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2021-2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Er worden een aantal wijzigingen voorgesteld aan de personeelsformatie:
Afdeling welzijn
Voorstel om :
Sector infrastructuur
Voorstel om:
Dienst personeel en organisatie
Voorstel om :
Dienst sport en jeugd / sportpromotie
Voorstel om de huidige situatie te bestendigen en de formatie van de dienst sport en jeugd uit te breiden met 0,2 fte sportpromotor (B1-B3, contractueel)
Voormelde voorstellen werden voorgelegd :
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de goedkeuring van de aanpassing personeelsformatie.
Afdeling welzijn
Sector infrastructuur
Dienst personeel en organisatie
Dienst sport en jeugd / sportpromotie
Het decreet lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007, zoals later gewijzigd, houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
De gemeenteraad verleent goedkeuring om :
Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, keurt de gemeenteraad de aanpassing aan de personeelsformatie, laatst vastgesteld bij zijn beslissing van 24 oktober 2022, goed en stelt ze vast zoals bijgevoegd.
Een inspecteur van politie dienst interventie volgt momenteel de promotieopleiding tot hoofdinspecteur en heeft reeds mobiliteit gevraagd naar PZ Lokeren. Deze benoeming werd bevestigd met Besluit Burgemeester van 19 december 2022.
Hierdoor komt er een betrekking vrij van inspecteur van politie – dienst interventie, dit onder voorbehoud dat betrokken inspecteur van politie slaagt in zijn promotieopleiding tot hoofdinspecteur. Dit resultaat is gekend eind juni 2023.
De functie van inspecteur van politie – dienst interventie is geen gespecialiseerde betrekking.
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
De betrekking is niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om de betrekking van inspecteur interventie vacant te verklaren.
Het betreft geen betrekking zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 noch een gespecialiseerde betrekking.
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef
- de betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring en de vooropgestelde selectiewijze en het aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus
Het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten
Het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten
De Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones
De Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op 2 niveaus
De Omzendbrief GPI 73 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten
Het Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader
De gemeenteraad verklaart in de formatie van het operationeel personeel van de politie de plaats van een inspecteur van politie – dienst interventie vacant.
De betrekking is niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Hoe is de stand van zaken bij het onderzoek voor het creëren van een handbediende overzet ter hoogte van Marie van T’Veer (Pierlaveir)?
De slagboom tussen de Dieptestraat en Wolfsakker is terug beschadigd,
De hoeveelste keer is dit?
Wat is de kostprijs bij herstelling en wie betaalt dit?
Is er eventueel een plan om iets duurzamer te maken?
Via verschillende adviesraden betrekt de stad Lokeren experten en burgers bij haar beleid.
Eén van de doelstellingen van de cultuurraad is bv. “de samenwerking uitbouwen, specifiek om bij te dragen aan het opstellen, uitvoeren en evalueren van het stedelijk cultuurbeleidplan voor de komende legislatuur.”
Het is inderdaad de taak van de adviesraden om, elk op hun domein, advies uit te brengen over het actuele EN het toekomstige beleid van de stad.
Maar dan is er ineens de fusie van Lokeren met Moerbeke.
Dit houdt in dat vanaf 1 januari 2025 er één gezamenlijk bestuur met één gezamenlijk beleid gecreëerd wordt voor Lokeren EN Moerbeke samen.
Als adviesraden al advies geven over een toekomstig beleid, zou dat dus een toekomstig beleid moeten zijn dat voor EN Moerbeke en Lokeren uitgewerkt wordt.
Om hun taak naar behoren uit te voeren, moeten de adviesraden dus de mogelijkheid krijgen om zich uit te spreken over dossiers of aangelegenheden uit Lokeren en Moerbeke
en moeten er personen, of organisaties uit Moerbeke en Lokeren betrokken worden.
Daarom vraagt de N-VA fractie dat het Lokerse Stadsbestuur formeel de toelating geeft aan alle Lokerse adviesraden om, indien ze dat zelf willen, hun samenstelling en toepassingsgebied uit te breiden naar Moerbeke; ongeacht wat nu bepaald is in afspraken, regels of statuten.
N-VA Lokeren stelde in haar verkiezingsprogramma voor om ANPR-camera’s te plaatsen op alle belangrijke invalswegen. Mijn fractie is dan ook blij dat dit stadsbestuur het voorstel realiseerde.
Nu de ANPR-camera’s enige tijd actief zijn, stem ik graag volgende vragen aan de heer burgemeester:
- hoe evalueert de burgemeester de ANPR-camera’s?
- hoe veel misdrijven zijn al opgelost dan wel opgespoord via de ANPR-camera’s?
- Wat zijn de voornaamste vastgestelde overtredingen?
In 2021 stelde de VTC dat ANPR voor steeds meer doeleinden wordt gebruikt. In sommige gemeenten gebeurt dat zonder al te veel politiek debat, zegt de VTC.
- Is dit Lokerse stadsbestuur van plan om het gebruik van ANPR nog uit te breiden?