Terug
Gepubliceerd op 21/11/2023

2023_GR_00233 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor verkaveling met aanleg van wegenis in de Oude Heerweg - vaststelling van de rooilijn - Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 20/11/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Patrick Daeyaert, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2023_GR_00233 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor verkaveling met aanleg van wegenis in de Oude Heerweg - vaststelling van de rooilijn - Goedkeuring. 2023_GR_00233 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor verkaveling met aanleg van wegenis in de Oude Heerweg - vaststelling van de rooilijn - Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning. 

Toelichting

Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door studiegroep Irtas voor een verkaveling voor 6 loten langsheen nieuw aan te leggen wegenis. De percelen zijn gelegen binnen het RUP Kopkapel. 

 

De verkaveling betreft een deel van de tuinzone van de eigendom Oude Heerweg 105 en zal ontsluiten worden via het zijstraatje van de Oude Heerweg (langsheen de N70). Dit zijstraatje in asfalt loopt aan zuidwestelijke zijde tot tegen de verkavelingsplaats.

Na doortrekken van het zijstraatje ‘Oude Heerweg’ en aanleggen van een bijkomend keerpunt wordt een deel van het aanvraagperceel verkaveld in 2 bouwblokken van 3 aaneengesloten ééngezinswoningen, conform het RUP Kopkapel

Voor de ontsluiting van de verkaveling wordt een 4m brede rijweg voorzien in de vorm van een karrenspoor, bestaande uit 2 betonnen stroken van 1,10m breedte. De 0,80m brede zone tussen beide karrensporen en de zones ernaast worden verhard met een steenslagverharding.

 

De doodlopende rijweg eindigt op een aan te leggen keerpunt. Dit wordt maximaal aangelegd met grasbetontegels, die opgesloten worden door een platte boordsteen. In een straal van 4m rondom de te behouden zomereik worden geen verhardingen aangelegd. Op het einde van de rijweg worden 2 parkeerplaatsen voorzien die aangelegd worden met lijnvormige grasbetontegels, opgesloten door een platte boordsteen.

 

De aanleg van de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:

De bestaande zijstraat van de Oude Heerweg wordt enkel een stuk verlengd ifv de bijkomende 6 percelen, maar blijft een doorlopende weg.

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:

De uitbreiding van de weg is zeer beperkt. 

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

De weg wordt aangelegd om de aanpalende percelen te kunnen ontwikkelen. 

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 20/09/2023 tot 19/10/2023. Er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaar ingediend.

 

Dit bezwaar omvat volgende elementen: 

 

-De nieuwe woningen zullen inkijk veroorzaken, de woonruimte moet ingericht worden op het gelijkvloers.

- Het voorziene aantal publieke parkeerplaatsen is te beperkt

- De percelen zijn te klein om auto’s te kunnen parkeren op het eigen terrein

- Tijdens bemaling mag er geen schade veroorzaakt worden aan de te behouden bomen en de vegetatie op de aanpalende percelen. 

 

Het bezwaar wordt als volgt behandeld: 

 

- De nieuwe percelen worden ingeplant tuin tegen tuin, en zullen een tuinzone hebben van minimum 9m tot 23m diep. Dit is voldoende diep om de privacy van de aanpalende percelen te garanderen. De aanvraag betreft ook eengezinswoningen. 

- De verkavelingsaanvraag betreft slechts 6 percelen, die beschikken over een voortuinstrook waardoor auto’s op het eigen perceel kunnen geplaatst worden. Op het openbaar domein worden er twee publieke parkeerplaatsen voorzien. Gezien de ligging nabij het centrum en de aanwezigheid van lange private opritten en garages volstaan twee publieke parkeerplaatsen.

- Voor een eventuele bemaling wordt nog een aparte aanvraag ingediend, die dan zal beoordeeld worden en waarin de nodige voorzorgen zullen worden opgelegd. 

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan goed te keuren.

Feitelijke context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend door studiegroep Irtas, op het perceel Oude Heerweg 105, kadastraal gekend Afd. 1, sectie A, nrs. 942 R3, F3. De aanvraag omvat de aanleg van een nieuw stuk wegenis. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de rooilijn.

Argumentatie

Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door studiegroep Irtas voor een verkaveling voor 6 loten langsheen nieuw aan te leggen wegenis. De percelen zijn gelegen binnen het RUP Kopkapel. 

 

De verkaveling betreft een deel van de tuinzone van de eigendom Oude Heerweg 105 en zal ontsluiten worden via het zijstraatje van de Oude Heerweg (langsheen de N70). Dit zijstraatje in asfalt loopt aan zuidwestelijke zijde tot tegen de verkavelingsplaats.

Na doortrekken van het zijstraatje ‘Oude Heerweg’ en aanleggen van een bijkomend keerpunt wordt een deel van het aanvraagperceel verkaveld in 2 bouwblokken van 3 aaneengesloten ééngezinswoningen, conform het RUP Kopkapel

Voor de ontsluiting van de verkaveling wordt een 4m brede rijweg voorzien in de vorm van een karrenspoor, bestaande uit 2 betonnen stroken van 1,10m breedte. De 0,80m brede zone tussen beide karrensporen en de zones ernaast worden verhard met een steenslagverharding.

 

De doodlopende rijweg eindigt op een aan te leggen keerpunt. Dit wordt maximaal aangelegd met grasbetontegels, die opgesloten worden door een platte boordsteen. In een straal van 4m rondom de te behouden zomereik worden geen verhardingen aangelegd. Op het einde van de rijweg worden 2 parkeerplaatsen voorzien die aangelegd worden met lijnvormige grasbetontegels, opgesloten door een platte boordsteen.

 

De aanleg van de weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 

1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:

De bestaande zijstraat van de Oude Heerweg wordt enkel een stuk verlengd ifv de bijkomende 6 percelen, maar blijft een doorlopende weg.

2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:

De uitbreiding van de weg is zeer beperkt. 

3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:

De weg wordt aangelegd om de aanpalende percelen te kunnen ontwikkelen. 

4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:

Niet van toepassing.

5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 20/09/2023 tot 19/10/2023. Er werd tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaar ingediend.

 

Dit bezwaar omvat volgende elementen: 

 

-De nieuwe woningen zullen inkijk veroorzaken, de woonruimte moet ingericht worden op het gelijkvloers.

- Het voorziene aantal publieke parkeerplaatsen is te beperkt

- De percelen zijn te klein om auto’s te kunnen parkeren op het eigen terrein

- Tijdens bemaling mag er geen schade veroorzaakt worden aan de te behouden bomen en de vegetatie op de aanpalende percelen. 

 

Het bezwaar wordt als volgt behandeld: 

 

- De nieuwe percelen worden ingeplant tuin tegen tuin, en zullen een tuinzone hebben van minimum 9m tot 23m diep. Dit is voldoende diep om de privacy van de aanpalende percelen te garanderen. De aanvraag betreft ook eengezinswoningen. 

- De verkavelingsaanvraag betreft slechts 6 percelen, die beschikken over een voortuinstrook waardoor auto’s op het eigen perceel kunnen geplaatst worden. Op het openbaar domein worden er twee publieke parkeerplaatsen voorzien. Gezien de ligging nabij het centrum en de aanwezigheid van lange private opritten en garages volstaan twee publieke parkeerplaatsen.

- Voor een eventuele bemaling wordt nog een aparte aanvraag ingediend, die dan zal beoordeeld worden en waarin de nodige voorzorgen zullen worden opgelegd. 

Juridische context

Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3 en 4. 

Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De rooilijn, vervat in de verkavelingsaanvraag, ingediend door studiegroep Irtas, met betrekking tot een verkaveling met aanleg van wegenis gelegen te Lokeren, in de Oude Heerweg, 1ste afdeling, sectie A, nrs 942 R3, F3, wordt vastgesteld volgens het ingediend plan. 

Artikel 2

De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst Infrastructuur: 

 

ALGEMENE BEMERKINGEN OP HET DOSSIER WAARMEE REKENING MOET GEHOUDEN WORDEN:

1 – Voorafgaande opmerkingen:

▪ Het nieuwe deel openbaar domein wordt in 1 fase aangelegd: de rijweg, de riolering, de voetpaden en het groen worden samen aangelegd.

Na uitvoering gebeurt de voorlopige oplevering, de verkavelaar blijft 2 jaar verantwoordelijk voor regulier onderhoud en inboet van de afgestorven beplanting. De verkavelaar blijft nog gedurende 2 jaar verantwoordelijk voor eventuele onzichtbare gebreken aan riolering / wegenis of schade ingevolge bouwactiviteiten.

De definitieve oplevering gebeurt na deze 2 jaar, waarna de overdracht van het ‘publiek domein’ onmiddellijk kan gebeuren.

Het onderhoud en het beheer van de wegenis en de groenvoorziening dient tot aan de overdracht te gebeuren door de verkavelaar. De riolering moet gereinigd worden tegen de definitieve oplevering.

 

▪Vóór de aanvang der werken zal de verkavelaar een borg op eerste verzoek stellen ten bedrage van 20% van de raming der werken (= 20% van 294.912,46€). Dit geeft een totale borg van 58.982.49€. 

Na aanleg en goedkeuring door de stad zal de stad 80% van borgstelling vrijgeven (= 80% van 58.982,49€ = 47.185,99€). Na de definitieve oplevering wordt de resterende 20% vrijgegeven (= 11.796,50€). 

Het vrijgeven van de borgstelling kan enkel en alleen op basis van een attest van de stad dat de vrijgave mogelijk maakt.

 

▪Wanneer woningen worden gebouwd nà de realisatie van het openbaar domein (voetpaden, …) dient verplicht een plaatsbeschrijving opgemaakt te worden van de reeds aangelegde, aanpalende wegenis.

 

▪Alle openbare groenzones dienen door de verkavelaar te worden ingericht. Voor de beplanting moet het advies van de Groendienst gevolgd worden. De aanleg van de ‘openbare’ groenzones en eventuele speelpleinen dienen opgenomen te worden in de wegeniswerken en dienen aangelegd te worden in het eerst volgend plantseizoen op het beëindigen van de wegeniswerken. Het onderhoud en het herstel blijft ten laste van de aanvrager tot en met de definitieve oplevering.

De aanleg van de bermen langsheen percelen zijn verplicht aan te leggen in gras en worden als last opgelegd aan de aangelanden. Ook het onderhoud en herstel van deze bermen is de verantwoordelijkheid van de aangelanden. Dit dient in de verkoopsdocumenten te worden meegegeven zodat de kopers hiervan op de hoogte zijn en er nadien geen discussie kan ontstaan.

 

▪Per woning wordt een oprit voorzien met een breedte van max. 5m aangelegd volgens de standaard van Stad Lokeren. De aanleg van de oprit wordt door de verkavelaar als last opgelegd aan de aangelanden.

 

▪Ten laatste bij de eerste voorbereidende coördinatievergadering dient min. twee exemplaren van het volledige uitvoeringsdossier te worden overgemaakt aan de werkcontroleur van de stad. Ook de bevestiging van de borgstelling dient ten laatste tijdens de eerste coördinatievergadering overhandigd te worden aan de stad. Pas wanneer de bevestiging van borgstelling in het bezit van de stad is, kan een startdatum worden vastgelegd.

 

▪Volgende zones zijn na realisatie van de werken gratis over te dragen aan de stad:

alle gronden tussen de rooilijnen;

evt grachten, waterlopen, bufferbekken

evt groenzones

evt speelpleinzone

2 – Administratieve bepalingen – rekening te houden met:

Bestendig toezicht door de afgevaardigde van de stedelijke technische dienst is toegelaten met inschrijvingsmogelijkheid in het dagboek op de werf.

De verkavelaar dient in te staan voor de uitvoering van alle keuringen welke het standaardbestek 250 voorziet en die van toepassing kunnen zijn op het werk ( o.a. camera-onderzoek van de rioleringen ). Alle monsters worden beproefd zoals het Standaardbestek het voorschrijft. Een kopie van alle proefresultaten zal onverwijld na het bekend worden ervan aan de Stad bezorgd worden.

De datum van aanvang der werken dient op voorhand aangetekend meegedeeld te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Het Stadsbestuur zal uitgenodigd worden bij alle voorafgaandelijke coördinatievergaderingen en de werfvergaderingen met aannemer en/of nutsmaatschappijen alsook bij de voorlopige en de definitieve aanvaarding van de beide fasen.

Toepassing van minwaarden kan enkel mits het uitdrukkelijk akkoord van het Stadsbestuur en mits storting van de minwaarde in de stadskas. In die zin dient (bij de opstart van het project) ook de inschrijvingsformulier (met vermelding van alle eenheidsprijzen) van de aannemer aan de stad worden overgemaakt.

Minimum 4 weken vóór de voorlopige oplevering dienen de as-built plannen digitaal te worden overhandigd aan de stad Lokeren. De as-built plannen moeten aangeleverd worden in dwg-formaat en met GRB opmaak (layerstructuur, kleuren, lijntypes, symbolen,…). Tevens dienen voor alle kunstwerken Aquadata-fiches te worden afgeleverd zowel digitaal als uitgeschreven conform de Aquafin- richtlijnen. Er dient tevens een einddossier (technische fiches, proefverslagen, werfverslagen,… ) te worden overgemaakt aan de dienst Openbare Werken van de stad. De voorlopige oplevering kan niet doorgaan zolang deze documenten niet in het bezit zijn van de Stad.

Opmetingen zijn uit te voeren door een landmeterexpert in Lambert-coördinaten en de peilen moeten opgegeven worden in TAW, dit volgens de meest recente GRB-richtlijnen.

Het dossier dient te worden aangevuld met:

 een conform verklaard Technisch Verslag (grondverzet)

 dossier i.f.v. Tracimat (bij sloopwerken)

 het veiligheidcoördinatie-ontwerpdossier ( de persoon die belast is met de veiligheidcoördinatie dient te worden vermeld )

 …

 

3 – Technische bepalingen – rekening te houden met:

 

WATERAFVOER

DWA dient te worden gerealiseerd in grès, om onderhoudsredenen wordt als minimumdiameter van de DWA-riolering 300mm geëist.

Voor RWA wordt een helling van 2 à 3 pro mille toegestaan, voor DWA is het wenselijk een grotere helling te hanteren: indien mogelijk een helling van minimum van 5 pro mille om het risico op verstopping te verminderen.

Er worden enkel grès of betonnen inspectieputten toegelaten. Voor de DWA-riool moeten de betonnen putten uitbekleed worden (epoxy / hars). In de deksels van de inspectieputten op de hoofdrioleringen dienen “RWA- en DWA”- inscripties vast te zijn ingegoten.

Voor aansluitingen wordt volgende materiaalkeuze verplicht gesteld:

 Voor de huis- en de kolkaansluitingen wordt uitsluitend gebruik gemaakt van PP-leidingen (polypropyleen) – in grijze kleur.

 Voor de DWA-aansluitingen kan er gekozen worden voor ofwel PP (polypropyleen), ofwel grès – oranje kleur

Momenteel zijn hier PVC buizen voor voorzien. Deze worden NIET TOEGESTAAN. Ze moeten vervangen worden door de voorgeschreven PP-leidingen zoals hierboven beschreven.

Bij de voorlopige oplevering zullen alle bouwpercelen voorzien zijn van een regenwater- en een afvalwateraansluitputje. Alle aansluitputjes dienen te worden voorzien zonder stankafsluiter. RWA- en DWA-inscripties dienen vast te zijn ingegoten in het deksel en de plaats van de huisaansluitputjes zal gemarkeerd worden door middel van het inslijpen van een V-teken (vuil water) of een H-teken (hemelwater) in de boordsteen /greppel langs de weg.

Ingeval de regenwaterafvoer van de woning voorzien wordt naar een afwateringssloot is geen regenwateraansluitputje nodig. In dat geval moet de sloot ter hoogte van de afvoerbuis uitbekleed worden

Alle huisaansluitingen dienen te gebeuren met een minimale diepte van 80cm. Het principe om in de bovenste helft van de buis aan te sluiten dient maximaal aangehouden te worden.

Er dient rekening gehouden te worden met het bestaande maaiveldniveau zodat grondverzet beperkt wordt. De nieuwe rijweg mag het bestaande maaiveld niet overschrijden. Er mag bijgevolg niet worden opgehoogd.

 

Op de plannen moet de maaiveldniveau ’s van de aanpalende percelen worden meegegeven zodat hier naartoe gewerkt kan worden. Bij ondiepe percelen dient erover gewaakt dat eventuele terrassen lager worden aangelegd dan de vloerpas zodat deze, en de rest van de tuin, niet hoger worden aangelegd als de aanpalende percelen.

Voor de hemelwaterafvoer moet voldaan worden aan de bepalingen van art. 6.2.2.1.2 §4 van Vlarem II waarin is opgenomen dat onverminderd andere wettelijke bepalingen voor de afvoer van hemelwater de voorkeur gegeven moet worden aan de volgende afvoerwijzen in afnemende graad van prioriteit:

Opvang voor hergebruik

Infiltratie op eigen terrein (infiltratieoppervlakte van de infiltratievoorziening bedraagt minimaal 4m² / 100m² verharde opp.)

Buffering (voor Lokeren: min. 330m³/ha verharde opp.) met vertraagd lozen (voor Lokeren: 10l/s.ha verharde opp) in een oppervlaktewater of een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater

Lozing in de regenwaterafvoerleiding (RWA) in de straat

Hierbij stelt de code van goede praktijk dat slechts naar een volgende stap mag overgegaan worden als bewezen is dat de vooropgestelde maatregel technisch niet haalbaar is.

Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.

Indien er een pompstation voorzien is, dient dit compatibel te zijn met ons opvolgsysteem: de stad bezorgt de verkavelaar hiervoor de nodige bestekteksten

Voor verkavelingen zal er bovendien rekening gehouden moeten worden met het advies van Aquafin wat betreft het rioleringsstelsel

 

WEGENIS

▪Waar het voetpad niet naast een woning gelegen is, dient dit aan de buitenzijde opgesloten worden door middel van een boordsteen.

▪Alle betonstraatsteenverharding wordt afgeboord met een streklaag. De voorkeur wordt gegeven aan klinkers 22/22/10 (ifv onkruidbestrijding),

▪Ter plaatse van de aansluiting van de nieuwe wegenis met de bestaande wegenis dient erover gewaakt te worden dat geen plasvorming kan ontstaan. De nodige maatregelen daartoe zullen genomen worden, dit in overleg met de stad.

 

DIVERS

▪De rooilijn dient voorzien te worden langs de binnenzijde van de gracht, zodat de gracht volledig op openbaar domein komt te liggen en zodat het onderhoud van de gracht kan gebeuren door de stad.

▪ De nutsleidingen worden voorzien in een gemeenschappelijke sleuf, deze dient 1m breed te zijn en +/- 1m diep. De voorziene plaats voor de nutsleidingen moet worden aangeduid op het grondplan. De aannemer van de wegeniswerken zal instaan voor het uitgraven van deze gemeenschappelijke sleuf. Proximus zal kosteloos kunnen gebruik maken van de sleuf en zal daarvoor in ruil de verkaveling gratis voorzien van Telecom-infrastructuur, conform hun engagement aangegaan op 1.8.2000.

▪Na te kijken of er een nieuwe elektriciteitscabine moet ingeplant worden + navraag wat de eisen zijn wat toegang betreft (verharding, …)

▪Aandacht voor inplanting openbare verlichting, ivf bomen, opritten,… in overleg met nutsmaatschappij te bekijken.

▪Wat de werken door de nutsmaatschappijen betreft, hier valt de coördinatie ten laste van de verkavelaar!

Artikel 3

De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden 

uit het advies van de groenambtenaar:

 

Bomen : vellingen, bescherming en heraanplantingen:

 

Gunstig advies voor de op het plan ter vellen aangeduide bomen (fruitbomen, coniferen, andere…). Het betreffen niet waardevolle of niet doorslaggevend waardevolle bomen, die staan binnen (of vlakbij) de footprint van de op te trekken woningen of van de verharding. Er is vastgesteld dat twee bomen (vermoedelijk notelaars) reeds enige tijd geleden werden geringd, waardoor ze geen toekomst meer hebben.

De bomen in de waardevolle bomengroep in de zuidoost hoek moeten behouden blijven. Voor de daarin staande waardevolle en sterk beeldbepalende eik, die in de invloedssfeer staat van de werken, werden de gevraagde boomwortelvriendelijke aanpassingen aan de (funderings)opbouw van de verharding uitgewerkt in de dwarsprofielen.

Alle werken in de kroonprojectie van de eik moeten onder toezicht staan van of gebeuren door een ETW/ETT.

Op elk van de loten 1, 3 en 4 moeten 2 bomen geplant worden : een hoogstammige loofboom van 1ste of van 2de grootteorde (inheems of cultuurvariëteit) en bijkomend een boom naar keuze.

Op de andere loten (loten 2, 5 en 6) moet op elk lot minstens 1 boom, naar keuze, geplant worden. De aanplantingen moeten gebeuren uiterlijk in het eerstkomend plantseizoen volgend op de voltooiing van de ruwbouw.

Afstervende bomen moeten systematisch vervangen worden in het eerstkomend plantseizoen.

 

Voor de te behouden bomen zijn steeds volgende algemene beschermingsmaatregelen van toepassing:

Aanbrengen van onverplaatsbare werfhekkens, met klemmen tussen de hekkens en grondpinnen (piketten) in de steunvoeten, op 1m buiten de rand van de kroonprojectie van de boom/bomen. De zone hierbinnen is de boombeschermingszone. De werfhekkens moeten aangebracht worden ALVORENS nutsleidingswerken, graafwerken, sloopwerken,… of de eigenlijke bouwwerken starten.

De boombeschermingszone moet volledig afgesloten zijn, en mag dus niet betreden worden tijdens de volledige duur van de werken (alle werken, ook bv ‘binnenhuiswerken’ na de ruwbouw).

 

Uitzonderlijk mag betreding in deze zone enkel en alleen gebeuren NA plaatsbezoek en advies van een gecertificeerd boomdeskundige (ETW/ETT), en mogen werken alleen gebeuren door of onder begeleiding van een ETW/ETT.

 

Als algemene beschermingsmaatregel voor de groeiplaats geldt dat tijdens werken met gemotoriseerd materieel (bv kraan) in de kroonprojectie, de te berijden grond afgedekt moet worden met rijplaten om bodemverdichting te voorkomen.

Wortels met een diameter van meer dan 4cm mogen niet geamputeerd worden. Voor het plaatsen van nutsleidingen wordt maxi aal gewerkt met sleufloze technieken (bv handboring), om zo te onderpijpen onder de wortelzone.

Artikel 4

De eigenaar van de verkaveling is gehouden de gronden tussen de rooilijnen, samen met de infrastructuurwerken en nutsvoorzieningen, aan de stad over te dragen. De overdracht gebeurt vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad, om niet aan haar af te staan bij de definitieve oplevering van de laatst uit te voeren werken. Deze overdracht zal gebeuren nadat de stad zijn goedkeuring heeft gehecht aan het proces-verbaal van definitieve oplevering. De afgevaardigde van de stad zal daartoe op de voorlopige aanvaarding uitgenodigd worden. De eigenaar van de verkaveling zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.