Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP), artikel 47, eerste lid.
Op 1 januari 2025 fusioneren de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke. Dit heeft ook gevolgen voor de politiezone waarbij de politionele hulpverlening ook op het grondgebied van de gemeente Moerbeke zal moeten gebeuren. Een uitbreiding van de personeelsformatie van de politiezone Lokeren en overdracht van middelen dringt zich op.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassing aan de personeelsformatie en akkoord te gaan met de over te dragen middelen.
Bij besluit van 18 september 2023 gaf de gemeenteraad van de stad Lokeren zijn goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke.
Bij besluit van 19 september 2023 gaf de gemeenteraad van de gemeente Moerbeke zijn goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Deze beslissing heeft als gevolg dat politiezone Lokeren vanaf 1 januari 2025 tevens zal instaan voor de politionele dienstverlening op het grondgebied van de gemeente Moerbeke. Deze beslissing noodzaakt een aanpassing aan de huidige personeelsformatie van de politiezone Lokeren alsook een verschuiving van de noodzakelijke personele, materiële en financiële middelen van de politiezone Regio Puyenbroeck naar de politiezone Lokeren.
Een gezamenlijke nota met de omschrijving van de personele, materiële en financiële middelen die overgedragen dienen te worden naar de politiezone Lokeren, werd opgesteld na diverse onderhandelingen tussen beide korpschefs. De inhoud van de nota maakt deel uit van dit besluit en zal tevens voorgelegd worden aan het politiecollege van de politiezone Regio Puyenbroeck.
De voorgestelde personeelsformatie kreeg een gunstig advies van het Basis Overlegcomité Politie 107 van de Politiezone Lokeren van 13 juni 2023;
Aan de gemeenteraad van de stad Lokeren wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassing aan de personeelsformatie alsook met de over te dragen middelen.
Er zal gelijktijdig een akkoord gevraagd worden aan de gemeenteraad van de gemeente Moerbeke.
Personele middelen
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 werd de personeelsformatie van het operationeel personeel en van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie vastgesteld als volgt:
Formatie van het operationeel personeel:
Officierenkader:
1 hoofdcommissaris van politie, korpschef
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten:
- lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat / dienst intern toezicht
- directie operaties
- lokale recherchedienst
- dienst interventie en onthaal
- beleid en operationele coördinatie en steun
Middenkader:
19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan:
- 2 lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat
- 1 directie operaties
- 5 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent
- 9 dienst interventie en onthaal
- 1 dienst wijkwerking
- 1 verkeerdienst
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV
Basiskader:
70 inspecteurs van politie, waarvan:
- 11 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel
- 38 dienst interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 7 dienst onthaal
- 10 dienst wijkwerking
- 4 verkeerdienst
Formatie van het operationeel of statutair administratief en logistiek personeel
Basiskader of Calog niveau C
4 inspecteurs van politie of 4 assistenten - niveau C, waarvan:
- 1 inspecteur of assistent – niveau C directie operaties
- 1 inspecteur of assistent – niveau C dienst ICT
- 2 inspecteurs of assistenten – niveau C functioneel beheerder voor de dienst gerechtelijk secretariaat
Formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel
Statutair
1 adviseur – niveau A klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning
1 adviseur – niveau A klasse 2 Jurist en DPO
3 consulenten - niveau B
1 consulent - niveau B -ICT
1 consulent - niveau B -milieuhandhaving
14 assistenten – niveau C
Contractueel
3 hulpkrachten – niveau D. Eén betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Op basis van een grondige analyse van de beschikbare cijfergegevens over het aantal politionele interventies, de criminaliteitsfenomen alsook de verkeersveiligheid op het grondgebied van de gemeente Moerbeke, werd de te verwachten bijkomende werklast voor de politiezone Lokeren berekend.
Teneinde een gelijkwaardige politionele dienstverlening binnen de basispolitiezorg over het volledige grondgebied van de politiezone Lokeren te kunnen garanderen (betreft de uitvoering van de zeven basisfunctionaliteiten zijnde wijkwerking, onthaal, interventie, politionele slachtofferbejegening, lokale opsporing en lokaal onderzoek, handhaving van de openbare orde en verkeer), is een aanpassing van de huidige personeelsformatie noodzakelijk.
1. Dienst interventie en onthaal
Voor de uitvoering van de functionaliteit interventie is de inzet van een derde interventieploeg 24/7 noodzakelijk teneinde alle bijkomende interventies te kunnen behandelen alsook de interventietermijnen in de regio noord van het grondgebied te beperken. Er zal tevens op regelmatige basis voorzien worden in een bijkomend onthaalpunt in de noordelijke sector van het grondgebied.
De dienst interventie en onthaal dient hiervoor versterkt te worden met bijkomend 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs.
2. Wijkwerking
De minimale norm zoals vastgelegd in de omzendbrief PLP10 voorziet 1 wijkinspecteur per 4000 inwoners.
Een uitbreiding met 2 inspecteurs binnen de dienst wijkwerking is noodzakelijk.
3. Verkeer
We wensen éénzelfde verkeershandhavingsbeleid te voeren over het volledige grondgebied van de politiezone.
Een uitbreiding van de verkeersdienst met 1 inspecteur is noodzakelijk.
4. Lokale Recherchedienst
Een verwachte toename van het aantal opsporings- en gerechtelijke onderzoeken alsook de toenemende vraag om beschikbare informatie in het kader van radicalisering beter en efficiënter te exploreren, noodzaakt ons tot deze dienst te versterken. Deze bijkomende capaciteit zal tevens noodzakelijk zijn voor de opvolging van schijnhuwelijken door de lokale recherchedienst en de bijkomende werklast die gecreëerd wordt door de opstart van het Family Justice Center van 2024.
Een uitbreiding van de Lokale Recherchedienst met 1 inspecteur is noodzakelijk.
5. Gerechtelijk secretariaat / Lokaal informatiekruispunt
De werking van onze Lokale Wapen Unit dient geoptimaliseerd te worden, dit wordt momenteel slechts als secundaire opdracht uitgevoerd door een interventielid.
De uitbreiding van ons grondgebied noodzaakt dan ook een versterking van deze dienst met 1 hoofdinspecteur of inspecteur met bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie die verantwoordelijk zal zijn voor de Lokale Wapen Unit.
Er is tevens nood aan de uitbreiding van deze dienst met 1 assistent voor de administratieve afhandeling van verkeersovertredingen in het kader van GAS 5 alsook de bijkomende verkeersinbreuken ingevolge de uitbreiding van het grondgebied. Deze bijkomende capaciteit zal tevens aangewend worden voor het digitaliseringsproces van alle processen-verbaal dat vanaf 2024 geïntroduceerd zal worden voor alle politiezones.
6. Dienst Personeel / Logistiek / ICT / Financiën
Teneinde de werking van de dienst Financiën verder te optimaliseren is er nood aan een uitbreiding met 1 consulent met financiële kennis. Deze zal tevens de bijkomende administratieve werklast binnen de dienst PLIF door de uitbreiding van het organiek kader ingevolge de fusie opvangen.
Hoofdcommissaris van politie Dirk De Paepe stelt voor om 6 plaatsen voor inspecteur van politie voor de dienst interventie onmiddellijk vacant te verklaren gelet de heel waarschijnlijk beperkte budgettaire gevolgen omwille van het feit dat de effectieve inplaatsstelling hoogstwaarschijnlijk niet meer in 2024 kan gerealiseerd worden.
Het betreffen geen betrekkingen zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch gespecialiseerde betrekkingen. De korpschef stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
• De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen.
• De betrekkingen niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De korpschef stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Hoofdcommissaris van politie Dirk De Paepe stelt ook voor om de 2 plaatsen voor hoofdinspecteur van politie voor de dienst interventie onmiddellijk vacant te verklaren en de medewerkers die momenteel de basisopleiding tot hoofdinspecteur volgen de kans te geven om terug te keren naar de politiezone Lokeren.
Het betreffen geen betrekkingen zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch gespecialiseerde betrekkingen. De korpschef stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
• De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen.
• De betrekkingen niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
De korpschef stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus
Overdracht financiële middelen - federale toelage
Na mondeling overleg met Binnenlandse Zaken werd bepaald dat het deel van de federale toelage dat gekoppeld is aan de gemeente Moerbeke en vanaf 1 januari 2025 moet doorgestort worden naar de politiezone Lokeren, zal berekend worden op basis van de KUL-norm die werd toegekend aan de gemeente Moerbeke.
Het koninklijk besluit betreffende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone voorziet 8.6 als KUL-norm voor de gemeente Moerbeke wat tevens overeenstemt met 12.32 % van de politiezone Regio Puyenbroeck.
Overdracht personele middelen
Er werd overeengekomen dat voor het bepalen van het aantal over te hevelen medewerkers van de politiezone Regio Puyenbroeck naar de politiezone Lokeren eveneens de KUL-norm als basis zal worden genomen, meer bepaald 8.6 voltijdse equivalenten bestaande uit 7.6 inspecteurs en 1 hoofdinspecteur. Deze zullen worden toegevoegd aan de KUL-norm van de politiezone Lokeren. Er zullen geen gedwongen mutaties worden uitgevoerd, de overdracht geschiedt op vrijwillige basis. Indien er onvoldoende vrijwilligers zijn zullen er “lege stoelen” worden overgeheveld.
Overdracht materiële middelen
Er werd overeengekomen dat twee voertuigen alsook twee elektrische fietsen van de politiezone Regio Puyenbroeck die momenteel in gebruik zijn binnen het grondgebied van Moerbeke, zullen worden overgedragen aan de politiezone Lokeren.
Alle roerende goederen met inbegrip van de goederen die deel uitmaken van de individuele en functionele uitrusting van de over te hevelen medewerkers (effectieven en “lege stoelen”) worden mee overgedragen aan de politiezone Lokeren.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie.
Koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;
Koninklijk besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie;
Koninklijk besluit van 15 januari 2003 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone;
Ministeriële omzendbrief PLP 10 van 9 oktober 2001 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;
Gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader;
Gunstig advies van het Basis Overlegcomité Politie 107 van 13 juni 2023.
De gemeenteraad stelt de personeelsformatie van het operationeel personeel en van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie ingevolge de fusie met de gemeente Moerbeke als volgt vast:
Formatie van het operationeel personeel:
Officierenkader:
1 hoofdcommissaris van politie - korpschef
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten:
- lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat / dienst intern toezicht
- directie operaties
- lokale recherchedienst
- dienst interventie en onthaal
- beleid en operationele coördinatie en steun
Middenkader +2
21 hoofdinspecteurs van politie, waarvan:
- 2 lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat
- 1 directie operaties
- 5 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel, een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politie-assistent
- 11 dienst interventie en onthaal
- 1 dienst wijkwerking
- 1 verkeerdienst
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV
Basiskader +11
81 inspecteurs van politie, waarvan:
- 12 lokale recherchedienst
- 44 dienst interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 8 dienst onthaal
- 12 dienst wijkwerking
- 5 verkeerdienst
Middenkader of basiskader met bevoegdheid ‘officier van gerechtelijke politie’ +1
2 hoofdinspecteurs of inspecteurs van politie met bevoegdheid ‘officier van gerechtelijk politie’, waarvan:
- 1 Dienst LWU
- 1 Directie Operaties
Formatie van het operationeel of statutair administratief en logistiek personeel
Basiskader of assistent - niveau C
3 inspecteurs van politie of 3 assistenten - niveau C, waarvan:
- 1 inspecteur of assistent - niveau C - dienst ICT
- 2 inspecteurs of assistenten - niveau C - functioneel beheerder voor dienst gerechtelijk secretariaat
Formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel
Statutair +2
1 adviseur – niveau A klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning
1 adviseur – niveau A klasse 2 Jurist en DPO
4 consulenten - niveau B
1 consulent - niveau B - ICT
1 consulent - niveau B -milieuhandhaving
15 assistenten – niveau C
Contractueel
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau) Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe organogram van de politiezone Lokeren zoals gevoegd in bijlage aan dit besluit en van de financiële nota voor het dienstjaar 2024 toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad verklaart in de nieuwe formatie van het operationeel personeel 6 plaatsen van inspecteur van politie – dienst interventie en 2 plaatsen van hoofdinspecteur van politie – dienst interventie onmiddellijk vacant.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast: De selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen.
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.