De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning.
De stad wil ter hoogte van de carpoolparking een Hoppinpunt creëren.
Er wordt hiertoe een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van een fietsverbinding en bushaltes langsheen de Wolfsakker.
Langs beide kanten van de weg worden bushaltes aangelegd. De busperrons worden aangelegd volgens de voorwaarden van De Lijn en voorzien van een bushalte zonder zijwanden.
Het huidige fietspad eindigt aan de fietsenstalling bij de carpoolparking. Het fietspad wordt in deze aanvraag doorgetrokken tot na de bocht. Verder wordt een minimum aan voetpad aangelegd om veilig en comfortabel beide bushaltes te kunnen bereiken.
Het nieuwe fietspad wordt aangelegd in rode asfalt. De nieuwe voetpaden in betonstraatstenen. Alle nieuwe verharding zal afwateren in de groenzones. De wadi wordt een stuk heraangelegd.
Er is een nieuw rooilijnplan opgemaakt. De gronden zijn reeds in eigendom van de stad.
De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de zaak der wegen.
De wijziging aan een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De nieuwe rooilijn wordt voorzien ifv de aanleg van het fietspad om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14/10/2023 tot 12/11/2023. Er werden geen bezwaren ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de rooilijn goed te keuren.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een fietspad en bushaltes in de Wolfsakker. De aanvraag betreft ook de goedkeuring van de rooilijn.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de rooilijn.
De stad wil ter hoogte van de carpoolparking een Hoppinpunt creëren.
Er wordt hiertoe een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van een fietsverbinding en bushaltes langsheen de Wolfsakker.
Langs beide kanten van de weg worden bushaltes aangelegd. De busperrons worden aangelegd volgens de voorwaarden van De Lijn en voorzien van een bushalte zonder zijwanden.
Het huidige fietspad eindigt aan de fietsenstalling bij de carpoolparking. Het fietspad wordt in deze aanvraag doorgetrokken tot na de bocht. Verder wordt een minimum aan voetpad aangelegd om veilig en comfortabel beide bushaltes te kunnen bereiken.
Het nieuwe fietspad wordt aangelegd in rode asfalt. De nieuwe voetpaden in betonstraatstenen. Alle nieuwe verharding zal afwateren in de groenzones. De wadi wordt een stuk heraangelegd.
Er is een nieuw rooilijnplan opgemaakt. De gronden zijn reeds in eigendom van de stad.
De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de zaak der wegen.
De wijziging aan een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De nieuwe rooilijn wordt voorzien ifv de aanleg van het fietspad om de veiligheid voor het langzaam verkeer te verbeteren.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De rooilijn wijzigt niets aan de bestaande trage wegenstructuur.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. Het ontwerp wordt opgemaakt om de verkeersveiligheid te vergroten.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14/10/2023 tot 12/11/2023. Er werden geen bezwaren ingediend.
Decreet betreffende de Omgevingsvergunning d.d. 25/04/2014, afdeling 2 voor de Gewone Vergunningsprocedure.
Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, artikel 3, 4 en 12.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;
Het rooilijnplan wordt goedgekeurd.