De gemeenteraad is bevoegd conform artikel 349 van het decreet lokaal bestuur.
In zitting van 18 september 2023 keurde de gemeenteraad het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke goed. De gemeenteraad van Moerbeke deed dit in zitting van 19 september 2023.
Artikel 349 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenten die het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging goedgekeurd hebben, vanaf dat ogenblik in een periode van lopende zaken treden.
Het DLB omschrijft niet wat onder de noemer lopende zaken valt. In de praktijk wordt echter aangenomen dat de volgende aangelegenheden tot de lopende zaken behoren:
De bedoeling is om te vermijden dat de betrokken gemeenten in die laatste periode voor de fusie nog snel ingrijpende beslissingen zouden kunnen nemen die de fusiegemeente zouden kunnen bezwaren, vooral vanuit financieel oogpunt.
Artikel 349, eerste lid, laatste zin, DLB bepaalt daarnaast dat handelingen die niet tot deze lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten. De manier waarop dit overleg ingevuld wordt, behoort tot de lokale autonomie. De gemeenten zijn dus vrij om te bepalen hoe ze dat overleg invullen.
In dit kader werd een afsprakennota opgemaakt met betrekking tot budgettaire wijzigingen tijdens de periode van lopende zaken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze afsprakennota goed te keuren.
In zitting van 18 september 2023 keurde de gemeenteraad het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke goed. De gemeenteraad van Moerbeke deed dit in zitting van 19 september 2023.
Artikel 349 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenten die het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging goedgekeurd hebben, vanaf dat ogenblik in een periode van lopende zaken treden.
Het DLB omschrijft niet wat onder de noemer lopende zaken valt. In de praktijk wordt echter aangenomen dat de volgende aangelegenheden tot de lopende zaken behoren:
De bedoeling is om te vermijden dat de betrokken gemeenten in die laatste periode voor de fusie nog snel ingrijpende beslissingen zouden kunnen nemen die de fusiegemeente zouden kunnen bezwaren, vooral vanuit financieel oogpunt.
Artikel 349, eerste lid, laatste zin, DLB bepaalt daarnaast dat handelingen die niet tot deze lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten. De manier waarop dit overleg ingevuld wordt, behoort tot de lokale autonomie. De gemeenten zijn dus vrij om te bepalen hoe ze dat overleg invullen.
In dit kader werd een afsprakennota opgemaakt met betrekking tot budgettaire wijzigingen tijdens de periode van lopende zaken.
De afsprakennota werd opgesteld om ervoor te zorgen dat het voor alle entiteiten duidelijk is hoe er dient omgegaan te worden met nieuwe of hogere uitgaven dan ingeschat in het laatst goedgekeurde meerjarenplan en budget 2024.
Artikel 349 decreet lokaal bestuur.
De afsprakennota m.b.t. budgettaire wijzigingen tijdens de periode van 'lopende zaken' wordt goedgekeurd.