Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00189 - Fusie Lokeren - Moerbeke. Afsprakennota lopende zaken. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2023_GR_00189 - Fusie Lokeren - Moerbeke. Afsprakennota lopende zaken. Goedkeuring. 2023_GR_00189 - Fusie Lokeren - Moerbeke. Afsprakennota lopende zaken. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd conform artikel 349 van het decreet lokaal bestuur. 

Toelichting

In zitting van 18 september 2023 keurde de gemeenteraad het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke goed. De gemeenteraad van Moerbeke deed dit in zitting van 19 september 2023.

Artikel 349 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenten die het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging goedgekeurd hebben, vanaf dat ogenblik in een periode van lopende zaken treden. 

Het DLB omschrijft niet wat onder de noemer lopende zaken valt. In de praktijk wordt echter aangenomen dat de volgende aangelegenheden tot de lopende zaken behoren:

  1. de dringende zaken, zelfs al zijn het zaken van algemeen poli­tiek belang, waarvan de regeling niet redelijkerwijs kan worden uitgesteld;
  2. de zaken van dagelijks bestuur waarvan het belang gering is;
  3. de zaken die meer zijn dan zaken van dagelijks bestuur maar ook geen algemeen politiek belang hebben, zoals:
    1. de normale voortzetting of beëindiging van een regelmatig ingezette procedure;
    2. zaken die voor de periode van lopende zaken beleidsmatig beslecht zijn en de besturen zonder overhaasting kunnen afwerken.

De bedoeling is om te vermijden dat de betrokken gemeenten in die laatste periode voor de fusie nog snel ingrijpende beslissingen zouden kunnen nemen die de fusiegemeente zouden kunnen bezwaren, vooral vanuit financieel oog­punt. 

Artikel 349, eerste lid, laatste zin, DLB bepaalt daarnaast dat handelingen die niet tot deze lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten. De manier waarop dit overleg ingevuld wordt, behoort tot de lokale autonomie. De gemeenten zijn dus vrij om te bepalen hoe ze dat overleg invullen. 

In dit kader werd een afsprakennota opgemaakt met betrekking tot budgettaire wijzigingen tijdens de periode van lopende zaken. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze afsprakennota goed te keuren.

Feitelijke context

In zitting van 18 september 2023 keurde de gemeenteraad het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke goed. De gemeenteraad van Moerbeke deed dit in zitting van 19 september 2023.

Artikel 349 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenten die het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging goedgekeurd hebben, vanaf dat ogenblik in een periode van lopende zaken treden. 

Het DLB omschrijft niet wat onder de noemer lopende zaken valt. In de praktijk wordt echter aangenomen dat de volgende aangelegenheden tot de lopende zaken behoren:

  1. de dringende zaken, zelfs al zijn het zaken van algemeen poli­tiek belang, waarvan de regeling niet redelijkerwijs kan worden uitgesteld;
  2. de zaken van dagelijks bestuur waarvan het belang gering is;
  3. de zaken die meer zijn dan zaken van dagelijks bestuur maar ook geen algemeen politiek belang hebben, zoals:
    1. de normale voortzetting of beëindiging van een regelmatig ingezette procedure;
    2. zaken die voor de periode van lopende zaken beleidsmatig beslecht zijn en de besturen zonder overhaasting kunnen afwerken.

De bedoeling is om te vermijden dat de betrokken gemeenten in die laatste periode voor de fusie nog snel ingrijpende beslissingen zouden kunnen nemen die de fusiegemeente zouden kunnen bezwaren, vooral vanuit financieel oog­punt.

Artikel 349, eerste lid, laatste zin, DLB bepaalt daarnaast dat handelingen die niet tot deze lopende zaken behoren, worden gesteld na een verplicht overleg tussen de gemeenten. De manier waarop dit overleg ingevuld wordt, behoort tot de lokale autonomie. De gemeenten zijn dus vrij om te bepalen hoe ze dat overleg invullen. 

In dit kader werd een afsprakennota opgemaakt met betrekking tot budgettaire wijzigingen tijdens de periode van lopende zaken. 

Argumentatie

De afsprakennota werd opgesteld om ervoor te zorgen dat het voor alle entiteiten duidelijk is hoe er dient omgegaan te worden met nieuwe of hogere uitgaven dan ingeschat in het laatst goedgekeurde meerjarenplan en budget 2024.

Juridische context

Artikel 349 decreet lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De afsprakennota m.b.t. budgettaire wijzigingen tijdens de periode van 'lopende zaken' wordt goedgekeurd.