De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikels 40 en 41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.
Het Vlaams EnergieBedrijf, kortweg VEB, werd op 25 januari 2012 opgericht door het Vlaams Gewest op basis van het decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf, met als doel activiteiten te ontwikkelen inzake energiebesparing en energielevering. Het VEB is volledig in handen van de Vlaamse Overheid.
Het VEB voerde een aantal gunningsprocedures voor verschillende raamovereenkomsten. In deze gegunde raamovereenkomsten treedt het VEB op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° a) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016, waarbij zij gecentraliseerde en aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van artikel 2, 7° b) en artikel 2, 8° van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016 uitvoert.
Lokale besturen kunnen, indien gewenst, toetreden tot deze raamovereenkomsten, zonder zelf een gunningsprocedure te moeten organiseren.
De stad Lokeren wenst in te stappen op volgende raamovereenkomsten van het VEB, omdat deze interessant zijn voor ons bestuur:
Het VEB fungeert als aankoopcentrale. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren (art. 47, §2 wet overheidsopdrachten, 17 juni 2016).
Met betrekking tot de thema's van de raamovereenkomsten staat het de stad Lokeren steeds vrij om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Het intekenen op raamovereenkomsten brengt geen verplichting met zich mee om altijd te werken met de raamovereenkomst wat betreft de plaatsingsprocedure van overheidsopdrachten.
Bij elk apart project dat wordt opgestart in het kader van deze raamovereenkomsten zal het project en het te besteden budget ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan. Met andere woorden: het begrip dagelijks bestuur blijft gelden ondanks de vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Concreet wenst de dienst INFRA gebruik te maken van bovenvermelde raamovereenkomsten omwille van volgende zaken:
Door toe te treden tot deze verschillende raamovereenkomsten kan gespecialiseerde ondersteuning gegeven worden aan onze dienst INFRA op het vlak van HVAC-technieken, de studie en het doordacht plaatsen van zonnepanelen op het stedelijk patrimonium en de verduurzaming van het stedelijk patrimonium, waardoor sneller en vlotter werk gemaakt kan worden van de in dit kader te nemen stappen en noodzakelijk (al dan niet wettelijk verplichte) uit te voeren ingrepen en aanpassingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de verschillende raamovereenkomsten van het VEB goed te keuren zodat ingeval van noodwendigheid, kan afgenomen worden van deze raamovereenkomsten.
Het Vlaams EnergieBedrijf, kortweg VEB, werd op 25 januari 2012 opgericht door het Vlaams Gewest op basis van het decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf, met als doel activiteiten te ontwikkelen inzake energiebesparing en energielevering. Het VEB is volledig in handen van de Vlaamse Overheid.
Het VEB voerde een aantal gunningsprocedures voor verschillende raamovereenkomsten. In deze gegunde raamovereenkomsten treedt het VEB op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° a) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016, waarbij zij gecentraliseerde en aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van artikel 2, 7° b) en artikel 2, 8° van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016 uitvoert.
Lokale besturen kunnen, indien gewenst, toetreden tot deze raamovereenkomsten, zonder zelf een gunningsprocedure te moeten organiseren.De stad Lokeren wenst in te stappen op volgende raamovereenkomsten van het VEB, omdat deze interessant zijn voor ons bestuur:
Het VEB fungeert als aankoopcentrale. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren (art. 47, §2 wet overheidsopdrachten, 17 juni 2016).
Met betrekking tot de thema's van de raamovereenkomsten staat het de stad Lokeren steeds vrij om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Het intekenen op raamovereenkomsten brengt geen verplichting met zich mee om altijd te werken met de raamovereenkomst wat betreft de plaatsingsprocedure van overheidsopdrachten.
Bij elk apart project dat wordt opgestart in het kader van deze raamovereenkomsten zal het project en het te besteden budget ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan. Met andere woorden: het begrip dagelijks bestuur blijft gelden ondanks de vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Concreet wenst de dienst INFRA gebruik te maken van bovenvermelde raamovereenkomsten omwille van volgende zaken:
Door toe te treden tot deze verschillende raamovereenkomsten kan gespecialiseerde ondersteuning gegeven worden aan onze dienst INFRA op het vlak van HVAC-technieken, de studie en het doordacht plaatsen van zonnepanelen op het stedelijk patrimonium en de verduurzaming van het stedelijk patrimonium, waardoor sneller en vlotter werk gemaakt kan worden van de in dit kader te nemen stappen en noodzakelijk (al dan niet wettelijk verplichte) uit te voeren ingrepen en aanpassingen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6°; artikel 47 en artikel 129 (Gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales).
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring te geven voor de toetreding tot onderstaande raamovereenkomsten van het Vlaams EnergieBedrijf (VEB), die optreedt als aankoopcentrale:
In het kader van de toetreding tot voormelde raamovereenkomsten de bijhorende algemene voorwaarden goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.