Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00186 - Toetreding tot verschillende raamovereenkomsten van het Vlaams Energiebedrijf. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2023_GR_00186 - Toetreding tot verschillende raamovereenkomsten van het Vlaams Energiebedrijf. Goedkeuring. 2023_GR_00186 - Toetreding tot verschillende raamovereenkomsten van het Vlaams Energiebedrijf. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, in uitvoering van artikels 40 en  41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen.

Toelichting

Het Vlaams EnergieBedrijf, kortweg VEB, werd op 25 januari 2012 opgericht door het Vlaams Gewest op basis van het decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf, met als doel activiteiten te ontwikkelen inzake energiebesparing en energielevering. Het VEB is volledig in handen van de Vlaamse Overheid.

Het VEB voerde een aantal gunningsprocedures voor verschillende raamovereenkomsten. In deze gegunde raamovereenkomsten treedt het VEB op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° a) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016, waarbij zij gecentraliseerde en aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van artikel 2, 7° b) en artikel 2, 8° van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016 uitvoert. 

Lokale besturen kunnen, indien gewenst, toetreden tot deze raamovereenkomsten, zonder zelf een gunningsprocedure te moeten organiseren.

De stad Lokeren wenst in te stappen op volgende raamovereenkomsten van het VEB, omdat deze interessant zijn voor ons bestuur:

  1. Raamovereenkomst m.b.t. de opmaak van duurzame vastgoedstrategie en ondersteuning bij uitvoering (opdracht nr. 2022/HFB/MPMO/97100)
  2. Raamovereenkomst m.b.t. energieprestatiecertificaten niet-residentiële gebouwen (opdracht nr. EE_2023_0_034)
  3. Raamovereenkomst PV panelen (opdracht nr. EE_2023_0_036)
  4. Raamovereenkomst m.b.t. Aanneming - HVAC (verwarming, ventilatie en airco)/SWW (sanitair warm water) (EE_2019_0_010).

Het VEB fungeert als aankoopcentrale. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren (art. 47, §2 wet overheidsopdrachten, 17 juni 2016).

Met betrekking tot de thema's van de raamovereenkomsten staat het de stad Lokeren steeds vrij om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Het intekenen op raamovereenkomsten brengt geen verplichting met zich mee om altijd te werken met de raamovereenkomst wat betreft de plaatsingsprocedure van overheidsopdrachten.

Bij elk apart project dat wordt opgestart in het kader van deze raamovereenkomsten zal het project en het te besteden budget ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan. Met andere woorden: het begrip dagelijks bestuur blijft gelden ondanks de vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

Concreet wenst de dienst INFRA gebruik te maken van bovenvermelde raamovereenkomsten omwille van volgende zaken:

  • Vastgoedstrategie: enkel via een duurzame vastgoedstrategie is het haalbaar om het publiek vastgoed, stap voor stap en op een betaalbare wijze, te transformeren naar een klimaatneutrale en klimaatbestendige patrimonium.
  • Verwarmen en koelen – Dit raamcontract bestaat uit 2 delen: voorafgaande studie EN aannemingsbestek voor o.a.:
    • Muylaertstraat 19 - Sporthal Eksaarde – stookplaatsrenovatie (vervanging mazout)
    • Bobijnerslaan 2 - De Kringwinkel – stookplaatsrenovatie
    • Daknam - Kerk – stookplaatsrenovatie
    • Hoogstraat 192 - SBS Staakte (i.f.v. vervanging warmtepompen)
  • Energieprestatiecertificaat (EPC_NR), voor o.a.:
    • Dam 67 - Stedelijke Basisschool Eksaarde + sporthal
    • Eksaarde-dorp 86 - Kinderdagverblijf Wistik en bibliotheek
    • Groendreef 8 - Kunstacademie Ter Beuken
    • Groentemarkt 1 - Stadhuis
    • Hoogstraat 192 -  Stedelijke Basisschool Staakte
    • Kerkplein 3 - Bibliotheek
    • Kerkplein 5 - Cultureel Centrum + Cultuurcafé
    • Markt 15A - Museum
    • Markt 2 - Infopunt toerisme
    • Oude Vismijn 34 - Politie Lokeren
    • Spoele 37 - Kinderdagverblijf Patjoepelke
    • Spoele 40 - Stedelijke Basisschool Spoele
    • Sportlaan 2 - Sportcomplex 
    • Sportlaan 4 - Kinderdagverblijf Patjoepelke
    • Torenstraat 1 - Cultureel Centrum
  • Zonnepanelen met eigen middelen – gratis haalbaarheidsstudie voor alle Stadsgebouwen (eigendom).

Door toe te treden tot deze verschillende raamovereenkomsten kan gespecialiseerde ondersteuning gegeven worden aan onze dienst INFRA op het vlak van HVAC-technieken, de studie en het doordacht plaatsen van zonnepanelen op het stedelijk patrimonium en de verduurzaming van het stedelijk patrimonium, waardoor sneller en vlotter werk gemaakt kan worden van de in dit kader te nemen stappen en noodzakelijk (al dan niet wettelijk verplichte) uit te voeren ingrepen en aanpassingen.

Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de verschillende raamovereenkomsten van het VEB goed te keuren zodat ingeval van noodwendigheid, kan afgenomen worden van deze raamovereenkomsten.

Feitelijke context

Het Vlaams EnergieBedrijf, kortweg VEB, werd op 25 januari 2012 opgericht door het Vlaams Gewest op basis van het decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf, met als doel activiteiten te ontwikkelen inzake energiebesparing en energielevering. Het VEB is volledig in handen van de Vlaamse Overheid.

Het VEB voerde een aantal gunningsprocedures voor verschillende raamovereenkomsten. In deze gegunde raamovereenkomsten treedt het VEB op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° a) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016, waarbij zij gecentraliseerde en aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van artikel 2, 7° b) en artikel 2, 8° van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016 uitvoert. 

Lokale besturen kunnen, indien gewenst, toetreden tot deze raamovereenkomsten, zonder zelf een gunningsprocedure te moeten organiseren.

Argumentatie

De stad Lokeren wenst in te stappen op volgende raamovereenkomsten van het VEB, omdat deze interessant zijn voor ons bestuur:

  1. Raamovereenkomst m.b.t. de opmaak van duurzame vastgoedstrategie en ondersteuning bij uitvoering (opdracht nr. 2022/HFB/MPMO/97100)
  2. Raamovereenkomst m.b.t. energieprestatiecertificaten niet-residentiële gebouwen (opdracht nr. EE_2023_0_034)
  3. Raamovereenkomst PV panelen (opdracht nr. EE_2023_0_036)
  4. Raamovereenkomst m.b.t. Aanneming - HVAC (verwarming, ventilatie en airco)/SWW (sanitair warm water) (EE_2019_0_010).

Het VEB fungeert als aankoopcentrale. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren (art. 47, §2 wet overheidsopdrachten, 17 juni 2016).

Met betrekking tot de thema's van de raamovereenkomsten staat het de stad Lokeren steeds vrij om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Het intekenen op raamovereenkomsten brengt geen verplichting met zich mee om altijd te werken met de raamovereenkomst wat betreft de plaatsingsprocedure van overheidsopdrachten.

Bij elk apart project dat wordt opgestart in het kader van deze raamovereenkomsten zal het project en het te besteden budget ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan. Met andere woorden: het begrip dagelijks bestuur blijft gelden ondanks de vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

Concreet wenst de dienst INFRA gebruik te maken van bovenvermelde raamovereenkomsten omwille van volgende zaken:

  • Vastgoedstrategie: enkel via een duurzame vastgoedstrategie is het haalbaar om het publiek vastgoed, stap voor stap en op een betaalbare wijze, te transformeren naar een klimaatneutrale en klimaatbestendige patrimonium.
  • Verwarmen en koelen – Dit raamcontract bestaat uit 2 delen: voorafgaande studie EN aannemingsbestek voor o.a.:
    • Muylaertstraat 19 - Sporthal Eksaarde – stookplaatsrenovatie (vervanging mazout)
    • Bobijnerslaan 2 - De Kringwinkel – stookplaatsrenovatie
    • Daknam - Kerk – stookplaatsrenovatie
    • Hoogstraat 192 - SBS Staakte (i.f.v. vervanging warmtepompen)
  • Energieprestatiecertificaat (EPC_NR), voor o.a.:
    • Dam 67 - Stedelijke Basisschool Eksaarde + sporthal
    • Eksaarde-dorp 86 - Kinderdagverblijf Wistik en bibliotheek
    • Groendreef 8 - Kunstacademie Ter Beuken
    • Groentemarkt 1 - Stadhuis
    • Hoogstraat 192 -  Stedelijke Basisschool Staakte
    • Kerkplein 3 - Bibliotheek
    • Kerkplein 5 - Cultureel Centrum + Cultuurcafé
    • Markt 15A - Museum
    • Markt 2 - Infopunt toerisme
    • Oude Vismijn 34 - Politie Lokeren
    • Spoele 37 - Kinderdagverblijf Patjoepelke
    • Spoele 40 - Stedelijke Basisschool Spoele
    • Sportlaan 2 - Sportcomplex 
    • Sportlaan 4 - Kinderdagverblijf Patjoepelke
    • Torenstraat 1 - Cultureel Centrum
  • Zonnepanelen met eigen middelen – gratis haalbaarheidsstudie voor alle Stadsgebouwen (eigendom).

Door toe te treden tot deze verschillende raamovereenkomsten kan gespecialiseerde ondersteuning gegeven worden aan onze dienst INFRA op het vlak van HVAC-technieken, de studie en het doordacht plaatsen van zonnepanelen op het stedelijk patrimonium en de verduurzaming van het stedelijk patrimonium, waardoor sneller en vlotter werk gemaakt kan worden van de in dit kader te nemen stappen en noodzakelijk (al dan niet wettelijk verplichte) uit te voeren ingrepen en aanpassingen.

Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6°; artikel 47 en artikel 129 (Gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales).

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te geven voor de toetreding tot onderstaande raamovereenkomsten van het Vlaams EnergieBedrijf (VEB), die optreedt als aankoopcentrale:

  1. Raamovereenkomst m.b.t. de opmaak van duurzame vastgoedstrategie en ondersteuning bij uitvoering (opdracht nr. 2022/HFB/MPMO/97100)
  2. Raamovereenkomst m.b.t. energieprestatiecertificaten niet-residentiële gebouwen (opdracht nr. EE_2023_0_034)
  3. Raamovereenkomst PV panelen (opdracht nr. EE_2023_0_036)
  4. Raamovereenkomst m.b.t. Aanneming - HVAC (verwarming, ventilatie en airco)/SWW (sanitair warm water) (EE_2019_0_010).

Artikel 2

In het kader van de toetreding tot voormelde raamovereenkomsten de bijhorende algemene voorwaarden goed te keuren.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).

Artikel 4

De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.