Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_GR_00178 - Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne (INFRA 2016/032-BIS (deel 2021)). Wijzigingen/verrekeningen (verrekening VV4A, 5, 6, 7bis, 7tris, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 en 17 aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 23/10/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2023_GR_00178 - Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne (INFRA 2016/032-BIS (deel 2021)). Wijzigingen/verrekeningen (verrekening VV4A, 5, 6, 7bis, 7tris, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 en 17 aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring. 2023_GR_00178 - Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne (INFRA 2016/032-BIS (deel 2021)). Wijzigingen/verrekeningen (verrekening VV4A, 5, 6, 7bis, 7tris, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 en 17 aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd in uitvoering van artikels 40 en  41, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzingen.

Toelichting

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 werd de opdracht “Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne te Lokeren” gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder op basis van de prijs, zijnde STRABAG Belgium nv, Gaston Crommenlaan 14 te 9050 Ledeberg/Gent, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 6.076.055,33 + 21% btw MC WOS = € 7.352.026,95.

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. INFRA 2016/032BIS (deel 2021).

Met gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2023 werd goedkeuring gegeven aan de niet-wezenlijke wijziging a.g.v. het gewijzigd grondverzet conform het technisch verslag (verrekening VV1C aannemer) voor een bedrag in meer van € 208.426,06 +  21% btw MC WOS = € 252.195,53.

Tijdens de verdere uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen/verrekeningen uit te voeren:

  • Verrekening VV4A aannemer: Wijziging draagstructuur van staal naar beton (Ruwbouw – met betonwand en metalen SW-panelen):

Strabag meent recht te hebben op een compensatie voor de ‘extreme prijsstijgingen’ voor staal. Strabag diende hiervoor een verrekeningsvoorstel VV3a in voor een totaal van € 335.124,66 in meer op basis van de staalhoeveelheden van bij aanbesteding.
 Er werd in overleg met alle partijen gezocht naar een oplossing met minder staal, maar met respect voor het oorspronkelijke uitzicht van de brandweerkazerne. 

Er werd daarom beslist om de staalstructuur te beperken en (waar mogelijk) te vervangen door betonnen structuren. Strabag diende vervolgens VV4 in met een voorstel tot optimalisatie van het ruwbouwconcept.

Door de grote overspanningen in de stelplaats was een stalen spant de enige oplossing. Deze structuren konden niet gewijzigd worden.

In samenspraak met de aannemer en de ingenieurs is er gezocht naar alternatieven. Deze alternatieven werden gevonden in twee items:

  1. Het vervangen van stalen kolommen in betonnen kolommen en wanden;
  2. Door de legrichting van de welfsels in het kantoor/werkplaatsen 90° te draaien. Hierdoor kwam het stalen spant in het gebouw te vervallen en kwamen er slechts twee kolommen bij.

De prijzen en de hoeveelheden werden nagekeken door de architect en gunstig geadviseerd.

Totaalprijs in min: €- 37.742,63 excl. btw

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening met uitzondering van:

Art. 26.02.01.1. Wanden ter plaatse gestort in beton: Eenheidsprijs is € 1.028,74/m³ i.p.v. € 742,35/m³.

Het verhogen van de eenheidsprijs is te rechtvaardigen omwille van de grotere moeilijkheidsgraad. De oorspronkelijke prijs was bedoeld voor verdiepingshoge wanden. In de stelplaats zijn de wanden meer dan 6,5 m hoog. Om deze wanden te kunnen bekisten heeft de aannemer een totaal ander bekistingsysteem nodig dat op grote hoogte de druk van het vers gestort beton kan opvangen. Er dient ook extra stelling geplaatst te worden om de constructie op te bouwen en het beton te kunnen storten.

Ook de balken boven de poorten van de stelplaats zijn moeilijker uit te voeren omdat er een hoge stelling dient opgetrokken te worden om de balken te kunnen plaatsen.

Door de wijziging van de legrichting van de welfsels zijn er twee nieuwe types voorzien die niet in het aanbestedingsdossier voorkwamen. Hiervoor heeft de aannemer twee nieuwe eenheidsprijzen opgegeven.

  • gewelven 13+4: eenheidsprijs van € 88,36 /m²
  • gewelven 20+5: eenheidsprijs van € 91,56/m²

Dit zijn marktconforme prijzen op het ogenblik van de offerte.

Alle stalen liggers werden geoptimaliseerd en herberekend.

Dit resulteerde in VV4A met een besparing van €- 37.742,63 excl. btw. 

VV3 m.b.t. extreme prijsstijgingen van staal maakt geen deel uit van deze goedkeuring. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV5 aannemer: Gewijzigde funderingszolen en sleuffunderingen naar een volledige sleuffundering voor het gehele gebouw:

Deze wijzigingen op vraag van de aannemer is uitgevoerd zonder enige prijsconsequentie. De wijzigingen van de funderingen hebben geen beperkingen op stabiliteit en opbouw van de bovenliggende constructie.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV6 aannemer: Aanpassing riolering:

Minprijs van € -18.216,28 excl. btw.

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werden steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. De aanpassingen en vereenvoudigingen zijn op de werfvergaderingen besproken.

Termijnsverlenging met 7 werkdagen.

  • Verrekening VV7bis + VV7tris aannemer: Aanpassingen elektriciteit op vraag van de brandweer:

Meerprijs van € 32.996,97 excl. btw + € 10.226,52 excl. btw = € 43.223,49 excl. btw.

Naar aanleiding van de vergadering met de preventiediensten van de stad en de Brandweerzone Oost werden een aantal noodzakelijke aanpassingen gevraagd (plaatsen van herhaalbord brandcentrale aan keuken 2de verdieping en vervangen van de aangeboden sirenes door sirenes met flitslicht).
 Verder werden ook alle sturingen met drukknop weggelaten en overal bewegingsmelders voorzien en dit i.k.v. energiebesparing.

Op vraag van de brandweerzone werden nog verschillende aanpassingen aan de elektriciteit uitgevoerd. Deze aanpassingen betroffen vooral stopcontacten, schakelaars, drukknoppen, aanpassing muziekinstallatie, plaatsen oude sirene, enz….

In deze verrekening is ook een gedeelte van het gebouwbeheersysteem (GBS) gekoppeld aan de KNX-sturing, voorzien. Het is logisch dat een hedendaags gebouw beschikt over een goed GBS dat ook van buitenaf kan geraadpleegd worden. Deze kazerne is niet 24/24 uur en 7/7 dagen bemand waardoor het voorzien van een GBS zeker te verantwoorden is. De technieken die behoren bij hedendaagse gebouwen zijn veel complexer geworden en ook duurzamer. Dat maakt ook dat de sturing en controle van deze gebouwen op een meer permanente basis noodzakelijk zijn. Door middel van een GBS kan men het gebouw vanop afstand monitoren. 

Bovendien verplicht de EU tegen 2025 een GBS voor airco’s en verwarmingssystemen met een vermogen groter dan 290 kW, dus middelgrote en grote gebouwen, te voorzien. Tegen 2025 zou er bijgevolg verplicht een GBS moeten voorzien worden. Het is technisch ook beter en zeker aangewezen om deze werken meteen door de aannemer die nu de nieuwe brandweerkazerne bouwt, te laten uitvoeren.

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werden steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. De aanpassingen en extra installaties zijn op de werfvergaderingen besproken.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV8 aannemer: Niet uitvoeren conferentiesysteem:

Minprijs van € - 49.112,17 excl. btw.

Deze verrekening is opgemaakt op vraag van de bouwheer in overleg met de preventiedienst van de stad en de dienst ICT. 

Voor de crisisruimte was er een conferentiesysteem voorzien voor 21 deelnemers. Dat was een bekabeld systeem inclusief uitbreidingsmodule tot 41 deelnemers. Er werd aan de aannemer gevraagd om het conferentiesysteem niet uit te voeren. De opdrachtgever kan later een eigen conferentiesysteem aankopen al of niet draadloos. 

Artikel C16 Conferentiesysteem wordt volledig uit de aanneming genomen inclusief alle deelposten zoals opgelijst in de verrekening van de aannemer. Deze posten komen overeen met de offerte van de aannemer. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV9 aannemer: Meerkost hoogspanningscabine op vraag van Fluvius a.g.v. nieuwe wetgeving:

Meerprijs van € 4.438,48 excl. btw

Deze verrekening is opgemaakt op vraag van Fluvius vanwege nieuwe vereisten en normen die sinds 1 januari 2023 onmiddellijk van toepassing zijn. Er wordt o.a. een bijkomende Synergrid-keuring gevraagd. Er wordt een tellerbodem gevraagd en een extra motorisatie op aankomst en vertrek. De regels zijn opgelegd en dienen toegepast te worden op alle nieuwe installaties.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV10 aannemer: Wijziging draaipoorten goederenlift op vraag van brandweer:

Meerprijs van € 2.603,00 excl. btw.

Deze verrekening (wijziging van 1 ingangsdeur naar 2 toegangsdeuren kooi) werd opgemaakt op vraag van de brandweer, die de wijziging gemotiveerd heeft als volgt:

  • Het laden van lasten in de kooi vergemakkelijken;
  • De risico’s op beschadiging van de goederen of het gebouw tijdens het laden van de lasten beperken;
  • Het gebruiksgemak verhogen;
  • De ruimte naast de goederenlift optimaler benutten (er hoeft door deze wijziging geen zone vrijgehouden te worden rond de lift om toegang te hebben tot de kooi).

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV11 aannemer: Wijziging koelcel en koeltogen:

Meerprijs van € 11.915,66 excl. btw.

De indeling van de toog werd vereenvoudigd en de koeltoog werd opgedeeld in twee koeltogen met 2 glazen deuren, aangezien de beschikbare ruimte te beperkt was om de 3-deurskoeltoog die zoals oorspronkelijk voorzien was, te plaatsen. In plaats daarvan worden nu twee 2-deurskoeltogen voorzien die op elkaar zullen geplaatst worden.

In het bestek was de koelcel voorzien als een geïsoleerde doos met deur en aansluiting met de koelcel voor de drankbedeling. De koelcel was niet voorzien van een extra koeling. 

In deze verrekening zijn de twee koeltogen opgenomen en is de koelcel voorzien van een koelunit. 

De aansluiting van de koeltogen op de koelcel is maatwerk. 

De aannemer heeft van het geheel een technische fiche voorgelegd om de offerte te verduidelijken. 

Na toetsing kan bevestigd worden dat de prijs marktconform is.

De prijs zal nog een deel gecompenseerd worden door de vereenvoudiging van het toogmeubel. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV12 aannemer: Wijziging type verlaagd plafond (vervangen lamellenplafond door tegelplafond):

Minprijs van € - 3.354,23 excl. btw

De verrekening is opgemaakt met het doel te besparen in de bouwkosten en de technieken boven het verlaagde plafond gemakkelijker bereikbaar te maken. Deze verrekening hoort samen bij de verrekening 16 m.b.t. de verlichtingsarmaturen.

In dit tegelplafond passen tegels volgens het raster van het verlaagd plafond, vierkante verlichtingsarmaturen. De verlichtingsarmaturen liggen in hetzelfde vlak als het tegelplafond. De voorziene pendelarmaturen vervallen en worden vervangen door lichttegels.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV13 aannemer: Directe verlichting doosletters belettering ‘BRANDWEER’:

Meerprijs van € 6.414,54 excl. btw.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

De verrekening is opgemaakt op vraag van het bestuur. Het bestek voorzag de belettering 'BRANDWEER' op de toren zonder bijkomende verlichting. Het vermelden van het woord 'BRANDWEER' op een brandweerkazerne is bij M.B. verplicht. De verlichting van de letters wordt niet bepaald en was voorzien om te worden verlicht door de omgevingsverlichting.

De verschillende mogelijkheden, grootte van de letters en vorm werd meermaals besproken op de werf. Er wordt directe verlichting voorzien en de positie van de letters wordt ook verplaatst van de korte zijde naar de lange zijde van de toren.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV14 aannemer: Stuwkrachtventilator:

Minprijs van € - 1.746,79 excl. btw

De stuwkrachtventilator voor rookgasafvoer in de stelplaats komt te vervallen. Er komt een CO/NO²-detectie met sturing op de poorten om tocht te creëren, zodat de aanwezige rookgassen worden afgevoerd. De rookgasafvoer zal gebeuren door het openzetten van twee tegenover elkaar staande sectionaalpoorten. De stuwkrachtventilator komt zo te vervallen.

De post uit de meetstaat voor dit onderdeel werd uit de offerte gehaald volgens de inschrijvingsprijs op post art. C.12.2. 

De verrekening voor de levering en plaatsing van de detectie voor de sturing van de poorten is marktconform en kan bijgevolg aanvaard worden.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV16 aannemer: Wijziging verlichtingsarmaturen in verlaagd tegelplafond:

Minprijs van € - 3.017,72 excl. btw

De lineaire verlichtingsarmaturen worden vervangen door vierkante tegelverlichting met LED. 

De verrekening is opgemaakt met het doel te besparen in de bouwkosten en de technieken boven het verlaagde plafond gemakkelijker bereikbaar te maken. Deze verrekening hoort samen bij de verrekening VV12 aannemer ‘Verlaagd plafond’.

In dit tegelplafond passen volgens het raster van het verlaagd plafond, vierkante verlichtingsarmaturen. Deze verlichtingsarmaturen liggen in hetzelfde vlak als het tegelplafond. De voorziene pendelarmaturen komen te vervallen en worden vervangen door lichttegels.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV17 aannemer: aanpassingen elektriciteit extra elektrische uitrusting:

Meerprijs van € 13.713,96 excl. btw

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werd steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. 

De aanpassingen en extra installaties zijn op de werfvergaderingen besproken. Verschillende posten werden door de brandweer extra gevraagd zoals bijkomende stopcontacten, extra voeding voor elektrische fietsen (de 4 voorziene laadpunten zijn door de enorme toename van elektrische fietsen onvoldoende), KNX-uitbreiding en bijkomende telecom-connecties. Ook door het verplaatsen van de fietsberging moest er extra verlichting voorzien worden en is de kabellengte toegenomen.

In deze verrekening is ook een gedeelte van het gebouwbeheersysteem (GBS) gekoppeld aan de KNX-sturing, voorzien. Het is logisch dat een hedendaags gebouw beschikt over een goed GBS dat ook van buitenaf kan geraadpleegd worden. Deze kazerne is niet 24/24 uur en 7/7 dagen bemand waardoor het voorzien van een GBS zeker te verantwoorden is. De technieken die behoren bij hedendaagse gebouwen zijn veel complexer geworden en ook duurzamer. Dat maakt ook dat de sturing en controle van deze gebouwen op een meer permanente basis noodzakelijk zijn. Door middel van een GBS kan men het gebouw vanop afstand monitoren. 

Bovendien verplicht de EU tegen 2025 een GBS voor airco’s en verwarmingssystemen met een vermogen groter dan 290 kW, dus middelgrote en grote gebouwen, te voorzien. Tegen 2025 zou er bijgevolg verplicht een GBS moeten voorzien worden. Het is technisch ook beter en zeker aangewezen om deze werken meteen door de aannemer die nu de nieuwe brandweerkazerne bouwt, te laten uitvoeren.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

Na verrekening van alle voorgelegde verrekeningsvoorstellen geeft dit een totale minkost van € - 30.880,69 excl. btw.

Deze wijzigingen/verrekeningen met de bijhorende totale minkost kunnen positief geadviseerd worden door het aangestelde studiebureau Bureau Adam bv, het technisch bureau Artex en de stedelijke dienst INFRA-Gebouwen, samen met de gevraagde termijnsverlenging van 7 werkdagen.

Deze verrekeningen, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. STRABAG Belgium nv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze wijzigingen economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken. Deze wijzigingen/verrekeningen bedragen – 0,51 % (en dus niet meer dan 50%) van de oorspronkelijke waarde van de opdracht.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze wijzigingen/verrekeningen goed te keuren, samen met de bijhorende totale minkost voor een bedrag van € - 30.880,69 excl. btw +  21% btw MC WOS = € - 37.365,63 en de gevraagde termijnsverlenging van 7 werkdagen.

Feitelijke context

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 werd de opdracht “Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne te Lokeren” gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder op basis van de prijs, zijnde STRABAG Belgium nv, Gaston Crommenlaan 14 te 9050 Ledeberg/Gent, tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 6.076.055,33 + 21% btw MC WOS = € 7.352.026,95.

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. INFRA 2016/032BIS (deel 2021).

Met gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2023 werd goedkeuring gegeven aan de niet-wezenlijke wijziging a.g.v. het gewijzigd grondverzet conform het technisch verslag (verrekening VV1C aannemer) voor een bedrag in meer van € 208.426,06 +  21% btw MC WOS = € 252.195,53.

Tijdens de verdere uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om verschillende wijzigingen/verrekeningen uit te voeren.

Argumentatie

Tijdens de verdere uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen/verrekeningen uit te voeren:

  • Verrekening VV4A aannemer: Wijziging draagstructuur van staal naar beton (Ruwbouw – met betonwand en metalen SW-panelen):

Strabag meent recht te hebben op een compensatie voor de ‘extreme prijsstijgingen’ voor staal. Strabag diende hiervoor een verrekeningsvoorstel VV3a in voor een totaal van € 335.124,66 in meer op basis van de staalhoeveelheden van bij aanbesteding.
 Er werd in overleg met alle partijen gezocht naar een oplossing met minder staal, maar met respect voor het oorspronkelijke uitzicht van de brandweerkazerne. 

Er werd daarom beslist om de staalstructuur te beperken en (waar mogelijk) te vervangen door betonnen structuren. Strabag diende vervolgens VV4 in met een voorstel tot optimalisatie van het ruwbouwconcept.

Door de grote overspanningen in de stelplaats was een stalen spant de enige oplossing. Deze structuren konden niet gewijzigd worden.

In samenspraak met de aannemer en de ingenieurs is er gezocht naar alternatieven. Deze alternatieven werden gevonden in twee items:

  1. Het vervangen van stalen kolommen in betonnen kolommen en wanden;
  2. Door de legrichting van de welfsels in het kantoor/werkplaatsen 90° te draaien. Hierdoor kwam het stalen spant in het gebouw te vervallen en kwamen er slechts twee kolommen bij.

De prijzen en de hoeveelheden werden nagekeken door de architect en gunstig geadviseerd.

Totaalprijs in min: €- 37.742,63 excl. btw

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening met uitzondering van:

Art. 26.02.01.1. Wanden ter plaatse gestort in beton: Eenheidsprijs is € 1.028,74/m³ i.p.v. € 742,35/m³.

Het verhogen van de eenheidsprijs is te rechtvaardigen omwille van de grotere moeilijkheidsgraad. De oorspronkelijke prijs was bedoeld voor verdiepingshoge wanden. In de stelplaats zijn de wanden meer dan 6,5 m hoog. Om deze wanden te kunnen bekisten heeft de aannemer een totaal ander bekistingsysteem nodig dat op grote hoogte de druk van het vers gestort beton kan opvangen. Er dient ook extra stelling geplaatst te worden om de constructie op te bouwen en het beton te kunnen storten.

Ook de balken boven de poorten van de stelplaats zijn moeilijker uit te voeren omdat er een hoge stelling dient opgetrokken te worden om de balken te kunnen plaatsen.

Door de wijziging van de legrichting van de welfsels zijn er twee nieuwe types voorzien die niet in het aanbestedingsdossier voorkwamen. Hiervoor heeft de aannemer twee nieuwe eenheidsprijzen opgegeven.

  • gewelven 13+4: eenheidsprijs van € 88,36 /m²
  • gewelven 20+5: eenheidsprijs van € 91,56/m²

Dit zijn marktconforme prijzen op het ogenblik van de offerte.

Alle stalen liggers werden geoptimaliseerd en herberekend.

Dit resulteerde in VV4A met een besparing van €- 37.742,63 excl. btw. 

VV3 m.b.t. extreme prijsstijgingen van staal maakt geen deel uit van deze goedkeuring. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV5 aannemer: Gewijzigde funderingszolen en sleuffunderingen naar een volledige sleuffundering voor het gehele gebouw:

Deze wijzigingen op vraag van de aannemer is uitgevoerd zonder enige prijsconsequentie. De wijzigingen van de funderingen hebben geen beperkingen op stabiliteit en opbouw van de bovenliggende constructie.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV6 aannemer: Aanpassing riolering:

Minprijs van € -18.216,28 excl. btw.

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werden steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. De aanpassingen en vereenvoudigingen zijn op de werfvergaderingen besproken.

Termijnsverlenging met 7 werkdagen.

  • Verrekening VV7bis + VV7tris aannemer: Aanpassingen elektriciteit op vraag van de brandweer:

Meerprijs van € 32.996,97 excl. btw + € 10.226,52 excl. btw = € 43.223,49 excl. btw.

Naar aanleiding van de vergadering met de preventiediensten van de stad en de Brandweerzone Oost werden een aantal noodzakelijke aanpassingen gevraagd (plaatsen van herhaalbord brandcentrale aan keuken 2de verdieping en vervangen van de aangeboden sirenes door sirenes met flitslicht).
 Verder werden ook alle sturingen met drukknop weggelaten en overal bewegingsmelders voorzien en dit i.k.v. energiebesparing.

Op vraag van de brandweerzone werden nog verschillende aanpassingen aan de elektriciteit uitgevoerd. Deze aanpassingen betroffen vooral stopcontacten, schakelaars, drukknoppen, aanpassing muziekinstallatie, plaatsen oude sirene, enz….

In deze verrekening is ook een gedeelte van het gebouwbeheersysteem (GBS) gekoppeld aan de KNX-sturing, voorzien. Het is logisch dat een hedendaags gebouw beschikt over een goed GBS dat ook van buitenaf kan geraadpleegd worden. Deze kazerne is niet 24/24 uur en 7/7 dagen bemand waardoor het voorzien van een GBS zeker te verantwoorden is. De technieken die behoren bij hedendaagse gebouwen zijn veel complexer geworden en ook duurzamer. Dat maakt ook dat de sturing en controle van deze gebouwen op een meer permanente basis noodzakelijk zijn. Door middel van een GBS kan men het gebouw vanop afstand monitoren. 

Bovendien verplicht de EU tegen 2025 een GBS voor airco’s en verwarmingssystemen met een vermogen groter dan 290 kW, dus middelgrote en grote gebouwen, te voorzien. Tegen 2025 zou er bijgevolg verplicht een GBS moeten voorzien worden. Het is technisch ook beter en zeker aangewezen om deze werken meteen door de aannemer die nu de nieuwe brandweerkazerne bouwt, te laten uitvoeren.

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werden steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. De aanpassingen en extra installaties zijn op de werfvergaderingen besproken.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV8 aannemer: Niet uitvoeren conferentiesysteem:

Minprijs van € - 49.112,17 excl. btw.

Deze verrekening is opgemaakt op vraag van de bouwheer in overleg met de preventiedienst van de stad en de dienst ICT. 

Voor de crisisruimte was er een conferentiesysteem voorzien voor 21 deelnemers. Dat was een bekabeld systeem inclusief uitbreidingsmodule tot 41 deelnemers. Er werd aan de aannemer gevraagd om het conferentiesysteem niet uit te voeren. De opdrachtgever kan later een eigen conferentiesysteem aankopen al of niet draadloos. 

Artikel C16 Conferentiesysteem wordt volledig uit de aanneming genomen inclusief alle deelposten zoals opgelijst in de verrekening van de aannemer. Deze posten komen overeen met de offerte van de aannemer. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV9 aannemer: Meerkost hoogspanningscabine op vraag van Fluvius a.g.v. nieuwe wetgeving:

Meerprijs van € 4.438,48 excl. btw

Deze verrekening is opgemaakt op vraag van Fluvius vanwege nieuwe vereisten en normen die sinds 1 januari 2023 onmiddellijk van toepassing zijn. Er wordt o.a. een bijkomende Synergrid-keuring gevraagd. Er wordt een tellerbodem gevraagd en een extra motorisatie op aankomst en vertrek. De regels zijn opgelegd en dienen toegepast te worden op alle nieuwe installaties.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV10 aannemer: Wijziging draaipoorten goederenlift op vraag van brandweer:

Meerprijs van € 2.603,00 excl. btw.

Deze verrekening (wijziging van 1 ingangsdeur naar 2 toegangsdeuren kooi) werd opgemaakt op vraag van de brandweer, die de wijziging gemotiveerd heeft als volgt:

  • Het laden van lasten in de kooi vergemakkelijken;
  • De risico’s op beschadiging van de goederen of het gebouw tijdens het laden van de lasten beperken;
  • Het gebruiksgemak verhogen;
  • De ruimte naast de goederenlift optimaler benutten (er hoeft door deze wijziging geen zone vrijgehouden te worden rond de lift om toegang te hebben tot de kooi).

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV11 aannemer: Wijziging koelcel en koeltogen:

Meerprijs van € 11.915,66 excl. btw.

De indeling van de toog werd vereenvoudigd en de koeltoog werd opgedeeld in twee koeltogen met 2 glazen deuren, aangezien de beschikbare ruimte te beperkt was om de 3-deurskoeltoog die zoals oorspronkelijk voorzien was, te plaatsen. In plaats daarvan worden nu twee 2-deurskoeltogen voorzien die op elkaar zullen geplaatst worden.

In het bestek was de koelcel voorzien als een geïsoleerde doos met deur en aansluiting met de koelcel voor de drankbedeling. De koelcel was niet voorzien van een extra koeling. 

In deze verrekening zijn de twee koeltogen opgenomen en is de koelcel voorzien van een koelunit. 

De aansluiting van de koeltogen op de koelcel is maatwerk. 

De aannemer heeft van het geheel een technische fiche voorgelegd om de offerte te verduidelijken. 

Na toetsing kan bevestigd worden dat de prijs marktconform is.

De prijs zal nog een deel gecompenseerd worden door de vereenvoudiging van het toogmeubel. 

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV12 aannemer: Wijziging type verlaagd plafond (vervangen lamellenplafond door tegelplafond):

Minprijs van € - 3.354,23 excl. btw

De verrekening is opgemaakt met het doel te besparen in de bouwkosten en de technieken boven het verlaagde plafond gemakkelijker bereikbaar te maken. Deze verrekening hoort samen bij de verrekening 16 m.b.t. de verlichtingsarmaturen.

In dit tegelplafond passen tegels volgens het raster van het verlaagd plafond, vierkante verlichtingsarmaturen. De verlichtingsarmaturen liggen in hetzelfde vlak als het tegelplafond. De voorziene pendelarmaturen vervallen en worden vervangen door lichttegels.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV13 aannemer: Directe verlichting doosletters belettering ‘BRANDWEER’:

Meerprijs van € 6.414,54 excl. btw.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

De verrekening is opgemaakt op vraag van het bestuur. Het bestek voorzag de belettering 'BRANDWEER' op de toren zonder bijkomende verlichting. Het vermelden van het woord 'BRANDWEER' op een brandweerkazerne is bij M.B. verplicht. De verlichting van de letters wordt niet bepaald en was voorzien om te worden verlicht door de omgevingsverlichting.

De verschillende mogelijkheden, grootte van de letters en vorm werd meermaals besproken op de werf. Er wordt directe verlichting voorzien en de positie van de letters wordt ook verplaatst van de korte zijde naar de lange zijde van de toren.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV14 aannemer: Stuwkrachtventilator:

Minprijs van € - 1.746,79 excl. btw

De stuwkrachtventilator voor rookgasafvoer in de stelplaats komt te vervallen. Er komt een CO/NO²-detectie met sturing op de poorten om tocht te creëren, zodat de aanwezige rookgassen worden afgevoerd. De rookgasafvoer zal gebeuren door het openzetten van twee tegenover elkaar staande sectionaalpoorten. De stuwkrachtventilator komt zo te vervallen.

De post uit de meetstaat voor dit onderdeel werd uit de offerte gehaald volgens de inschrijvingsprijs op post art. C.12.2. 

De verrekening voor de levering en plaatsing van de detectie voor de sturing van de poorten is marktconform en kan bijgevolg aanvaard worden.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV16 aannemer: Wijziging verlichtingsarmaturen in verlaagd tegelplafond:

Minprijs van € - 3.017,72 excl. btw

De lineaire verlichtingsarmaturen worden vervangen door vierkante tegelverlichting met LED. 

De verrekening is opgemaakt met het doel te besparen in de bouwkosten en de technieken boven het verlaagde plafond gemakkelijker bereikbaar te maken. Deze verrekening hoort samen bij de verrekening VV12 aannemer ‘Verlaagd plafond’.

In dit tegelplafond passen volgens het raster van het verlaagd plafond, vierkante verlichtingsarmaturen. Deze verlichtingsarmaturen liggen in hetzelfde vlak als het tegelplafond. De voorziene pendelarmaturen komen te vervallen en worden vervangen door lichttegels.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

  • Verrekening VV17 aannemer: aanpassingen elektriciteit extra elektrische uitrusting:

Meerprijs van € 13.713,96 excl. btw

De eenheidsprijzen van artikels die voorkomen in het bestek en de offerte van de aannemer tijdens de aanbestedingsprocedure werden overgenomen in de voorgelegde verrekening. 

De controle van de hoeveelheden is op basis van de nieuwe uitvoeringsplannen en werd steekproefsgewijs uitgevoerd. De gewijzigde hoeveelheden zijn correct opgemeten. 

De aanpassingen en extra installaties zijn op de werfvergaderingen besproken. Verschillende posten werden door de brandweer extra gevraagd zoals bijkomende stopcontacten, extra voeding voor elektrische fietsen (de 4 voorziene laadpunten zijn door de enorme toename van elektrische fietsen onvoldoende), KNX-uitbreiding en bijkomende telecom-connecties. Ook door het verplaatsen van de fietsberging moest er extra verlichting voorzien worden en is de kabellengte toegenomen.

In deze verrekening is ook een gedeelte van het gebouwbeheersysteem (GBS) gekoppeld aan de KNX-sturing, voorzien. Het is logisch dat een hedendaags gebouw beschikt over een goed GBS dat ook van buitenaf kan geraadpleegd worden. Deze kazerne is niet 24/24 uur en 7/7 dagen bemand waardoor het voorzien van een GBS zeker te verantwoorden is. De technieken die behoren bij hedendaagse gebouwen zijn veel complexer geworden en ook duurzamer. Dat maakt ook dat de sturing en controle van deze gebouwen op een meer permanente basis noodzakelijk zijn. Door middel van een GBS kan men het gebouw vanop afstand monitoren. 

Bovendien verplicht de EU tegen 2025 een GBS voor airco’s en verwarmingssystemen met een vermogen groter dan 290 kW, dus middelgrote en grote gebouwen, te voorzien. Tegen 2025 zou er bijgevolg verplicht een GBS moeten voorzien worden. Het is technisch ook beter en zeker aangewezen om deze werken meteen door de aannemer die nu de nieuwe brandweerkazerne bouwt, te laten uitvoeren.

Deze wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoeringstermijn.

Na verrekening van alle voorgelegde verrekeningsvoorstellen geeft dit een totale minkost van € - 30.880,69 excl. btw.

Deze wijzigingen/verrekeningen met de bijhorende totale minkost kunnen positief geadviseerd worden door het aangestelde studiebureau Bureau Adam bv, het technisch bureau Artex en de stedelijke dienst INFRA-Gebouwen, samen met de gevraagde termijnsverlenging van 7 werkdagen.

Deze verrekeningen, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. STRABAG Belgium nv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze wijzigingen economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken. Deze wijzigingen/verrekeningen bedragen – 0,51 % (en dus niet meer dan 50%) van de oorspronkelijke waarde van de opdracht.

Juridische context

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 inzake de goedkeuring van 'Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne (INFRA 2016/032-BIS (deel 2021)). Beperkte wijziging a.g.v. gewijzigd grondverzet conform technisch verslag (verrekening VV1C aannemer). Bijhorende meerkost.'

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2021 inzake goedkeuring van de gunning van de opdracht 'Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne te Lokeren (INFRA 2016/032BIS (deel 2021)).'

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de wijzigingen/verrekeningen met nrs. VV4A, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16 en 17 aannemer, zoals hierboven omschreven  in het kader van de opdracht “Bouwen van een nieuwe brandweerkazerne te Lokeren” voor het totaal bedrag in min van € - 30.880,69 +  21% btw MC WOS = € - 37.365,63.

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend aan de gevraagde termijnsverlenging van 7 werkdagen.