Terug
Gepubliceerd op 19/09/2023

2023_GR_00152 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Aanpassingen schoolreglement stedelijke basisscholen inzake het Nederlands. Niet goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 18/09/2023 - 20:00 Raadzaal stadhuis - derde verdieping
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Sylvie Van Acker, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00152 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Aanpassingen schoolreglement stedelijke basisscholen inzake het Nederlands. Niet goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 6
Philippe Van Streydonck, Lena Van Boven, Eddy Van Bockstal, Manu Diericx, Marita Macharis, Patrick Daeyaert
Stemmen tegen 28
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Bjorn Rzoska, Guido De Waele, Isabelle Baeyens, Marc Beuseling, Filip Anthuenis
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00152 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Aanpassingen schoolreglement stedelijke basisscholen inzake het Nederlands. Niet goedkeuring. 2023_GR_00152 - Agendapunt op vraag van raadslid Manu Diericx. Aanpassingen schoolreglement stedelijke basisscholen inzake het Nederlands. Niet goedkeuring.

Motivering

Bevoegdheid

Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.

Toelichting

Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op 18 augustus 2023 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 18 september 2023:

Scholen die gefinancierd worden door de overheid vallen onder de onderwijstaalwet van 1963. Die bepaalt dat het Standaardnederlands de (enige) instructietaal is op school tijdens de lessen en andere instructiemomenten. Ook de bestuurstaal van een stedelijke basisschool is duidelijk gereglementeerd. De bestuurstaal is de taal waarin de school haar administratieve handelingen moet opstellen, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief aan de ouders. Ook hiervoor is het duidelijk dat het hier enkel kan gaan over het Nederlands. 

Afspraken die niet in wetgeving zijn geregeld, worden opgenomen in het schoolreglement. Daarin worden dus de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school opgenomen. Conform het decreet basisonderwijs bevat het schoolreglement verplicht een engagementsverklaring in verband met o.a. het Nederlands. Ouders moeten hun kind aanmoedigen om Nederlands te leren. Ouders moeten ook positief staan tegenover de inspanningen die de school doet om de taalachterstand Nederlands van de leerling in te halen.

De engagementsverklaring is opgenomen in  hoofdstuk 2, artikel 5 van het schoolreglement van de Lokerse stedelijke basisscholen. Het Lokerse stadsbestuur koos er vooralsnog voor om enkel de minimale decretale bepalingen m.b.t. het Nederlands over te nemen. Nochtans is het Nederlands dé taal die kinderen kansen geeft in Vlaanderen. Het is in een diverse stad als Lokeren ook dé taal die kinderen verbindt om samen te spelen, te leren en op te groeien tot zelfstandige burgers. Daarom is het cruciaal dat kinderen op de speelplaats Nederlands spreken en dat deze afspraak wordt opgenomen in het schoolreglement. Zo geven we leerkrachten bovendien een stok achter de deur om leerlingen aan te spreken op hun taalgebruik op de speelplaats. Zo creëren we een taalrijke, stimulerende taalomgeving met nog meer leerkansen omtrent het Nederlands. 

We vragen daarnaast aan ouders een inspanning om aan de schoolpoort maximaal Nederlands te spreken. Dat is een duidelijke inspanningsverbintenis die ouders, kinderen, ouderbetrokkenheid bij de school én schoolklimaat ten goede komt. Bovendien toont onderzoek aan dat Nederlands buiten de schoolmuren cruciaal is voor de onderwijskansen[1]. Om die reden wordt in het schoolreglement een extra engagement opgenomen inzake Nederlands buiten de schoolcontext.  

Over de inhoud van het schoolreglement vindt vooraf (verplicht) overleg plaats in de schoolraad. Aldus worden het College van Burgemeester en Schepenen en de indiener van dit voorstel gemachtigd om de nodige besprekingen op te starten met de respectieve inspraakorganen. De gemeenteraad is zich bewust van de draagwijdte van het schoolreglement dat door veel ouders wordt ondertekend zonder gelezen te worden. Daarom stelt de gemeenteraad ook voor om hierover een brede informatiecampagne te voeren. 

Er is geen financiële impact van deze maatregel. 

[1] Zie bijvoorbeeld het peilingsonderzoek: leerlingen die thuis uitsluitend een andere taal spreken dan het Nederlands en leerlingen die het Nederlands combineren met een andere taal, doen het meestal minder goed dan leerlingen die uitsluitend Nederlands als thuistaal hebben. Ze behalen dus minder vaak de eindtermen. Zie bijvoorbeeld de peilingen wiskunde basisonderwijs (2021), IVV basisonderwijs (2021), Mens en Maatschappij basisonderwijs (2019), Nederlands basisonderwijs (2018), Nederlands lezen in de 1ste graad B-stroom secundair onderwijs (2022) en wiskunde in de 1ste graad A- en B-stroom secundair onderwijs (2022).

Aan de raad wordt gevraagd om de procedure op te starten om de wijziging aan het schoolreglement van de Lokerse Stedelijke Basisscholen door te voeren.

Feitelijke context

Raadslid Manu Diericx bezorgt per mail op 18 augustus 2023 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de gemeenteraad van maandag 18 september 2023.

Argumentatie

Raadslid Manu Diericx meldt dat: "scholen die gefinancierd worden door de overheid vallen onder de onderwijstaalwet van 1963. Die bepaalt dat het Standaardnederlands de (enige) instructietaal is op school tijdens de lessen en andere instructiemomenten. Ook de bestuurstaal van een stedelijke basisschool is duidelijk gereglementeerd. De bestuurstaal is de taal waarin de school haar administratieve handelingen moet opstellen, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbrief aan de ouders. Ook hiervoor is het duidelijk dat het hier enkel kan gaan over het Nederlands. 

Afspraken die niet in wetgeving zijn geregeld, worden opgenomen in het schoolreglement. Daarin worden dus de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school opgenomen. Conform het decreet basisonderwijs bevat het schoolreglement verplicht een engagementsverklaring in verband met o.a. het Nederlands. Ouders moeten hun kind aanmoedigen om Nederlands te leren. Ouders moeten ook positief staan tegenover de inspanningen die de school doet om de taalachterstand Nederlands van de leerling in te halen.

De engagementsverklaring is opgenomen in  hoofdstuk 2, artikel 5 van het schoolreglement van de Lokerse stedelijke basisscholen. Het Lokerse stadsbestuur koos er vooralsnog voor om enkel de minimale decretale bepalingen m.b.t. het Nederlands over te nemen. Nochtans is het Nederlands dé taal die kinderen kansen geeft in Vlaanderen. Het is in een diverse stad als Lokeren ook dé taal die kinderen verbindt om samen te spelen, te leren en op te groeien tot zelfstandige burgers. Daarom is het cruciaal dat kinderen op de speelplaats Nederlands spreken en dat deze afspraak wordt opgenomen in het schoolreglement. Zo geven we leerkrachten bovendien een stok achter de deur om leerlingen aan te spreken op hun taalgebruik op de speelplaats. Zo creëren we een taalrijke, stimulerende taalomgeving met nog meer leerkansen omtrent het Nederlands. 

We vragen daarnaast aan ouders een inspanning om aan de schoolpoort maximaal Nederlands te spreken. Dat is een duidelijke inspanningsverbintenis die ouders, kinderen, ouderbetrokkenheid bij de school én schoolklimaat ten goede komt. Bovendien toont onderzoek aan dat Nederlands buiten de schoolmuren cruciaal is voor de onderwijskansen[1]. Om die reden wordt in het schoolreglement een extra engagement opgenomen inzake Nederlands buiten de schoolcontext.  

Over de inhoud van het schoolreglement vindt vooraf (verplicht) overleg plaats in de schoolraad. Aldus worden het College van Burgemeester en Schepenen en de indiener van dit voorstel gemachtigd om de nodige besprekingen op te starten met de respectieve inspraakorganen. De gemeenteraad is zich bewust van de draagwijdte van het schoolreglement dat door veel ouders wordt ondertekend zonder gelezen te worden. Daarom stelt de gemeenteraad ook voor om hierover een brede informatiecampagne te voeren. 

Er is geen financiële impact van deze maatregel. 

Raadslid Manu Diericx vraagt om de procedure op te starten om de volgende wijzigingen aan het schoolreglement van de Lokerse Stedelijke Basisscholen door te voeren:

  • 1° In hoofdstuk 2 wordt artikel 5, §4 vervangen door wat volgt:
    “Nederlands is de onderwijstaal van de school. Ook op de speelplaats wordt Nederlands gesproken.
    Ouders moedigen hun kind(eren) aan om Nederlands te leren. Ouders ondersteunen de initiatieven en de maatregelen die de school neemt om de eventuele taalachterstand van hun kind(eren) weg te werken.
    Ouders engageren zich om aan de schoolpoort Nederlands te spreken.
    Ouders engageren zich om ook buiten de schoolmuren en buiten de schooluren het Nederlands voldoende in te oefenen met hun kind(eren) met het oog op een voldoende beheersing van de onderwijstaal van hun kind(eren).”

[1] Zie bijvoorbeeld het peilingsonderzoek: leerlingen die thuis uitsluitend een andere taal spreken dan het Nederlands en leerlingen die het Nederlands combineren met een andere taal, doen het meestal minder goed dan leerlingen die uitsluitend Nederlands als thuistaal hebben. Ze behalen dus minder vaak de eindtermen. Zie bijvoorbeeld de peilingen wiskunde basisonderwijs (2021), IVV basisonderwijs (2021), Mens en Maatschappij basisonderwijs (2019), Nederlands basisonderwijs (2018), Nederlands lezen in de 1ste graad B-stroom secundair onderwijs (2022) en wiskunde in de 1ste graad A- en B-stroom secundair onderwijs  (2022)."

Juridische context

Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.

Het agendapunt werd ingediend conform art. 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

Het schoolreglement stedelijk basisonderwijs Lokeren, Gemeenteraad 22.05.2023.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het voorstel tot aanpassingen van het schoolreglement stedelijk basisscholen inzake het Nederlands wordt met 6 ja-stemmen en 28 nee-stemmen verworpen.