De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2023 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Er zijn geen opmerkingen op de notulen en het zittingsverslag en de notulen en het zittingsverslag worden dus als goedgekeurd beschouwd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 32, 74 en 278.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2023 worden goedgekeurd.
In zitting van 25.04.2022 hecht de gemeenteraad zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van gemeente Moerbeke met de stad Lokeren, met als beoogde samenvoegingsdatum 01.01.2025. De gemeenteraad van gemeente Moerbeke nam dezelfde beslissing in zitting van 26.04.2022.
Vanaf de datum van de principiële beslissing van de betrokken gemeenteraden om over te gaan tot samenvoeging, kunnen de samen te voegen gemeenten beheersovereenkomsten sluiten om voor bepaalde functies een beroep te doen op elkaars personeelsleden.
Aan de raad wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, en dit voor een aantal functies binnen de dienst P&O. Hiermee wordt beoogd, met het oog op een effectieve fusie, reeds baten te realiseren voor zowel stad en OCMW Lokeren als voor gemeente en OCMW Moerbeke, meer specifiek met betrekking tot het werkveld van de diensten P&O van beide besturen.
De overdracht van het huidige personeel naar de nieuwe samengevoegde gemeente zal van rechtswege gebeuren op de samenvoegingsdatum. Het is echter wenselijk om nu reeds, in afwachting van de fusie, een samenwerking tot stand te brengen met het oog op een geleidelijke en gefaseerde inwerking in de over te dragen personeelsdossiers vanuit gemeente Moerbeke en op het detecteren en aanpakken van verschillen en aandachtspunten op vlak van personeelsbeheer. Een aanpak waarbij de personeelsleden die na de fusie de over te dragen dossiers zullen behandelen, sterk betrokken worden, is aangewezen. Concreet zal gemeente Moerbeke een beroep kunnen doen op personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren. Volgende functies komen hiervoor in aanmerking:
Aangezien de dienst P&O van gemeente en OCMW Moerbeke een beroep wenst te doen op personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, wordt voorgesteld om een beheersovereenkomst af te sluiten met gemeente en OCMW Moerbeke over het gebruik van deze personeelsleden voor een aantal functies binnen de dienst P&O. In de beheersovereenkomst worden tevens de modaliteiten rond duurtijd, het financieel kader en de aansturing van de personeelsleden vastgesteld.
Deze beheersovereenkomst leidt niet tot een wijziging van de grondregelen van toepassing op de betrokken personeelsleden, noch wat het administratief statuut betreft, noch wat de bezoldigingsregeling betreft. Deze aangelegenheid werd besproken met de vakorganisaties.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 356 voor de gemeenten en 376 voor de OCMW's.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de beheersovereenkomst goed tussen het stadsbestuur en het OCMW van de stad Lokeren enerzijds, en het gemeentebestuur en het OCMW van de gemeente Moerbeke anderzijds, over het gebruik van personeelsleden tewerkgesteld bij de stad Lokeren, en dit voor een aantal functies binnen de dienst P&O.
Raadslid Eddy Van Bockstal bezorgt per mail op woensdag 22 februari 2023 een tijdig toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur om te agenderen op de raad maatschappelijk welzijn van 27 februari 2023 met volgende toelichting:
We laten langdurig werkzoekenden niet aan hun lot over, maar schakelen hen actief in voor maatschappelijk relevante taken voor de lokale gemeenschap, bij lokale besturen, vzw’s en scholen.
Met REACT EU-middelen van het Europees Sociaal Fonds (ESF) wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
Er wordt voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners (Groeien en Leren op de Werkvloer).
De gemeenschapsdienst kan onder meer administratief werk zijn, ondersteuning bij evenementen, groendienst, personenvervoer of toezicht.
Er worden geen taken uitgevoerd bij particulieren.
Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur.
Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum (*) aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/ district.
(*) Met lump sum wordt het forfaitair subsidiebedrag bedoeld. Het subsidiebedrag is voor iedere gemeente hetzelfde op basis van het aantal leerwerkplekken waarvoor het lokaal bestuur zich wenst te engageren.
De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...
Aan de raad maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de indiening van een subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed te keuren.
Dit houdt volgende in:
Aan de raad maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het vast bureau te verzoeken om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Raadslid Van Bockstal meldt dat "De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is.
De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar als werkzoekend zijn ingeschreven bij VDAB en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren, om zo de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
Een individueel lokaal bestuur kan een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/.
Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.
Lokale besturen kunnen een projectvoorstel binnen deze oproep indienen vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023.
Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.
De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.
Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023.
Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner
(aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden, voor het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst.
3. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur
(aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:
| Aantal leerwerkplekken | Minimum aantal opgeleide mentoren | Lump Sum | |
| Small (S) | 3 | 1 | 7.396,84 euro |
| Medium (M) | 6 | 2 | 14.793,69 euro |
| Large (L) | 18 | 6 | 44.381,06 euro |
| Extra Large (XL) | 39 | 13 | 96.158,96 euro |
FINANCIËLE INFORMATIE
Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen.
Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.
Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader).
Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt de gemeente/stad/ OCMW/ district onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum.
Zodra mogelijk en uiterlijk 31/12/2023 wordt de vereiste output opgeleverd.
De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie.
Raadslid Van Bockstal vraagt aan de raad maatschappelijk welzijn:
Besluit:
Artikel 1:
De indiening van een subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed te keuren.
Dit houdt volgende in:
Artikel 2:
Het vast bureau te verzoeken om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren."
Advies dienst welzijn:
Het advies van de dienst is om in te dienen op de small-versie: om drie leerwerkplekken te voorzien, intern 1 mentor op te leiden, goed voor het forfaitair bedrag van 7.396,84 euro (de lump sum).
Artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen.
Het agendapunt werd ingediend conform art. 3 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De raad maatschappelijk welzijn beslist om de indiening van een subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij Lokale Besturen" binnen het ESFprogramma goed te keuren en het advies van de dienst welzijn te volgen om in te dienen op de small-versie. Dit houdt volgende in:
• Een engagement op de vermelde acties in de oproepfiche
• De naleving van de projectovereenkomst ESF
• De registratie van het lokaal bestuur, de indiening van het dossier uiterlijk 31/03/2023 en rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023.
De raad maatschappelijk welzijn beslist om het vast bureau te verzoeken om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren
Om tegemoet te komen aan de nood aan kwaliteitsvolle bedeling van voeding, huishoud- en verzorgingsproducten start OCMW Lokeren met een sociale kruidenierswerking. De aanpak focust maximaal op een outreachende en buurtgerichte werking om zo kwetsbare groepen te bereiken in de buurt waar ze zich bevinden, ook buiten het centrum. Vandaar de realisatie van een mobiele Sociale Kruidenier die verschillende wijken kan bedienen.
De sociale kruidenier is niet toegankelijk voor het grote publiek. Enkel personen die voldoen aan de voorwaarden kunnen beroep doen op de producten die de Sociale Kruidenier gratis of tegen een billijke prijs aanbiedt. Het doel is immers om personen te ondersteunen die onvoldoende inkomen hebben om in de eigen basisbehoeften te voorzien. Een gerechtigde beschikt over een inkomen dat maximaal bestaat uit het (equivalent) leefloon, een inkomensgarantie voor ouderen, een inkomensvervangende tegemoetkoming of een uitkering wegens twee jaar werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Ook gerechtigd zijn inwoners in budgetbeheer of collectieve schuldenregeling. Gerechtigden mogen niet beschikken over onroerende goederen, met uitzondering van de woning waarin men verblijft en roerende goederen hoger dan het volledig vrijgestelde bedrag zoals bepaald in de leefloonreglementering. Personen die die in Lokeren verblijven en recht hebben op dringende medische hulp kunnen eveneens beroep doen op de sociale kruidenier. Wie niet aan de voorwaarden voldoet kan een hulpvraag stellen waarna de maatschappelijk werker op basis van een sociaal onderzoek beslist om een gebruikerskaart voor de sociale kruidenier al dan niet toe te kennen. In dringende noodsituaties kunnen bepaalde welzijnswerkers een tijdelijke gebruikerskaart toekennen voor de duur van een maand om de periode van het sociaal onderzoek te overbruggen.
Naast het voorzien van kwaliteitsvolle voeding, huishoud- en verzorgingsproducten zal de Sociale Kruidenier ook inspelen op thema’s, zoals de start van het schooljaar en feestperiodes. De Sociale Kruidenier zal ook een aanbod hebben voor kleine huisdieren omdat deze voor veel mensen een troost en gezelschap zijn, bijdragen tot het voorkomen van eenzaamheid en kunnen aanzetten tot beweging. De reeds bestaande bedeling van pamper- en noodpakketten aan kwetsbare ouders wordt mee opgenomen in het aanbod van de sociale kruidenier. Daarnaast is er ook een samenwerking mogelijk met Maatwerkbedrijf Mo-Clean- fietsherstelplaats Mo-Cyclette en Rotary Lokeren om voor dezelfde doelgroep fietsen aan te bieden om zo de mobiliteit en zelfredzaamheid en kansen op tewerkstelling te verhogen.
De Sociale Kruidenier zal ook inzetten op laagdrempelige ontmoetingsmomenten, workshops en vormingen die voor iedereen toegankelijk zijn.
Een reglement met vastlegging van de gerechtigden, het aanbod (gratis en betalend) en de procedure is noodzakelijk om de werking van de Sociale Kruidenier te kunnen opstarten.
Aan de raad maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het reglement Sociale Kruidenier vast te stellen.
Een reglement met vastlegging van de gerechtigden, het aanbod (gratis en betalend) en de procedure is noodzakelijk om de werking van de Sociale Kruidenier op te kunnen starten.
Artikel 60, §3 van de organieke wet betreffende de OCMW’s d.d. 08.07.1976 in kader van het verstrekken van materiële hulp in de meest passende vorm.
Koninklijk besluit van 24 juni 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 31 maart 2020 houdende dringende maatregelen inzake voedselhulp voor de doelgroep van gebruikers van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet van 9 februari 2018 betreffende het Lokaal Sociaal Beleid.
Algemene Meerjarenplanning 2020-2025, actie ST10B02AP01A03 'Heroriënteren voedselbedeling in overleg met de betrokken externe partners', vermeld onder strategische doelstelling ST10 'Lokeren zet in op welzijn en zorg voor zijn inwoners'.
Goedkeuring van de subsidieaanvraag 'Sociale Kruidenier Lokeren versterken door buurtgericht en outreachend werken' door Provincie Oost-Vlaanderen 12 oktober 2021.
Vergunning van het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen) betreffende ambulante handel dd. 12.12.2022.
Het reglement voor de werking van de Sociale Kruidenier dat integraal deel uitmaakt van dit besluit wordt vastgesteld.
Vanaf 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. In kader van de nakende einddatum van deze fusie in de 3 vooropgestelde regio’s (Waasland Midden, Waasland Oost en Waasland West), zal OCMW-vereniging Sociaal Verhuurkantoor Waasland ontbonden worden na de verschillende fusiebewegingen en overdrachten van personeel. Vanaf 30 juni 2023 zal het SVK de huidige erkenning verliezen en de werking zal worden in gekanteld in de 3 nieuwe regio’s. Alle patrimonium dient voorafgaandelijk te worden overgedragen naar de nieuwe woonmaatschappijen. Het merendeel van het personeel zal worden overgenomen door Waasland Midden. De statutairen zullen eerst worden overgedragen aan OCMW/Stad Sint-Niklaas. Tuinwijk Lokeren zal vanaf 1 april 2023 de SVK-werking overnemen en een overdracht afronden van het patrimonium en boekhouding. Waasland Oost zal de SVK-werking overnemen op 12 juni 2023. Voor Waasland Midden zal de fusie tegen eind juni 2023 ingepland worden. Het SVK zal vanaf dan als lege organisatie bestaan en zal na uitstap van de deelgenoten moeten worden ontbonden.
De raad van bestuur van SVK Waasland vraagt om die reden aan alle deelgenoten om de uitstap uit de vereniging te laten goedkeuren.
Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om de uitstap uit de vereniging goed te keuren zodat SVK tegen 6 april 2023 een Algemene vergadering kan samenroepen om de uitstap en ontbinding te kunnen bestendigen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van de werkingsgebieden.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Besluit van de Gemeenteraad van 27 juni 2022 betreft de goedkeuring van het advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Waasland-West (Lokeren, Moerbeke en Waasmunster) en de erkenningsaanvraag van de nieuwe woonmaatschappij.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de uitstap van OCMW Lokeren uit welzijnsvereniging SVK Waasland goed.
Het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 ambieert een integratie van de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in één woonactor met maar één speler per gemeente. Intentie is betaalbaar wonen op deze manier op de meest toegankelijke manier aan te bieden.
Na de vorming van het werkingsgebied Waasland-West (Lokeren - Moerbeke - Waasmunster) en de vorming van de besloten vennootschap 'Tuinwijk' dient de praktische invulling van de Woonmaatschappij te gebeuren.
Deze hervorming vereist een overdracht van het sociaal woonpatrimonium naar de unieke woonmaatschappij.
Ter gelegenheid van de vorming van de woonmaatschappij wordt SVK Waasland opgesplitst en moeten de huurovereenkomsten van het SVK worden overgedragen aan de woonmaatschappij. Bij de vorming van de woonmaatschappij neemt de woonmaatschappij de huurovereenkomsten over van het SVK.
De bestaande of lopende hoofdhuurovereenkomsten en onderhuurovereenkomsten worden overgedragen aan de woonmaatschappij: met de bestaande eigenaar-verhuurder of onderhuurder wordt er dus geen nieuwe huurovereenkomst gesloten.
Ingevolge artikel 215, eerste lid, van het decreet van 9 juli 2021 neemt de woonmaatschappij de hoofdhuurovereenkomsten (automatisch) over van het SVK, naargelang het werkingsgebied waarin de betrokken woning ligt.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de splitsing van het SVK Waasland en de voorliggende overeenkomst tot overdracht van de huurovereenkomsten goed te keuren.
Het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 ambieert een integratie van de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in één woonactor met maar één speler per gemeente. Intentie is betaalbaar wonen op deze manier op de meest toegankelijke manier aan te bieden.
Deze hervorming vereist een overdracht van het sociaal woonpatrimonium naar de unieke woonmaatschappij.
Ter gelegenheid van de vorming van de woonmaatschappij moeten de huurovereenkomsten van het SVK worden overgedragen aan de woonmaatschappij. Bij de vorming van de woonmaatschappij neemt de woonmaatschappij de huurovereenkomsten over van het SVK.
De bestaande of lopende hoofdhuurovereenkomsten en onderhuurovereenkomsten worden overgedragen aan de woonmaatschappij: met de bestaande eigenaar-verhuurder of onderhuurder wordt er dus geen nieuwe huurovereenkomst gesloten.
Ingevolge artikel 215, eerste lid, van het decreet van 9 juli 2021 neemt de woonmaatschappij de hoofdhuurovereenkomsten (automatisch) over van het SVK, naargelang het werkingsgebied waarin de betrokken woning ligt.
De woonmaatschappij die de hoofdhuurovereenkomsten overneemt, zal de eigenaar-verhuurder wel moeten informeren over deze overdracht. De eigenaar-verhuurder moet immers weten dat er een nieuwe hoofdhuurder is en de nodige contactgegevens verkrijgen.
Voorliggende overeenkomst tot overdracht werd inmiddels goedgekeurd door de respectievelijke raden van bestuur van het SVK Waasland en Tuinwijk BV.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de splitsing van het SVK Waasland en de overeenkomst met betrekking tot de overdracht van de huurovereenkomsten goed te keuren.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, dat het regelgevend kader voor de vorming van de woonmaatschappijen vastlegt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van de werkingsgebieden.
Ministerieel besluit tot de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap 'Tuinwijk', gevestigd te 9160 Lokeren, Meersstraat 8, met ondernemingsnummer 0400.180.131, voorheen erkende sociale woonmaatschappij.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Goedkeuring te verlenen aan de splitsing van het SVK Waasland.
Goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst tot overdracht tussen SVK Waasland en Tuinwijk BV, waarbij Tuinwijk BV met ingang van 1 april 2023 de hoofdhuurovereenkomsten overneemt overeenkomstig de modaliteiten en voorwaarden als opgenomen in de voorliggende overeenkomst tot overdracht en haar bijlage.